REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkursy i promocje - obowiązek podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Konkursy i promocje - obowiązek podatkowy /shutterstock.com
Konkursy i promocje - obowiązek podatkowy /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Organizowanie przez przedsiębiorcę akcji promocyjnych oraz konkursów związane jest z obowiązkami podatkowymi. Firmy popełniają często błędy dotyczące możliwości zaliczenia kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach przedsiębiorcy mogą również zostać zobligowani do odprowadzenia 10-proc. podatku od nagród.

REKLAMA

– W praktyce przedsiębiorcy, którzy przeprowadzają akcje promocyjne, najczęściej pomijają aspekt podatkowy takich działań. Ich celem jest rozpropagowanie działalności firmy. Warto jednak pamiętać o tym, że jeżeli w razie kontroli podatkowej lub skarbowej uprawnione organy dopatrzą się niedopełnienia obowiązku podatkowego, to podatnik będzie miał z tego tytułu problemy – przestrzega w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Elżbieta Jankowska, konsultant podatkowy w kancelarii doradztwa podatkowego i księgowego Advicero Tax.

REKLAMA

Akcje marketingowe, konkursy i promocje albo rozdawanie gadżetów reklamowych to dla większości firm sposób na wypromowanie marki, zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych klientów. Organizując akcję promocyjną, firma musi jednak zadbać o to, żeby właściwie ją rozliczyć. W przeciwnym wypadku narazi się na konsekwencje podatkowe.

Częste pytanie związane z rozliczaniem akcji promocyjnych dotyczy tego, czy koszty związane z tymi akcjami promocyjnymi mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

– Co do zasady mogą, ponieważ niezaprzeczalnie te koszty są ponoszone w celu otrzymania lub zwiększenia przychodu – podpowiada konsultant podatkowy Elżbieta Jankowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Firma, która organizuje akcje promocyjną, może też zostać zobowiązana do odprowadzenia zryczałtowanego podatku od nagród, które wydaje uczestnikom konkursów lub swoim klientom. Stawka tego podatku wynosi 10 proc. i powinna zostać odprowadzona od wartości nagrody, jednak przewidziane są różnego rodzaju zwolnienia podatkowe od tej reguły.

– Przykładowo, jeśli nagradzanym nie jest stricte osoba fizyczna, tylko osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub osoba prawna, to wówczas taki podatek nie powinien być odprowadzany – mówi Elżbieta Jankowska.

Konsultant prawny z kancelarii Advicero Tax podkreśla, że firma organizująca kampanię promocyjną powinna każdorazowo sprawdzić, z jakimi obowiązkami podatkowymi będzie się ona wiązać, czy może podlegać pod przewidziane w ustawie zwolnienia podatkowe i czy można dokładnie wyliczyć koszty zorganizowania takiej akcji i uzyskania przychodu.

– Dobrze jest od razu poznać możliwe skutki podatkowe. Lepiej zapobiegać, niż potem zwalczać ewentualne negatywne skutki. Najlepiej skontaktować się z doradcą podatkowym lub z organami podatkowymi, które w wielu przypadkach również służą podatnikowi pomocą – wskazuje Elżbieta Jankowska.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Przedsiębiorca, który chce rozwiać ewentualne wątpliwości, może się skontaktować z biurem Krajowej Informacji Podatkowej. Pod specjalnym numerem infolinii może uzyskać od konsultanta informacje dotyczące rozliczeń i obowiązków fiskalnych. Nie musi w tym celu podawać żadnych swoich danych.

– W przypadku poważniejszych wątpliwości warto wnioskować o indywidualną interpretację podatkową, która w razie przyszłych problemów może uchronić podatnika przed częścią konsekwencji karno-skarbowych lub podatkowych – wskazuje Elżbieta Jankowska.

Przedsiębiorca, który skorzystał z innych źródeł informacji, ale wciąż ma wątpliwości co do zakresu i stosowania prawa podatkowego, może wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej. W imieniu Ministerstwa Finansów przygotowują ją dyrektorzy pięciu izb skarbowych (w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, w Katowicach i Bydgoszczy).

Aby złożyć wniosek, trzeba wypełnić odpowiedni formularz dostępny na stronie KIP lub resortu finansów i wnieść opłatę. Indywidualna interpretacja na wniosek podatnika jest wydawana w terminie maksymalnie 3 miesięcy od wystąpienia z taką prośbą. Podatnik, który w rozliczeniu zastosuje się do treści interpretacji, nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karno-skarbowej, nie zostaną mu naliczone odsetki za zwłokę, a w niektórych przypadkach może nawet zostać zwolniony z obowiązku zapłaty podatku.

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA