REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia
Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga prorodzinna, zwana powszechnie ulgą "na dziecko" jest najpopularniejszą ulgą w PIT. Resort finansów ocenia, że korzysta z niej blisko 4,5 mln podatników PIT. Warto wiedzieć, że z ulgi mogą korzystać także rodzice po rozwodzie, a także podatnicy, których kwota podatku jest niższa niż wysokość ulgi. W tym ostatnim przypadku o kwocie zwrotu decydują zapłacone składki ZUS i składki zdrowotne.

Jeśli z rocznego zeznania podatkowego rodzica wynika 1 112 zł podatku dochodowego, dzięki uldze prorodzinnej nie zapłaci fiskusowi ani złotówki. Tyle wynosi kwota zmniejszająca roczny PIT, przysługująca podatnikowi wychowującemu dziecko. Skorzystać z niej można po spełnieniu kilku warunków, ale nie ma wśród nich takiego, który nie pozwala odliczyć ulgi w przypadku podatku niższego niż sama ulga – przypomina Tax Care, kontynuując cykl artykułów „PIT Last Minute”.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczą składający PIT-36 i PIT-37

Ulga na dzieci wraz z częścią zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne to najbardziej popularne odliczenie od podatku dochodowego. Kwota odliczeń z tytułu ulgi sięga prawie 7 mld zł, co daje około 1,5 tys. zł przeciętnej kwoty przypadającej na jednego korzystającego z niej podatnika – wynika z danych resortu finansów za 2015 r. Im więcej pociech w domu, tym większa kwota odliczenia. Przykładowo rodzice trójki dzieci mogą odliczyć ponad 4 tys. zł.

kwota odliczenia za:

za każdy miesiąc

rocznie

pierwsze dziecko

92,67 zł

1112,04 zł

drugie dziecko

92,67 zł

1112,04 zł

trzecie dziecko

166,67 zł

2000,04 zł

czwarte dziecko i każde kolejne dziecko

225 zł

2700 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu 2016 r. można skorzystać, jeśli w 2016 r.:

  • rodzice wykonywali władzę rodzicielską,
  • rodzice uzyskali dochody opodatkowane według skali podatkowej, tj. rozliczają się na PIT-36 i PIT-37,
  • roczne dochody osób wychowujących jedno dziecko nie przekroczyły 112 tys. zł,
  • dziecko było małoletnie,
  • dziecko było pełnoletnie, ale otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • dziecko było pełnoletnie, ale uczyło się i nie skończyło 25. roku życia oraz – jeśli pracowało –  zarobiło maksymalnie 3089 zł z pracy objętej skalą lub z kapitałów pieniężnych.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Przykład 1

Pani Anna wychowuje dwójkę dzieci, które w 2016 r. pracowały dorywczo. Syn w trakcie 2016 r. ukończył pełnoletność, a córka nie. Do chwili uzyskania pełnoletności syn zarobił 4 tys. zł, a po uzyskaniu pełnoletności 3 tys. zł. Córka zarobiła 5 tys. zł. Łączny roczny zarobek dzieci wyniósł 12 tys. zł. Na potrzeby ulgi prorodzinnej pani Anna powinna wziąć pod uwagę jedynie dochody syna, jakie uzyskał będąc już pełnoletnim. Te nie przekroczyły 3 089 zł, więc pani Anna może skorzystać z ulgi „na dzieci” i odliczyć od podatku 2 224,08 zł.

Po rozwodzie ulga w proporcji

Jeśli władza rodzicielska w stosunku do dziecka przysługuje każdemu z rozwiedzionych rodziców i oboje ją wykonują, rozwód nie pozbawia prawa do ulgi na dziecko. Byli małżonkowie mogą odliczyć kwotę ulgi po połowie albo w dowolnej ustalonej proporcji każdy w swoim oddzielnym rocznym PIT. Pary pozostające w związku małżeńskim ulgę na dzieci mogą również odliczyć w częściach w dwóch osobnych zeznaniach rocznych (jak wyżej) lub łącznie we wspólnym zeznaniu.


Zwrot niewykorzystanej ulgi jest możliwy, ale limitowany

Załóżmy, że pani Anna chce odliczyć od podatku 2 224,08 zł tytułem ulgi na dzieci, ale jej podatek za 2016 r. wyniósł 1,8 tys. zł. W takiej sytuacji, nawet jeśli rodzicowi „zabrakło” podatku do odliczenia pełnej kwoty ulgi, może odzyskać również jej niewykorzystaną cześć, tj. te nieodliczone 424,08 zł z przykładu.

Przysługująca rodzicowi kwota niewykorzystanej ulgi jest jednak limitowana. Różnica pomiędzy kwotą przysługującego odliczenia (2 224,08 zł) a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym (1,8 tys. zł) nie może przekroczyć kwoty zapłaconych przez rodzica w 2016 r. składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podlegających odliczeniu, pomniejszonych o składki odliczone w ewentualnych zeznaniach rocznych. W praktyce na limit powinni zwracać uwagę ci, którzy zapłacili niskie składki, co obrazujemy w przykładzie drugim.

Przykład 2

Pani Anna w 2016 r. prowadziła własną firmę objętą podatkiem liniowym, jednocześnie wychowywała dwójkę dzieci i przez część roku pracowała na umowie o pracę. W rocznej deklaracji PIT-36L rozliczyła zarobek z działalności, odliczając składki ZUS i zdrowotne, jakie opłacała jako przedsiębiorca.

Z racji tego, z tytułu umowy o pracę potrącono jej jedynie składki zdrowotne – w sumie 2 tys. zł. Ta kwota stanowi górny limit. Z pracy na etacie jej podatek do wykazania w deklaracji PIT-37 wyniósł 1,8 tys. zł. Niewykorzystana kwota ulgi prorodzinnej to 424,08 zł (1 8000 zł – 2 224,08 zł). Jest ona niższa niż górny limit, stąd pani Anna skorzysta z ulgi na dzieci w całości.

Rozliczeniu kwoty dodatkowego zwrotu służą specjalne części formularzy rocznych deklaracji, tj. cześć K w PIT-36 oraz część H w PIT-37. Na druku rocznej deklaracji ulgę na dzieci wpisuje się częściami w dwóch polach, a przysługującą całość w załączniku PIT/O.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA