Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym, który jest wpisany do rejestru zabytków

Ulga na zabytki, czyli odliczenie w PIT wydatków na fundusz remontowy, prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane
Ulga na zabytki, czyli odliczenie w PIT wydatków na fundusz remontowy, prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane
shutterstock
Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Ulga na zabytki to preferencja podatkowa, z której mogą skorzystać podatnicy PIT, którzy opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Warunkiem niezbędnym, pozwalającym myśleć o odliczeniu jest konieczność bycia właścicielem lub współwłaścicielem zabytkowej nieruchomych. To jednak nie jedyny warunek.

Ulga na zabytki, czyli odliczenie wydatków na fundusz remontowy, prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane

Ulga na zabytki jest dość młodą ulgą, bo weszła w życie 1 stycznia 2022 r. W związku z tym nie wszyscy podatnicy mają świadomość tego, że mogą z niej skorzystać, jeżeli np. posiadają starą zabytkową kamienicę lub dom, które to obiekty wymagają już prac remontowych.

Ulga ta jest rodzajem zachęty do inwestowania w zabytek nieruchomy przez jego właścicieli i polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania 50% kwoty wydatków poniesionych na:

  • wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
  • prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

Jeżeli chodzi warunki dotyczące wpłaty na fundusz remontowy, podatnik musi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku (wpłaty),
  • posiadać dowód wpłaty lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową bądź spółdzielnię mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat.

Natomiast w przypadku prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych podatnik musi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,
  • posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,
  • uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót,
  • posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jak skorzystać z ulgi na zabytki? Jak w praktyce stosować odliczenie?

Przejdźmy teraz do kwestii zasadniczej, czyli jak w praktyce zastosować odliczenie. Otóż, jest kilka głównych zasad, na które trzeba zwrócić uwagę przy rozliczaniu ulgi na zabytki, tj.:

  • Odliczenia wpłat na fundusz remontowy dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym wydatki zostały poniesione.
  • Odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego wykonanie tych robót lub prac.
  • W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.
  • W przypadku małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, ulga może być odliczana w częściach równych lub w dowolnej proporcji ustalonej przez małżonków, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na jednego z nich, czy na oboje.
  • Jeżeli podatnik po zakończonym roku podatkowym, w którym dokonał odliczeń otrzyma zwrot wydatków, musi je doliczyć do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Ulga na zabytki - interpretacja podatkowa

W celu zobrazowania jak organy skarbowe podchodzą do kwestii odliczenia ulgi na zabytki posłużmy się przykładem wydanej niedawno interpretacji podatkowej w tym zakresie. Podatniczka, która skierował zapytanie chciał się dowiedzieć, czy może skorzystać z ulgi na zabytki i odliczyć od podstawy opodatkowania 50% kwoty poniesionych wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku którego jest właścicielką począwszy od 2025 r. (rozliczenie podatkowe za 2024).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że w przypadku wydatków na prace restauratorskie, konserwatorskie i budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

  • być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, a ww. prace muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
  • posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac przy tym zabytku;
  • po poniesieniu ww. wydatków - uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;
  • posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.

Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

  • dokonał odliczenia ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
  • wydatki te zostały uwzględnione przez niego w związku z korzystaniem z ulg podatkowych;
  • wydatki te wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;
  • wydatki zostały sfinansowane/dofinansowane/zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor KIS stwierdzi, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Urząd skarbowy zauważył, że: "Z przedstawionego wniosku opisu sprawy wynika m.in., że zabytek nieruchomy, w którym prowadzi Pani roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie jest wpisany do rejestru zabytków. Ponadto nie posiada Pani pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie robót budowlanych i nie będzie Pani występować o zaświadczenie konserwatora potwierdzające wykonanie robót".

"Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nie wypełnia Pani wszystkich przesłanek warunkujących skorzystanie z omawianej preferencji podatkowej wskazanych w przepisach art. 26hb ust. 1 pkt 2 i art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w tym podstawowej – zabytek nie jest wpisany do rejestru zabytków), a zatem nie będzie mieć Pani możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty poniesionych wydatków poniesionych na roboty budowlane przy wskazanym we wniosku zabytku. W konsekwencji Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe" - uznał urząd.

Autopromocja
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą.