REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia
Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga prorodzinna, zwana powszechnie ulgą "na dziecko" jest najpopularniejszą ulgą w PIT. Resort finansów ocenia, że korzysta z niej blisko 4,5 mln podatników PIT. Warto wiedzieć, że z ulgi mogą korzystać także rodzice po rozwodzie, a także podatnicy, których kwota podatku jest niższa niż wysokość ulgi. W tym ostatnim przypadku o kwocie zwrotu decydują zapłacone składki ZUS i składki zdrowotne.

Jeśli z rocznego zeznania podatkowego rodzica wynika 1 112 zł podatku dochodowego, dzięki uldze prorodzinnej nie zapłaci fiskusowi ani złotówki. Tyle wynosi kwota zmniejszająca roczny PIT, przysługująca podatnikowi wychowującemu dziecko. Skorzystać z niej można po spełnieniu kilku warunków, ale nie ma wśród nich takiego, który nie pozwala odliczyć ulgi w przypadku podatku niższego niż sama ulga – przypomina Tax Care, kontynuując cykl artykułów „PIT Last Minute”.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczą składający PIT-36 i PIT-37

Ulga na dzieci wraz z częścią zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne to najbardziej popularne odliczenie od podatku dochodowego. Kwota odliczeń z tytułu ulgi sięga prawie 7 mld zł, co daje około 1,5 tys. zł przeciętnej kwoty przypadającej na jednego korzystającego z niej podatnika – wynika z danych resortu finansów za 2015 r. Im więcej pociech w domu, tym większa kwota odliczenia. Przykładowo rodzice trójki dzieci mogą odliczyć ponad 4 tys. zł.

kwota odliczenia za:

za każdy miesiąc

rocznie

pierwsze dziecko

92,67 zł

1112,04 zł

drugie dziecko

92,67 zł

1112,04 zł

trzecie dziecko

166,67 zł

2000,04 zł

czwarte dziecko i każde kolejne dziecko

225 zł

2700 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu 2016 r. można skorzystać, jeśli w 2016 r.:

  • rodzice wykonywali władzę rodzicielską,
  • rodzice uzyskali dochody opodatkowane według skali podatkowej, tj. rozliczają się na PIT-36 i PIT-37,
  • roczne dochody osób wychowujących jedno dziecko nie przekroczyły 112 tys. zł,
  • dziecko było małoletnie,
  • dziecko było pełnoletnie, ale otrzymywało zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  • dziecko było pełnoletnie, ale uczyło się i nie skończyło 25. roku życia oraz – jeśli pracowało –  zarobiło maksymalnie 3089 zł z pracy objętej skalą lub z kapitałów pieniężnych.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Przykład 1

Pani Anna wychowuje dwójkę dzieci, które w 2016 r. pracowały dorywczo. Syn w trakcie 2016 r. ukończył pełnoletność, a córka nie. Do chwili uzyskania pełnoletności syn zarobił 4 tys. zł, a po uzyskaniu pełnoletności 3 tys. zł. Córka zarobiła 5 tys. zł. Łączny roczny zarobek dzieci wyniósł 12 tys. zł. Na potrzeby ulgi prorodzinnej pani Anna powinna wziąć pod uwagę jedynie dochody syna, jakie uzyskał będąc już pełnoletnim. Te nie przekroczyły 3 089 zł, więc pani Anna może skorzystać z ulgi „na dzieci” i odliczyć od podatku 2 224,08 zł.

Po rozwodzie ulga w proporcji

Jeśli władza rodzicielska w stosunku do dziecka przysługuje każdemu z rozwiedzionych rodziców i oboje ją wykonują, rozwód nie pozbawia prawa do ulgi na dziecko. Byli małżonkowie mogą odliczyć kwotę ulgi po połowie albo w dowolnej ustalonej proporcji każdy w swoim oddzielnym rocznym PIT. Pary pozostające w związku małżeńskim ulgę na dzieci mogą również odliczyć w częściach w dwóch osobnych zeznaniach rocznych (jak wyżej) lub łącznie we wspólnym zeznaniu.


Zwrot niewykorzystanej ulgi jest możliwy, ale limitowany

Załóżmy, że pani Anna chce odliczyć od podatku 2 224,08 zł tytułem ulgi na dzieci, ale jej podatek za 2016 r. wyniósł 1,8 tys. zł. W takiej sytuacji, nawet jeśli rodzicowi „zabrakło” podatku do odliczenia pełnej kwoty ulgi, może odzyskać również jej niewykorzystaną cześć, tj. te nieodliczone 424,08 zł z przykładu.

Przysługująca rodzicowi kwota niewykorzystanej ulgi jest jednak limitowana. Różnica pomiędzy kwotą przysługującego odliczenia (2 224,08 zł) a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym (1,8 tys. zł) nie może przekroczyć kwoty zapłaconych przez rodzica w 2016 r. składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podlegających odliczeniu, pomniejszonych o składki odliczone w ewentualnych zeznaniach rocznych. W praktyce na limit powinni zwracać uwagę ci, którzy zapłacili niskie składki, co obrazujemy w przykładzie drugim.

Przykład 2

Pani Anna w 2016 r. prowadziła własną firmę objętą podatkiem liniowym, jednocześnie wychowywała dwójkę dzieci i przez część roku pracowała na umowie o pracę. W rocznej deklaracji PIT-36L rozliczyła zarobek z działalności, odliczając składki ZUS i zdrowotne, jakie opłacała jako przedsiębiorca.

Z racji tego, z tytułu umowy o pracę potrącono jej jedynie składki zdrowotne – w sumie 2 tys. zł. Ta kwota stanowi górny limit. Z pracy na etacie jej podatek do wykazania w deklaracji PIT-37 wyniósł 1,8 tys. zł. Niewykorzystana kwota ulgi prorodzinnej to 424,08 zł (1 8000 zł – 2 224,08 zł). Jest ona niższa niż górny limit, stąd pani Anna skorzysta z ulgi na dzieci w całości.

Rozliczeniu kwoty dodatkowego zwrotu służą specjalne części formularzy rocznych deklaracji, tj. cześć K w PIT-36 oraz część H w PIT-37. Na druku rocznej deklaracji ulgę na dzieci wpisuje się częściami w dwóch polach, a przysługującą całość w załączniku PIT/O.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA