REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika / Fot. Fotolia
Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oddelegowany do podróży służbowej pracownik nie zapłaci podatku dochodowego od polisy ubezpieczeniowej, którą wykupił mu pracodawca. Na wysokość podatku pracownika nie wpłynie też używanie karty paliwowej przyznanej na czas podróży służbowej. Fiskus każe natomiast zapłacić podatek od wykupionego w hotelu śniadania, nawet w przypadku gdy pracownik go nie zjadł.

Art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego i stosunku pracy uważa wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy często zastanawiali się, czy wykupioną dla nich przez szefa na czas np. zagranicznej podróży służbowej polisę ubezpieczeniową pracodawca zaliczy do ich pensji i obciąży składkami i podatkiem. Fiskus w wielu interpretacjach indywidualnych odpowiadał, że pracodawca tak właśnie powinien zrobić, co oznaczałoby uszczuplenie portfela delegata. Zaprzeczył temu jednak NSA w wyroku z 30 stycznia 2015 r. o sygn. II FSK 3295/12.

Nieujawnione źródła przychodów a PIT - orzecznictwo

REKLAMA

Polisa nie jest przychodem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (K 7/13) wskazał, że pojęcie „innego nieodpłatnego świadczenia”, o którym mówi ustawa o PIT, oznacza wyłącznie otrzymane przez pracownika przysporzenie majątkowe o indywidualnie określonej wartości. Przychodem pracownika mogą więc być zatem wyłącznie takie świadczenia, które zostały spełnione za jego zgodą i w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. Korzyść taka z kolei powinna być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi oraz jednocześnie niedostępna dla wszystkich. Sąd orzekł, że wykupienie ubezpieczenia na rzecz pracowników, zapewniającego im ochronę na czas zagranicznej podróży służbowej, leży wyłącznie w interesie pracodawcy. W razie wypadku pracownik domagałby się odszkodowania od pracodawcy, zatem to pracodawca, wykupując polisę, minimalizuje niebezpieczeństwo poniesienia wysokich kosztów leczenia pracownika za granicą.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Karta paliwowa też nie

Na wysokość podatku dochodowego pracownika nie wpłynie też używanie karty paliwowej, w jaką np. na czas podróży służbowej wyposażył go szef. Paliwa opłaconego kartą paliwową pracownik musi jednak używać wyłącznie na potrzeby prowadzonego przez pracodawcę biznesu, a nie w celach prywatnych.

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

Załóżmy, że pracownik wykorzystuje do celów służbowych własny samochód, a przemieszczanie się nim rozlicza na podstawie tzw. kilometrówki. Wartość zatankowanego paliwa z karty paliwowej nie będzie dla pracownika przychodem, a więc nie zapłaci on od takiego tankowania PIT-u. Opłacone kartą paliwo, choć trafi do baku prywatnego auta pracownika, zostanie użyte wyłącznie do celów służbowych.

Nocleg z wyżywieniem podwyższa podatek

Kłopotem dla podatników jest też rozliczenie zakwaterowania na czas wyjazdu służbowego. Jeśli pracodawca wysłał nas w podróż służbową wykupując hotel z opcją śniadania, bez względu na to, czy takie śniadanie będziemy faktycznie jeść, zapłacimy wyższy PIT. Taki posiłek stanowi często część usługi noclegu (inaczej rezygnacja ze śniadania nie wpływa na cenę zakwaterowania), a to zgodnie z § 7 rozporządzenia ministra pracy w sprawie podróży służbowych oznacza konieczność pomniejszenia diety. Koniec końców pracownik wysłany w podróż służbową płaci wyższy podatek dochodowy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2015 r. o sygn. IBPBII/1/4511-81/15/MK.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA