REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co warto zrobić w takiej sytuacji

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

PFR zarzuca im manipulacje – rzekome zawyżanie lub zaniżanie przychodów w celu spełnienia warunków programu. Tymczasem wiele z tych korekt wynikało z obowiązków podatkowych, działań technicznych czy braku jasności pojęć określonych w regulaminie, nie mających nic wspólnego z próbą wyłudzenia środków.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego firmy korygowały deklaracje?

Z doświadczenia wiem, że przyczyny korekt były różnorodne i najczęściej uzasadnione:
• koniecznością wykazania zaliczki od kontrahenta otrzymanej wcześniej, ale dotyczącej miesiąca referencyjnego,
• ujęciem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), która pierwotnie nie była wykazana w VAT,
• korektą wynikające z późniejszych ustaleń z kontrahentami (np. zmiana państwa dostawy),
• błędami systemowymi uniemożliwiającymi uwzględnienie pełnych danych w pliku JPK.

W każdej z tych sytuacji przedsiębiorcy działali w dobrej wierze i zgodnie z przepisami – wykazywali rzeczywiste przychody, zgodne z księgami rachunkowymi. Co więcej, regulamin programu jasno wskazywał, że to przychody mają decydujące znaczenie, a nie wyłącznie podstawy opodatkowania.

PFR nie pyta, tylko pozywa

Największy problem nie leży w samej analizie korekt, lecz w sposobie działania PFR. Po otrzymaniu informacji z urzędu skarbowego o dokonanej korekcie, Fundusz nie kontaktował się z beneficjentem. Zamiast tego automatycznie wydawał decyzję o zwrocie środków i kierował sprawę do kancelarii windykacyjnej.

Wielu przedsiębiorców, nieświadomych procedur, utożsamiało PFR z organem administracji i obawiało się egzekucji bez wyroku sądu. Nie znając swoich praw, ulegali presji.

Nawet jeśli beneficjenci przesyłali wyjaśnienia – w tym szczegółowe dane księgowe – z moich obserwacji wynika, że po stronie PFR nie dochodziło do żadnej analizy. Jeśli środki nie zostały zwrócone, automatycznie kierowano pozew do sądu.

Co więcej, same pozwy są formułowane w sposób schematyczny. Nie zawierają analizy faktycznych działań przedsiębiorcy, a jedynie wskazują, że doszło do korekty i zmiany podstawy opodatkowania. Bez oceny intencji, wpływu korekty na wypłatę subwencji czy rzeczywistego stanu faktycznego.

Przykład z praktyki: jak PFR zignorował wcześniejsze ustalenia, nie PFR

W jednej z niedawno wygranych przez nas spraw PFR zarzucił klientowi zawyżenie subwencji na skutek korekty danych. Nasz klient – firma świadcząca m.in. usługi WDT – został poinstruowany przez pracowników urzędu skarbowego, że powinien ująć te transakcje w JPK, aby mogły zostać prawidłowo zaczytane przez system PFR. Korekta umożliwiła złożenie skutecznego wniosku i uzyskanie subwencji.

Kilka miesięcy później urząd nakazał jednak kolejną korektę – tym razem usunięcie transakcji WDT z pliku JPK. Przedsiębiorca zastosował się do tych zaleceń.

Następnie gdy po pewnym czasie złożył wniosek o subwencję z Tarczy 2.0, otrzymał pd PFR środki pomniejszone o 250 tys. zł z powodu przekroczenia limitu pomocy z obu Tarcz (72 tys. zł na pracownika), co zaakceptował. Po roku został jednak wezwany do zwrotu 270 tys. Zł tym razem z Tarczy 1.0 pod zarzutem podania nieprawdziwych danych we wniosku.

Tymczasem przedsiębiorca nie tylko nie podał nieprawdziwych danych, a wcześniej zrezygnował też z części należnych mu środków, która właściwie w całości pokrywały roszczenie PFR. Mimo to PFR pozwał go, ignorując wszystkie wyjaśnienia.

REKLAMA

Jak bronić się przed pozwem PFR?

Z naszego doświadczenia wynika, że skuteczna obrona wymaga przede wszystkim:
• udowodnienia, że korekty były zgodne z prawem i nie wpłynęły na spełnienie warunków programu,
• wykazania, że dane wykazane we wniosku były prawdziwe w momencie jego złożenia,
• wykazania, że PFR udzielał pomocy publicznej a nie realizował swój prywatny program pomocowy, wobec czego powinien zachować wyższe standardy i swoim działaniem budować zaufanie do instytucji Państwa.

Choć mogłoby się wydawać, że sądy powinny oddalać takie pozwy, rzeczywistość bywa inna. PFR argumentuje, że dane były niezgodne z dokumentami programowymi, a przez to nieprawdziwe. Co więcej, zastrzegł sobie prawo do wprowadzania zmian w regulaminie z mocą wsteczną.

Przykład? Komunikat PFR z 17 maja 2020 r., który doprecyzował, że „przychody ze sprzedaży” to te ujawnione w deklaracjach VAT-7, a nie rzeczywiste dane ze sprawozdań finansowych. Takie działania utrudniają przedsiębiorcom obronę, zwłaszcza że sądy, widząc skalę pomocy i „darmowy” charakter subwencji, często przyznają PFR szeroką swobodę interpretacyjną dokumentów programowych.

W takiej sytuacji aby skutecznie się bronić, przedsiębiorca musi nie tylko wykazać prawdziwość danych, ale też udowodnić, że definicje używane przez PFR nie były wcześniej jasno określone i to sam PFR odpowiada za problemy interpretacyjne. Pomocne są w tym archiwalne poradniki czy wersje Q&A – problem w tym, że PFR regularnie usuwa je z sieci. Jeśli nie zostały zabezpieczone wcześniej, ich brak może znacznie utrudnić obronę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie daj się zastraszyć. Działaj mądrze

Mimo, że jak słyszę od przedsiębiorców PFR wygrał wiele spraw, nasza kancelaria może pochwalić się szeregiem korzystnych wyroków, w których sądy oddalały pozwy Funduszu. Posiadamy szeroką bazę orzeczeń jakie zapadały w podobnych lub innego rodzaju sprawach z PFR, a które pomagają budować skuteczną argumentację. Zabezpieczyliśmy też dokumenty pokazujące niespójności w działaniach PFR i dowody na wprowadzanie beneficjentów w błąd.

Te orzeczenia pokazują, że skuteczna obrona jest możliwa – pod warunkiem właściwej argumentacji i doświadczenia w tego typu sprawach.

Jeśli otrzymałeś pozew z PFR w związku z korektą deklaracji – nie działaj pochopnie. Skontaktuj się z prawnikiem, który zna mechanizmy działania Tarczy Finansowej i wie, jak skutecznie bronić Twoich interesów.

Jeżeli z kolei pod wpływem nacisku PFR zwróciłeś subwencje na skutek błędu, warto przenalizować ponownie sytuację i zastanowić się, czy zasadne będzie podjęcie działań zmierzających do odzyskania niezasadnie oddanych środków.

Łukasz Chacia, adwokat, założyciel i wspólnik zarządzający w kancelarii Karaś i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA