REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty pośrednie rozliczane w czasie dla celów bilansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Koszty pośrednie rozliczane w czasie dla celów bilansowych
Koszty pośrednie rozliczane w czasie dla celów bilansowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich trudno znaleźć jednolite stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych odnośnie zasad potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Ten brak zdecydowania oznacza dla podatników, że bez względu na to za którym stanowiskiem się opowiedzą, i tak może w krótszym lub w dłuższym czasie okazać się, że ich postępowanie jest nieprawidłowe. Najwięcej wątpliwości skupionych jest wokół okoliczności, czy można ujmować koszty pośrednie jednorazowo w kosztach uzyskania przychodów – rozliczając jednocześnie takie wydatki w czasie dla celów rachunkowych.

Przepisami regulującymi zasady potrącalności kosztów pośrednich są art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP). Zgodnie z art. 15 ust. 4d tej ustawy, koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wówczas stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W myśl natomiast art. 15 ust. 4e ustawy o PDOP, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f–4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w razie braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. I w tym miejscu należy wskazać na istniejące rozbieżności w wykładni powyższych przepisów.

Organy podatkowe prezentują pogląd, zgodnie z którym za dzień poniesienia kosztu należy uznać dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 17 sierpnia 2011 r., znak ITPB3/423-241/11/AW, stwierdził: „Ujęcie (zaksięgowanie) kosztu w księgach rachunkowych określa datę powstania kosztu podatkowego. Przepisy o rachunkowości decydują, na który dzień ujmuje się w księgach rachunkowych koszt, a tym samym przesądzają o dacie poniesienia kosztu podatkowego, z zastrzeżeniem rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Wynika zatem z tego, iż pod pojęciem «dzień poniesienia kosztu» rozumieć należy dzień, na który Spółka uwzględniła koszt w prowadzonych przez nią księgach rachunkowych. Tym samym jest to dzień, który Spółka wskazała jako dzień (okres), do którego dany wydatek został przypisany. Jeśli więc dla celów rachunkowych podatnik ujmuje jako koszt w prowadzonych przez siebie księgach rachunkowych ponoszone wydatki, wówczas dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zasadne jest przyjęcie, iż jest to koszt poniesiony w rozumieniu podatkowym". Podobnie wypowiedział się także m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 25.07.2012 r.,znak IPTPB3/423-76/11-9/12-S/MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest natomiast w przedmiotowej sprawie jednolite. Można bowiem spotkać poglądy wskazujące, że dniem poniesienia jest dzień ujęcia kosztu na jakimkolwiek koncie w księgach podatnika (tak np.: Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z14.12.2012 r., sygn. akt II FSK 861/11 lub w wyroku z 21.04.2015 r., sygn. akt II FSK 427/13 – orzeczenia prawomocne). Warto przytoczyć w jakim tonie wypowiadał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20.07.2011 r., sygn. akt. II FSK 414/10 (orzeczenie prawomocne), czy też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w orzeczeniu z 18.09.2015 r., sygn. akt. I SA/Ke 450/15 (orzeczenie nieprawomocne).

W uzasadnieniu podnoszono, że wykładnia art. 15 ust. 4e ustawy o PDOP nie wskazuje na odesłanie w kwestii ujęcia kosztu do prawa bilansowego. Przepis ten stanowi bowiem o dniu, "na który ujęto koszt w księgach rachunkowych(zaksięgowano)", a nie o dniu, "w którym uznano za koszt w księgach" bądź "zaksięgowano jako koszt w księgach". Poprzez regulację zawartą w tym przepisie ustawodawca zamierzał jedynie precyzyjnie uregulować dzień poniesienia kosztu podatkowego jako faktyczne ujęcie go w księgach. Nie uzależnił natomiast poniesienia kosztu od przyjętych przez podatnika zasad rachunkowości.

W orzecznictwie sądów administracyjnych występuje jednak również pogląd przeciwny, zbieżny z podejściem organów podatkowych (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27.09.2012 r., sygn. akt. II FSK 253/11).

Monitor Księgowego

W ocenie autorów za prawidłowe uznać należy podejście definiujące datę poniesienia jako dzień, na który ujęto koszt na jakimkolwiek koncie – za wyjątkiem rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Rachunkowe rozliczenie w czasie wydatków nie powinno bowiem skutkować koniecznością takiego samego rozliczenia wydatku dla celów podatkowych. Kwalifikacja wydatków dokonywana na gruncie prawa bilansowego nie może mieć wpływu na ich kwalifikację podatkową.

Z uwagi jednak na przywołane wcześniej, odmienne stanowisko zajmowane obecnie przez organy podatkowe, powyższe postępowanie może spotkać się z zakwestionowaniem przez organ podatkowy. Może on bowiem stwierdzić, że rozliczenie omawianego wydatku w czasie dla celów rachunkowych oznacza konieczność jednakowego rozliczenia dla celów podatkowych. Zastosowanie się przez podatnika do stanowiska zajmowanego przez organy podatkowe nie jest także w pełni wolne od ryzyka podatkowego.

W przypadku bowiem zmiany stanowiska organów podatkowych w przyszłości (np. na skutek orzecznictwa sądów administracyjnych), organy podatkowe badając w przyszłości okresy, w których dochodziło do rozliczania wydatków w czasie mogą stwierdzić, iż podatnik powinien faktycznie zaliczyć poniesione wydatki jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia. W skrajnym przypadku oznaczać to może:
- konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w latach, w których wydatki rozliczane były w czasie dla celów rachunkowych;
- brak możliwości dokonania zwiększenia kosztów uzyskania przychodów w roku poniesienia wydatków – jeśli dojdzie do przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok.

Istnieje szereg argumentów potwierdzających prawidłowość stanowiska sadów administracyjnych, że powinno się ujmować koszty pośrednie działalności podatnika w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo w dacie ich poniesienia – niezależnie od przyjętego sposobu rozliczenia dla celów rachunkowych. Z uwagi jednak na stanowisko organów podatkowych podatnik musi liczyć się z ryzykiem przyjęcia takiego rozwiązania.

Podatnik powinien więc (jeśli to możliwe) rozważyć ujęcie omawianych wydatków w kosztach dla celów rachunkowych jednorazowo w dacie poniesienia. Takie postępowanie sprawi, że omawiany wydatek będzie stanowił podatkowo koszt uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia – będąc jednocześnie w tej samej dacie ujętym w księgach rachunkowych jako koszt. Wyeliminuje to ryzyko podatkowe związane z niejednolitym stanowiskiem organów podatkowych i sądów administracyjnych.

Grzegorz Wachołek
Marta Olewińska

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA