Konkurs dla pracowników i kontrahentów - skutki w PIT
REKLAMA
REKLAMA
Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2015 r., I SA/Wa 1588/15.
REKLAMA
Konkurs organizowany dla zwiększenia sprzedaży
Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży leasingowej. W ramach swojej działalności zatrudniała pracowników, a także zawierała cywilnoprawne umowy o współpracy zarówno z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, jak również z przedsiębiorcami. W celu zwiększenia sprzedaży, spółka organizowała konkursy dla pracowników i współpracowników. Zasady konkursu były ustalone w regulaminie który określał elementy takie jak czas trwania konkursu, ilość i rodzaj nagród, zasady uczestnictwa oraz zasady wyłaniania zwycięzców.
Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy
wartość wygranych będzie u wszystkich laureatów organizowanych przez nią konkursów stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10%.
Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, iż zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, co do zasady pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Spółka wskazała, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji konkursu i nagrody, w wyniku czego należy sięgnąć do wykładni językowej. Analiza jej wyników wskazuje, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Konieczne jest również sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie jego nazwa, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Na tle powyższego spółka wskazała, że konkursy, których celem będzie uzyskanie jak najlepszych wyników sprzedażowych dotyczących usług oferowanych przez spółkę, spełniają przesłanki pozwalające na uznanie ich za konkursy, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W konsekwencji, przychód dla wszystkich uczestników konkursu organizowanego przez spółkę będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Monitor Księgowego – prenumerata
Element motywacyjny nie przekreśla uznania za konkurs
Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W opinii organu, analiza zasad konkursu organizowanego przez spółkę wskazuje, iż nosi on cechy programu motywacyjnego. Konkurs jako taki nie zawiera bowiem elementów motywacyjnych, zaś celem przedsięwzięcia organizowanego prze spółkę jest eskalacja wyników sprzedażowych. W opinii organu na gruncie podatkowym należy zatem uznać, że otrzymane w konkursie nagrody stanowią przychód ze stosunku pracy dla jej pracowników, przychód z działalności wykonywanej osobiście dla zleceniobiorców, zaś dla kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą – przychód z tej formy działalności, w zależności od wybranego sposobu opodatkowania.
Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka wniosła skargę do wrocławskiego WSA.
REKLAMA
Sąd przyznał jej rację, w ustnym uzasadnieniu wskazując, że pojęcie konkursu należy definiować zgodnie z jego potocznym rozumieniem. Konieczne jest istnienie elementu współzawodnictwa, istnienie regulaminu, nagród i komisji, która decyduje o przyznaniu zwycięstwa. Jak wynika ze stanu faktycznego, te wszystkie elementy mają być spełnione.
Sąd podkreślił, że kwalifikacji przedsięwzięcia jako konkursu nie przekreśla istnienie w nim elementu motywacyjnego, zwłaszcza jeśli jest on skierowany nie tylko do pracowników spółki, ale również do podmiotów z nią współpracujących. Z tych względów sąd uznał, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z konkursem, zaś wartość wygranych będzie u wszystkich laureatów konkursu stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem według zryczałtowanej, 10% stawki podatkowej.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat