REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rolnicy ryczałtowi - odliczenie VAT od zakupów z okresu zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
Rolnicy ryczałtowi - odliczenie VAT od zakupów z okresu zwolnienia
Rolnicy ryczałtowi - odliczenie VAT od zakupów z okresu zwolnienia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rolnicy ryczałtowi, którzy zamierzają zrezygnować ze zwolnienia z VAT, często zadają pytania dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w okresie zwolnienia, ale dotyczących płodów działalności rolniczej już opodatkowanej podatkiem VAT.

 Rolnik ryczałtowy rezygnuje ze zwolnienia podmiotowego z VAT

Na przykład rolnik, dotychczas ryczałtowy, złożył zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej: "ustawa o VAT" - od dnia 1 listopada 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W październiku tego samego roku nabył m.in. ciągnik, olej napędowy do tego ciągnika oraz nasiona i nawozy. W przypadku ciągnika od momentu zakupu nie był on jeszcze wykorzystywany, ponieważ wymagał remontu i przeprowadzenia kilku prac mających na celu przystosowanie do potrzeb rolnika, a więc nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej.

Zakup paliwa był konieczny, w szczególności do przeprowadzenia testów oraz oceny sprawności ciągnika podczas wykonywania wskazanych prac. Nasiona, co prawda nabyte w okresie korzystania ze zwolnienia zostały wykorzystane również w okresie zwolnienia, ale faktycznie plony zostaną zebrane w późniejszym czasie i sama sprzedaż będzie dokonana przez rolnika jako podatnika VAT czynnego.

W sytuacji opisanej rodzą się następujące pytania:

REKLAMA

1.      Czy w tej sytuacji rolnik może odliczyć podatek naliczony od tych wydatków w deklaracji VAT-7 za listopad?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2.      W jaki sposób można dokonać powyższych odliczeń w deklaracji VAT?

3.      W których pozycjach - czy na zasadach ogólnych, czy poprzez korekty?

Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji niezbędny jest wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa.

W świetle tego orzeczenia sądowego art. 88 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany w taki sposób, że prawo do odliczenia podatku przysługuje tylko podatnikom, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne jako podatnicy VAT czynni. Jednakże w odniesieniu do zakupów dokonanych przed rejestracją, podatnik może skorzystać z prawa do odliczenia, po dopełnieniu formalności rejestracyjnych, o ile oczywiście wykaże, że zakupy te były związane z jego działalnością opodatkowaną.

 Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Podróże służbowe 2013 / 2014

Co to właściwie oznacza dla rolnika?

Dla rolnika, który dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny oznacza to, że po dokonaniu tej rejestracji, uzyska on uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed momentem rejestracji, oczywiście jeżeli zakupy te były związane wyłącznie z działalnością rolniczą opodatkowaną.

Wynika to wprost z generalnej zasady określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Czyli, jeżeli rolnik jest w stanie wykazać, że zakupy materiałów, które zużył do produkcji rolnej lub innych towarów i usług posłużyły już wyłącznie tej sprzedaży opodatkowanej po dokonaniu rejestracji, to ma prawo odliczyć podatek VAT z faktur otrzymanych przed dokonaniem rejestracji już w pierwszym okresie po rejestracji.

Natomiast jeżeli zakupy te były związane z działalnością rolną zwolnioną, jaką rolnik prowadził przed dokonaniem rejestracji czyli zwolnioną, to odliczenie będzie przysługiwało proporcjonalnie w stosunku do 5-letniego lub 10-letniego okresu użytkowania, ale w odniesieniu jedynie do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł.

Odpowiadając na postawione pytania, fakt braku wykorzystania ciągnika w ramach działalności rolnej zwolnionej, uprawnia do stwierdzenia, że zakup ciągnika wiąże się tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym podatnik może skorzystać z odliczenia całego podatku naliczonego. Odliczenie to nastąpiłoby w deklaracji VAT-7 za listopad, bądź za grudzień roku 2013. Odliczenie byłoby wykazane jako podatek od zakupu środków trwałych.

Plony rolne uzyskane dzięki zasiewom nasion zakupionych w okresie zwolnienia z podatku VAT, zostaną sprzedane dopiero w następnym roku, czyli w okresie występowania rolnika jako czynnego podatnika VAT. Zatem sprzedaż zrealizowana dzięki tym zasiewom będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym podatnik ma prawo do odliczenia podatku od tych zakupów już w deklaracji VAT-7 za listopad lub za grudzień 2013 r.. Odliczenie byłoby wykazane jako podatek od zakupu towarów i usług pozostałych.

Brak numeru NIP na fakturach otrzymanych przed rejestracją

Na przeszkodzie rozliczenia podatku VAT od nabytych przed rejestracją towarów i usług nie stoi również brak NIP tegoż podatnika na fakturach (nie był w momencie nabycia czynnym podatnikiem VAT, czyli mógł nie mieć nadanego numeru NIP).

Z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby podatnik mógł być pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak na fakturze jego numeru NIP. Brak numeru NIP nie może stanowić ograniczenia zasady neutralności VAT, zwłaszcza że po otrzymaniu przez podatnika numeru NIP, ma on możliwość uzupełnienia faktury poprzez jej skorygowanie.

Faktura otrzymana przed rejestracją, na której figuruje współmałżonek

Zdaniem organów podatkowych prawo od odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją w ogóle nie przysługuje, jeżeli faktura została wystawiona na współmałżonka, który nie został później zgłoszony jako podatnik VAT czynny.

Na przykład gospodarstwo rolne jest prowadzone przez małżeństwo, w roku 2009 zakupiono maszynę, faktura została wystawiona na żonę. W roku 2010 małżeństwo podjęło decyzję o rezygnacji ze zwolnienia i o zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT. Jako reprezentant gospodarstwa wybrany został mąż. Gdyby faktura z 2009 r. została wystawiona na męża, to miałby on prawo odzyskać VAT z tej faktury. Wystawienie faktury na żonę uniemożliwia, zdaniem organów podatkowych, realizację prawa do odliczenia.

Osobiście nie zgadzam się z taką interpretacją prawa do odliczenia. Moim zdaniem skoro gospodarstwo rolne prowadzone jest przez małżeństwo, które nie ma ustalonej rozdzielności majątkowej, to każdy z małżonków miał prawo do występowania jako nabywca i reprezentant tego gospodarstwa.

Skąd rolnik mógł wiedzieć, że za 2 lub 3 lata zdecyduje się zarejestrować jako podatnik VAT czynny i powinien był zadbać o to aby wszystkie faktury przed rejestracją również były wystawiane tylko na niego? Interpretacja dokonywana przez organy podatkowe jest profiskalna i jest niezgodna z zasadą proporcjonalności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA