REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagrody rzeczowe przekazane w ramach promocji podlegają opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje obowiązek naliczania VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z akcją promocyjną wyrobów spółki, jeżeli akcja ta jest organizowana w celu zwiększenia sprzedaży produktów podatnika?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów wynika, że przekazanie to nie podlega VAT. Organy skarbowe uznają jednak tę czynność za podlegającą opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych nagród (lub ich wytworzeniu) przysługiwało firmie prawo do odliczenia VAT lub jeśli nie są to prezenty o małej wartości. Niemniej jednak w ostatnim czasie wydane zostały wyroki, w których uznano, że nie są to czynności objęte zakresem VAT. Gdy nie opodatkujemy tych czynności, swoich praw musimy bronić przed sądem, gdyż urzędy nie zmieniły swojego stanowiska.

UZASADNIENIE

Organizowana przez firmę akcja promocyjna ma na celu zwiększenie sprzedaży jej produktów. Z tego względu, z punktu widzenia regulacji ustawy o VAT, posiada ona cechy stanowiące integralną część kampanii reklamowej w szerokim jej rozumieniu. Reklama to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Jej istotnym elementem jest rozpowszechnianie informacji o firmie, jej produktach, miejscach i możliwościach nabycia towarów lub usług - stanowiąc jednocześnie zachętę do nabywania tych towarów lub usług. Pełni ona dwie podstawowe funkcje.

REKLAMA

Po pierwsze informuje o produktach firmy (towarach lub usługach). Po drugie zachęca i nakłania potencjalnych klientów do ich nabycia. Jest zatem czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie reprezentują obecnie organy skarbowe. Potwierdzają go również w większości sądy, chociaż ostatnio zostały wydane również przeciwne orzeczenia.

Organy skarbowe uznają, że przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej towarów lub świadczenia usług (w trakcie imprez reklamowych) - nawet jeśli towary te lub usługi rozpatrywane odrębnie nie zawierałyby w sobie treści reklamowych - podlega VAT.

Potwierdza to również orzecznictwo ETS, uznając, że pojęcie usług reklamowych obejmuje również wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.

Reklamą jest więc każde działanie (bez względu na jej formę) mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy na oferowane towary czy korzystanie ze świadczonych usług.

Zakres opodatkowania VAT przekazania przez firmę nagród rzeczowych w ramach akcji promocyjnej mającej na celu zwiększenie sprzedaży należy rozpatrywać w aspekcie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Na podstawie tych przepisów nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych będzie podlegało VAT, jeżeli firmie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części, przy ich nabyciu.

Wyjątkiem od tej zasady jest przekazanie drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości i próbek, zdefiniowanych regulacja art. 7 ust. 4 i 7 ustawy o VAT, które wyłączone zostały z zakresu opodatkowania VAT przepisem art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy. Obowiązek opodatkowania nieodpłatnie wręczanych nagród w ramach akcji promocyjnej i udokumentowania tej czynności fakturą wewnętrzną uzależniony jest zatem od wartości przekazanych towarów i prowadzenia stosownej ewidencji określonej w przywołanych przepisach. Przedstawiona zasada opodatkowania przekazywanych towarów nieodpłatnie w ramach akcji promocyjnych funkcjonuje od chwili akcesji.

Stanowisko takie reprezentują zarówno organy skarbowe, jak i sądy (m.in. NSA w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z 28 maja 2007 r., sygn. akt I FPS 5/06), w której sąd uznał, że każde nieodpłatne przekazanie towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych towarów, stanowi dostawę i podlega opodatkowaniu, bez względu na to, czy przekazanie tych towarów było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czy nie; uchwała została podjęta na podstawie stanu prawnego obowiązującego do 31 maja 2005 r.

Istotne natomiast w omawianej sytuacji jest to, że w ostatnim czasie zapadły również dwa wyroki na podstawie obecnego stanu prawnego (po 1 czerwca 2005 r.), w których sądy orzekły, że nieodpłatne przekazanie towarów promocyjnych związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest czynnością opodatkowaną VAT. Wynikiem tego jest niejasne brzmienie regulacji art. 7 ust. 2 wprowadzonej od 1 czerwca 2005 r., która budzi od początku wiele wątpliwości:

1) w wyroku WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r., sąd stwierdził m.in., że „(...) Obecnie zestawiając brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z ust. 3 nie powinno ulegać wątpliwości, że opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cel inny niż związany z prowadzoną działalnością. Natomiast ze znowelizowanych przepisów art. 7 ust. 3-7 ustawy wynika, że nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie, mające charakter darowizny, wszelkich towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika.

Godzi się w tym miejscu zauważyć, iż analiza porównawcza art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz art. 5(6) VI Dyrektywy prowadzi do wniosku, że przepisy polskiej ustawy są bardziej liberalne, ponieważ nie traktują nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jako opodatkowanej dostawy. Gdy tymczasem, sięgając wprost do Dyrektywy, czynność taką należałoby opodatkować. Jednak w sytuacji konfliktu pomiędzy podatnikiem i polskim organem prawo do odwołania się do postanowień Dyrektywy ma wyłącznie podatnik, a nie państwo. Państwo bowiem jest zobowiązane do zapewnienia wykonania zobowiązań wynikających z regulacji wspólnotowych, a jeżeli zrobiło to nieprecyzyjnie, nie może obciążać konsekwencjami podatnika.

Wykładnia proeuropejska nie powinna mieć miejsca wtedy, gdy będzie to prowadziło do rezultatów sprzecznych z efektami wykładni językowej.

Brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. Czynienie zatem w tym wypadku wykładni prowspólnotowej, dostosowującej w tym zakresie polskie unormowanie z uregulowaniem pomieszczonym w art. 5 (6) VI Dyrektywy - prowadziłoby do niedopuszczalnej wykładni contra legem.

Zatem organy nie mogą się domagać opodatkowania tych czynności w oparciu o przepis Dyrektywy. Ani treść Dyrektywy, ani orzeczeń wydanych na jej podstawie nie może stanowić argumentu przemawiającego za rozszerzeniem obowiązku podatkowego podatnika wynikającego z prawa krajowego (...)”.

2) Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 17 sierpnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 984/07, w którym czytamy: „(...) stwierdzić trzeba, iż przepisy art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r., nie dają podstaw do przyjęcia (odmiennie niż było to przed tą datą), że w warunkach określonych w tych przepisach za odpłatną dostawę towarów należy uznawać także przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przedmiot opodatkowania, zgodnie z art. 217 Konstytucji RP, musi wynikać z przepisów ustawowych, a skoro dany stan z przepisów tych nie wynika, to należy uznać go za pozostający poza zakresem opodatkowania.

Skoro w poddanym ocenie prawnej organów podatkowych stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie towarów następowało na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, to w konsekwencji stwierdzić należało, iż tego typu czynności nie można zaliczyć do zakresu objętego art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie mieszczą się one w pojęciu >sprzedaży<, o której mowa w art. 111 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (...)”.

Jak widać, sądy w wydawanych ostatnio orzeczeniach reprezentują przeciwne stanowisko.

Firma Czytelnika musi jednak mieć na uwadze, że orzeczenia wydane zostały w indywidualnej sprawie podatników i mogą nie znaleźć potwierdzenia w interpretacji omawianej regulacji stosowanej przez właściwy dla niej urząd skarbowy. Na razie organy skarbowe reprezentują generalnie zasadę, że czynności te podlegają opodatkowaniu VAT, jeżeli przy nabyciu przekazywanych towarów służyło prawo do odliczenia VAT. Jaki wpływ wydane wyroki będą miały na prezentowany przez nie pogląd oraz inne orzeczenia sądów, okaże się w przyszłości.

Być może spowoduje to również zmianę brzmienia tego przepisu przez ustawodawcę.

Zdaniem autora bezpieczniejsze dla firmy Czytelnika jest przyjęcie zasady odliczenia VAT od nabycia przekazywanych nagród oraz opodatkowanie ich przekazania, przy założeniu że akcja promocyjna jest związana ze sprzedażą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nienaliczanie VAT może spowodować, że Czytelnik swoich praw będzie musiał dochodzić przed sądem.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA