Usługa reklamowa nabyta od stowarzyszenia nieprowadzącego działalności gospodarczej - czy jest kosztem podatkowym
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, jego zachowania lub zabezpieczenia.
REKLAMA
Mając na uwadze treść przytoczonego przepisu wskazać należy, że wydatki na działania promocyjne i reklamowe (także w formie sponsoringu) mają na celu zwykle zwiększenie sprzedaży, a przez to zwiększenie przychodów podmiotów ponoszących te wydatki. Świadczenia takie niewątpliwie zmierzają do zwiększenia rozpoznawalności usługobiorcy i dotarcia do szerokiej rzeszy potencjalnych klientów, przez co przyczyniają się do możliwości zwiększenia przychodów usługobiorcy.
Wydatki takie zasadniczo mogą więc stanowić koszty uzyskania przychodów - pod warunkiem właściwego udokumentowania faktu wykonania usług przez usługodawcę (stowarzyszenie). Usługobiorca musi zatem posiadać (poza samym rachunkiem) np. dokumentację zdjęciową z wykonanej usługi, zrzuty ze stron internetowych (reklama internetowa), przykładowe materiały reklamowe przygotowane przez usługodawcę itp. Brak udokumentowania wykonania usług reklamowych wiązać się może nawet z możliwością podniesienia przez organ podatkowy zarzutu fikcyjności zawartej umowy.
Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm
Na możliwość ujęcia omawianych wydatków w kosztach uzyskania przychodów nie wpływa przy tym posiadanie przez usługodawcę statutu stowarzyszenia nieprowadzącego działalności gospodarczej.
REKLAMA
Usługobiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwoty faktycznie poniesionych wydatków wykazujących związek z możliwością uzyskania przychodów, bądź zabezpieczenia źródła przychodów - nawet jeśli usługa nie jest dokumentowana fakturą.
Istotne jest jedynie to, aby wydatek był faktycznie poniesiony, wykazał związek z możliwością uzyskania/zabezpieczenia źródła przychodu, był właściwie udokumentowany i nie był wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Przy spełnieniu powyższych warunków bez znaczenia pozostaje to, na rzecz jakiego podmiotu doszło do poniesienia wydatku oraz to, że czynność udokumentowana została rachunkiem a nie fakturą. Co więcej – same przepisy ustawy o PDOP wskazują, iż poniesionym kosztem uzyskania przychodów może być wydatek udokumentowany rachunkiem.
Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 4e ustawy o PDOP, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku).
Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
Grzegorz Wachołek, Kierownik w Departamencie Podatków Bezpośrednich ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat