REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga mieszkaniowa – kompendium

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
ulga mieszkaniowa
ulga mieszkaniowa
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania wiąże się z konsekwencjami podatkowymi. Należy wziąć pod uwagę ulgę mieszkaniową, która może zmniejszyć obciążenia wobec fiskusa.
rozwiń >

Ulga mieszkaniowa – co to jest?

Ulga mieszkaniowa dotyczy zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ulga mieszkaniowa – kiedy przysługuje?

Pozwala ona w korzystny sposób rozliczyć podatek dochodowy. Ma ona zastosowanie, gdy podatnik sprzedaje nieruchomość, a pozyskane środki przeznacza na realizację własnych celów mieszkaniowych. Należy to zrobić w terminie nie dłuższym niż 3 lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie. Uzyskane ze sprzedaży środki można przeznaczyć na nabycie lokalu lub budynku mieszkalnego, spółdzielczego prawa do własności, nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Zbycie nieruchomości – jakie konsekwencje podatkowe?

Co do zasady odpłatne zbycie nieruchomości podlega opodatkowaniu (art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Opodatkowanie występuje, gdy podatnik odpłatnie zbywa:

  • nieruchomości lub część oraz udział w nieruchomości,
  • spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • prawa wieczyste użytkowania gruntów,
  • innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nastąpiło poza działalnością gospodarczą, przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, wybudowanie. Ratunkiem na opodatkowanie odpłatnego zbycia nieruchomości jest ulga mieszkaniowa.

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości – jaka deklaracja?

Przychód, koszty, dochód oraz ulgę mieszkaniową podatnik jest zobowiązany wykazać w zeznaniu rocznym PIT-39. Podatnik składa zeznanie do końca kwietnia następnego roku po zbyciu nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przykład: za nieruchomość sprzedaną w 2022 roku, deklarację PIT-39 należy złożyć do końca kwietnia 2023 roku  Podatnik w deklaracji powinien wskazać wysokość dochodów oraz kosztów, jakie chce rozliczyć w ramach ulgi mieszkaniowej. Może dojść do sytuacji, że podatnik w wyznaczonym terminie nieponiesienie wydatków, które są wskazane poniżej. W takiej sytuacji będzie musiał zapłacić podatek od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości oraz odsetki (obecnie w wysokości 16,5%).

Wydatki podlegające pod ulgę mieszkaniową

Ustawodawca w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, na jakie cele można spożytkować uzyskane środki. Za wydatki podlegające uldze mieszkaniowej ustawodawca uznał m.in.:

1. wydatki poniesione na:

  • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego, a także na nabycie gruntu,
  • nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  • nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie,
  • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  • rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

2. wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia – w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:

  • budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w tych prawach, lub
  • gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego,
  • gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.

Warto wskazać też katalog wydatków zaprezentowany w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 13 października 2021 roku. Za te wydatki można uznać: kuchenkę elektryczną, gazową, płytę indukcyjną, zmywarkę, pralkę, lodówkę, szafkę z umywalką, oświetlenie sufitowe oraz wewnętrzne, okap kuchenny, meble trwale związane z lokalem, meble w zabudowie kuchennej.

Jakich wydatków nie obejmuje ulga mieszkaniowa?

Za wydatki nie uznaje się tych, które zostały poniesione na:

1) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części – przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Ulga mieszkaniowa a remont

Wydatki muszą być poniesione na cele mieszkalne, nierekreacyjne. To znaczy, że za pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania można wyremontować nowe mieszkanie, w którym podatnik będzie mieszkać. Natomiast nie można w ramach tej ulgi ponieść wydatku na zakup działki na ogródkach działkowych lub nawet takowej działki, na której znajduje się budynek. Ustawodawca wprost wyłączył wydatki na nieruchomości przeznaczone na cele rekreacyjne.

Ulga mieszkaniowa a kredyt

Zgodnie z powyższym pkt. 2b za wydatek można uznać również odsetki od kredytu. Choć na początku wprowadzenia ulgi mieszkaniowej nie była to jednoznaczna kwestia. W praktyce dochód ze sprzedaży mieszkania A można przeznaczyć na spłatę kredytu oraz odsetki od kredytu zaciągniętego w celu zakupu mieszkania B. Mieszkanie B będzie wykorzystywane do celów mieszkaniowych podatnika.  Spłatę kredytu oraz odsetek od niego można uznać za wydatek (na potrzeby ulgi mieszkaniowej). Co istotne za wydatki na własne cele mieszkaniowe nie można uznać kosztów i prowizji związanych ze spłatą kredytu.  Stanowisko to zostało przedstawione w indywidualnej interpretacji z dnia 10 maja 2022 roku (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.246.2022.2.MKA). 

Magdalena Krezymon, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA