REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - zapłaci nie tylko właściciel

Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - płaci nie tylko właściciel
Podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych - płaci nie tylko właściciel

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko właściciel nieruchomości zapłaci podatek minimalny od przychodów z budynków komercyjnych. Fiskus rozszerzył bowiem zakres opodatkowania o budynki niestanowiące co prawda własności (współwłasności) podatnika, ale wprowadzone przez niego do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji.

Przepisy regulujące zakres opodatkowania tzw. podatkiem minimalnym jednoznacznie wskazują, że opodatkowaniu podlegają przychody z budynków stanowiących własność lub współwłasność podatnika. Wykładnia literalna przepisów nie pozostawia zatem wątpliwości – jedynie właściciel bądź współwłaściciel nieruchomości może zostać uznany za podatnika podatku minimalnego. Konsekwentnie, użytkownik budynku, niebędący jego właścicielem ani współwłaścicielem, nie powinien być obciążany podatkiem minimalnym od przychodów uzyskiwanych z przyjętej do używania nieruchomości – także w sytuacji, gdy dokonuje od niej odpisów amortyzacyjnych. Dotychczas fiskus podzielał takie stanowisko, w ostatnim czasie zmienił jednak zdanie, rozszerzając zakres opodatkowania o budynki niestanowiące co prawda własności (współwłasności) podatnika, ale wprowadzone przez niego do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji.

REKLAMA

REKLAMA

W sprawie dotyczącej podatku minimalnego od przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie, organ interpretacyjny stanął na stanowisku, że to dzierżawca jest zobowiązany do obliczania i uiszczania podatku dochodowego od przychodów z budynku wybudowanego przez niego na gruncie będącym własnością wydzierżawiającego. Jednocześnie, organ podatkowy potwierdził, że wydzierżawiający nie jest podatnikiem podatku minimalnego od przychodów z tytułu własności budynku wybudowanego przez dzierżawcę. To konkluzja z najnowszej interpretacji Dyrektora KIS z 6 lutego br. (nr 0111-KDIB1-2.4010.509.2019.1.AW).

Zdaniem organu podatkowego, zobowiązanym do zapłaty podatku minimalnego jest bowiem ten podmiot, który przyjął budynek do ewidencji środków trwałych i dokonuje od niego odpisów amortyzacyjnych (dzierżawca). Tytuł własności budynku (przysługujący wydzierżawiającemu, jako właścicielowi gruntu) nie przesądza zatem ostatecznie, w ocenie organu, o kwestii obowiązku podatkowego z tytułu podatku minimalnego.

Uzasadniając swoje stanowisko, organ interpretacyjny powołał się na wykładnię celowościową analizowanych przepisów oraz intencję ustawodawcy, wskazując, że podmiotem obowiązanym do zapłaty podatku minimalnego jest co do zasady właściciel (współwłaściciel) budynku, niemniej jednak ustawodawca posługuje się pojęciem własności (współwłasności) w odniesieniu do prawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Tym samym, dla potrzeb ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za rozliczanie podatku minimalnego, organ zrównał dokonywanie odpisów amortyzacyjnych z prawem własności.

REKLAMA

Analogiczne stanowisko wyrażone zostało przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z 5 lutego br. (nr 0111-KDIB1-2.4010.492.2019.1.AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To pierwsze interpretacje indywidualne, wydane na gruncie aktualnego stanu prawnego (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.), w których użytkownik budynku, niebędący jego właścicielem ani współwłaścicielem, został uznany za podatnika podatku minimalnego, w związku z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od przyjętej do używania nieruchomości.

Dotychczasowe stanowisko organów podatkowych w zakresie opodatkowania przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie było korzystne zarówno dla dzierżawców, jak i dla wydzierżawiających. Dzierżawca nie był uznawany za podatnika podatku minimalnego z uwagi na brak prawa własności (współwłasności) nieruchomości. Takie rozstrzygnięcie Dyrektor KIS podjął w interpretacjach indywidualnych z 18.06.2019 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.121.2019.1.JC) oraz 05.04.2019 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.48.2019.1.SG).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Nowy kierunek interpretacyjny w tym zakresie znajdzie zapewne szersze przełożenie w praktyce, w tym w odniesieniu do przychodów z budynków przyjętych do używania na podstawie umowy leasingu finansowego, których opodatkowanie na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów także wzbudza uzasadnione wątpliwości. Stosując per analogiam nowe, niekorzystne dla dzierżawców stanowisko w sprawie opodatkowania przychodów z budynków wybudowanych na cudzym gruncie, należy spodziewać się, że organy podatkowe z tożsamych powodów będą uznawać leasingobiorcę za podatnika podatku minimalnego – z uwagi na dokonywanie przez niego odpisów amortyzacyjnych od budynku przyjętego do używania, choć nie jest on jego właścicielem.

Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA