REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Adwokat radzi jak się bronić

Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Pozew z PFR. Dlaczego warto zainteresować się sprawą?

Dlaczego tak się dzieje? Czy naprawdę tylu przedsiębiorców dopuściło się nieprawidłowości? Z oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli PFR, można odnieść wrażenie, że sprawy – poza grupą tych związanych z rekomendacjami CBA – są oczywiste i dotyczą nadużyć. Tymczasem wiele z tych pozwów dotyczy firm, które działały uczciwie, a podstawą zarzutów są niejasne przepisy lub zmienione po czasie interpretacje.

Właśnie dlatego powstaje ten cykl. Bazuję w nim na doświadczeniu zdobytym w ponad 170 sprawach, które prowadzę w imieniu przedsiębiorców w sporach z PFR. Przez ostatnie 5 lat z zespołem kancelarii zabezpieczyliśmy wiele dowodów i przeanalizowaliśmy dziesiątki orzeczeń, które pokazują, jak skomplikowane i niejednoznaczne bywają te sprawy. W kolejnych artykułach szczegółowo rozwinę 7 typowych sytuacji, które poniżej jedynie sygnalizuję – każda z nich zasługuje na osobne omówienie, bo kryje w sobie szczegóły, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla obrony praw przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

7 najczęstszych przypadków, gdy przedsiębiorcy otrzymują pozew od PFR:

1. Firmy, które dokonały korekty deklaracji podatkowych po złożeniu wniosku

To największa grupa pozwanych – ok. 2700 firmii. PFR zarzuca im, że poprzez korektę danych finansowych „manipulowały” przychodami lub liczbą pracowników, by spełnić kryteria subwencji. Tymczasem wielu przedsiębiorców dokonywało korekt z powodów technicznych lub księgowych, niezwiązanych z próbą nadużycia.

2. Firmy podejrzewane o nadużycia na podstawie rekomendacji CBA

Około 1900 pozwów dotyczy firm, co do których PFR twierdzi, że istnieje „ryzyko nadużyć”. Nie przedstawiono jednak żadnych dowodów na faktyczne nieprawidłowości. Co więcej, przez 4 lata PFR nie podjął żadnych działań sprawdzających. Choć temat ten był już poruszany w wielu artykułach, mam poczucie, że nie wyczerpuje to zagadnienia – w tym cyklu znajdziecie Państwo również mniej znane, a bardzo istotne aspekty, które do tej pory pozostawały na marginesie publicznej debaty. 

3. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze

W około 500 sprawachiii PFR uznał, że beneficjenci błędnie zadeklarowali swój status, ponieważ nie uwzględnili powiązań ze spółkami cywilnymi. Tymczasem takie powiązania nie były wprost wymagane przez regulamin ani decyzję Komisji Europejskiej notyfikującej program.

4. Firmy, które błędnie – zdaniem PFR – określiły status jako MŚP

Dotyczy to głównie firm, które formalnie spełniały kryteria zatrudnienia i obrotu, ale ze względu na strukturę właścicielską PFR uznał, że są „dużym przedsiębiorcą”. To sytuacja podobna do tej opisanej w punkcie 3 – również tu mamy do czynienia z interpretacją przepisów, która w naszej ocenie jest niezgodna z regulaminem i decyzją KE.

5. Spadkobiercy zmarłych przedsiębiorców

PFR kieruje pozwy przeciwko spadkobiercom przedsiębiorców, którzy zmarli przed upływem roku od otrzymania subwencji. Ignorowane są tu zarówno okoliczności śmierci, jak i fakt, że sukcesja firmy po śmierci nie zawsze była możliwa.

6. Oddziały przedsiębiorstw zagranicznych

PFR początkowo potwierdzał, że oddziały firm zagranicznych mogą ubiegać się o pomoc. Subwencje przyznano, część umorzono. Po kilku latach PFR zmienił interpretację i uznał, że oddział nie jest przedsiębiorcą.

7. Kantory stacjonarne

W regulaminie programu zabrakło kluczowej definicji – czym są „obroty gospodarcze”. PFR wyjaśnił to dopiero po fakcie i stricte w zakresie kantorów, zaczął stosować zupełnie odmienne podejście niż w stosunku do innych przedsiębiorców . Była to potajemna zmiana komunikatu z 17 maja, wprowadzona dopiero miesiąc później, bez żadnej adnotacji czy informacji. To skandaliczne zachowanie ze strony PFR. Wcześniej wielu właścicieli kantorów podało jako obrót całkowitą wartość transakcji walutowych. PFR pozwał ponad 200 firmiiii

Wszystkie opisane przypadki łączy jeden wspólny mianownik – PFR zarzuca przedsiębiorcom, często zupełnie bezzasadnie, złożenie nieprawdziwych oświadczeń lub informacji. Co ważne, w każdej z tych spraw możliwy jest korzystny dla przedsiębiorcy wyrok – nawet tam, gdzie wcześniej ukształtowała się niekorzystna linia orzecznicza. Jako kancelaria już uzyskaliśmy takie rozstrzygnięcia.

W kolejnych artykułach opiszę każdy przypadek dokładnie – z przykładami, analizą prawną i wskazówkami, jak się bronić.

W pierwszym z nich znajdą Państwo informacje: Czy korekta deklaracji podatkowej może zaprowadzić Cię do sądu?

Łukasz Chacia, adwokat, założyciel i wspólnik zarządzający w kancelarii Karaś i Wspólnicy sp.k.

Źródła:

[i] artykuł Adama Pantaka z Dziennika Gazety Prawnej z 22 kwietnia 2025 r., „Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?” – dostępny Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew? - GazetaPrawna.pl

REKLAMA

[ii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[iii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

[iiii] Raport NIK: https://www.nik.gov.pl/plik/id,28565,vp,31395.pdf

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA