REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?

Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?
Fundacja rodzinna od 2022 r. - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Fundacja rodzinna. Znane z innych krajów rozwiązanie ułatwiające sukcesję oraz zachowanie majątku rodzinnego ma pojawić się także od 2022 r. w Polsce. Na jakich zasadach prawnych będzie funkcjonowała fundacja rodzinna?

Celem fundacji rodzinnej ma być zarządzanie posiadanym majątkiem i zapewnienie jego ochrony oraz spełnienie świadczeń na rzecz wskazanych przez fundatora beneficjentów, w szczególności pokrycie kosztów ich utrzymania lub kształcenia albo, w przypadku beneficjentów będących organizacją pożytku publicznego, wspieranie celów społecznie lub gospodarczo użytecznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Utworzenie fundacji rodzinnej

Do utworzenie fundacji rodzinnej będzie wymagane:

• złożenie oświadczenia fundatora o utworzeniu fundacji rodzinnej i ustalenie statutu;

• ustanowienie organów fundacji rodzinnej wymaganych przez ustawę albo statut;

REKLAMA

• wniesienie przez fundatora mienia, przynajmniej w minimalnej kwocie 100 tys. zł;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wpisanie do rejestru fundacji rodzinnych.

Fundacja będzie mogła zostać ustanowiona w akcie założycielskim lub w testamencie. Ustawa dla tych dokumentów, jak też dla statutu fundacji, ustalanego przez fundatora wymaga formy aktu notarialnego.

Nadto, polskie przepisy przewidują możliwość sporządzenia testamentu wyłącznie przez jedną osobę, co oznacza, że w takiej sytuacji, fundacja będzie mogła zostać ustanowiona wyłącznie przez samego testatora.

Fundacja powstanie z chwilą jej wpisu do rejestru fundacji rodzinnych. Zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia sporządzania aktu założycielskiego lub otwarcia testamentu.

Fundator fundacji rodzinnej

Fundatorem fundacji rodzinnej będzie mogła być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, czyli osoba pełnoletnia i nie ubezwłasnowolniona całkowicie lub częściowo. Fundacja rodzinna będzie mogła być utworzona przez więcej niż jednego fundatora. Jeżeli fundacja rodzinna będzie miała więcej niż jednego fundatora, te osoby będą wykonywać prawa i obowiązki fundatora wspólnie, chyba że statut będzie stanowił inaczej. Fundator lub fundatorzy nie będą odpowiadać za zobowiązania fundacji rodzinnej.

Minimalny majątek fundacji rodzinnej

Fundacja będzie musiała być wyposażona przez fundatora w mienie o wartości przynajmniej 100.000 złotych. Fundusz operatywny fundacji rodzinnej ma stanowić mienie wniesione przez fundatora oraz nabyte po utworzeniu fundacji rodzinnej. Jeżeli jednak wskutek poniesionej przez fundację rodzinną straty wartość funduszu operatywnego wyniesie mniej niż 100 000 złotych, zysk w pierwszej kolejności będzie przeznaczony na uzupełnienie funduszu operatywnego.

Beneficjenci fundacji rodzinnej

Beneficjentami fundacji będą mogły być wyłącznie:

• osoby fizyczne lub

• organizacje pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Beneficjenci fundacji rodzinnej lub grupy beneficjentów lub też sposób określenia beneficjentów powinien wynikać ze statutu fundacji. Nadto, fundator będzie miał obowiązek sporządzenia listy pierwszych beneficjentów w formie pisemnej. Po utworzeniu fundacji rodzinnej aktualizacji listy beneficjentów będzie dokonywał zarząd.

Beneficjenci fundacji będą mogli, zgodnie z wolą fundatora wyrażoną w statucie, otrzymać świadczenia od fundacji rodzinnej lub mienie po jej likwidacji. Beneficjenci, którzy otrzymają od fundacji rodzinnej sumę pieniężną potrzebną do uzupełnienia zachowku, utracą prawo do świadczeń i mienia po likwidacji fundacji rodzinnej w części odpowiadającej tej sumie. Spełnienie świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji nie będzie mogło zagrażać wypłacalności fundacji rodzinnej wobec jej wierzycieli niebędących beneficjentami fundacji rodzinnej i każdorazowo ma być uzależnione od jej bieżącej sytuacji finansowej.

Zrzeczenie się uprawnień beneficjenta fundacji będzie wymagać zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że statut fundacji rodzinnej określi inną, surowszą w wymaganiach formę.

Organy fundacji rodzinnej

Organami fundacji rodzinnej będą: 

• zarząd, 

• rada protektorów, oraz

• zgromadzenie beneficjentów.

Fundację na zewnątrz będzie reprezentować zarząd, składający się z jednego albo większej liczby członków. Członkiem zarządu będzie mógł być także beneficjent, z tym, że łącznie beneficjenci nie będą mogli posiadać więcej niż połowę głosów w zarządzie.

W fundacjach, w których beneficjentów będzie więcej niż 25 wystąpi obowiązek ustanowienia rady protektorów. W fundacjach, w których będzie mniej uprawnionych ustanowienie tego organu będzie fakultatywne. Członkiem rady protektorów będzie mógł być także beneficjent fundacji, z tym, że łącznie beneficjenci nie będą mogli posiadać więcej niż połowę głosów w radzie protektorów. Funkcja rady protektorów ma odpowiadać funkcji rady nadzorczej w spółkach kapitałowych. Do obowiązków rady protektorów, w przypadku jej ustanowienia, będzie należeć powoływanie w szczególności członków zarządu.

W skład zgromadzenie beneficjentów mają wchodzić beneficjenci, w którym w statucie przyznano uprawnienia do uczestniczenia w nim. Powyższe zatem oznacza, że ustawodawca zakłada, że mogą wystąpić sytuacje, w których nie wszyscy beneficjenci będą uprawnienie do udziału w zgromadzeniu beneficjentów. Funkcja zgromadzenia beneficjentów ma odpowiadać funkcji zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy w spółkach kapitałowych.

Fundacja rodzinna a podatki

Wniesienie mienia do fundacji będzie neutralne podatkowo. Samo wniesienie mienia do fundacji nie będzie stanowiło przychodów, ani dla fundatora, ani dla fundacji. Działalność operacyjna fundacji rodzinnej będzie opodatkowana na zasadach ogólnych wynikających z ustaw podatkowych. Fundacja rodzinna nie będzie jednak uprawniona do korzystania z tzw. małego CIT, tj. opodatkowania dochodów stawką 9%.

Z kolei podatkowi od spadków i darowizn będzie podlegać nabycie przez osoby fizyczne od fundacji rodzinnej świadczeń oraz mienia likwidowanej fundacji rodzinnej. Osoby najbliższe fundatorowi, tj.: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha, jak również sam fundator, będą zwolnieni od podatku od nabycia świadczeń oraz mienia likwidowanej fundacji, jeżeli przedmiotem świadczenia będzie mienie wniesione do fundacji przez tego fundatora. Pozostali nabywcy świadczeń fundacji rodzinnej oraz mienia likwidowanej fundacji zapłacą podatek w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

Prace nad ustawą o fundacji rodzinnej

Powyższe wynika z projektu ustawy o fundacji rodzinnej, z którym i z pracami nad którym można się zapoznać pod tym linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12344906. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA