REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagrody rzeczowe przekazane w ramach promocji podlegają opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje obowiązek naliczania VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z akcją promocyjną wyrobów spółki, jeżeli akcja ta jest organizowana w celu zwiększenia sprzedaży produktów podatnika?

RADA

REKLAMA

Z przepisów wynika, że przekazanie to nie podlega VAT. Organy skarbowe uznają jednak tę czynność za podlegającą opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych nagród (lub ich wytworzeniu) przysługiwało firmie prawo do odliczenia VAT lub jeśli nie są to prezenty o małej wartości. Niemniej jednak w ostatnim czasie wydane zostały wyroki, w których uznano, że nie są to czynności objęte zakresem VAT. Gdy nie opodatkujemy tych czynności, swoich praw musimy bronić przed sądem, gdyż urzędy nie zmieniły swojego stanowiska.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Organizowana przez firmę akcja promocyjna ma na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów. Z tego względu, z punktu widzenia regulacji ustawy o VAT, posiada ona cechy stanowiące integralną część kampanii reklamowej w szerokim jej rozumieniu. Reklama to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Jej istotnym elementem jest rozpowszechnianie informacji o firmie, jej produktach, miejscach i możliwościach nabycia towarów lub usług - stanowiąc jednocześnie zachętę do nabywania tych towarów lub usług. Pełni ona dwie podstawowe funkcje.

Po pierwsze informuje o produktach firmy (towarach lub usługach). Po drugie zachęca i nakłania potencjalnych klientów do ich nabycia. Jest zatem czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie reprezentują obecnie organy skarbowe. Potwierdzają go również w większości sądy, chociaż ostatnio zostały wydane również przeciwne orzeczenia.

Organy skarbowe uznają, że przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej towarów lub świadczenia usług (w trakcie imprez reklamowych) - nawet jeśli towary te lub usługi rozpatrywane odrębnie nie zawierałyby w sobie treści reklamowych - podlega VAT.

Potwierdza to również orzecznictwo ETS, uznając, że pojęcie usług reklamowych obejmuje również wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.

Reklamą jest więc każde działanie (bez względu na jej formę) mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy na oferowane towary czy korzystanie ze świadczonych usług.

REKLAMA

Zakres opodatkowania VAT przekazania przez firmę nagród rzeczowych w ramach akcji promocyjnej mającej na celu zwiększenie sprzedaży należy rozpatrywać w aspekcie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Na podstawie tych przepisów nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych będzie podlegało VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części, przy ich nabyciu.

Wyjątkiem od tej zasady jest przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości i próbek, zdefiniowanych regulacja art. 7 ust. 4 i 7 ustawy o VAT, które wyłączone zostały z zakresu opodatkowania VAT przepisem art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy. Obowiązek opodatkowania nieodpłatnie wręczanych nagród w ramach akcji promocyjnej i udokumentowania tej czynności fakturą wewnętrzną uzależniony jest zatem od wartości przekazanych towarów i prowadzenia stosownej ewidencji określonej w przywołanych przepisach. Przedstawiona zasada opodatkowania przekazywanych towarów nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych funkcjonuje od chwili akcesji.

Stanowisko takie reprezentują zarówno organy skarbowe, jak i sądy (m.in. NSA w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z 28 maja 2007 r., sygn. akt I FPS 5/06), w której sąd uznał, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów, stanowi dostawę i podlega opodatkowaniu, bez względu na to, czy przekazanie tych towarów było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy nie; uchwała została podjęta na podstawie stanu prawnego obowiązującego do 31 maja 2005 r.

Istotne natomiast w omawianej sytuacji jest to, że w ostatnim czasie zapadły również dwa wyroki na podstawie obecnego stanu prawnego (po 1 czerwca 2005 r.), w których sądy orzekły, że nieodpłatne przekazanie towarów promocyjnych związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Wynikiem tego jest niejasne brzmienie regulacji art. 7 ust. 2 wprowadzonej od 1 czerwca 2005 r., która budzi od początku wiele wątpliwości:

1) w wyroku WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sąd stwierdził m.in., że „(...) Obecnie zestawiając brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z ust. 3 nie powinno ulegać wątpliwości, że opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cel inny niż związany z prowadzoną działalnością. Natomiast ze znowelizowanych przepisów art. 7 ust. 3-7 ustawy wynika, że nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie, mające charakter darowizny, wszelkich towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

Godzi się w tym miejscu zauważyć, iż analiza porównawcza art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 5(6) VI Dyrektywy prowadzi do wniosku, że przepisy polskiej ustawy są bardziej liberalne, ponieważ nie traktują nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jako opodatkowanej dostawy. Gdy tymczasem, sięgając wprost do Dyrektywy, czynność taką należałoby opodatkować. Jednak w sytuacji konfliktu pomiędzy podatnikiem i polskim organem prawo do odwołania się do postanowień Dyrektywy ma wyłącznie podatnik, a nie państwo. Państwo bowiem jest zobowiązane do zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z regulacji wspólnotowych, a jeżeli zrobiło to nieprecyzyjnie, nie może obciążać konsekwencjami podatnika.

Wykładnia proeuropejska nie powinna mieć miejsca wtedy, gdy będzie to prowadziło do rezultatów sprzecznych z efektami wykładni językowej.

Brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. Czynienie zatem w tym wypadku wykładni prowspólnotowej, dostosowującej w tym zakresie polskie unormowanie z uregulowaniem pomieszczonym w art. 5 (6) VI Dyrektywy - prowadziłoby do niedopuszczalnej wykładni contra legem.

Zatem organy nie mogą się domagać opodatkowania tych czynności w oparciu o przepis Dyrektywy. Ani treść Dyrektywy, ani orzeczeń wydanych na jej podstawie nie może stanowić argumentu przemawiającego za rozszerzeniem obowiązku podatkowego podatnika wynikającego z prawa krajowego (...)”.

2) Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07, w którym czytamy: „(...) stwierdzić trzeba, iż przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie dają podstaw do przyjęcia (odmiennie niż było to przed tą datą), że w warunkach określonych w tych przepisach za odpłatną dostawę towarów należy uznawać także przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przedmiot opodatkowania, zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, musi wynikać z przepisów ustawowych, a skoro dany stan z przepisów tych nie wynika, to należy uznać go za pozostający poza zakresem opodatkowania.

Skoro w poddanym ocenie prawnej organów podatkowych stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie towarów następowało na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, to w konsekwencji stwierdzić należało, iż tego typu czynności nie można zaliczyć do zakresu objętego art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie mieszczą się one w pojęciu >sprzedaży<, o której mowa w art. 111 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (...)”.

Jak widać, sądy w wydawanych ostatnio orzeczeniach reprezentują przeciwne stanowisko.

Firma Czytelnika musi jednak mieć na uwadze, że orzeczenia wydane zostały w indywidualnej sprawie podatników i mogą nie znaleźć potwierdzenia w interpretacji omawianej regulacji stosowanej przez właściwy dla niej urząd skarbowy. Na razie organy skarbowe reprezentują generalnie zasadę, że czynności te podlegają opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych towarów służyło prawo do odliczenia VAT. Jaki wpływ wydane wyroki będą miały na prezentowany przez nie pogląd oraz inne orzeczenia sądów, okaże się w przyszłości.

Być może spowoduje to również zmianę brzmienia tego przepisu przez ustawodawcę.

Zdaniem autora bezpieczniejsze dla firmy Czytelnika jest przyjęcie zasady odliczenia VAT od nabycia przekazywanych nagród oraz opodatkowanie ich przekazania, przy założeniu że akcja promocyjna jest związana ze sprzedażą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nienaliczanie VAT może spowodować, że Czytelnik swoich praw będzie musiał dochodzić przed sądem.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA