REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dochody dziecka wpływają na prawo do ulgi prorodzinnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Skwirowska
Jak dochody dziecka wpływają na prawo do ulgi prorodzinnej
Jak dochody dziecka wpływają na prawo do ulgi prorodzinnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy pełnią opiekę rodzicielską mają prawo do ulgi prorodzinnej. W niektórych przypadkach ulga przysługuje także ze względu na sprawowanie opieki nad dziećmi pełnoletnimi. Jak dochody uzyskiwane przez pełnoletnie dziecko wpływają na możliwość skorzystania z ulgi?

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Autopromocja

Zasady korzystania z ulgi prorodzinnej

Aby podatnik mógł skorzystać z ulgi prorodzinnej musi spełnić łącznie kilka warunków. Podatnik w roku podatkowym musi:

1) wykonywać władzę rodzicielską albo

2) pełnić funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało albo

3) sprawować opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Następne kryterium dotyczy wysokości dochodów, bowiem podatnik (posiadający jedno dziecko) nie może przekroczyć limitu 112.000 zł w przypadku pozostawienia w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy (taki dochód stanowi dochód podatnika razem z dochodem jego małżonka). W przypadku podatnika nie pozostającego w związku małżeńskim kwota ta wynosi 56.000 zł.

W świetle art. 27f ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulga ma zastosowanie łącznie do obojga rodziców w częściach równych albo w innym stosunku przez nich ustalonych.

Prawo do ulgi prorodzinnej w przypadku dziecka pełnoletniego

Na zasadach powyższych można odliczać ulgę prorodzinną od kwoty podatku dochodowego pomniejszonego o składkę w przypadku dziecka pełnoletniego, jeżeli zostaną spełnione następujące przesłanki:

1) pełnoletnie dziecko otrzymuje zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

REKLAMA

2) do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Ważne jest także, iż dochody takiego pełnoletniego dziecka nie mogą przekroczyć 3089 zł w roku podatkowym. W razie przekroczenia tej kwoty rodzice nie mają prawa do ulgi prorodzinnej.

Aby skorzystać z ulgi należy podać w zeznaniu rocznym liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

- odpis aktu urodzenia dziecka;

- zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

- odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

- zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Dochody uzyskane przez dziecko a ulga

Przepisy jednoznacznie wskazują, że dochody pełnoletniego dziecka, które przekroczyły kwotę 3089 zł w roku podatkowym pozbawiają rodziców możliwości skorzystania z ulgi. Kryterium dochodowe nie ma jednak zastosowania w przypadku dochodów uzyskiwanych przez dziecko niepełnoletnie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 9 lutego 2017 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął wskazano, sygn. akt . 2461-IBPB-2-2.4511.1064.2016.2.MK, że Wnioskodawczyni wspólnie z małżonkiem nie przekroczyli limitu 112.000 zł do ulgi prorodzinnej. Skorzystali oni z ulgi prorodzinnej za 4 miesiące 2015 roku, ponieważ 21 kwietnia 2015 ich córka ukończyła 18 lat. Córka pracowała głównie w czasie wakacji i jej dochody przekroczyły kwotę 3089 zł. W dniu 6 października 2016 r. Wnioskodawczyni została poinformowana, że w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2015 r. są nieprawidłowości i konieczne będzie złożenie korekty zeznania i zwrot kwoty 370,68 zł wraz z odsetkami. Zdaniem Wnioskodawczyni postąpiła prawidłowo korzystając za cztery miesiące (styczeń, luty, marzec, kwiecień) z ulgi na wychowanie dzieci, w stosunku do córki, która w 2015 r. osiągnęła własne dochody z pracy w wysokości przekraczającej kwotę wolną od podatku – 3.089,00 zł, a która 21 kwietnia 2015 r. ukończyła 18 lat.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe. Jak wyjaśnia: " (...) należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni przysługuje prawo do dokonania odliczenia z tytułu ulgi prorodzinnej za okres, w którym córka była małoletnia – do miesiąca, w którym dziecko ukończyło 18 rok życia – włącznie. Nie ma znaczenia, że dziecko uzyskało dochód przekraczający kwotę 3.089 zł w skali roku, gdyż po pierwsze w stosunku do dzieci małoletnich ustawodawca nie wprowadził kryterium dochodowego, a po drugie dochód osiągnięty po uzyskaniu przez dziecko pełnoletności nie ma wpływu na prawo do korzystania z ulgi prorodzinnej za okres gdy dziecko było niepełnoletnie."

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA