REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga mieszkaniowa – kompendium

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
ulga mieszkaniowa
ulga mieszkaniowa
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania wiąże się z konsekwencjami podatkowymi. Należy wziąć pod uwagę ulgę mieszkaniową, która może zmniejszyć obciążenia wobec fiskusa.
rozwiń >

Ulga mieszkaniowa – co to jest?

Ulga mieszkaniowa dotyczy zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa – kiedy przysługuje?

Pozwala ona w korzystny sposób rozliczyć podatek dochodowy. Ma ona zastosowanie, gdy podatnik sprzedaje nieruchomość, a pozyskane środki przeznacza na realizację własnych celów mieszkaniowych. Należy to zrobić w terminie nie dłuższym niż 3 lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie. Uzyskane ze sprzedaży środki można przeznaczyć na nabycie lokalu lub budynku mieszkalnego, spółdzielczego prawa do własności, nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Zbycie nieruchomości – jakie konsekwencje podatkowe?

Co do zasady odpłatne zbycie nieruchomości podlega opodatkowaniu (art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Opodatkowanie występuje, gdy podatnik odpłatnie zbywa:

  • nieruchomości lub część oraz udział w nieruchomości,
  • spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • prawa wieczyste użytkowania gruntów,
  • innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nastąpiło poza działalnością gospodarczą, przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, wybudowanie. Ratunkiem na opodatkowanie odpłatnego zbycia nieruchomości jest ulga mieszkaniowa.

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości – jaka deklaracja?

Przychód, koszty, dochód oraz ulgę mieszkaniową podatnik jest zobowiązany wykazać w zeznaniu rocznym PIT-39. Podatnik składa zeznanie do końca kwietnia następnego roku po zbyciu nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przykład: za nieruchomość sprzedaną w 2022 roku, deklarację PIT-39 należy złożyć do końca kwietnia 2023 roku  Podatnik w deklaracji powinien wskazać wysokość dochodów oraz kosztów, jakie chce rozliczyć w ramach ulgi mieszkaniowej. Może dojść do sytuacji, że podatnik w wyznaczonym terminie nieponiesienie wydatków, które są wskazane poniżej. W takiej sytuacji będzie musiał zapłacić podatek od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości oraz odsetki (obecnie w wysokości 16,5%).

Wydatki podlegające pod ulgę mieszkaniową

Ustawodawca w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, na jakie cele można spożytkować uzyskane środki. Za wydatki podlegające uldze mieszkaniowej ustawodawca uznał m.in.:

1. wydatki poniesione na:

  • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego, a także na nabycie gruntu,
  • nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  • nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie,
  • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  • rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

2. wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia – w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:

  • budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
  • spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w tych prawach, lub
  • gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego,
  • gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.

Warto wskazać też katalog wydatków zaprezentowany w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 13 października 2021 roku. Za te wydatki można uznać: kuchenkę elektryczną, gazową, płytę indukcyjną, zmywarkę, pralkę, lodówkę, szafkę z umywalką, oświetlenie sufitowe oraz wewnętrzne, okap kuchenny, meble trwale związane z lokalem, meble w zabudowie kuchennej.

Jakich wydatków nie obejmuje ulga mieszkaniowa?

Za wydatki nie uznaje się tych, które zostały poniesione na:

1) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części – przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Ulga mieszkaniowa a remont

Wydatki muszą być poniesione na cele mieszkalne, nierekreacyjne. To znaczy, że za pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania można wyremontować nowe mieszkanie, w którym podatnik będzie mieszkać. Natomiast nie można w ramach tej ulgi ponieść wydatku na zakup działki na ogródkach działkowych lub nawet takowej działki, na której znajduje się budynek. Ustawodawca wprost wyłączył wydatki na nieruchomości przeznaczone na cele rekreacyjne.

Ulga mieszkaniowa a kredyt

Zgodnie z powyższym pkt. 2b za wydatek można uznać również odsetki od kredytu. Choć na początku wprowadzenia ulgi mieszkaniowej nie była to jednoznaczna kwestia. W praktyce dochód ze sprzedaży mieszkania A można przeznaczyć na spłatę kredytu oraz odsetki od kredytu zaciągniętego w celu zakupu mieszkania B. Mieszkanie B będzie wykorzystywane do celów mieszkaniowych podatnika.  Spłatę kredytu oraz odsetek od niego można uznać za wydatek (na potrzeby ulgi mieszkaniowej). Co istotne za wydatki na własne cele mieszkaniowe nie można uznać kosztów i prowizji związanych ze spłatą kredytu.  Stanowisko to zostało przedstawione w indywidualnej interpretacji z dnia 10 maja 2022 roku (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.246.2022.2.MKA). 

Magdalena Krezymon, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA