REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagroda z zysku dla pracowników - koszt uzyskania przychodu dla pracodawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Nagroda z zysku dla pracowników - koszt uzyskania przychodu dla pracodawcy?
Nagroda z zysku dla pracowników - koszt uzyskania przychodu dla pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził w uchwale II FPS 5/15 stanowisko, zgodnie z którym pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wypłaty dokonywane na rzecz pracowników z dochodu po opodatkowaniu.

Nagrody z zysku a koszty podatkowe - problem prawny

Pytanie, którym zajął się w uchwale NSA dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłat dokonywanych przez pracodawców na rzecz pracowników z dochodu po opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wiele spółek działających w różnych branżach na polskim rynku przyjęło strategię wynagradzania pracowników, której elementem jest wypłacanie premii pracownikom z dochodu spółki po opodatkowaniu. Dochód należy rozumieć należy jako dochód za dany rok podatkowy, zatwierdzony przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością) bądź Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy (w spółce akcyjnej), powstały pod odjęciu wszelkich podatków oraz danin na rzecz Skarbu Państwa.

Podstawy do dokonania podziału części dochodu między pracowników, co do zasady znajdują swoje źródło w przyjętych przez pracodawcę i zatwierdzonych przez pracowników regulaminach wynagradzania lub zawartych układach zbiorowych pracy. Rozwiązanie takie pozwala na obiektywne stwierdzenie przesłanek upoważniających pracownika do uzyskania premii lub nagrody za poprzedni rok obrotowy.

Zaznaczyć należy, że wątpliwość ta występuje jedynie w przypadku bezpośrednio wypłacanej kwoty premii i nagród, gdyż składki na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw nie wliczają się do kosztów uzyskania przychodu pracodawcy na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Rozbieżności w orzecznictwie

REKLAMA

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego pojawiły się rozbieżności dotyczące omawianej kwestii. Przez lata wytworzyły się dwie odrębne linie orzecznicze, które dochodziły przy analizie podobnych stanów faktycznych do różnych wniosków, w odmienny sposób kształtując sytuację prawną pracodawców (podatników).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do pierwszej z nich, która nie pozwala na zaliczenie do kosztów premii i nagród wypłacanych pracownikom z dochodu netto zaliczały się orzeczenia NSA II FSK 1692/11, II FSK 1375/11, II FSK 332/11, II FSK 2208/10, natomiast do linii zezwalającej na takie zaliczenie wliczały się orzeczenia NSA II FSK 3618/13, II FSK 1220/12, II FSK 2275/10.

Przeciwnicy zaliczania wypłat dokonywanych na rzecz pracowników z dochodu po opodatkowaniu do kosztów uzyskania przychodu podnosili, że zaliczenie takich nagród i premii do kosztów uzyskania przychodów pozwalałoby na powtórne ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nagrody i premie, po wcześniejszym obciążeniu tego dochodu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Skutkiem tego byłoby powiększenie kosztów uzyskania przychodu w minionym roku podatkowym o wypłaconą kwotę nagród i premii, co skutkowałoby zmniejszeniem podstawy opodatkowania oraz koniecznością dokonania korekty zeznania rocznego dot. podatku od osób prawnych.

Podnoszono także, że wypłacanie nagród i premii z dochodu po opodatkowaniu nie ma charakteru kosztowego. Uznawano, że wypłacanie ich z dochodu po opodatkowaniu oznacza, że nie mają związku z przychodami roku, w którym są wypłacane, gdyż nie służą ani osiągnięciu, ani zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Spotkać się także można było z poglądem, że nawet jeżeli istnieje związek z działalnością gospodarczą pracodawcy, w omawianym scenariuszu przychód poprzedza wydatek, nie może on więc być ponoszony w celu osiągnięcia bądź zabezpieczenia źródła przychodów. Zaznaczano, że nie każde świadczenie na rzecz pracownika, które stanowi dla niego przychód może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

Uchwała NSA II FPS 5/15

Skład siedmiu sędziów NSA potwierdził 1 lutego 2016 r. w uchwale o sygn. II FPS 5/15 stanowisko wcześniej zajęte przez NSA w uchwale II FPS 3/15, wskazując że w świetle art. 7 ust. 2 i art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 40 i art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p. wypłacane pracownikom nagrody i premie z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w tym podatku w miesiącu ich wypłaty.

W uchwale przychylono się do argumentacji przedstawionej we wcześniejszej uchwale II FPS 3/15. Stwierdzono, że w prawie podatkowym stosować należy dyrektywę prymatu wykładni językowej. Nie można poprzez systemową lub funkcjonalną wykładnię przepisów nakładać na podatnika dodatkowych ciężarów podatkowych, które nie wynikają wprost z wypowiedzi ustawodawcy. Miałoby to miejsce gdyby zabronić pracodawcy zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wypłat dokonywanych na rzecz pracowników z dochodu po opodatkowaniu, gdyż w żadnym przepisie nie jest wskazane, że nie mogą być one zaliczone do kosztów.

Co więcej, w przypadku zaliczenia nagród i premii wypłacanych z dochodu po opodatkowaniu do kosztów uzyskania przychodów, NSA wskazał że nie ma konieczności korygowania zeznania podatkowego za miniony rok podatkowy. Nie można z samego faktu, że wypłata nagrody nastąpiła z dochodu po opodatkowaniu wyciągać wniosków o powtórnym ujmowaniu w kosztach tych wydatków. Gdyby zgodzić się z taką argumentacją, wszystkie wydatki sfinansowane z dochodu po opodatkowaniu (zysku pozostawionego w spółce) nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Podkreślono, że dochód jest ustalany w określonym roku podatkowym. Po zakończeniu roku podatkowego nie mamy już do czynienia z dochodem jako elementem konstrukcyjnym podatku, ale kwotą pozostawioną do swobodnej dyspozycji podatnika. Nagrody i premie nie są więc wypłacane „z dochodu”, ale ze środków pieniężnych stanowiących majątek spółki.


W uchwale stwierdzono także, że wypłata nagród i premii dla pracowników z dochodu po opodatkowaniu jest kosztem związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą, którego celem jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła. Zaznaczył, że koszt nie musi łączyć się z konkretnym przychodem, ale może także prowadzić do jego potencjalnego zwiększenia lub osiągnięcia.

Jako że nagrody i premie są przychodami wynikającymi ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., dla ustalenia momentu powstania zaliczenia kosztów podatkowych stosuje się przepis art. 15 ust. 4g u.p.d.o.p. Dlatego też wydatki te zaliczyć należy do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.

Jakub Sekulski, Deloitte Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o. – biuro w Poznaniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA