REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika

Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika / Fot. Fotolia
Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oddelegowany do podróży służbowej pracownik nie zapłaci podatku dochodowego od polisy ubezpieczeniowej, którą wykupił mu pracodawca. Na wysokość podatku pracownika nie wpłynie też używanie karty paliwowej przyznanej na czas podróży służbowej. Fiskus każe natomiast zapłacić podatek od wykupionego w hotelu śniadania, nawet w przypadku gdy pracownik go nie zjadł.

Art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego i stosunku pracy uważa wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy często zastanawiali się, czy wykupioną dla nich przez szefa na czas np. zagranicznej podróży służbowej polisę ubezpieczeniową pracodawca zaliczy do ich pensji i obciąży składkami i podatkiem. Fiskus w wielu interpretacjach indywidualnych odpowiadał, że pracodawca tak właśnie powinien zrobić, co oznaczałoby uszczuplenie portfela delegata. Zaprzeczył temu jednak NSA w wyroku z 30 stycznia 2015 r. o sygn. II FSK 3295/12.

Nieujawnione źródła przychodów a PIT - orzecznictwo

Polisa nie jest przychodem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (K 7/13) wskazał, że pojęcie „innego nieodpłatnego świadczenia”, o którym mówi ustawa o PIT, oznacza wyłącznie otrzymane przez pracownika przysporzenie majątkowe o indywidualnie określonej wartości. Przychodem pracownika mogą więc być zatem wyłącznie takie świadczenia, które zostały spełnione za jego zgodą i w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. Korzyść taka z kolei powinna być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi oraz jednocześnie niedostępna dla wszystkich. Sąd orzekł, że wykupienie ubezpieczenia na rzecz pracowników, zapewniającego im ochronę na czas zagranicznej podróży służbowej, leży wyłącznie w interesie pracodawcy. W razie wypadku pracownik domagałby się odszkodowania od pracodawcy, zatem to pracodawca, wykupując polisę, minimalizuje niebezpieczeństwo poniesienia wysokich kosztów leczenia pracownika za granicą.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Karta paliwowa też nie

Na wysokość podatku dochodowego pracownika nie wpłynie też używanie karty paliwowej, w jaką np. na czas podróży służbowej wyposażył go szef. Paliwa opłaconego kartą paliwową pracownik musi jednak używać wyłącznie na potrzeby prowadzonego przez pracodawcę biznesu, a nie w celach prywatnych.

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

Załóżmy, że pracownik wykorzystuje do celów służbowych własny samochód, a przemieszczanie się nim rozlicza na podstawie tzw. kilometrówki. Wartość zatankowanego paliwa z karty paliwowej nie będzie dla pracownika przychodem, a więc nie zapłaci on od takiego tankowania PIT-u. Opłacone kartą paliwo, choć trafi do baku prywatnego auta pracownika, zostanie użyte wyłącznie do celów służbowych.

Nocleg z wyżywieniem podwyższa podatek

Kłopotem dla podatników jest też rozliczenie zakwaterowania na czas wyjazdu służbowego. Jeśli pracodawca wysłał nas w podróż służbową wykupując hotel z opcją śniadania, bez względu na to, czy takie śniadanie będziemy faktycznie jeść, zapłacimy wyższy PIT. Taki posiłek stanowi często część usługi noclegu (inaczej rezygnacja ze śniadania nie wpływa na cenę zakwaterowania), a to zgodnie z § 7 rozporządzenia ministra pracy w sprawie podróży służbowych oznacza konieczność pomniejszenia diety. Koniec końców pracownik wysłany w podróż służbową płaci wyższy podatek dochodowy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2015 r. o sygn. IBPBII/1/4511-81/15/MK.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA