REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad logowania do usługi Twój e-PIT w 2020 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana zasad logowania do usługi Twój e-PIT w 2020 roku
Zmiana zasad logowania do usługi Twój e-PIT w 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego. Zmiana ta ma na celu zwiększenie poziomu zabezpieczeń w mechanizmie autoryzacji w portalu podatkowym poprzez określenie szerokiego katalogu danych, które mogą służyć uwierzytelnieniu m.in. w zakresie usługi Twój e-PIT. Zmienione przepisy mają wejść w życie już 15 lutego 2020 r.

Aktualnie, zgodnie z § 11a rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2015 r. w sprawie  zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego (tekst jednolity: Dz. U. 2019 r. poz. 2367), warunkiem korzystania z portalu podatkowego w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2a (usługa Twój e-PiT) i 8 (zgłoszenie AKC-RU/AKC-ZU) rozporządzenia, jest uwierzytelnienie się za pomocą:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) danych podatkowych – tj.:
a) identyfikatora podatkowego – czyli NIP i daty urodzenia podatnika albo numeru PESEL,
b) kwoty przychodu wykazanego w złożonym przez podatnika zeznaniu za rok bezpośrednio poprzedzający rok podatkowy,
c) kwoty przychodu zawartej w jednej z informacji podatkowych, która została uwzględniona przez organ podatkowy w udostępnionym podatnikowi zeznaniu rozporządzenia,

albo

2) profilu zaufanego podatnika.

REKLAMA

Jest to zatem katalog zamknięty uwierzytelniających danych podatkowych, pozwalających na logowanie do usługi Twój e-PIT na portalu podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Omawiany projekt rozporządzenia ma dokonać zmiany w ww. § 11a dotyczącej określenia tych uwierzytelniających danych podatkowych.

Przepis § 11a ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia ma otrzymać następujące brzmienie:
W przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2a i 8, warunkiem korzystania z portalu jest uwierzytelnienie:

1) przez podanie identyfikatora podatkowego oraz innych danych dotyczących podatnika umożliwiających jego identyfikację, które są w posiadaniu podatnika oraz organów Krajowej Administracji Skarbowej, w tym kwoty przychodu, kwoty nadpłaty lub kwoty do zapłaty;”.

Będzie to więc katalog otwarty uwierzytelniających danych podatkowych.

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu „zmiana ma na celu udostępnienie podatnikom udoskonalonej usługi „Twój e-PIT”, charakteryzującej się zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych we wnioskach, deklaracjach i pismach. Zwiększenie poziomu zabezpieczeń w mechanizmie autoryzacji w portalu podatkowym wzmocni ochronę danych podatkowych przed nieuprawnionym dostępem.”

Minister finansów na podstawie dotychczasowej praktyki uznał, że niecelowe z perspektywy jakości i bezpieczeństwa udostępnianych usług – jest wyszczególnianie w rozporządzeniu katalogu danych wykorzystywanych do uwierzytelnienia.

Zdaniem resortu finansów mechanizm autoryzacji do portalu podatkowego (tu w szczególności do usługi Twój e-PIT) powinien być dostosowywany do aktualnych potrzeb i wymagań bezpieczeństwa. Stąd propozycja określenia szerokiego (otwartego) katalogu danych, które mogą służyć uwierzytelnieniu. Dane te będą wykorzystywane w zależności od przypadku, niemniej jednak to bezpieczeństwo przetwarzania danych i zapewnienie ochrony tajemnicy skarbowej powinny decydować o ilości danych, które podatnik będzie zobowiązany podać w systemie żeby uzyskać dostęp do ww. usługi.

Omawiana zmiana ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ministrowi finansów zależy na jak najszybszym dostosowania systemów informatycznych (portalu podatkowego) do nowych zasad autoryzacji.

Jak poinformowało naszą redakcję Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów:
Do usługi Twój e-PIT tak jak w poprzednim roku, będzie się można zalogować za pomocą danych uwierzytelniających lub za pomocą profilu zaufanego.
Aby zalogować się do e-PIT, potrzebne będą następujące dane uwierzytelniające:
- PESEL (albo NIP i data urodzenia)
- kwota przychodu wskazana w PIT za 2018 r.
- kwotę przychodu za 2019 r., która znajduje się w jednej z informacji od płatników (np. pracodawcy), np. PIT-11
- kwotą nadpłaty/podatku do zapłaty z deklaracji za 2018 r. Jeżeli podatnik otrzyma informację od organu rentowego (PIT-40A) i w 2018 r. nie rozliczył się samodzielnie - podaje kwotę nadpłaty/do zapłaty z PIT-40A,

Zasady logowania dla podatnika są analogiczne jak w roku poprzednim. Jedyną zmianą jest wprowadzenie dodatkowych warunków dla uwierzytelnienia małżonka jeśli podatnik chce rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, którego kwoty do uwierzytelnia są równe zero. W takiej sytuacji należy podać imię ojca małżonka.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA