REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiana zasad logowania do usługi Twój e-PIT w 2020 roku
Zmiana zasad logowania do usługi Twój e-PIT w 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. Zmiana ta ma na celu zwiększenie poziomu zabezpieczeń w mechanizmie autoryzacji w portalu podatkowym poprzez określenie szerokiego katalogu danych, które mogą służyć uwierzytelnieniu m.in. w zakresie usługi Twój e-PIT. Zmienione przepisy mają wejść w życie już 15 lutego 2020 r.

Aktualnie, zgodnie z § 11a rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie  zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego (tekst jednolity: Dz. U. 2019 r. poz. 2367), warunkiem korzystania z portalu podatkowego w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2a (usługa Twój e-PiT) i 8 (zgłoszenie AKC-RU/AKC-ZU) rozporządzenia, jest uwierzytelnienie się za pomocą:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) danych podatkowych – tj.:
a) identyfikatora podatkowego – czyli NIP i daty urodzenia podatnika albo numeru PESEL,
b) kwoty przychodu wykazanego w złożonym przez podatnika zeznaniu za rok bezpośrednio poprzedzający rok podatkowy,
c) kwoty przychodu zawartej w jednej z informacji podatkowych, która została uwzględniona przez organ podatkowy w udostępnionym podatnikowi zeznaniu rozporządzenia,

albo

2) profilu zaufanego podatnika.

REKLAMA

Jest to zatem katalog zamknięty uwierzytelniających danych podatkowych, pozwalających na logowanie do usługi Twój e-PIT na portalu podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Omawiany projekt rozporządzenia ma dokonać zmiany w ww. § 11a dotyczącej określenia tych uwierzytelniających danych podatkowych.

Przepis § 11a ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia ma otrzymać następujące brzmienie:
W przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2a i 8, warunkiem korzystania z portalu jest uwierzytelnienie:

1) przez podanie identyfikatora podatkowego oraz innych danych dotyczących podatnika umożliwiających jego identyfikację, które są w posiadaniu podatnika oraz organów Krajowej Administracji Skarbowej, w tym kwoty przychodu, kwoty nadpłaty lub kwoty do zapłaty;”.

Będzie to więc katalog otwarty uwierzytelniających danych podatkowych.

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu „zmiana ma na celu udostępnienie podatnikom udoskonalonej usługi „Twój e-PIT”, charakteryzującej się zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych we wnioskach, deklaracjach i pismach. Zwiększenie poziomu zabezpieczeń w mechanizmie autoryzacji w portalu podatkowym wzmocni ochronę danych podatkowych przed nieuprawnionym dostępem.”

Minister finansów na podstawie dotychczasowej praktyki uznał, że niecelowe z perspektywy jakości i bezpieczeństwa udostępnianych usług – jest wyszczególnianie w rozporządzeniu katalogu danych wykorzystywanych do uwierzytelnienia.

Zdaniem resortu finansów mechanizm autoryzacji do portalu podatkowego (tu w szczególności do usługi Twój e-PIT) powinien być dostosowywany do aktualnych potrzeb i wymagań bezpieczeństwa. Stąd propozycja określenia szerokiego (otwartego) katalogu danych, które mogą służyć uwierzytelnieniu. Dane te będą wykorzystywane w zależności od przypadku, niemniej jednak to bezpieczeństwo przetwarzania danych i zapewnienie ochrony tajemnicy skarbowej powinny decydować o ilości danych, które podatnik będzie zobowiązany podać w systemie żeby uzyskać dostęp do ww. usługi.

Omawiana zmiana ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ministrowi finansów zależy na jak najszybszym dostosowania systemów informatycznych (portalu podatkowego) do nowych zasad autoryzacji.

Jak poinformowało naszą redakcję Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów:
Do usługi Twój e-PIT tak jak w poprzednim roku, będzie się można zalogować za pomocą danych uwierzytelniających lub za pomocą profilu zaufanego.
Aby zalogować się do e-PIT, potrzebne będą następujące dane uwierzytelniające:
- PESEL (albo NIP i data urodzenia)
- kwota przychodu wskazana w PIT za 2018 r.
- kwotę przychodu za 2019 r., która znajduje się w jednej z informacji od płatników (np. pracodawcy), np. PIT-11
- kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z deklaracji za 2018 r. Jeżeli podatnik otrzyma informację od organu rentowego (PIT-40A) i w 2018 r. nie rozliczył się samodzielnie - podaje kwotę nadpłaty/do zapłaty z PIT-40A,

Zasady logowania dla podatnika są analogiczne jak w roku poprzednim. Jedyną zmianą jest wprowadzenie dodatkowych warunków dla uwierzytelnienia małżonka jeśli podatnik chce rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, którego kwoty do uwierzytelnia są równe zero. W takiej sytuacji należy podać imię ojca małżonka.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA