REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Adwokat radzi jak się bronić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Pozew z PFR. Dlaczego warto zainteresować się sprawą?

Dlaczego tak się dzieje? Czy naprawdę tylu przedsiębiorców dopuściło się nieprawidłowości? Z oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli PFR, można odnieść wrażenie, że sprawy – poza grupą tych związanych z rekomendacjami CBA – są oczywiste i dotyczą nadużyć. Tymczasem wiele z tych pozwów dotyczy firm, które działały uczciwie, a podstawą zarzutów są niejasne przepisy lub zmienione po czasie interpretacje.

Właśnie dlatego powstaje ten cykl. Bazuję w nim na doświadczeniu zdobytym w ponad 170 sprawach, które prowadzę w imieniu przedsiębiorców w sporach z PFR. Przez ostatnie 5 lat z zespołem kancelarii zabezpieczyliśmy wiele dowodów i przeanalizowaliśmy dziesiątki orzeczeń, które pokazują, jak skomplikowane i niejednoznaczne bywają te sprawy. W kolejnych artykułach szczegółowo rozwinę 7 typowych sytuacji, które poniżej jedynie sygnalizuję – każda z nich zasługuje na osobne omówienie, bo kryje w sobie szczegóły, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla obrony praw przedsiębiorców.

REKLAMA

7 najczęstszych przypadków, gdy przedsiębiorcy otrzymują pozew od PFR:

1. Firmy, które dokonały korekty deklaracji podatkowych po złożeniu wniosku

To największa grupa pozwanych – ok. 2700 firmii. PFR zarzuca im, że poprzez korektę danych finansowych „manipulowały” przychodami lub liczbą pracowników, by spełnić kryteria subwencji. Tymczasem wielu przedsiębiorców dokonywało korekt z powodów technicznych lub księgowych, niezwiązanych z próbą nadużycia.

2. Firmy podejrzewane o nadużycia na podstawie rekomendacji CBA

Około 1900 pozwów dotyczy firm, co do których PFR twierdzi, że istnieje „ryzyko nadużyć”. Nie przedstawiono jednak żadnych dowodów na faktyczne nieprawidłowości. Co więcej, przez 4 lata PFR nie podjął żadnych działań sprawdzających. Choć temat ten był już poruszany w wielu artykułach, mam poczucie, że nie wyczerpuje to zagadnienia – w tym cyklu znajdziecie Państwo również mniej znane, a bardzo istotne aspekty, które do tej pory pozostawały na marginesie publicznej debaty. 

3. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze

W około 500 sprawachiii PFR uznał, że beneficjenci błędnie zadeklarowali swój status, ponieważ nie uwzględnili powiązań ze spółkami cywilnymi. Tymczasem takie powiązania nie były wprost wymagane przez regulamin ani decyzję Komisji Europejskiej notyfikującej program.

4. Firmy, które błędnie – zdaniem PFR – określiły status jako MŚP

Dotyczy to głównie firm, które formalnie spełniały kryteria zatrudnienia i obrotu, ale ze względu na strukturę właścicielską PFR uznał, że są „dużym przedsiębiorcą”. To sytuacja podobna do tej opisanej w punkcie 3 – również tu mamy do czynienia z interpretacją przepisów, która w naszej ocenie jest niezgodna z regulaminem i decyzją KE.

5. Spadkobiercy zmarłych przedsiębiorców

PFR kieruje pozwy przeciwko spadkobiercom przedsiębiorców, którzy zmarli przed upływem roku od otrzymania subwencji. Ignorowane są tu zarówno okoliczności śmierci, jak i fakt, że sukcesja firmy po śmierci nie zawsze była możliwa.

6. Oddziały przedsiębiorstw zagranicznych

PFR początkowo potwierdzał, że oddziały firm zagranicznych mogą ubiegać się o pomoc. Subwencje przyznano, część umorzono. Po kilku latach PFR zmienił interpretację i uznał, że oddział nie jest przedsiębiorcą.

7. Kantory stacjonarne

W regulaminie programu zabrakło kluczowej definicji – czym są „obroty gospodarcze”. PFR wyjaśnił to dopiero po fakcie i stricte w zakresie kantorów, zaczął stosować zupełnie odmienne podejście niż w stosunku do innych przedsiębiorców . Była to potajemna zmiana komunikatu z 17 maja, wprowadzona dopiero miesiąc później, bez żadnej adnotacji czy informacji. To skandaliczne zachowanie ze strony PFR. Wcześniej wielu właścicieli kantorów podało jako obrót całkowitą wartość transakcji walutowych. PFR pozwał ponad 200 firmiiii

Wszystkie opisane przypadki łączy jeden wspólny mianownik – PFR zarzuca przedsiębiorcom, często zupełnie bezzasadnie, złożenie nieprawdziwych oświadczeń lub informacji. Co ważne, w każdej z tych spraw możliwy jest korzystny dla przedsiębiorcy wyrok – nawet tam, gdzie wcześniej ukształtowała się niekorzystna linia orzecznicza. Jako kancelaria już uzyskaliśmy takie rozstrzygnięcia.

W kolejnych artykułach opiszę każdy przypadek dokładnie – z przykładami, analizą prawną i wskazówkami, jak się bronić.

W pierwszym z nich znajdą Państwo informacje: Czy korekta deklaracji podatkowej może zaprowadzić Cię do sądu?

Łukasz Chacia, adwokat, założyciel i wspólnik zarządzający w kancelarii Karaś i Wspólnicy sp.k.

REKLAMA

Źródła:

[i] artykuł Adama Pantaka z Dziennika Gazety Prawnej z 22 kwietnia 2025 r., „Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?” – dostępny Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew? - GazetaPrawna.pl

[ii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[iii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

[iiii] Raport NIK: https://www.nik.gov.pl/plik/id,28565,vp,31395.pdf

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA