REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe
Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważną zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce, opartego na pochodnych instrumentach finansowych, jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego.

Pozyskanie najlepszych pracowników, a później zatrzymanie ich w pracy, to chyba jedno z większych wyzwań stojących przed każdym pracodawcą. Niektóre rozwiązania podatkowe, np. programy motywacyjne, mogą okazać się bardzo pomocnym sojusznikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Idea programów motywacyjnych polega na opracowaniu dodatkowego systemu premiowania kluczowych pracowników, który będzie bezpośrednio powiązany z efektami finansowymi spółki. Tym samym, pracownicy będą bardziej zaangażowani w uzyskanie jak najlepszego wyniku finansowego przez spółkę, co w konsekwencji, będzie miało przełożenie na ich wyższe wynagrodzenie.

Zadaniem programów motywacyjnych na ogół nie jest zastąpienie dotychczasowego wynagrodzenia, do którego przyzwyczaili się zarówno pracownicy, kadra menedżerska, współpracownicy, jak i pracodawcy. Program motywacyjny stanowi uzupełnienie obowiązującego systemu wynagradzania, który ma wpływać na zwiększenie efektywności pracowników w realizacji celów biznesowych pracodawcy. Niemniej jednak istnieje również możliwość zmiany istniejących zasad wynagradzania pracowników w spółce i uzupełnienia ich programem motywacyjnym.

Rozliczenie PIT i ZUS wynagrodzenia pracownika - premia, nagroda, dodatkowe bonusy

REKLAMA

Konstrukcja takich programów opiera się na opracowaniu pochodnego instrumentu finansowego, który będzie bezpośrednio powiązany z wynikami finansowymi spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Instrumentami finansowymi są m.in. opcje, kontrakty terminowe, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron (vide art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. - o obrocie instrumentami finansowymi; tj. Dz.U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.).

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest to, że:

- wartość  jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości,

- nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, oraz

- rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Polecamy: Jak rozliczyć wypłatę dywidendy - w podatkach i rachunkowości


Wartość instrumentu bazowego może być w praktyce uzależniona od wszelkiego rodzaju wskaźników, np. finansowych. Często spotykanymi wskaźnikami są: osiągnięte przez spółkę przychody netto ze sprzedaży towarów i usług, zyski ze sprzedaży, skumulowany wskaźnik wzrostu przychodów, wartość skumulowanej EBITDA za dany okres rozliczeniowy.

Osoby przystępujące do programu motywacyjnego na podstawie odrębnej umowy, otrzymują jednostki uczestnictwa. W chwili ich przyznania, jednostki nie mają żadnej wartości i nie można jej ustalić, ponieważ wartość wskaźników, od których zależy ich wartość jest jeszcze nieznana.

Realizacja praw wynikających z posiadania jednostek uczestnictwa następuje dopiero po ziszczeniu się ustalonych warunków, np. upływ okresu rozliczeniowego lub osiągnięciu przez spółkę w przyjętym okresie rozliczeniowym odpowiedniego poziomu wybranych wskaźników finansowych. Samo rozliczenie jest realizowane w formie pieniężnej.

Plan motywacyjny dla pracowników uzasadniony biznesowo i podatkowo

Zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego. Dodatkowo, na spółce nie będzie ciążył obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku (zaliczki na podatek). Spółka będzie zobowiązana tylko do przesłania uczestnikom i właściwemu organowi podatkowemu imiennej informacji o wysokości dochodu na formularzu PIT-8C.

Warto zauważyć, że od tak osiągniętego przychodu pracodawca nie jest zobowiązany do potrącenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Należy podkreślić, że wydatki związane z realizacją programu spółka będzie uprawniona do rozpoznania jako kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA