REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową

Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od konkursu. Jakie są zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową?

Podatek od konkursu

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Organizatorem konkursu, który jest organizowany na Instagramie jest firma X (ponieważ firma X jest właścicielem konta na Instagramie za pośrednictwem którego organizowany jest konkurs) posiadająca siedzibę w Holandii. Wszelkie koszty związane z nagrodami - zakup nagród, wysyłka nagród do zwycięzców pokrywa Agencja Reklamowa. Koszt jednostkowy nagrody przekracza 100 zł, zwykle mieści się w granicach 200 zł. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jakie obowiązki związane z podatkiem VAT posiada Agencja Reklamowa? Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi. Agencja reklamowa nie "refakturuje" zakupu nagród, ten koszt jest wkalkulowany w cenę usługi marketingowej i reklamowej. Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi.

RADA

Agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z orzecznictwa unijnego wynika, że w przypadku obciążania nabywcy usług reklamowych czy marketingowych kosztami towarów (np. nagród czy prezentów) przekazywanych konsumentom otrzymywane przez podatnika świadczącego usługi reklamowe wynagrodzenie jest tylko częściowo wynagrodzeniem za świadczenie tych usług. W części (często w większości) wynagrodzenie to z punktu widzenia VAT stanowi wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią (nabywcę usług reklamowych lub marketingowych) za dokonywanie odpłatnych czynności (odpłatnych dostaw towarów lub odpłatnie świadczonych usług) na rzecz uczestników programów lojalnościowych, konkursów itp. (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09. Analogiczne stanowisko reprezentują polskie sądy administracyjne, czego przykładem mogą być wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2014 r. (sygn. I FSK 1523/13), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14) oraz z dnia 19 maja 2017 r. (sygn. I FSK 1517/15). Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „wydawanie nagród klientom nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, albowiem w tej sytuacji po prostu zapłaty dokonał nie klient, lecz zlecający. Z powyższego płynie wniosek, iż wynagrodzenie wypłacone Spółce przez zleceniodawców za wykonywane przez nią czynności obejmuje dwa elementy, z których jeden stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT – jako dostawa towarów – podlega tylko część wynagrodzenia otrzymanego od zleceniodawcy za przekazane towary. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nie obejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT – jako wynagrodzenie za świadczenie usługi”.

Powoduje to, że obciążanie nabywców usług reklamowych kosztami przekazywanych konsumentom towarów nie powinno następować w drodze uwzględniania tych kosztów w cenie świadczonych usług reklamowych, lecz w inny sposób (np. w drodze wystawiania not obciążeniowych). Jeżeli mimo to przedmiotowymi kosztami nabywcy usług reklamowych zostaną obciążeni poprzez uwzględnienie ich w cenie świadczonej usługi reklamowej, w części tej nie przysługuje im prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. – sygn. I FSK 1112/13).

Ze względu na powyższe w przedstawionej sytuacji agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

Jednocześnie w przedstawionej sytuacji agencja obowiązana jest rozpoznawać odpłatne dostawy towarów (nagród) na rzecz zwycięzców konkursu. Dostawy te powinny być przez agencję reklamową ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej (chyba że zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) i wykazywane w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT jako sprzedaż opodatkowana stawkami VAT właściwymi dla tych towarów (nagród).

Podstawa prawna:

art. 5, art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Tomasz Krywan

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA