REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?
Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna. Znane z innych krajów rozwiązanie ułatwiające sukcesję oraz zachowanie majątku rodzinnego ma pojawić się także od 2022 r. w Polsce. Na jakich zasadach prawnych będzie funkcjonowała fundacja rodzinna?

Celem fundacji rodzinnej ma być zarządzanie posiadanym majątkiem i zapewnienie jego ochrony oraz spełnienie świadczeń na rzecz wskazanych przez fundatora beneficjentów, w szczególności pokrycie kosztów ich utrzymania lub kształcenia albo, w przypadku beneficjentów będących organizacją pożytku publicznego, wspieranie celów społecznie lub gospodarczo użytecznych.

REKLAMA

Utworzenie fundacji rodzinnej

Do utworzenie fundacji rodzinnej będzie wymagane:

• złożenie oświadczenia fundatora o utworzeniu fundacji rodzinnej i ustalenie statutu;

• ustanowienie organów fundacji rodzinnej wymaganych przez ustawę albo statut;

• wniesienie przez fundatora mienia, przynajmniej w minimalnej kwocie 100 tys. zł;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wpisanie do rejestru fundacji rodzinnych.

Fundacja będzie mogła zostać ustanowiona w akcie założycielskim lub w testamencie. Ustawa dla tych dokumentów, jak też dla statutu fundacji, ustalanego przez fundatora wymaga formy aktu notarialnego.

Nadto, polskie przepisy przewidują możliwość sporządzenia testamentu wyłącznie przez jedną osobę, co oznacza, że w takiej sytuacji, fundacja będzie mogła zostać ustanowiona wyłącznie przez samego testatora.

Fundacja powstanie z chwilą jej wpisu do rejestru fundacji rodzinnych. Zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia sporządzania aktu założycielskiego lub otwarcia testamentu.

Fundator fundacji rodzinnej

Fundatorem fundacji rodzinnej będzie mogła być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, czyli osoba pełnoletnia i nie ubezwłasnowolniona całkowicie lub częściowo. Fundacja rodzinna będzie mogła być utworzona przez więcej niż jednego fundatora. Jeżeli fundacja rodzinna będzie miała więcej niż jednego fundatora, te osoby będą wykonywać prawa i obowiązki fundatora wspólnie, chyba że statut będzie stanowił inaczej. Fundator lub fundatorzy nie będą odpowiadać za zobowiązania fundacji rodzinnej.

Minimalny majątek fundacji rodzinnej

Fundacja będzie musiała być wyposażona przez fundatora w mienie o wartości przynajmniej 100.000 złotych. Fundusz operatywny fundacji rodzinnej ma stanowić mienie wniesione przez fundatora oraz nabyte po utworzeniu fundacji rodzinnej. Jeżeli jednak wskutek poniesionej przez fundację rodzinną straty wartość funduszu operatywnego wyniesie mniej niż 100 000 złotych, zysk w pierwszej kolejności będzie przeznaczony na uzupełnienie funduszu operatywnego.

Beneficjenci fundacji rodzinnej

Beneficjentami fundacji będą mogły być wyłącznie:

• osoby fizyczne lub

• organizacje pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

REKLAMA

Beneficjenci fundacji rodzinnej lub grupy beneficjentów lub też sposób określenia beneficjentów powinien wynikać ze statutu fundacji. Nadto, fundator będzie miał obowiązek sporządzenia listy pierwszych beneficjentów w formie pisemnej. Po utworzeniu fundacji rodzinnej aktualizacji listy beneficjentów będzie dokonywał zarząd.

Beneficjenci fundacji będą mogli, zgodnie z wolą fundatora wyrażoną w statucie, otrzymać świadczenia od fundacji rodzinnej lub mienie po jej likwidacji. Beneficjenci, którzy otrzymają od fundacji rodzinnej sumę pieniężną potrzebną do uzupełnienia zachowku, utracą prawo do świadczeń i mienia po likwidacji fundacji rodzinnej w części odpowiadającej tej sumie. Spełnienie świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji nie będzie mogło zagrażać wypłacalności fundacji rodzinnej wobec jej wierzycieli niebędących beneficjentami fundacji rodzinnej i każdorazowo ma być uzależnione od jej bieżącej sytuacji finansowej.

Zrzeczenie się uprawnień beneficjenta fundacji będzie wymagać zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że statut fundacji rodzinnej określi inną, surowszą w wymaganiach formę.

Organy fundacji rodzinnej

Organami fundacji rodzinnej będą: 

• zarząd, 

• rada protektorów, oraz

• zgromadzenie beneficjentów.

REKLAMA

Fundację na zewnątrz będzie reprezentować zarząd, składający się z jednego albo większej liczby członków. Członkiem zarządu będzie mógł być także beneficjent, z tym, że łącznie beneficjenci nie będą mogli posiadać więcej niż połowę głosów w zarządzie.

W fundacjach, w których beneficjentów będzie więcej niż 25 wystąpi obowiązek ustanowienia rady protektorów. W fundacjach, w których będzie mniej uprawnionych ustanowienie tego organu będzie fakultatywne. Członkiem rady protektorów będzie mógł być także beneficjent fundacji, z tym, że łącznie beneficjenci nie będą mogli posiadać więcej niż połowę głosów w radzie protektorów. Funkcja rady protektorów ma odpowiadać funkcji rady nadzorczej w spółkach kapitałowych. Do obowiązków rady protektorów, w przypadku jej ustanowienia, będzie należeć powoływanie w szczególności członków zarządu.

W skład zgromadzenie beneficjentów mają wchodzić beneficjenci, w którym w statucie przyznano uprawnienia do uczestniczenia w nim. Powyższe zatem oznacza, że ustawodawca zakłada, że mogą wystąpić sytuacje, w których nie wszyscy beneficjenci będą uprawnienie do udziału w zgromadzeniu beneficjentów. Funkcja zgromadzenia beneficjentów ma odpowiadać funkcji zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy w spółkach kapitałowych.

Fundacja rodzinna a podatki

Wniesienie mienia do fundacji będzie neutralne podatkowo. Samo wniesienie mienia do fundacji nie będzie stanowiło przychodów, ani dla fundatora, ani dla fundacji. Działalność operacyjna fundacji rodzinnej będzie opodatkowana na zasadach ogólnych wynikających z ustaw podatkowych. Fundacja rodzinna nie będzie jednak uprawniona do korzystania z tzw. małego CIT, tj. opodatkowania dochodów stawką 9%.

Z kolei podatkowi od spadków i darowizn będzie podlegać nabycie przez osoby fizyczne od fundacji rodzinnej świadczeń oraz mienia likwidowanej fundacji rodzinnej. Osoby najbliższe fundatorowi, tj.: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha, jak również sam fundator, będą zwolnieni od podatku od nabycia świadczeń oraz mienia likwidowanej fundacji, jeżeli przedmiotem świadczenia będzie mienie wniesione do fundacji przez tego fundatora. Pozostali nabywcy świadczeń fundacji rodzinnej oraz mienia likwidowanej fundacji zapłacą podatek w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

Prace nad ustawą o fundacji rodzinnej

Powyższe wynika z projektu ustawy o fundacji rodzinnej, z którym i z pracami nad którym można się zapoznać pod tym linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12344906. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA