REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego
10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży to faktycznie program motywacyjny. Dlatego też nagrody w takim konkursie nie mogą być opodatkowane 10% stawką PIT. Inaczej zinterpretował przepisy WSA we Wrocławiu. Jego zdaniem nagrody w każdym konkursie powinny być objęte 10% stawką PIT. Nawet, gdy konkurs ma elementy programu motywacyjnego, a zwłaszcza, jeśli biorą w nim udział osoby niezwiązane ze spółką umowami o pracę.

Zazwyczaj firmy decydują się na motywowanie pracowników do zwiększenia sprzedaży poprzez standardowe premie za wyniki. Jednak coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na takie rozwiązania, które zawierają w sobie elementy rywalizacji. Jedna z firm uznała, że w jej przypadku najlepszy będzie konkurs. Zwłaszcza, że zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od nagród uzyskanych w konkursach pobiera się 10-proc. zryczałtowany podatek.

REKLAMA

Nagrody, jako rodzaj premii

REKLAMA

Jednak kiedy z tym pomysłem zwróciła się do izby skarbowej, ta odpowiedziała, że w tym przypadku nie ma mowy o podatku zryczałtowanym. Urzędnicy uznali bowiem, że „konkursy organizowane przez spółkę, których celem będzie uzyskanie jak najlepszych wyników sprzedażowych, noszą cechy programu motywacyjnego i że „nagrody w spornym przedsięwzięciu nie stanowią nagrody w konkursie, lecz nagrody związane z osiągnięciem najlepszych rezultatów sprzedaży produktów spółki w zorganizowanej przez spółkę akcji sprzedażowej”.

A to oznacza, że dla pracowników firmy, którzy taką nagrodę otrzymają, będzie to przychód z pracy, a wiec powinien zostać objęty stawką 18 lub 32%. Z kolei jeśli nagroda trafi do osoby fizycznej, która jedynie współpracuje ze spółka, wówczas należy ją opodatkować tak jak przychód z działalności wykonywanej osobiście. A jeśli zwycięzcą w konkursie okaże się osoba prowadząca działalność gospodarczą, to nagroda powinna zostać zaliczona do przychodów z działalności. I tylko w tym ostatnim przypadku – uznała izba skarbowa – na spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, w dwóch poprzednich zaś będzie musiała odprowadzić podatek od nagród.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Konkurs - definicja

REKLAMA

To stanowisko jednak zostało obalone przed sądem. WSA we Wrocławiu z wyroku z 9 grudnia 2015 r. (sygnatura I SA/Wr 1588/15) uznał, że skoro izba skarbowa nie zakwestionowała, że firma organizuje konkurs, to powinna pogodzić się i z konsekwencjami podatkowymi. Sąd potwierdził, że w danym przypadku chodzi o konkurs, co wynika choćby z jego słownikowej definicji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dodatek WSA nie przeszkodziło, że w konkursie organizowanym przez firmę idzie o zmotywowanie pracowników i współpracowników do zwiększenia sprzedaży. „Istotą konkursu jest bowiem rywalizacja i wyłonienie zwycięzcy- osoby najlepszej (tak jak w sprawie), natomiast motywacja to głównie proces któremu poddawane są określone osoby w celu osiągnięcia określonego wyniku, ale bez rywalizacji. Elementy motywacyjne mogą zatem wystąpić w konkursie” – czytamy w uzasadnieniu wyroku. Nagród, zdaniem sądu, nie można także uznać za premię za dobrze wykonaną pracę, bo część uczestników konkursu nie jest pracownikami firmy i w związku z tym nie mogą oni premii otrzymywać.

Sądowi nie przeszkadzał także fakt, że konkurs organizowany jest dla określonej, zamkniętej grupy ludzi. Taka sytuacja nie jest rzeczą wyjątkową – uznali sędziowie WSA i wskazali konkursy kierowane np. do abonentów sieci komórkowych.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)


10% PIT od każdej nagrody w konkursie

W efekcie sąd stwierdził, że nagrody uzyskiwane w konkursie zorganizowanym przez firmę są objęte 10-proc., zryczałtowanym podatkiem dochodowym. I taką samą stawkę zapłacą zarówno pracownicy, jak i współpracownicy (i to wykonujący działalność osobiście albo w ramach działalności gospodarczej).

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA