REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co warto zrobić w takiej sytuacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

PFR zarzuca im manipulacje – rzekome zawyżanie lub zaniżanie przychodów w celu spełnienia warunków programu. Tymczasem wiele z tych korekt wynikało z obowiązków podatkowych, działań technicznych czy braku jasności pojęć określonych w regulaminie, nie mających nic wspólnego z próbą wyłudzenia środków.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego firmy korygowały deklaracje?

Z doświadczenia wiem, że przyczyny korekt były różnorodne i najczęściej uzasadnione:
• koniecznością wykazania zaliczki od kontrahenta otrzymanej wcześniej, ale dotyczącej miesiąca referencyjnego,
• ujęciem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), która pierwotnie nie była wykazana w VAT,
• korektą wynikające z późniejszych ustaleń z kontrahentami (np. zmiana państwa dostawy),
• błędami systemowymi uniemożliwiającymi uwzględnienie pełnych danych w pliku JPK.

W każdej z tych sytuacji przedsiębiorcy działali w dobrej wierze i zgodnie z przepisami – wykazywali rzeczywiste przychody, zgodne z księgami rachunkowymi. Co więcej, regulamin programu jasno wskazywał, że to przychody mają decydujące znaczenie, a nie wyłącznie podstawy opodatkowania.

PFR nie pyta, tylko pozywa

Największy problem nie leży w samej analizie korekt, lecz w sposobie działania PFR. Po otrzymaniu informacji z urzędu skarbowego o dokonanej korekcie, Fundusz nie kontaktował się z beneficjentem. Zamiast tego automatycznie wydawał decyzję o zwrocie środków i kierował sprawę do kancelarii windykacyjnej.

Wielu przedsiębiorców, nieświadomych procedur, utożsamiało PFR z organem administracji i obawiało się egzekucji bez wyroku sądu. Nie znając swoich praw, ulegali presji.

Nawet jeśli beneficjenci przesyłali wyjaśnienia – w tym szczegółowe dane księgowe – z moich obserwacji wynika, że po stronie PFR nie dochodziło do żadnej analizy. Jeśli środki nie zostały zwrócone, automatycznie kierowano pozew do sądu.

Co więcej, same pozwy są formułowane w sposób schematyczny. Nie zawierają analizy faktycznych działań przedsiębiorcy, a jedynie wskazują, że doszło do korekty i zmiany podstawy opodatkowania. Bez oceny intencji, wpływu korekty na wypłatę subwencji czy rzeczywistego stanu faktycznego.

Przykład z praktyki: jak PFR zignorował wcześniejsze ustalenia, nie PFR

W jednej z niedawno wygranych przez nas spraw PFR zarzucił klientowi zawyżenie subwencji na skutek korekty danych. Nasz klient – firma świadcząca m.in. usługi WDT – został poinstruowany przez pracowników urzędu skarbowego, że powinien ująć te transakcje w JPK, aby mogły zostać prawidłowo zaczytane przez system PFR. Korekta umożliwiła złożenie skutecznego wniosku i uzyskanie subwencji.

Kilka miesięcy później urząd nakazał jednak kolejną korektę – tym razem usunięcie transakcji WDT z pliku JPK. Przedsiębiorca zastosował się do tych zaleceń.

Następnie gdy po pewnym czasie złożył wniosek o subwencję z Tarczy 2.0, otrzymał pd PFR środki pomniejszone o 250 tys. zł z powodu przekroczenia limitu pomocy z obu Tarcz (72 tys. zł na pracownika), co zaakceptował. Po roku został jednak wezwany do zwrotu 270 tys. Zł tym razem z Tarczy 1.0 pod zarzutem podania nieprawdziwych danych we wniosku.

Tymczasem przedsiębiorca nie tylko nie podał nieprawdziwych danych, a wcześniej zrezygnował też z części należnych mu środków, która właściwie w całości pokrywały roszczenie PFR. Mimo to PFR pozwał go, ignorując wszystkie wyjaśnienia.

REKLAMA

Jak bronić się przed pozwem PFR?

Z naszego doświadczenia wynika, że skuteczna obrona wymaga przede wszystkim:
• udowodnienia, że korekty były zgodne z prawem i nie wpłynęły na spełnienie warunków programu,
• wykazania, że dane wykazane we wniosku były prawdziwe w momencie jego złożenia,
• wykazania, że PFR udzielał pomocy publicznej a nie realizował swój prywatny program pomocowy, wobec czego powinien zachować wyższe standardy i swoim działaniem budować zaufanie do instytucji Państwa.

Choć mogłoby się wydawać, że sądy powinny oddalać takie pozwy, rzeczywistość bywa inna. PFR argumentuje, że dane były niezgodne z dokumentami programowymi, a przez to nieprawdziwe. Co więcej, zastrzegł sobie prawo do wprowadzania zmian w regulaminie z mocą wsteczną.

Przykład? Komunikat PFR z 17 maja 2020 r., który doprecyzował, że „przychody ze sprzedaży” to te ujawnione w deklaracjach VAT-7, a nie rzeczywiste dane ze sprawozdań finansowych. Takie działania utrudniają przedsiębiorcom obronę, zwłaszcza że sądy, widząc skalę pomocy i „darmowy” charakter subwencji, często przyznają PFR szeroką swobodę interpretacyjną dokumentów programowych.

W takiej sytuacji aby skutecznie się bronić, przedsiębiorca musi nie tylko wykazać prawdziwość danych, ale też udowodnić, że definicje używane przez PFR nie były wcześniej jasno określone i to sam PFR odpowiada za problemy interpretacyjne. Pomocne są w tym archiwalne poradniki czy wersje Q&A – problem w tym, że PFR regularnie usuwa je z sieci. Jeśli nie zostały zabezpieczone wcześniej, ich brak może znacznie utrudnić obronę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie daj się zastraszyć. Działaj mądrze

Mimo, że jak słyszę od przedsiębiorców PFR wygrał wiele spraw, nasza kancelaria może pochwalić się szeregiem korzystnych wyroków, w których sądy oddalały pozwy Funduszu. Posiadamy szeroką bazę orzeczeń jakie zapadały w podobnych lub innego rodzaju sprawach z PFR, a które pomagają budować skuteczną argumentację. Zabezpieczyliśmy też dokumenty pokazujące niespójności w działaniach PFR i dowody na wprowadzanie beneficjentów w błąd.

Te orzeczenia pokazują, że skuteczna obrona jest możliwa – pod warunkiem właściwej argumentacji i doświadczenia w tego typu sprawach.

Jeśli otrzymałeś pozew z PFR w związku z korektą deklaracji – nie działaj pochopnie. Skontaktuj się z prawnikiem, który zna mechanizmy działania Tarczy Finansowej i wie, jak skutecznie bronić Twoich interesów.

Jeżeli z kolei pod wpływem nacisku PFR zwróciłeś subwencje na skutek błędu, warto przenalizować ponownie sytuację i zastanowić się, czy zasadne będzie podjęcie działań zmierzających do odzyskania niezasadnie oddanych środków.

Łukasz Chacia, adwokat, założyciel i wspólnik zarządzający w kancelarii Karaś i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA