REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe
Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważną zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce, opartego na pochodnych instrumentach finansowych, jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego.

Pozyskanie najlepszych pracowników, a później zatrzymanie ich w pracy, to chyba jedno z większych wyzwań stojących przed każdym pracodawcą. Niektóre rozwiązania podatkowe, np. programy motywacyjne, mogą okazać się bardzo pomocnym sojusznikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Idea programów motywacyjnych polega na opracowaniu dodatkowego systemu premiowania kluczowych pracowników, który będzie bezpośrednio powiązany z efektami finansowymi spółki. Tym samym, pracownicy będą bardziej zaangażowani w uzyskanie jak najlepszego wyniku finansowego przez spółkę, co w konsekwencji, będzie miało przełożenie na ich wyższe wynagrodzenie.

Zadaniem programów motywacyjnych na ogół nie jest zastąpienie dotychczasowego wynagrodzenia, do którego przyzwyczaili się zarówno pracownicy, kadra menedżerska, współpracownicy, jak i pracodawcy. Program motywacyjny stanowi uzupełnienie obowiązującego systemu wynagradzania, który ma wpływać na zwiększenie efektywności pracowników w realizacji celów biznesowych pracodawcy. Niemniej jednak istnieje również możliwość zmiany istniejących zasad wynagradzania pracowników w spółce i uzupełnienia ich programem motywacyjnym.

Rozliczenie PIT i ZUS wynagrodzenia pracownika - premia, nagroda, dodatkowe bonusy

REKLAMA

Konstrukcja takich programów opiera się na opracowaniu pochodnego instrumentu finansowego, który będzie bezpośrednio powiązany z wynikami finansowymi spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instrumentami finansowymi są m.in. opcje, kontrakty terminowe, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron (vide art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. - o obrocie instrumentami finansowymi; tj. Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.).

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że:

- wartość  jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości,

- nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, oraz

- rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości


Wartość instrumentu bazowego może być w praktyce uzależniona od wszelkiego rodzaju wskaźników, np. finansowych. Często spotykanymi wskaźnikami są: osiągnięte przez spółkę przychody netto ze sprzedaży towarów i usług, zyski ze sprzedaży, skumulowany wskaźnik wzrostu przychodów, wartość skumulowanej EBITDA za dany okres rozliczeniowy.

Osoby przystępujące do programu motywacyjnego na podstawie odrębnej umowy, otrzymują jednostki uczestnictwa. W chwili ich przyznania, jednostki nie mają żadnej wartości i nie można jej ustalić, ponieważ wartość wskaźników, od których zależy ich wartość jest jeszcze nieznana.

Realizacja praw wynikających z posiadania jednostek uczestnictwa następuje dopiero po ziszczeniu się ustalonych warunków, np. upływ okresu rozliczeniowego lub osiągnięciu przez spółkę w przyjętym okresie rozliczeniowym odpowiedniego poziomu wybranych wskaźników finansowych. Samo rozliczenie jest realizowane w formie pieniężnej.

Plan motywacyjny dla pracowników uzasadniony biznesowo i podatkowo

Zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego. Dodatkowo, na spółce nie będzie ciążył obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku (zaliczki na podatek). Spółka będzie zobowiązana tylko do przesłania uczestnikom i właściwemu organowi podatkowemu imiennej informacji o wysokości dochodu na formularzu PIT-8C.

Warto zauważyć, że od tak osiągniętego przychodu pracodawca nie jest zobowiązany do potrącenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Należy podkreślić, że wydatki związane z realizacją programu spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA