REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dziecko a niewywiązywanie się z obowiązku alimentacyjnego

Ulga na dziecko a niewywiązywanie się z obowiązku alimentacyjnego
Ulga na dziecko a niewywiązywanie się z obowiązku alimentacyjnego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nie samo posiadanie władzy rodzicielskiej wobec dziecka, ale faktyczne jej wykonywanie przez rodziców jest okolicznością, która umożliwia im odliczenie ulgi na dzieci. Wobec czego, rodzicom, którzy nie zajmują się dzieckiem i nie wykonują obowiązku alimentacyjnego, co należy rozumieć jako niewykonywanie władzy rodzicielskiej, ulga na dzieci nie przysługuje.

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w sprawie korzystania z ulgi na dziecko przez rodziców, którzy nie wywiązują się z obowiązku alimentacyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Zapytanie do resortu finansów w tej sprawie skierował poseł Marcin Kierwiński (interpelacja nr 3118). Zwrócił on uwagę, że osoby samotnie wychowujące dzieci mają problem dotyczący korzystania z ulgi na dziecko przez rodziców, którzy nie wywiązują się w obowiązku alimentacyjnego. W związku z tym poprosił o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

1) Czy prawdą jest, że rodzic, który nie zajmuje się dzieckiem i nie wywiązuje się z obowiązku alimentacyjnego, rozliczając PIT, może skorzystać z ulgi na dziecko? Jeśli tak, uprzejmie proszę o wskazanie podstawy prawnej, która umożliwia takiej osobie skorzystanie z ulgi na dziecko. Dlaczego jest to możliwe? Jakie jest zdanie ministra finansów na temat tego rozwiązania?

2) Czy rodzic, który faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem, ma możliwość odliczenia ulgi na dziecko w 100 procentach? Jakie działania powinien podjąć taki rodzic? Czy istnieją jakieś przepisy chroniące takich rodziców?

3) Czy Ministerstwo Finansów dysponuje statystykami dotyczącymi tego, ilu rodziców, którzy nie wywiązują się w obowiązku alimentacyjnego, korzysta z ulgi na dziecko?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) Czy minister finansów zamierza podjąć w najbliższym czasie inicjatywę w celu ograniczenia tego zjawiska?

Odpowiadając na te pytania Ministerstwo Finansów wskazało, że warunki korzystania z ulgi na dzieci reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej „ustawą PIT”). Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy PIT, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

REKLAMA

Ulga przysługuje za każdy miesiąc wykonywania władzy rodzicielskiej, pełnienia funkcji opiekuna prawnego, bądź sprawowania opieki poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej, a jej wysokość jest uzależniona od liczby dzieci (art. 27f ust. 2 ustawy PIT). Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej (art. 27f ust. 4 ustawy PIT).

Jak wyjaśnia MF, ustawa PIT nie definiuje pojęcia „władzy rodzicielskiej”, które zostało unormowane w ustawie Kodeks rodzinny i opiekuńczy (zwany dalej „prawem rodzinnym”). Zgodnie z art. 93 § 1 prawa rodzinnego, władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, a stosownie do art. 97 § 1 tej ustawy, jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. W rozumieniu przepisów prawa rodzinnego władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw (art. 95 § 1 prawa rodzinnego.).

W kontekście ulgi na dzieci, nie samo posiadanie władzy rodzicielskiej wobec dziecka, ale faktyczne jej wykonywanie przez rodziców jest okolicznością, która umożliwia im odliczenie ulgi na dzieci w granicach limitu przysługującego łącznie obojgu rodzicom. Co istotne zakres wykonywania władzy rodzicielskiej przez rodziców dziecka nie jest regulowany w przepisach ustawy PIT, przez co korzystanie z ulgi na dzieci nie musi wynikać z proporcji spoczywających na rodzicach obowiązków.

Ministerstwo Finansów opracowało broszurę dotyczącą ulgi, w której zawarto następujące informacje dotyczące władzy rodzicielskiej:

- ulga przysługuje rodzicom wykonującym władzę rodzicielską, opiekunom prawnym, jeżeli dziecko z nimi zamieszkuje oraz rodzicom zastępczym. Oczywiste jest zatem, że z ulgi nie mogą korzystać rodzice pozbawieni władzy rodzicielskiej oraz opiekunowie prawni, w przypadku gdy dziecko z nimi nie zamieszkuje.

- ponadto podstawowym warunkiem, do zastosowania tej ulgi jest wykonywanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem. Polega to na sprawowaniu faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego majątkiem oraz wychowywaniu dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Oznacza to, że samo posiadanie władzy rodzicielskiej (bez jej faktycznego wykonywania), podobnie jak utrzymywanie sporadycznych kontaktów z dzieckiem, czy wypełnianie obowiązku alimentacyjnego, nie wystarcza do zastosowania przedmiotowego odliczenia.

Kwestia wykonywania władzy rodzicielskiej, jak podkreśla resort finansów, wielokrotnie była poruszana w orzecznictwie sądów administracyjnych rozpatrujących sporne sprawy pomiędzy podatnikami, a organami podatkowymi w kontekście stosowania ulgi na dzieci. Przykładowo, w wyroku z dnia 9 października 2019 r., sygn. akt I SA/Go 533/19 (orzeczenie prawomocne), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim stwierdził: „prawidłowa wykładnia przepisu art. 27f ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. powinna uwzględniać nie tylko jego znaczenie językowe, ale również cel ulgi prorodzinnej, którym jest pomoc rodzicom w związku z ciążącymi na nich obowiązkami w zakresie wychowywania dzieci i łożenia na ich utrzymanie. Zatem dla nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej niezbędne jest zarówno posiadanie władzy rodzicielskiej nad dzieckiem, jak również rzeczywiste uczestnictwo rodzica w realizacji wskazanych wyżej powinności względem dziecka. Należy więc rozróżnić treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, bowiem samo jej posiadanie nie oznacza jej wykonywania. W celu nabycia prawa do odliczenia tej ulgi nie wystarczy zatem samo wykazanie przez podatnika, że jest rodzicem posiadającym władzę rodzicielską. Konieczne jest jej wykonywanie, w szczególności wychowywanie przez podatnika swego dziecka, sprawowanie pieczy nad nim i jego majątkiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej oznacza też osobiste zajmowanie się sprawami dziecka, czyli podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych i duchowych (mieszkania, wyżywienia, zdrowia, bezpieczeństwa, edukacji, wychowania, wypoczynku, zaspokajanie potrzeb kulturalnych, sportowych, religijnych itp.).”

Na wykonywanie władzy rodzicielskiej składa się więc wiele elementów, które w różnym stopniu muszą być spełnione, a zapewnienie dziecku środków utrzymania jest tylko jednym z nich.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, „o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego ani sporadyczne kontakty z dzieckiem” (uchwała pełnego składu Izby Cywilnej Sądu Najwyższego z dnia 18 marca 1968 r., III CZP 70/66, OSNCP 1968 Nr 5, poz. 77 uchwała Sądu Najwyższego z dnia 26 września 1983 r., III CZP 46/83, OSNCP 1984 Nr 4, poz. 4).

Sąd Najwyższy w konkretny sposób wskazał, że wykonywanie władzy rodzicielskiej nad dzieckiem obejmuje znacznie więcej starań rodziców niż tylko sporadyczne spotkania z dzieckiem czy płacenie alimentów. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Odnosząc się do wątpliwości zawartej w interpelacji, Ministerstwo Finansów uznało, że rodzicom, którzy „nie zajmują się dzieckiem i nie wykonują obowiązku alimentacyjnego”, co należy rozumieć jako niewykonywanie władzy rodzicielskiej, ulga na dzieci nie przysługuje.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Dodatkowo, organy podatkowe są uprawnione do weryfikacji zeznań podatkowych składanych przez podatników, w tym w zakresie odliczanych ulg. Wobec braku porozumienia między rodzicami w zakresie korzystania z ulgi na dzieci, dochodzi do przypadków, gdy wspólny limit odliczenia zostaje przekroczony. Organy podatkowe w ramach swoich kompetencji prowadzą postępowania dowodowe, zmierzające do ustalenia stanu faktycznego.

Jeśli wynik tego postępowania wskaże, że jedno z rodziców, które skorzystało z ulgi, nie wykonywało władzy rodzicielskiej, to organ podatkowy w decyzji określi temu podatnikowi wysokość podatku należnego bez omawianego odliczenia. W takim przypadku drugiemu rodzicowi przysługuje odliczenie w pełnej wysokości, o ile spełnia pozostałe warunki ustawowe.

Przez wiele lat obowiązywania ulgi na dzieci jej regulacje ulegały modyfikacjom. Obecne brzmienie w większym stopniu pozwala podatnikom na porozumienie w kwestii ustalenia ich prawa do ulgi i proporcji jej podziału, w ramach łącznego limitu odliczenia. To rodzice dziecka mają bowiem najszerszą wiedzę na ten temat. Niemniej jednak w kwestiach spornych organy podatkowe dokonują rozstrzygnięć administracyjnych, aby zapewnić stosowanie tej regulacji zgodnie z jej celem.

Obecnie, jak podkreśla MF, nie są prowadzone prace zmierzające do zmiany warunków korzystania z omawianej ulgi. Obowiązujące przepisy są bowiem tak sformułowane, aby z odliczenia korzystali wyłącznie podatnicy faktycznie wykonujący swoje rodzicielskie obowiązki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA