REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa 2012 / 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli korzystaliśmy w 2012 r. z Internetu możemy w rozliczeniu dochodów tego roku odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem ponoszone na ten cel wydatki ale nie więcej niż 760 zł. Od rozliczenia dochodów roku 2013 ulga internetowa ulega istotnemu ograniczeniu - odliczać będą mogli tylko ci podatnicy, którzy nie odliczali wcześniej niż za 2012 rok i tylko przez 2 lata.

W rozliczeniu za 2012 r. korzystanie z ulgi internetowej jest uzależnione tylko od ponoszenia wydatku na ten cel.

REKLAMA

Już wcześniej (od rozliczenia za 2011 rok) zrezygnowano z ograniczenia polegającego na wymogu korzystania z Internetu w miejscu zamieszkania. Niezależnie od tego, gdzie odbywać się korzystanie z Internetu, w rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) możliwe jest odliczenie ponoszonych na ten cel wydatków w ramach ulgi internetowej.

Ulga internetowa 2013

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

Odliczeniu w ramach przysługującego limitu podlegają wydatki faktycznie poniesione przez nas w roku podatkowym, niezależnie od tego, jakiego okresu dotyczyły. Oznacza to, że nawet jeśli usługi dostępu do Internetu opłacimy z góry, to wydatki podlegają odliczeniu w rozliczeniu za rok, w którym je poniesiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2011 r. zniesiony został wymóg dokumentowania wydatków na korzystanie z Internetu fakturą VAT. W rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) odliczenie wydatków na Internet jest możliwe na podstawie każdego dowodu, z którego będzie wynikał cel poniesionych wydatków oraz ich wysokość. Dokument taki musi też zawierać dane identyfikacyjne podatnika - jako osoby dokonującej wydatku odliczanego następnie w ramach ulgi internetowej.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, wysokość wydatków z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę do zapłaty (art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy).

REKLAMA

Zatem warunkiem koniecznym do dokonania odliczenia z tytułu ulgi internetowej nie jest posiadanie faktury uwzględniającej rozbicie za poszczególne usługi, lecz posiadanie zgodnego ze specyfikacją kosztów operatora dowodu zapłaty (np. przelewu bankowego, przekazu pocztowego), z którego wynika komu i jaką kwotę podatnik zapłacił za korzystanie z usług internatowych.

Ministerstwo Finansów informowało ponadto, że już w rozliczeniu ulgi internetowej za 2010 r.  urzędy skarbowe respektowały zarówno faktury w formie papierowej jak i elektronicznej. Chodzi tu o tzw. e-faktury, czy ekofaktury - czyli obrazy faktur elektronicznych przesyłanych na adres e-mail odbiorcy.

Warto też zauważyć, że nie tylko oryginał, ale również duplikat faktury (lub innych dokumentów) może być podstawą skorzystania z ulgi internetowej. Zatem jeżeli zgubiliśmy oryginalną fakturę - wystąpmy do dostawcy internetu o jej duplikat. Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawić duplikat faktury w razie zaginięcia oryginału.

Zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania z ulgi internetowej odliczenie co do zasady przysługuje tej osobie, której dane figurują na fakturze (lub innym dokumencie) potwierdzającej wydatki na ten cel.

Zatem jeżeli kilka osób mieszkających pod tym samym adresem wspólnie opłaca wydatki na internet - wszystkie te osoby mogą skorzystać z ulgi i każda z nich ma swój limit (760,- zł) o ile oczywiście wszyscy widnieją na fakturze (lub innym dokumencie) jako nabywcy usługi dostępu do internetu. Organy podatkowe (z Ministerstwem Finansów na czele) konsekwentnie stoją na stanowisku, że reguła powyższa dotyczy również małżonków. Ich zdaniem, jeśli oboje małżonkowie chcą skorzystać z odliczenia, to faktura (lub inny dokument) powinna zawierać dane każdego z nich.

Jednak powyższe stanowisko organów podatkowych w odniesieniu do małżonków rozliczających się wspólnie zakwestionował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 19 sierpnia 2008 r. (sygn. I SA/Łd 127/08). Sąd stwierdził w nim, że „nie podziela stanowiska, iż zamieszczenie na fakturze dokumentującej wydatek, danych tylko jednego z małżonków pozbawia prawa do skorzystania z "ulgi internetowej" drugiego z nich w sytuacji, gdy oboje małżonkowie ponosili rzeczywiste koszty użytkowania sieci informatycznej.”


Pamiętajmy jednocześnie, że faktury ani duplikatu (ani innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na internet) nie musimy dołączać do PIT-a. Przechowujmy je jednak przez 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczą. W takim bowiem czasie możemy się spodziewać ewentualnej kontroli fiskusa, który w takiej sytuacji może poprosić o wgląd w te dokumenty.

Odliczeniu w ramach ulgi podlegają wydatki zarówno za połączenia modemowe oraz stałe łącze, jak i wydatki na Internet bezprzewodowy. Ustawodawca nie ograniczył bowiem korzystania z ulgi ze względu na rodzaj połączenia z siecią.

Jeśli kwota wydatków wskazana na fakturze (lub innym dokumencie) dotyczy nie tylko usług dostępu do Internetu, ale też np. telewizji kablowej bądź usług telefonicznych, odliczeniu (w wysokości rzeczywiście poniesionej, lecz nie więcej niż wynosi limit) podlega wyłącznie kwota wydatków na usługi dostępu do Internetu. Dlatego warto zadbać o to, by nasz dostawca usług „pakietowych” wyodrębnił na fakturze (lub innym dokumencie) kwotę opłaty za sam dostęp do Internetu.

Nie można natomiast odliczyć wydatków na zakup urządzeń dostępowych do Internetu (np. modemu). W ustawie nie ma bowiem mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem czyli serwisem i obsługą techniczną sieci. Kwestia ta jest jednak dyskusyjna, gdyż bez zakupu tych urządzeń (modemu) oraz bez instalacji okablowania doprowadzającego sygnał Internetu do miejsca zamieszkania korzystanie z niego nie byłoby w ogóle możliwe.

Pamiętajmy, że odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków:

- które nie zostały skorygowane poprzez wystawienie faktury korygującej zmniejszającej należność

- które nie zostały nam zwrócone w jakiejkolwiek formie

- które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

W razie otrzymania zwrotu wydatków uprzednio odliczonych w ramach ulgi trzeba skorygować zeznanie roczne i dopłacić podatek z odsetkami za zwłokę.

Jeżeli jesteś telepracownikiem i pracodawca zapewnił Ci łącze w mieszkaniu albo zwraca Ci koszty – to ulga Ci nie przysługuje.

Ulgę internetową należy wykazać w załączniku PIT/O i dołączyć tylko do jednego z następujących zeznań: PIT-36, PIT-37 albo PIT-28. Zatem jeżeli osiągnęliśmy w 2011 r. tylko dochody objęte PIT-36L czy PIT-38 - nie skorzystamy z ulgi internetowej.

Niewykorzystany limit (760,- zł dla jednej osoby) nie przechodzi do odliczenia na następny rok.

Ulga internetowa przysługuje również na bezprzewodowy dostęp do internetu.

Odliczenie jest możliwe pod warunkiem posiadania dowodu poniesienia wydatku (dowodu wpłaty, potwierdzenia przelewu bankowego, przekazu pocztowego). Musi on zawierać nasze dane jako osoby wpłacającej. Przelew np. z konta współmałżonka ze wskazaniem drugiego jako osoby zobowiązanej w tytule bywa kwestionowany przez fiskusa.

W swoim expose z 18 listopada 2011 r. premier Donald Tusk zapowiedział likwidację ulgi internetowej. Miało się to stać od rozliczenia za 2013 rok. Początkowo Sejm uchwalił ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której znalazł się przepis uchylający art. 26 w ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT. Jednak ulgę internetową (w mocno jednak ograniczonej postaci) przywróciła uchwała Senatu z 18 października 2012 r.

Od rozliczenia za 2013 rok z ulgi internetowej będą mogli skorzystać ci podatnicy PIT, którzy w 2013 roku ponieśli wydatki na internet i wcześniej (przed rozliczeniem za 2012 rok) nie korzystali z tego odliczenia. Tacy podatnicy będą mogli korzystać z ulgi internetowej nie dłużej niż w dwóch latach podatkowych. Podatnik, który po raz pierwszy skorzysta z odliczenia wydatków na internet w roku podatkowym 2012, będzie mógł skorzystać z ulgi po raz drugi, tylko w roku 2013.

Więcej na ten temat: Ulga internetowa 2013

Ulga internetowa w rozliczeniu za 2010 rok

Warto przypomnieć, że rozliczając dochody roku 2010 (i wcześniej) nie wolno nam było odliczyć wydatków ponoszonych na użytkowanie Internetu w mieszkaniu, które nie jest naszym miejscem zamieszkania, nawet jeśli jesteśmy jego prawnym właścicielem.

Miejsce zamieszkania, w stosunku do którego dokonywane jest odliczenie, powinno być zgodne z miejscem zamieszkania, określonym w formularzu EDG-1 składanym w urzędzie gminy lub NIP-3, złożonym w urzędzie skarbowym. Nie musi to być miejsce zameldowania, jednak musi to być faktyczne miejsce zamieszkania podatnika. Również np. wynajmowane mieszkanie. Jeśli posiadaliśmy więcej niż jeden lokal mieszkalny połączony z Internetem, rozliczając się za 2010 rok musieliśmy się zdecydować na odliczanie wydatków tylko z jednego z nich. W ustawie była bowiem mowa o jednym lokalu (budynku).

Jeżeli w pierwotnym zgłoszeniu podaliśmy inne miejsce zamieszkania, niż to, w odniesieniu do którego odliczamy ulgę na Internet, powinniśmy złożyć formularz aktualizacyjny EDG-1 albo NIP-3. Uchroni nas to nie tylko przed koniecznością wytłumaczenia się przed urzędem skarbowym z tych rozbieżności, ale też pozwoli uniknąć sankcji karnych skarbowych za niezaktualizowanie danych w ustawowym terminie.

Do 2010 roku odliczenie ulgi internetowej było możliwe, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Brak faktury VAT uniemożliwiał do 2010 r. skorzystanie z odliczenia. Nie było wtedy możliwe odliczenie wydatków na podstawie faktury (rachunków) wystawionych przez podmioty zagraniczne, nie będące podatnikami w rozumieniu polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ale od rozliczenia za 2011 rok jest inaczej.

Podstawa prawna: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA