REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - zapłaci nie tylko właściciel

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - płaci nie tylko właściciel
Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - płaci nie tylko właściciel

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko właściciel nieruchomości zapłaci podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych. Fiskus rozszerzył bowiem zakres opodatkowania o budynki niestanowiące co prawda własności (współwłasności) podatnika, ale wprowadzone przez niego do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji.

Przepisy regulujące zakres opodatkowania tzw. podatkiem minimalnym jednoznacznie wskazują, że opodatkowaniu podlegają przychody z budynków stanowiących własność lub współwłasność podatnika. Wykładnia literalna przepisów nie pozostawia zatem wątpliwości – jedynie właściciel bądź współwłaściciel nieruchomości może zostać uznany za podatnika podatku minimalnego. Konsekwentnie, użytkownik budynku, niebędący jego właścicielem ani współwłaścicielem, nie powinien być obciążany podatkiem minimalnym od przychodów uzyskiwanych z przyjętej do używania nieruchomości – także w sytuacji, gdy dokonuje od niej odpisów amortyzacyjnych. Dotychczas fiskus podzielał takie stanowisko, w ostatnim czasie zmienił jednak zdanie, rozszerzając zakres opodatkowania o budynki niestanowiące co prawda własności (współwłasności) podatnika, ale wprowadzone przez niego do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W sprawie dotyczącej podatku minimalnego od przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie, organ interpretacyjny stanął na stanowisku, że to dzierżawca jest zobowiązany do obliczania i uiszczania podatku dochodowego od przychodów z budynku wybudowanego przez niego na gruncie będącym własnością wydzierżawiającego. Jednocześnie, organ podatkowy potwierdził, że wydzierżawiający nie jest podatnikiem podatku minimalnego od przychodów z tytułu własności budynku wybudowanego przez dzierżawcę. To konkluzja z najnowszej interpretacji Dyrektora KIS z 6 lutego br. (nr 0111-KDIB1-2.4010.509.2019.1.AW).

Zdaniem organu podatkowego, zobowiązanym do zapłaty podatku minimalnego jest bowiem ten podmiot, który przyjął budynek do ewidencji środków trwałych i dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych (dzierżawca). Tytuł własności budynku (przysługujący wydzierżawiającemu, jako właścicielowi gruntu) nie przesądza zatem ostatecznie, w ocenie organu, o kwestii obowiązku podatkowego z tytułu podatku minimalnego.

Uzasadniając swoje stanowisko, organ interpretacyjny powołał się na wykładnię celowościową analizowanych przepisów oraz intencję ustawodawcy, wskazując, że podmiotem obowiązanym do zapłaty podatku minimalnego jest co do zasady właściciel (współwłaściciel) budynku, niemniej jednak ustawodawca posługuje się pojęciem własności (współwłasności) w odniesieniu do prawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Tym samym, dla potrzeb ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za rozliczanie podatku minimalnego, organ zrównał dokonywanie odpisów amortyzacyjnych z prawem własności.

REKLAMA

Analogiczne stanowisko wyrażone zostało przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z 5 lutego br. (nr 0111-KDIB1-2.4010.492.2019.1.AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To pierwsze interpretacje indywidualne, wydane na gruncie aktualnego stanu prawnego (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.), w których użytkownik budynku, niebędący jego właścicielem ani współwłaścicielem, został uznany za podatnika podatku minimalnego, w związku z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od przyjętej do używania nieruchomości.

Dotychczasowe stanowisko organów podatkowych w zakresie opodatkowania przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie było korzystne zarówno dla dzierżawców, jak i dla wydzierżawiających. Dzierżawca nie był uznawany za podatnika podatku minimalnego z uwagi na brak prawa własności (współwłasności) nieruchomości. Takie rozstrzygnięcie Dyrektor KIS podjął w interpretacjach indywidualnych z 18.06.2019 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.121.2019.1.JC) oraz 05.04.2019 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.48.2019.1.SG).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Nowy kierunek interpretacyjny w tym zakresie znajdzie zapewne szersze przełożenie w praktyce, w tym w odniesieniu do przychodów z budynków przyjętych do używania na podstawie umowy leasingu finansowego, których opodatkowanie na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów także wzbudza uzasadnione wątpliwości. Stosując per analogiam nowe, niekorzystne dla dzierżawców stanowisko w sprawie opodatkowania przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie, należy spodziewać się, że organy podatkowe z tożsamych powodów będą uznawać leasingobiorcę za podatnika podatku minimalnego – z uwagi na dokonywanie przez niego odpisów amortyzacyjnych od budynku przyjętego do używania, choć nie jest on jego właścicielem.

Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA