REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa 2012 / 2013

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli korzystaliśmy w 2012 r. z Internetu możemy w rozliczeniu dochodów tego roku odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem ponoszone na ten cel wydatki ale nie więcej niż 760 zł. Od rozliczenia dochodów roku 2013 ulga internetowa ulega istotnemu ograniczeniu - odliczać będą mogli tylko ci podatnicy, którzy nie odliczali wcześniej niż za 2012 rok i tylko przez 2 lata.

W rozliczeniu za 2012 r. korzystanie z ulgi internetowej jest uzależnione tylko od ponoszenia wydatku na ten cel.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Już wcześniej (od rozliczenia za 2011 rok) zrezygnowano z ograniczenia polegającego na wymogu korzystania z Internetu w miejscu zamieszkania. Niezależnie od tego, gdzie odbywać się korzystanie z Internetu, w rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) możliwe jest odliczenie ponoszonych na ten cel wydatków w ramach ulgi internetowej.

Ulga internetowa 2013

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

Odliczeniu w ramach przysługującego limitu podlegają wydatki faktycznie poniesione przez nas w roku podatkowym, niezależnie od tego, jakiego okresu dotyczyły. Oznacza to, że nawet jeśli usługi dostępu do Internetu opłacimy z góry, to wydatki podlegają odliczeniu w rozliczeniu za rok, w którym je poniesiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2011 r. zniesiony został wymóg dokumentowania wydatków na korzystanie z Internetu fakturą VAT. W rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) odliczenie wydatków na Internet jest możliwe na podstawie każdego dowodu, z którego będzie wynikał cel poniesionych wydatków oraz ich wysokość. Dokument taki musi też zawierać dane identyfikacyjne podatnika - jako osoby dokonującej wydatku odliczanego następnie w ramach ulgi internetowej.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, wysokość wydatków z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę do zapłaty (art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy).

Zatem warunkiem koniecznym do dokonania odliczenia z tytułu ulgi internetowej nie jest posiadanie faktury uwzględniającej rozbicie za poszczególne usługi, lecz posiadanie zgodnego ze specyfikacją kosztów operatora dowodu zapłaty (np. przelewu bankowego, przekazu pocztowego), z którego wynika komu i jaką kwotę podatnik zapłacił za korzystanie z usług internatowych.

Ministerstwo Finansów informowało ponadto, że już w rozliczeniu ulgi internetowej za 2010 r.  urzędy skarbowe respektowały zarówno faktury w formie papierowej jak i elektronicznej. Chodzi tu o tzw. e-faktury, czy ekofaktury - czyli obrazy faktur elektronicznych przesyłanych na adres e-mail odbiorcy.

Warto też zauważyć, że nie tylko oryginał, ale również duplikat faktury (lub innych dokumentów) może być podstawą skorzystania z ulgi internetowej. Zatem jeżeli zgubiliśmy oryginalną fakturę - wystąpmy do dostawcy internetu o jej duplikat. Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawić duplikat faktury w razie zaginięcia oryginału.

Zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania z ulgi internetowej odliczenie co do zasady przysługuje tej osobie, której dane figurują na fakturze (lub innym dokumencie) potwierdzającej wydatki na ten cel.

Zatem jeżeli kilka osób mieszkających pod tym samym adresem wspólnie opłaca wydatki na internet - wszystkie te osoby mogą skorzystać z ulgi i każda z nich ma swój limit (760,- zł) o ile oczywiście wszyscy widnieją na fakturze (lub innym dokumencie) jako nabywcy usługi dostępu do internetu. Organy podatkowe (z Ministerstwem Finansów na czele) konsekwentnie stoją na stanowisku, że reguła powyższa dotyczy również małżonków. Ich zdaniem, jeśli oboje małżonkowie chcą skorzystać z odliczenia, to faktura (lub inny dokument) powinna zawierać dane każdego z nich.

Jednak powyższe stanowisko organów podatkowych w odniesieniu do małżonków rozliczających się wspólnie zakwestionował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 19 sierpnia 2008 r. (sygn. I SA/Łd 127/08). Sąd stwierdził w nim, że „nie podziela stanowiska, iż zamieszczenie na fakturze dokumentującej wydatek, danych tylko jednego z małżonków pozbawia prawa do skorzystania z "ulgi internetowej" drugiego z nich w sytuacji, gdy oboje małżonkowie ponosili rzeczywiste koszty użytkowania sieci informatycznej.”


Pamiętajmy jednocześnie, że faktury ani duplikatu (ani innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na internet) nie musimy dołączać do PIT-a. Przechowujmy je jednak przez 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczą. W takim bowiem czasie możemy się spodziewać ewentualnej kontroli fiskusa, który w takiej sytuacji może poprosić o wgląd w te dokumenty.

Odliczeniu w ramach ulgi podlegają wydatki zarówno za połączenia modemowe oraz stałe łącze, jak i wydatki na Internet bezprzewodowy. Ustawodawca nie ograniczył bowiem korzystania z ulgi ze względu na rodzaj połączenia z siecią.

Jeśli kwota wydatków wskazana na fakturze (lub innym dokumencie) dotyczy nie tylko usług dostępu do Internetu, ale też np. telewizji kablowej bądź usług telefonicznych, odliczeniu (w wysokości rzeczywiście poniesionej, lecz nie więcej niż wynosi limit) podlega wyłącznie kwota wydatków na usługi dostępu do Internetu. Dlatego warto zadbać o to, by nasz dostawca usług „pakietowych” wyodrębnił na fakturze (lub innym dokumencie) kwotę opłaty za sam dostęp do Internetu.

Nie można natomiast odliczyć wydatków na zakup urządzeń dostępowych do Internetu (np. modemu). W ustawie nie ma bowiem mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem czyli serwisem i obsługą techniczną sieci. Kwestia ta jest jednak dyskusyjna, gdyż bez zakupu tych urządzeń (modemu) oraz bez instalacji okablowania doprowadzającego sygnał Internetu do miejsca zamieszkania korzystanie z niego nie byłoby w ogóle możliwe.

Pamiętajmy, że odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków:

- które nie zostały skorygowane poprzez wystawienie faktury korygującej zmniejszającej należność

- które nie zostały nam zwrócone w jakiejkolwiek formie

- które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

W razie otrzymania zwrotu wydatków uprzednio odliczonych w ramach ulgi trzeba skorygować zeznanie roczne i dopłacić podatek z odsetkami za zwłokę.

Jeżeli jesteś telepracownikiem i pracodawca zapewnił Ci łącze w mieszkaniu albo zwraca Ci koszty – to ulga Ci nie przysługuje.

Ulgę internetową należy wykazać w załączniku PIT/O i dołączyć tylko do jednego z następujących zeznań: PIT-36, PIT-37 albo PIT-28. Zatem jeżeli osiągnęliśmy w 2011 r. tylko dochody objęte PIT-36L czy PIT-38 - nie skorzystamy z ulgi internetowej.

Niewykorzystany limit (760,- zł dla jednej osoby) nie przechodzi do odliczenia na następny rok.

Ulga internetowa przysługuje również na bezprzewodowy dostęp do internetu.

Odliczenie jest możliwe pod warunkiem posiadania dowodu poniesienia wydatku (dowodu wpłaty, potwierdzenia przelewu bankowego, przekazu pocztowego). Musi on zawierać nasze dane jako osoby wpłacającej. Przelew np. z konta współmałżonka ze wskazaniem drugiego jako osoby zobowiązanej w tytule bywa kwestionowany przez fiskusa.

W swoim expose z 18 listopada 2011 r. premier Donald Tusk zapowiedział likwidację ulgi internetowej. Miało się to stać od rozliczenia za 2013 rok. Początkowo Sejm uchwalił ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której znalazł się przepis uchylający art. 26 w ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT. Jednak ulgę internetową (w mocno jednak ograniczonej postaci) przywróciła uchwała Senatu z 18 października 2012 r.

Od rozliczenia za 2013 rok z ulgi internetowej będą mogli skorzystać ci podatnicy PIT, którzy w 2013 roku ponieśli wydatki na internet i wcześniej (przed rozliczeniem za 2012 rok) nie korzystali z tego odliczenia. Tacy podatnicy będą mogli korzystać z ulgi internetowej nie dłużej niż w dwóch latach podatkowych. Podatnik, który po raz pierwszy skorzysta z odliczenia wydatków na internet w roku podatkowym 2012, będzie mógł skorzystać z ulgi po raz drugi, tylko w roku 2013.

Więcej na ten temat: Ulga internetowa 2013

Ulga internetowa w rozliczeniu za 2010 rok

Warto przypomnieć, że rozliczając dochody roku 2010 (i wcześniej) nie wolno nam było odliczyć wydatków ponoszonych na użytkowanie Internetu w mieszkaniu, które nie jest naszym miejscem zamieszkania, nawet jeśli jesteśmy jego prawnym właścicielem.

Miejsce zamieszkania, w stosunku do którego dokonywane jest odliczenie, powinno być zgodne z miejscem zamieszkania, określonym w formularzu EDG-1 składanym w urzędzie gminy lub NIP-3, złożonym w urzędzie skarbowym. Nie musi to być miejsce zameldowania, jednak musi to być faktyczne miejsce zamieszkania podatnika. Również np. wynajmowane mieszkanie. Jeśli posiadaliśmy więcej niż jeden lokal mieszkalny połączony z Internetem, rozliczając się za 2010 rok musieliśmy się zdecydować na odliczanie wydatków tylko z jednego z nich. W ustawie była bowiem mowa o jednym lokalu (budynku).

Jeżeli w pierwotnym zgłoszeniu podaliśmy inne miejsce zamieszkania, niż to, w odniesieniu do którego odliczamy ulgę na Internet, powinniśmy złożyć formularz aktualizacyjny EDG-1 albo NIP-3. Uchroni nas to nie tylko przed koniecznością wytłumaczenia się przed urzędem skarbowym z tych rozbieżności, ale też pozwoli uniknąć sankcji karnych skarbowych za niezaktualizowanie danych w ustawowym terminie.

Do 2010 roku odliczenie ulgi internetowej było możliwe, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Brak faktury VAT uniemożliwiał do 2010 r. skorzystanie z odliczenia. Nie było wtedy możliwe odliczenie wydatków na podstawie faktury (rachunków) wystawionych przez podmioty zagraniczne, nie będące podatnikami w rozumieniu polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ale od rozliczenia za 2011 rok jest inaczej.

Podstawa prawna: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA