REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Adwokat radzi jak się bronić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Pozew z PFR. Dlaczego warto zainteresować się sprawą?

Dlaczego tak się dzieje? Czy naprawdę tylu przedsiębiorców dopuściło się nieprawidłowości? Z oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli PFR, można odnieść wrażenie, że sprawy – poza grupą tych związanych z rekomendacjami CBA – są oczywiste i dotyczą nadużyć. Tymczasem wiele z tych pozwów dotyczy firm, które działały uczciwie, a podstawą zarzutów są niejasne przepisy lub zmienione po czasie interpretacje.

Właśnie dlatego powstaje ten cykl. Bazuję w nim na doświadczeniu zdobytym w ponad 170 sprawach, które prowadzę w imieniu przedsiębiorców w sporach z PFR. Przez ostatnie 5 lat z zespołem kancelarii zabezpieczyliśmy wiele dowodów i przeanalizowaliśmy dziesiątki orzeczeń, które pokazują, jak skomplikowane i niejednoznaczne bywają te sprawy. W kolejnych artykułach szczegółowo rozwinę 7 typowych sytuacji, które poniżej jedynie sygnalizuję – każda z nich zasługuje na osobne omówienie, bo kryje w sobie szczegóły, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla obrony praw przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

7 najczęstszych przypadków, gdy przedsiębiorcy otrzymują pozew od PFR:

1. Firmy, które dokonały korekty deklaracji podatkowych po złożeniu wniosku

To największa grupa pozwanych – ok. 2700 firmii. PFR zarzuca im, że poprzez korektę danych finansowych „manipulowały” przychodami lub liczbą pracowników, by spełnić kryteria subwencji. Tymczasem wielu przedsiębiorców dokonywało korekt z powodów technicznych lub księgowych, niezwiązanych z próbą nadużycia.

2. Firmy podejrzewane o nadużycia na podstawie rekomendacji CBA

Około 1900 pozwów dotyczy firm, co do których PFR twierdzi, że istnieje „ryzyko nadużyć”. Nie przedstawiono jednak żadnych dowodów na faktyczne nieprawidłowości. Co więcej, przez 4 lata PFR nie podjął żadnych działań sprawdzających. Choć temat ten był już poruszany w wielu artykułach, mam poczucie, że nie wyczerpuje to zagadnienia – w tym cyklu znajdziecie Państwo również mniej znane, a bardzo istotne aspekty, które do tej pory pozostawały na marginesie publicznej debaty. 

3. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze

W około 500 sprawachiii PFR uznał, że beneficjenci błędnie zadeklarowali swój status, ponieważ nie uwzględnili powiązań ze spółkami cywilnymi. Tymczasem takie powiązania nie były wprost wymagane przez regulamin ani decyzję Komisji Europejskiej notyfikującej program.

4. Firmy, które błędnie – zdaniem PFR – określiły status jako MŚP

Dotyczy to głównie firm, które formalnie spełniały kryteria zatrudnienia i obrotu, ale ze względu na strukturę właścicielską PFR uznał, że są „dużym przedsiębiorcą”. To sytuacja podobna do tej opisanej w punkcie 3 – również tu mamy do czynienia z interpretacją przepisów, która w naszej ocenie jest niezgodna z regulaminem i decyzją KE.

5. Spadkobiercy zmarłych przedsiębiorców

PFR kieruje pozwy przeciwko spadkobiercom przedsiębiorców, którzy zmarli przed upływem roku od otrzymania subwencji. Ignorowane są tu zarówno okoliczności śmierci, jak i fakt, że sukcesja firmy po śmierci nie zawsze była możliwa.

6. Oddziały przedsiębiorstw zagranicznych

PFR początkowo potwierdzał, że oddziały firm zagranicznych mogą ubiegać się o pomoc. Subwencje przyznano, część umorzono. Po kilku latach PFR zmienił interpretację i uznał, że oddział nie jest przedsiębiorcą.

7. Kantory stacjonarne

W regulaminie programu zabrakło kluczowej definicji – czym są „obroty gospodarcze”. PFR wyjaśnił to dopiero po fakcie i stricte w zakresie kantorów, zaczął stosować zupełnie odmienne podejście niż w stosunku do innych przedsiębiorców . Była to potajemna zmiana komunikatu z 17 maja, wprowadzona dopiero miesiąc później, bez żadnej adnotacji czy informacji. To skandaliczne zachowanie ze strony PFR. Wcześniej wielu właścicieli kantorów podało jako obrót całkowitą wartość transakcji walutowych. PFR pozwał ponad 200 firmiiii

Wszystkie opisane przypadki łączy jeden wspólny mianownik – PFR zarzuca przedsiębiorcom, często zupełnie bezzasadnie, złożenie nieprawdziwych oświadczeń lub informacji. Co ważne, w każdej z tych spraw możliwy jest korzystny dla przedsiębiorcy wyrok – nawet tam, gdzie wcześniej ukształtowała się niekorzystna linia orzecznicza. Jako kancelaria już uzyskaliśmy takie rozstrzygnięcia.

W kolejnych artykułach opiszę każdy przypadek dokładnie – z przykładami, analizą prawną i wskazówkami, jak się bronić.

W pierwszym z nich znajdą Państwo informacje: Czy korekta deklaracji podatkowej może zaprowadzić Cię do sądu?

Łukasz Chacia, adwokat, założyciel i wspólnik zarządzający w kancelarii Karaś i Wspólnicy sp.k.

Źródła:

[i] artykuł Adama Pantaka z Dziennika Gazety Prawnej z 22 kwietnia 2025 r., „Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?” – dostępny Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew? - GazetaPrawna.pl

REKLAMA

[ii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[iii] Komunikat PFR o procesie następczej weryfikacji Informacja Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. o procesie następczej weryfikacji prawidłowości udzielenia wsparcia w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm (Aktualność Polski Fundusz Rozwoju S.A.) | Serwis Spółki PFR S.A.

[iiii] Raport NIK: https://www.nik.gov.pl/plik/id,28565,vp,31395.pdf

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA