REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie strat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Poniosłeś straty w działalności gospodarczej lub obracając akcjami ? Fiskus ulży Ci w takich sytuacjach, pozwalając odliczyć straty od dochodu. Ale uwaga - rocznie nie odliczysz więcej niż 50% straty

Podejmując ryzyko inwestycyjne musimy liczyć się z tym, że niekoniecznie osiągniemy zyski. Niejednokrotnie okazuje się że, że zamiast dochodu z dane go źródła, przyniesie nam ono stratę.

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus zezwala nam jednak zminimalizować skutki niezyskownych inwestycji poprzez odliczenie poniesionej straty z dochodu osiągniętego z tego samego źródła w pięciu kolejnych latach podatkowych.

Wprowadza jednak ograniczenie co do wysokości obniżenia naszego dochodu w jednym roku podatkowym. Nie może ono bowiem przekroczyć w którymkolwiek z tych lat 50% kwoty straty.

Pan Andrzej Pluciński prowadzi jednoosobową firmę opodatkowaną według skali. Za 2009 r. osiągnął z działalności gospodarczej stratę w wysokości 20 000 zł. Natomiast w 2010 r. jego firma przyniosła dochód w wysokości 50 000 zł.

Rozliczając się za 2010 r. pan Pluciński może odliczyć od dochodu maksymalnie połowę straty z 2009 r., tj. 10 000 zł. Kwotę odliczenia z tego tytułu wpisze w rubryce 137 zeznania składanego na formularzu PIT-36.

REKLAMA

Często nie pamiętamy o tym, że stratę wolno nam rozliczyć tylko z dochodami z tego samego źródła przychodów. Nie jest zatem możliwe rozliczenie straty np. z działalności gospodarczej z dochodami np. z najmu. Nie możemy też odliczyć własnej straty od dochodów małżonka w sytuacji, gdy rozliczamy się wspólnie z nim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pan Jerzy Lipiński jest przedsiębiorcą. W 2009 r. jego firma przyniosła stratę w wysokości 20 000 zł. W 2010 r. pan Lipiński również poniósł stratę z działalności. Natomiast jego żona osiągnęła z umowy o pracę dochód w wysokości 70 000 zł.

Pomimo, że za 2010 r. małżonkowie będą rozliczać się wspólnie, to nie mogą pomniejszyć dochodu pani Agnieszki Lipińskiej z umowy o pracę o połowę straty poniesionej przez jej męża w 2009 r. (tj. 10 000 zł) z działalności gospodarczej. Są to bowiem dwa różne źródła przychodów.

Nie możemy też obniżyć dochodu o straty wymienione wprost przez ustawodawcę w art. 9 ust. 3a ustawy o PIT, tj. o stratę z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw do nich oraz rzeczy ruchomych (wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT), dokonywanego poza działalnością gospodarczą oraz straty ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Nie wolno nam pomniejszyć dochodu z oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym (tzw. IKE) o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich

Nie możemy też pomniejszyć dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych (funduszach inwestycyjnych) o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

Dotyczy to również strat poniesionych w tym samym roku. Fundusz jako płatnik pobiera bowiem podatek zryczałtowany odrębnie od każdej transakcji, zatem nie jest możliwe rozliczenie straty w zeznaniu rocznym, gdyż nie są one w ogóle objęte tym zeznaniem.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Natomiast wolno nam odliczyć straty poniesione na obrocie papierami wartościowymi na giełdzie w latach poprzednich. Możemy też obniżyć zyski z akcji notowanych na giełdzie o straty poniesione z tytułu uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (odwrotna operacja nie jest możliwa).

Nie wszyscy też wiedzą, że stratę ze sprzedaży papierów wartościowych na giełdzie można odliczyć od dochodu z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną (i odwrotnie). Jest to bowiem to samo źródło przychodów, z którego dochody podlegają wykazaniu w odrębnym zeznaniu rocznym.

Pan Krzysztof Krajewski w 2009 r. poniósł stratę w wysokości 10 000 zł z obrotu akcjami na GPW. W 2010 r. sprzedał udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Na tej transakcji zarobił 24 000 zł.

Rozliczając się za 2010 r. pan Krajewski obniży dochód ze zbycia udziałów w spółce z o.o.o połowę straty z 2009 r. Podatek zapłaci zatem od kwoty 19 000 zł.

Możemy również odliczać stratę od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli dochód ten przez okres następnych pięciu kolejnych lat podatkowych będziemy ustalać na podstawie ksiąg.

Jest to warunek, bez którego spełnienia odliczenie nie będzie możliwe. Nie odliczymy zatem straty, jeśli zdecydujemy się na rozliczanie działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie tzw. norm szacunkowych.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

W rozliczeniu rocznym za rok 2010 odliczamy straty wykazane w latach 2005-2009. Jeśli skorygowaliśmy zeznanie z własnej inicjatywy, bądź korekta taka nastąpiła wskutek wydania decyzji, to o ile miała onawpływ na określenie straty (zwłaszcza jej zmniejszenie), musimydodatkowo skorygować wszystkie zeznania roczne, w których dana stratabyła odliczana.

Jeśli natomiast wskutek korekty strata się zwiększyła,nie musimy koniecznie korygować dotychczasowych zeznań. Niewykorzystanąróżnicę możemy bowiem wykorzystać w latach następnych.


Podstawa prawna
: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

kancelaria welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA