REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zorganizowanie konkursu z nagrodami - skutki podatkowe

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Zorganizowanie konkursu z nagrodami - skutki podatkowe /fot. Fotolia
Zorganizowanie konkursu z nagrodami - skutki podatkowe /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu zwiększenia sprzedaży przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują różnego rodzaju akcje promocyjne dla swoich kontrahentów, dystrybutorów, sprzedawców i ich pracowników. Akcje tego rodzaju mogą przybrać formę sprzedaż premiowej, sprzedaży za złotówkę, programu motywacyjnego, a także konkursu. Jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z przeprowadzeniem konkursu z nagrodami?

REKLAMA

Autopromocja

Co charakteryzuje konkurs?

Pojęcie konkursu nie zostało zdefiniowane na gruncie podatkowym. Analizując interpretacje indywidualne organów podatkowych można jednak wyróżnić kilka elementów, które zdaniem urzędników są niezbędne żeby dane przedsięwzięcie stanowiło konkurs.

Po pierwsze w konkursie musi występować element rywalizacji, współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Przez pewien czas wśród organów podatkowych dominował pogląd, że współzawodnictwo w konkursie nie może opierać się wyłącznie na osiągnięciu najwyższego poziomu zakupu. Jeżeli akcja promocyjna miała na celu motywowanie uczestników konkursu do zrealizowania założonego celu (np. wzrostu sprzedaży danego produktu czy usługi) poprzez oferowanie w zamian atrakcyjnych nagród, to organy podatkowe kwalifikowały ją jako program motywacyjny, a nie konkurs i uznawały, że nagrody z takiej akcji nie są opodatkowania zryczałtowanym podatkiem PIT. Analizując ostatnie interpretacje indywidualne można zauważyć, że organy podatkowe odchodzą już od tak rygorystycznego rozumienia współzawodnictwa (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 czerwca 2016 r., nr IBPB-2-1/4511-190/16/DP). Tym samym rywalizacja w konkursie może polegać na osiągnięciu najwyższego poziomu sprzedaży/zakupów. Dla ostrożności można jednak dodatkowo przewidzieć kilka pytań konkursowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plan motywacyjny dla pracowników uzasadniony biznesowo i podatkowo

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu powinna czuwać komisja konkursowa, która również wyłoni zwycięzców, zgodnie z jasno ustalonymi kryteriami (konkursu nie mogą bowiem wygrać wszyscy jego uczestnicy). Wszystkie elementy konkursu wymienione powyżej powinny być szczegółowo określone w regulaminie konkursu.

Opodatkowanie konkursu

Nagrody dla uczestników konkursu są opodatkowane w zależności od statusu uczestnika konkursu.

  • Osoby fizyczne

Jeżeli uczestnikami konkursu są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, to nagroda konkursowa jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym PIT w wysokości 10%. Należy mieć na względzie, że jeżeli organizowany konkurs emitowany jest przez środki masowego przekazu lub jest to konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu to wygrana w takim konkursie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, jeżeli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza kwoty 760 zł. Dotyczy to zarówno nagród pieniężnych, jak i voucherów na wycieczki oraz nagród rzeczowych (np. sprzęt elektroniczny).

Oprócz pobrania podatku organizator zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8AR i przesłania jej do urzędu skarbowego w terminie końca stycznia roku następującego po roku, w którym przekazał nagrodę konkursową.

Trzeba również pamiętać, że w przypadku, gdy przedmiotem nagrody nie są pieniądze, to laureat konkursu zobowiązany jest wpłacić organizatorowi kwotę zryczałtowanego podatku PIT. W praktyce przyznaje się laureatom konkursu dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości odpowiadającej kwocie zryczałtowanego podatku, którą organizator wykorzystuje na zapłatę tego podatku.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości


  • Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą

W przypadku, gdy uczestnikami konkursu są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w zakresie opodatkowania nagród pojawiają się wątpliwości. Nie jest bowiem jasne, czy przychód uzyskany w związku z otrzymaniem nagrody jest przychodem z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej i powinien zostać przez te osoby opodatkowany tak, jak pozostałe przychody z tej działalności (czyli podatkiem liniowym 19% lub według skali podatkowej), czy powinien zostać opodatkowany przez organizatora zryczałtowanym podatkiem PIT. (10%).

Stanowisko organów podatkowych nie było w tej kwestii jednolite. Dopiero w ostatnim okresie organy podatkowe jednakowo interpretują, że nagroda uzyskiwana w konkursie przez przedsiębiorcę jest jego przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.05.2016 r., nr IPPB1/4511-447/16-2/EC).

Inny pogląd prezentują natomiast sądy administracyjne. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 20.01.2015 II FSK 232/13 r.), nagrody otrzymane przez osoby prowadzące działalność gospodarczą podlegają opodatkowaniu 10% podatkiem PIT, do którego pobrania zobowiązany jest organizator konkursu pełniący rolę płatnika.

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Jak zatem powinien zachować się organizator konkursu? Może przyznać rację organom podatkowym i nie pobierać zryczałtowanego podatku, pozostawiając opodatkowanie uczestnikom – przedsiębiorcom lub może pokusić się o wejście w spór z fiskusem i wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej zasady opodatkowania.

Dlaczego właśnie konkurs?

Konkurs stanowi akcję promocyjną, którą warto rozważyć przede wszystkim w związku z niską stawką podatku dochodowego, który jest pobierany od wygranych nagród (10% PIT), za co na pewno będą nam wdzięczni uczestnicy konkursu. W przypadku innych akcji promocyjnych (za wyjątkiem sprzedaży premiowej) nagrody są opodatkowane przez uczestników na zasadach ogólnych, czyli co do zasady wyższą stawką, według skali. Ponadto w konkursie może brać udział nieograniczony krąg uczestników (inaczej niż np. przy sprzedaży premiowej, gdzie istotne jest zaistnienie stosunku sprzedaży pomiędzy organizatorem akcji promocyjnej a uczestnikiem). Tym samym możemy bez obaw organizować konkursy również dla pracowników kontrahentów

Autor: Elżbieta Stawarczyk, prawnik, Kancelaria KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Więcej na http://ksplegal.pl/blog-o-podatkach/

Autor: Elżbieta Stawarczyk, prawnik, Kancelaria KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA