REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

ksef, faktury
Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Członek komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Crido Tomasz Groszyk przedstawił aktualny stan prac legislacyjnych. Zwrócił także wyzwania stojące przed przedsiębiorcami związane z obowiązkowym korzystaniem z KSeF.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aktualny stan prac legislacyjnych

Projekt ustawy o KSeF jest na zaawansowanym etapie, a obowiązkowe korzystanie z KSeF wejdzie w życie w 2026 roku.

Wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur (obowiązek KSeF) dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), zostanie wdrożone z uwzględnieniem etapowania:

  • od 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł,
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Choć projekt ustawy nie jest jeszcze finalny, przedsiębiorcy powinni już teraz rozpocząć przygotowania, aby dostosować swoje systemy IT, procesy księgowe i operacyjne do nowych wymagań.

REKLAMA

Na jakie rozporządzenia czekamy?

Pomimo że projekt ustawy jest zaawansowany, wciąż czekamy na dwa kluczowe rozporządzenia, które będą miały fundamentalne znaczenie dla prawidłowego wdrożenia KSeF:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Rozporządzenie ws. wystawiania faktur
Rozporządzenie to ma określić szczegóły związane z wymaganiami dotyczącymi faktur ustrukturyzowanych, które będą przesyłane do systemu KSeF. Będzie obejmować m.in. formaty plików XML i zasady ich przesyłania do systemu. Projekt tego rozporządzenia znajduje się w fazie konsultacji publicznych, które zakończyły się w marcu 2025 roku, a rozporządzenie to powinno zostać opublikowane po finalizacji ustawy.

2. Rozporządzenie ws. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)
Dotyczy kwestii raportowania faktur z KSeF w ramach JPK. To rozporządzenie, które reguluje zasady raportowania danych w systemie KSeF, zostało opublikowane 6 listopada 2023 roku.

Polecamy: KSeF. Wdrożenie w firmie (PDF)

Techniczne wyzwania i kwestie, które pozostają do rozwiązania

Choć projekt ustawy o KSeF jest na zaawansowanym etapie, wciąż pozostaje kilka kwestii, które muszą zostać doprecyzowane, szczególnie w kontekście wymogów technicznych. Wśród najważniejszych kwestii, które nadal wymagają wyjaśnienia, są:

  • Integracja z systemami IT
    Przedsiębiorcy czekają na pełną dokumentację API KSeF, która umożliwi integrację systemów IT z platformą. Dokumentacja API jest niezbędna do zapewnienia prawidłowej wymiany danych pomiędzy systemami firmowymi a KSeF. Zgodnie z harmonogramem, dokumentacja ta zostanie opublikowana dopiero w czerwcu 2025 roku.
  • Testy API
    Przeprowadzenie testów integracji z KSeF jest kluczowe. Testy otwarte API, które pozwolą na weryfikację poprawności wymiany danych, zaplanowane są na wrzesień 2025 roku. Te testy będą ostatnią szansą na upewnienie się, że systemy będą działały prawidłowo przed ostatecznym uruchomieniem systemu w 2026 roku.
  • Certyfikaty
    Jednym z kluczowych elementów technicznych będą certyfikaty, które będą służyły do autentykacji danych przesyłanych do KSeF. Nie ma jeszcze pełnej jasności co do tego, jak certyfikaty będą wydawane, co może stanowić wyzwanie dla firm planujących integrację z systemem.
  • Synchronizacja z kontrahentami KSeF wymaga pełnej synchronizacji procesów fakturowania, a także potwierdzania odbioru faktur z kontrahentami. Przedsiębiorcy muszą uwzględnić te aspekty w przygotowaniach, ponieważ niewłaściwa synchronizacja może prowadzić do opóźnień lub błędów w przesyłaniu danych. Szczegóły tej kwestii nie zostały jeszcze w pełni doprecyzowane.

Harmonogram projektu – rola zespołów IT

W kontekście przygotowań do KSeF, harmonogram projektu ma kluczowe znaczenie. Choć ostateczna dokumentacja API zostanie opublikowana dopiero w czerwcu 2025 roku, to już teraz zarezerwowanie dostępności zespołu IT w kluczowych momentach procesu może decydować o powodzeniu wdrożenia. Zespół IT będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie integracji z systemem KSeF, testowanie wymiany danych i zapewnienie, że systemy działają prawidłowo. Z tego względu przedsiębiorcy powinni odpowiednio zaplanować i zarezerwować zasoby na etapie, kiedy będą mogli zapoznać się z pełnymi szczegółami technicznymi, by nie opóźnić procesu.

Podsumowanie

Projekt ustawy o KSeF jest na zaawansowanym etapie, ale przedsiębiorcy powinni być świadomi, że rozporządzenia wykonawcze wciąż muszą zostać opublikowane, a niektóre kwestie techniczne wymagają jeszcze doprecyzowania. Niemniej jednak, większość kluczowych zasad jest już znana, w tym daty obowiązkowego korzystania z KSeF. Wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur (obowiązek KSeF) dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), zostanie wdrożone z uwzględnieniem etapowania:

  • od 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł,
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

To oznacza, że czas na działania przygotowawcze jest ograniczony, a wdrożenie systemu wymaga odpowiedniego dostosowania procesów i systemów informatycznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

REKLAMA

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA