Kategorie

Konkurs

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nagród w konkursach. Czy nagroda zdobyta przez sportowca w zawodach, imprezach, konkursach sportowych podlega opodatkowaniu? Jakie rozwiązania wynikają z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Naczelny Sad Administracyjny (NSA) wydał ciekawy wyrok w sprawie opodatkowania PIT konkursów i loterii promocyjnych oraz obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród za osiągnięcie najlepszych wyników w konkursie.
W jaki sposób prawidłowo opodatkować wygrane w konkursach organizowanych przez firmę? Jak będą opodatkowane PIT wygrane w konkursach zamkniętych (tylko dla pracowników), a jak w konkursach otwartych (dla pracowników i innych osób)?
Wygraną rzeczową w konkursie dla przedsiębiorców należy opodatkować tak samo jak inne przychody z działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 sierpnia 2020 r. (sygn. akt II FSK 976/18).
Przedsiębiorca, czy inny organizator akcji promocyjnej z nagrodami (jak konkurs, loteria, czy sprzedaż premiowa) powinien pamiętać, że koszt nagród nie jest jego jedynym wydatkiem. W szczególności warto zainteresować się podatkami, a te będą one się od siebie różniły, w zależności od rodzaju akcji.
Konkursy organizowane dla przedsiębiorców, w których nagrodą jest świadczenie pieniężne mogą dla ich laureatów, oprócz oczywistej satysfakcji, stanowić źródło sporów z fiskusem. Kwestia opodatkowania VAT nagród otrzymanych od organizatora konkursu wymaga szczegółowego zbadania zasad ich przyznawania, a także ustalenia czy w związku z otrzymaniem nagrody dochodzi do świadczenia przez przedsiębiorcę usługi.
W przypadku konkursów adresowanych do pracowników kontrahenta podatnik pełnił funkcję płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych laureatom tego konkursu. Zobowiązany jest zatem odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.
Konkursy i promocje pomagają budować markę i pozyskiwać nowych klientów, dlatego firmy coraz chętniej z nich korzystają. Muszą jednak pamiętać o obowiązkach podatkowych, jakie się z takimi akcjami wiążą. Wątpliwości przedsiębiorców dotyczą m.in. możliwości zaliczenia kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach podatnicy mogą też zostać zobligowani do odprowadzenia 10-proc. podatku od nagród.
Organizowanie przez przedsiębiorcę akcji promocyjnych oraz konkursów związane jest z obowiązkami podatkowymi. Firmy popełniają często błędy dotyczące możliwości zaliczenia kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach przedsiębiorcy mogą również zostać zobligowani do odprowadzenia 10-proc. podatku od nagród.
Przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują konkursy adresowane do niejednorodnej grupy uczestników, wśród których mogą znajdować się przykładowo pracownicy, zleceniobiorcy bądź współpracownicy. Wątpliwości podatników w tym zakresie dotyczą najczęściej prawidłowej kwalifikacji przychodu z tytułu wygranej w konkursie.
W celu zwiększenia sprzedaży przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują różnego rodzaju akcje promocyjne dla swoich kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców i ich pracowników. Akcje tego rodzaju mogą przybrać formę sprzedaż premiowej, sprzedaży za złotówkę, programu motywacyjnego, a także konkursu. Jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z przeprowadzeniem konkursu z nagrodami?
Zdaniem organów podatkowych konkurs mający na celu zwiększenie sprzedaży to faktycznie program motywacyjny. Dlatego też nagrody w takim konkursie nie mogą być opodatkowane 10% stawką PIT. Inaczej zinterpretował przepisy WSA we Wrocławiu. Jego zdaniem nagrody w każdym konkursie powinny być objęte 10% stawką PIT. Nawet, gdy konkurs ma elementy programu motywacyjnego, a zwłaszcza, jeśli biorą w nim udział osoby niezwiązane ze spółką umowami o pracę.
Przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów motywacyjnych (mających na celu zwiększenie sprzedaży) skierowanych do pracowników spółki oraz osób współpracujących niebędących pracownikami spółki, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej działających w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą ze spółką oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.