REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego

10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego
10% PIT od nagród w konkursie, także gdy występują elementy programu motywacyjnego

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży to faktycznie program motywacyjny. Dlatego też nagrody w takim konkursie nie mogą być opodatkowane 10% stawką PIT. Inaczej zinterpretował przepisy WSA we Wrocławiu. Jego zdaniem nagrody w każdym konkursie powinny być objęte 10% stawką PIT. Nawet, gdy konkurs ma elementy programu motywacyjnego, a zwłaszcza, jeśli biorą w nim udział osoby niezwiązane ze spółką umowami o pracę.

Zazwyczaj firmy decydują się na motywowanie pracowników do zwiększenia sprzedaży poprzez standardowe premie za wyniki. Jednak coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na takie rozwiązania, które zawierają w sobie elementy rywalizacji. Jedna z firm uznała, że w jej przypadku najlepszy będzie konkurs. Zwłaszcza, że zgodnie z przepisami art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od nagród uzyskanych w konkursach pobiera się 10-proc. zryczałtowany podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Nagrody, jako rodzaj premii

Jednak kiedy z tym pomysłem zwróciła się do izby skarbowej, ta odpowiedziała, że w tym przypadku nie ma mowy o podatku zryczałtowanym. Urzędnicy uznali bowiem, że „konkursy organizowane przez spółkę, których celem będzie uzyskanie jak najlepszych wyników sprzedażowych, noszą cechy programu motywacyjnego i że „nagrody w spornym przedsięwzięciu nie stanowią nagrody w konkursie, lecz nagrody związane z osiągnięciem najlepszych rezultatów sprzedaży produktów spółki w zorganizowanej przez spółkę akcji sprzedażowej”.

A to oznacza, że dla pracowników firmy, którzy taką nagrodę otrzymają, będzie to przychód z pracy, a wiec powinien zostać objęty stawką 18 lub 32%. Z kolei jeśli nagroda trafi do osoby fizycznej, która jedynie współpracuje ze spółka, wówczas należy ją opodatkować tak jak przychód z działalności wykonywanej osobiście. A jeśli zwycięzcą w konkursie okaże się osoba prowadząca działalność gospodarczą, to nagroda powinna zostać zaliczona do przychodów z działalności. I tylko w tym ostatnim przypadku – uznała izba skarbowa – na spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, w dwóch poprzednich zaś będzie musiała odprowadzić podatek od nagród.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Konkurs - definicja

To stanowisko jednak zostało obalone przed sądem. WSA we Wrocławiu z wyroku z 9 grudnia 2015 r. (sygnatura I SA/Wr 1588/15) uznał, że skoro izba skarbowa nie zakwestionowała, że firma organizuje konkurs, to powinna pogodzić się i z konsekwencjami podatkowymi. Sąd potwierdził, że w danym przypadku chodzi o konkurs, co wynika choćby z jego słownikowej definicji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na dodatek WSA nie przeszkodziło, że w konkursie organizowanym przez firmę idzie o zmotywowanie pracowników i współpracowników do zwiększenia sprzedaży. „Istotą konkursu jest bowiem rywalizacja i wyłonienie zwycięzcy- osoby najlepszej (tak jak w sprawie), natomiast motywacja to głównie proces któremu poddawane są określone osoby w celu osiągnięcia określonego wyniku, ale bez rywalizacji. Elementy motywacyjne mogą zatem wystąpić w konkursie” – czytamy w uzasadnieniu wyroku. Nagród, zdaniem sądu, nie można także uznać za premię za dobrze wykonaną pracę, bo część uczestników konkursu nie jest pracownikami firmy i w związku z tym nie mogą oni premii otrzymywać.

Sądowi nie przeszkadzał także fakt, że konkurs organizowany jest dla określonej, zamkniętej grupy ludzi. Taka sytuacja nie jest rzeczą wyjątkową – uznali sędziowie WSA i wskazali konkursy kierowane np. do abonentów sieci komórkowych.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)


10% PIT od każdej nagrody w konkursie

W efekcie sąd stwierdził, że nagrody uzyskiwane w konkursie zorganizowanym przez firmę są objęte 10-proc., zryczałtowanym podatkiem dochodowym. I taką samą stawkę zapłacą zarówno pracownicy, jak i współpracownicy (i to wykonujący działalność osobiście albo w ramach działalności gospodarczej).

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA