REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37
10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek złożenia PIT-37 mają podatnicy, którzy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło oraz otrzymali od pracodawcy PIT-11. Księgowa Joanna Grochala przedstawia dziesięć najczęściej zadawanych pytań o rozliczenie się z fiskusem przez formularz PIT-37 i korzystanie z usługi „Twój e-PIT”.

1) Czy podczas składania e-PIT należy sprawdzać rozliczenie przygotowane przez Ministerstwo? Czy może ono zawierać błędy?

Niestety tak, błędy w zaciągniętych do e-deklaracji danych się zdarzają. Najczęściej są to:

REKLAMA

REKLAMA

  • błędne wykazywanie w usłudze „Twój e-PIT” uprawnienia do zastosowania ulgi prorodzinnej. Warto sprawdzić, czy faktycznie występuje ona w rozliczeniu i czy naliczona kwota jest prawidłowa.
  • brak PIT-11 w usłudze „Twój e-PIT”.

Trzeba też mieć świadomość, że ministerstwo nie wie jakie ulgi przysługują konkretnemu podatnikowi, dlatego należy je zastosować samodzielnie. Warto też zweryfikować, czy uprawnienia, z których korzystano poprzednich latach, a zostały automatycznie przeniesione do deklaracji za obecny rok, nadal przysługują.

2) Czy jeśli nie dostałem PIT-11 od swojego pracodawcy to mogę skorzystać z usługi Twój e-PIT?

Tak, jest to możliwe jeśli podatnik posiada lub założy Profil Zaufany.

3) Czy korzystając z usługi „Twój e-PIT” mogę rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Tak, w usłudze można zmienić swoje rozliczenie indywidualne na:

REKLAMA

  • wspólne z małżonkiem,
  • osoby samotnie wychowującej dziecko.

4) Czy mogę modyfikować kwoty na moim rozliczeniu?

Tak, ale trzeba pamiętać, że jeśli wartości automatycznie zaciągnięte do formularza przez Ministerstwo Finansów zostaną zmienione, to należy je udokumentować. Oczywiście jeśli w swoim rozliczeniu podatnik widzi np. pominiętą umowę o pracę, zlecenie czy dzieło, lub też uzupełnia rozliczenie o przychody, od których zaliczki odprowadza się samodzielnie (np. z działalności niezarejestrowanej), to te informacje muszą być wykazane przez niego samodzielnie w PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-y i ulgi podatkowe

5) Czy mogę nie robić nic i oczekiwać, że deklarację PIT rozliczy za mnie Urząd? Czy wtedy dostanę zwrot podatku? Skąd dowiem się jaką kwotę muszę zwrócić w razie powstania niedopłaty?

Można nie podejmować żadnych czynności. Wtedy 2 maja 2022 roku deklaracja zostanie automatycznie wysłana do fiskusa. Jeśli z rozliczenia wychodzi, że należny jest zwrot podatku, to zostanie on przelany na rachunek bankowy lub dostarczony na adres wykazany jako miejsce zamieszkania w terminie 45 dni kalendarzowych. Jeśli z rozliczenia wynika, że trzeba dopłacić do podatku, warto sprawdzić należną kwotę w usłudze „Twój e-PIT”. Urząd Skarbowy przesyła informację o zaległościach listem poleconym lub za pomocą systemu e-PIT – wtedy podatnik ma 7 dni na zapłatę.

6) Czy jeśli do umowy o pracę w 2022 dodatkowo uzyskiwałem dochody z najmu, to mogę rozliczyć się poprzez usługę „Twój e-PIT”?

Można złożyć deklarację przez „Twój e-PIT”, ale Urząd nie zna przychodów i kosztów z najmu. W takim przypadku należy modyfikować rozliczenie (PIT-36 lub PIT-28).

7) Dostałem PIT-11 już po rozliczeniu się. Co zrobić?

W takim przypadku należy sporządzić korektę rozliczenia. Poprawioną deklarację trzeba wysłać ponownie, ale jako korygującą.

8) W 2022 miałem jedną umowę o pracę i kilka umów o dzieło i zlecenie. Czy wszystkie należy wykazać w jednym rozliczeniu? Co jeśli jeden z pracodawców nie wystawił mi PIT-11 – czy przychody te należy wykazać samodzielnie? Czy zawsze trzeba skorzystać z przygotowanego przez Ministerstwo rozliczenia, czy mogę rozliczyć się w innym programie?

Co do zasady wszystkie przychody z różnych źródeł powinny znaleźć się w deklaracji, która jest automatycznie udostępniona w usłudze „Twój e-PIT”. Trzeba pamiętać, aby zachować ostrożność i uważnie sprawdzić wszystkie dane w przygotowanym rozliczeniu. Jeśli podatnik nie otrzymał PIT-11, to należy go wykazać poprzez dokonanie modyfikacji w opisanych wysokościach przychodu, składek itp.

Usługa „Twój e-PIT” ma być ułatwieniem dla podatników, którzy mogą, ale nie muszą z niej korzystać. Dla niektórych konieczność logowania i zakładania Profilu Zaufanego może być uciążliwa. Rozliczenie można też przygotować i złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym samodzielnie, na podstawie otrzymanych dokumentów źródłowych.

9) Prowadziłem działalność gospodarczą jednocześnie pracując na umowę o pracę. Czy mogę skorzystać z usługi Twój e-PIT?

Tak, ale samodzielnie trzeba uzupełnić dane dotyczące działalności gospodarczej. Można też samodzielnie dokonać całego rozliczenia .

10) Czy w „Twój e-PIT” automatycznie naliczy mi się ulga na dziecko? Czy otrzymam zwrot nawet wtedy, gdy ulga przewyższy kwotę należnego podatku? Czy dziecko uczące się też można rozliczyć za pomocą usługi „Twój e-PIT”?

Jeśli chodzi o ulgę na dzieci, to naliczana jest ona automatycznie. W tym zakresie jednak warto zweryfikować poprawność danych w deklaracji. W przypadku gdy zapłacony podatek jest mniejszy niż przysługująca kwota ulgi, można uwzględnić dodatkowy limit – sumę zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Niestety w tym zakresie zdarzają się błędy w przygotowanym przez Ministerstwo zeznaniu. Część składek zostaje pominięta, czego konsekwencją jest naliczenie niższej kwoty ulgi.

W przypadku dziecka uczącego się, można rozliczyć je korzystając z usługi, ale urząd nie posiada informacji o tym, czy dziecko kontynuuje naukę. Taką informację trzeba dodać samodzielnie lub usunąć odliczenie z przygotowanej wcześniej deklaracji.

Joanna Grochala, księgowa w firmie inFakt

Joanna Grochala, księgowa w firmie inFakt
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA