REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37
10 pytań o usługę „Twój e-PIT” i rozliczenie PIT-37
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek złożenia PIT-37 mają podatnicy, którzy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło oraz otrzymali od pracodawcy PIT-11. Księgowa Joanna Grochala przedstawia dziesięć najczęściej zadawanych pytań o rozliczenie się z fiskusem przez formularz PIT-37 i korzystanie z usługi „Twój e-PIT”.

1) Czy podczas składania e-PIT należy sprawdzać rozliczenie przygotowane przez Ministerstwo? Czy może ono zawierać błędy?

Niestety tak, błędy w zaciągniętych do e-deklaracji danych się zdarzają. Najczęściej są to:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • błędne wykazywanie w usłudze „Twój e-PIT” uprawnienia do zastosowania ulgi prorodzinnej. Warto sprawdzić, czy faktycznie występuje ona w rozliczeniu i czy naliczona kwota jest prawidłowa.
  • brak PIT-11 w usłudze „Twój e-PIT”.

Trzeba też mieć świadomość, że ministerstwo nie wie jakie ulgi przysługują konkretnemu podatnikowi, dlatego należy je zastosować samodzielnie. Warto też zweryfikować, czy uprawnienia, z których korzystano poprzednich latach, a zostały automatycznie przeniesione do deklaracji za obecny rok, nadal przysługują.

2) Czy jeśli nie dostałem PIT-11 od swojego pracodawcy to mogę skorzystać z usługi Twój e-PIT?

Tak, jest to możliwe jeśli podatnik posiada lub założy Profil Zaufany.

3) Czy korzystając z usługi „Twój e-PIT” mogę rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Tak, w usłudze można zmienić swoje rozliczenie indywidualne na:

REKLAMA

  • wspólne z małżonkiem,
  • osoby samotnie wychowującej dziecko.

4) Czy mogę modyfikować kwoty na moim rozliczeniu?

Tak, ale trzeba pamiętać, że jeśli wartości automatycznie zaciągnięte do formularza przez Ministerstwo Finansów zostaną zmienione, to należy je udokumentować. Oczywiście jeśli w swoim rozliczeniu podatnik widzi np. pominiętą umowę o pracę, zlecenie czy dzieło, lub też uzupełnia rozliczenie o przychody, od których zaliczki odprowadza się samodzielnie (np. z działalności niezarejestrowanej), to te informacje muszą być wykazane przez niego samodzielnie w PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-y i ulgi podatkowe

5) Czy mogę nie robić nic i oczekiwać, że deklarację PIT rozliczy za mnie Urząd? Czy wtedy dostanę zwrot podatku? Skąd dowiem się jaką kwotę muszę zwrócić w razie powstania niedopłaty?

Można nie podejmować żadnych czynności. Wtedy 2 maja 2022 roku deklaracja zostanie automatycznie wysłana do fiskusa. Jeśli z rozliczenia wychodzi, że należny jest zwrot podatku, to zostanie on przelany na rachunek bankowy lub dostarczony na adres wykazany jako miejsce zamieszkania w terminie 45 dni kalendarzowych. Jeśli z rozliczenia wynika, że trzeba dopłacić do podatku, warto sprawdzić należną kwotę w usłudze „Twój e-PIT”. Urząd Skarbowy przesyła informację o zaległościach listem poleconym lub za pomocą systemu e-PIT – wtedy podatnik ma 7 dni na zapłatę.

6) Czy jeśli do umowy o pracę w 2022 dodatkowo uzyskiwałem dochody z najmu, to mogę rozliczyć się poprzez usługę „Twój e-PIT”?

Można złożyć deklarację przez „Twój e-PIT”, ale Urząd nie zna przychodów i kosztów z najmu. W takim przypadku należy modyfikować rozliczenie (PIT-36 lub PIT-28).

7) Dostałem PIT-11 już po rozliczeniu się. Co zrobić?

W takim przypadku należy sporządzić korektę rozliczenia. Poprawioną deklarację trzeba wysłać ponownie, ale jako korygującą.

8) W 2022 miałem jedną umowę o pracę i kilka umów o dzieło i zlecenie. Czy wszystkie należy wykazać w jednym rozliczeniu? Co jeśli jeden z pracodawców nie wystawił mi PIT-11 – czy przychody te należy wykazać samodzielnie? Czy zawsze trzeba skorzystać z przygotowanego przez Ministerstwo rozliczenia, czy mogę rozliczyć się w innym programie?

Co do zasady wszystkie przychody z różnych źródeł powinny znaleźć się w deklaracji, która jest automatycznie udostępniona w usłudze „Twój e-PIT”. Trzeba pamiętać, aby zachować ostrożność i uważnie sprawdzić wszystkie dane w przygotowanym rozliczeniu. Jeśli podatnik nie otrzymał PIT-11, to należy go wykazać poprzez dokonanie modyfikacji w opisanych wysokościach przychodu, składek itp.

Usługa „Twój e-PIT” ma być ułatwieniem dla podatników, którzy mogą, ale nie muszą z niej korzystać. Dla niektórych konieczność logowania i zakładania Profilu Zaufanego może być uciążliwa. Rozliczenie można też przygotować i złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym samodzielnie, na podstawie otrzymanych dokumentów źródłowych.

9) Prowadziłem działalność gospodarczą jednocześnie pracując na umowę o pracę. Czy mogę skorzystać z usługi Twój e-PIT?

Tak, ale samodzielnie trzeba uzupełnić dane dotyczące działalności gospodarczej. Można też samodzielnie dokonać całego rozliczenia .

10) Czy w „Twój e-PIT” automatycznie naliczy mi się ulga na dziecko? Czy otrzymam zwrot nawet wtedy, gdy ulga przewyższy kwotę należnego podatku? Czy dziecko uczące się też można rozliczyć za pomocą usługi „Twój e-PIT”?

Jeśli chodzi o ulgę na dzieci, to naliczana jest ona automatycznie. W tym zakresie jednak warto zweryfikować poprawność danych w deklaracji. W przypadku gdy zapłacony podatek jest mniejszy niż przysługująca kwota ulgi, można uwzględnić dodatkowy limit – sumę zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Niestety w tym zakresie zdarzają się błędy w przygotowanym przez Ministerstwo zeznaniu. Część składek zostaje pominięta, czego konsekwencją jest naliczenie niższej kwoty ulgi.

W przypadku dziecka uczącego się, można rozliczyć je korzystając z usługi, ale urząd nie posiada informacji o tym, czy dziecko kontynuuje naukę. Taką informację trzeba dodać samodzielnie lub usunąć odliczenie z przygotowanej wcześniej deklaracji.

Joanna Grochala, księgowa w firmie inFakt

Joanna Grochala, księgowa w firmie inFakt
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA