REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagrody rzeczowe przekazane w ramach promocji podlegają opodatkowaniu

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje obowiązek naliczania VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z akcją promocyjną wyrobów spółki, jeżeli akcja ta jest organizowana w celu zwiększenia sprzedaży produktów podatnika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z przepisów wynika, że przekazanie to nie podlega VAT. Organy skarbowe uznają jednak tę czynność za podlegającą opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych nagród (lub ich wytworzeniu) przysługiwało firmie prawo do odliczenia VAT lub jeśli nie są to prezenty o małej wartości. Niemniej jednak w ostatnim czasie wydane zostały wyroki, w których uznano, że nie są to czynności objęte zakresem VAT. Gdy nie opodatkujemy tych czynności, swoich praw musimy bronić przed sądem, gdyż urzędy nie zmieniły swojego stanowiska.

UZASADNIENIE

Organizowana przez firmę akcja promocyjna ma na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów. Z tego względu, z punktu widzenia regulacji ustawy o VAT, posiada ona cechy stanowiące integralną część kampanii reklamowej w szerokim jej rozumieniu. Reklama to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Jej istotnym elementem jest rozpowszechnianie informacji o firmie, jej produktach, miejscach i możliwościach nabycia towarów lub usług - stanowiąc jednocześnie zachętę do nabywania tych towarów lub usług. Pełni ona dwie podstawowe funkcje.

REKLAMA

Po pierwsze informuje o produktach firmy (towarach lub usługach). Po drugie zachęca i nakłania potencjalnych klientów do ich nabycia. Jest zatem czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie reprezentują obecnie organy skarbowe. Potwierdzają go również w większości sądy, chociaż ostatnio zostały wydane również przeciwne orzeczenia.

Organy skarbowe uznają, że przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej towarów lub świadczenia usług (w trakcie imprez reklamowych) - nawet jeśli towary te lub usługi rozpatrywane odrębnie nie zawierałyby w sobie treści reklamowych - podlega VAT.

Potwierdza to również orzecznictwo ETS, uznając, że pojęcie usług reklamowych obejmuje również wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.

Reklamą jest więc każde działanie (bez względu na jej formę) mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy na oferowane towary czy korzystanie ze świadczonych usług.

Zakres opodatkowania VAT przekazania przez firmę nagród rzeczowych w ramach akcji promocyjnej mającej na celu zwiększenie sprzedaży należy rozpatrywać w aspekcie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Na podstawie tych przepisów nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych będzie podlegało VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części, przy ich nabyciu.

Wyjątkiem od tej zasady jest przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości i próbek, zdefiniowanych regulacja art. 7 ust. 4 i 7 ustawy o VAT, które wyłączone zostały z zakresu opodatkowania VAT przepisem art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy. Obowiązek opodatkowania nieodpłatnie wręczanych nagród w ramach akcji promocyjnej i udokumentowania tej czynności fakturą wewnętrzną uzależniony jest zatem od wartości przekazanych towarów i prowadzenia stosownej ewidencji określonej w przywołanych przepisach. Przedstawiona zasada opodatkowania przekazywanych towarów nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych funkcjonuje od chwili akcesji.

Stanowisko takie reprezentują zarówno organy skarbowe, jak i sądy (m.in. NSA w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z 28 maja 2007 r., sygn. akt I FPS 5/06), w której sąd uznał, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów, stanowi dostawę i podlega opodatkowaniu, bez względu na to, czy przekazanie tych towarów było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy nie; uchwała została podjęta na podstawie stanu prawnego obowiązującego do 31 maja 2005 r.

Istotne natomiast w omawianej sytuacji jest to, że w ostatnim czasie zapadły również dwa wyroki na podstawie obecnego stanu prawnego (po 1 czerwca 2005 r.), w których sądy orzekły, że nieodpłatne przekazanie towarów promocyjnych związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Wynikiem tego jest niejasne brzmienie regulacji art. 7 ust. 2 wprowadzonej od 1 czerwca 2005 r., która budzi od początku wiele wątpliwości:

1) w wyroku WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sąd stwierdził m.in., że „(...) Obecnie zestawiając brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z ust. 3 nie powinno ulegać wątpliwości, że opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cel inny niż związany z prowadzoną działalnością. Natomiast ze znowelizowanych przepisów art. 7 ust. 3-7 ustawy wynika, że nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie, mające charakter darowizny, wszelkich towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

Godzi się w tym miejscu zauważyć, iż analiza porównawcza art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 5(6) VI Dyrektywy prowadzi do wniosku, że przepisy polskiej ustawy są bardziej liberalne, ponieważ nie traktują nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jako opodatkowanej dostawy. Gdy tymczasem, sięgając wprost do Dyrektywy, czynność taką należałoby opodatkować. Jednak w sytuacji konfliktu pomiędzy podatnikiem i polskim organem prawo do odwołania się do postanowień Dyrektywy ma wyłącznie podatnik, a nie państwo. Państwo bowiem jest zobowiązane do zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z regulacji wspólnotowych, a jeżeli zrobiło to nieprecyzyjnie, nie może obciążać konsekwencjami podatnika.

Wykładnia proeuropejska nie powinna mieć miejsca wtedy, gdy będzie to prowadziło do rezultatów sprzecznych z efektami wykładni językowej.

Brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. Czynienie zatem w tym wypadku wykładni prowspólnotowej, dostosowującej w tym zakresie polskie unormowanie z uregulowaniem pomieszczonym w art. 5 (6) VI Dyrektywy - prowadziłoby do niedopuszczalnej wykładni contra legem.

Zatem organy nie mogą się domagać opodatkowania tych czynności w oparciu o przepis Dyrektywy. Ani treść Dyrektywy, ani orzeczeń wydanych na jej podstawie nie może stanowić argumentu przemawiającego za rozszerzeniem obowiązku podatkowego podatnika wynikającego z prawa krajowego (...)”.

2) Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07, w którym czytamy: „(...) stwierdzić trzeba, iż przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie dają podstaw do przyjęcia (odmiennie niż było to przed tą datą), że w warunkach określonych w tych przepisach za odpłatną dostawę towarów należy uznawać także przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przedmiot opodatkowania, zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, musi wynikać z przepisów ustawowych, a skoro dany stan z przepisów tych nie wynika, to należy uznać go za pozostający poza zakresem opodatkowania.

Skoro w poddanym ocenie prawnej organów podatkowych stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie towarów następowało na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, to w konsekwencji stwierdzić należało, iż tego typu czynności nie można zaliczyć do zakresu objętego art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie mieszczą się one w pojęciu >sprzedaży<, o której mowa w art. 111 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (...)”.

Jak widać, sądy w wydawanych ostatnio orzeczeniach reprezentują przeciwne stanowisko.

Firma Czytelnika musi jednak mieć na uwadze, że orzeczenia wydane zostały w indywidualnej sprawie podatników i mogą nie znaleźć potwierdzenia w interpretacji omawianej regulacji stosowanej przez właściwy dla niej urząd skarbowy. Na razie organy skarbowe reprezentują generalnie zasadę, że czynności te podlegają opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych towarów służyło prawo do odliczenia VAT. Jaki wpływ wydane wyroki będą miały na prezentowany przez nie pogląd oraz inne orzeczenia sądów, okaże się w przyszłości.

Być może spowoduje to również zmianę brzmienia tego przepisu przez ustawodawcę.

Zdaniem autora bezpieczniejsze dla firmy Czytelnika jest przyjęcie zasady odliczenia VAT od nabycia przekazywanych nagród oraz opodatkowanie ich przekazania, przy założeniu że akcja promocyjna jest związana ze sprzedażą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nienaliczanie VAT może spowodować, że Czytelnik swoich praw będzie musiał dochodzić przed sądem.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA