REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie wydatków na nowe technologie za 2011

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione przez nich na nabycie „nowych technologii” (art. 26c ustawy o PIT). Do odliczenia nie mają prawa podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym.

Korzyści

REKLAMA

Limit odliczenia wynosi 50% poniesionych wydatków.  Limit ten to nie koniec korzyści podatkowych dla podatników związanych z nabyciem nowoczesnych technologii.

Zasadą podatkową jest, że jeżeli wydatki inwestycyjne zostały odliczone nie można dodatkowo zaliczyć ich do kosztów podatkowych. W przypadku odliczenia wydatków na „nowe technologie” to ograniczenie nie obowiązuje.

Oznacza to, że możesz wydać 100 000 zł na nabycie licencji np. najnowszego oprogramowania, odliczyć 50 000 zł od podstawy opodatkowania, a jednocześnie przeprowadzić amortyzację licencji jako wartości niematerialnej i prawnej od wartości 100 000 zł.

Warunki skorzystania z ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba spełnić szereg rygorystycznych warunków aby skorzystać z tej ulgi. Z perspektywy przedsiębiorcy to są zazwyczaj przeszkody.

Pierwsza to wykazanie, że przeprowadzona inwestycja to „nowa technologia”. Samo nabycie technologii, która znacząco unowocześni Twoją firmę nie wystarczy (nie porównuje się stanu „sprzed” inwestycji ze stanem „po”). Musi to być rozwiązanie technologiczne, które nie jest stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat

Co więcej musi to potwierdzić opinia niezależnej od Ciebie jednostki naukowej (zob. ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki).

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. potwierdzeniem tym jest opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Zmianę wprowadziła ustawa z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2010 r. Nr 226 poz. 1478).

Przepis art. 5 tej ustawy stanowi, że do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Nowe technologie” muszą mieć postać wartości niematerialnych i prawnych (np. wyniki badań i prac rozwojowych), które umożliwią wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Ważne są też sposoby ich nabycia (w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowymlub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnejstrefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

REKLAMA

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Płatność może być ewentualnie dokonana w roku następnym. Oczywiście nie może ona zostać zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Możesz uwzględnić przedpłaty (zadatki) na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadziłeś „nową technologię” do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Do którego roku zaliczysz takie wydatki? Uznaje się je za poniesione w roku wprowadzenia „nowej technologii” do tej ewidencji.

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Kasy fiskalne 2011

Kolejne częste pytanie dotyczy tego, w którym roku dokonuje się odliczenia. Zasadą jest, że powinien to być rok podatkowy, w którym poniosłeś wydatki. To oczywiście może nie wystarczyć do dokonania odliczenia. Podatnik – zwłaszcza gdy firma dużo inwestuje – może ponieść w tym roku stratę. Odliczenia można dokonać także w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe. Termin ten oblicza się od końca roku, w którym „nową technologię” wprowadziłeś do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Kiedy traci się prawo do ulgi


Przy tak korzystnym sposobie odliczeń, muszą istnieć warunki, których niedotrzymanie sprawi, że stracisz prawo do nich. Tak się stanie, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadziłeś nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1) udzieliłeś w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2) zostanie ogłoszona upadłość Twojej firmy obejmująca likwidację majątku, lub zostanie ona postawiona w stan likwidacji, albo

3) otrzymasz zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Tak więc odliczenie z tytułu nabycia „nowych technologii” nie jest adresowane do firm, które nie wykorzystują nowych technologii do produkcji lub świadczenia usług, a zajmują się dystrybucją nowoczesnych technologii. Twórcy przepisów nie dostrzegli przy tym, że w Polsce dynamicznie rozwija się model działalności gospodarczej oparty o franczyzę. Udzielenie podmiotom tworzącym sieć kilkuset firm sublicencji na nowoczesne oprogramowanie może oznaczać utratę odliczenia dokonanego na podstawie art. 26c ustawy o PIT

W przypadku wystąpienia tego typu okoliczności, będziesz musiał w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym utraciłeś prawo do dokonanych już odliczeń, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku (opodatkowania) o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo. W przypadku poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.

Podstawa prawna: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA