REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową

Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od konkursu. Jakie są zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową?

Podatek od konkursu

PROBLEM

REKLAMA

Autopromocja

Organizatorem konkursu, który jest organizowany na Instagramie jest firma X (ponieważ firma X jest właścicielem konta na Instagramie za pośrednictwem którego organizowany jest konkurs) posiadająca siedzibę w Holandii. Wszelkie koszty związane z nagrodami - zakup nagród, wysyłka nagród do zwycięzców pokrywa Agencja Reklamowa. Koszt jednostkowy nagrody przekracza 100 zł, zwykle mieści się w granicach 200 zł. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jakie obowiązki związane z podatkiem VAT posiada Agencja Reklamowa? Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi. Agencja reklamowa nie "refakturuje" zakupu nagród, ten koszt jest wkalkulowany w cenę usługi marketingowej i reklamowej. Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi.

RADA

Agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z orzecznictwa unijnego wynika, że w przypadku obciążania nabywcy usług reklamowych czy marketingowych kosztami towarów (np. nagród czy prezentów) przekazywanych konsumentom otrzymywane przez podatnika świadczącego usługi reklamowe wynagrodzenie jest tylko częściowo wynagrodzeniem za świadczenie tych usług. W części (często w większości) wynagrodzenie to z punktu widzenia VAT stanowi wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią (nabywcę usług reklamowych lub marketingowych) za dokonywanie odpłatnych czynności (odpłatnych dostaw towarów lub odpłatnie świadczonych usług) na rzecz uczestników programów lojalnościowych, konkursów itp. (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09. Analogiczne stanowisko reprezentują polskie sądy administracyjne, czego przykładem mogą być wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2014 r. (sygn. I FSK 1523/13), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14) oraz z dnia 19 maja 2017 r. (sygn. I FSK 1517/15). Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „wydawanie nagród klientom nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, albowiem w tej sytuacji po prostu zapłaty dokonał nie klient, lecz zlecający. Z powyższego płynie wniosek, iż wynagrodzenie wypłacone Spółce przez zleceniodawców za wykonywane przez nią czynności obejmuje dwa elementy, z których jeden stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT – jako dostawa towarów – podlega tylko część wynagrodzenia otrzymanego od zleceniodawcy za przekazane towary. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nie obejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT – jako wynagrodzenie za świadczenie usługi”.

Powoduje to, że obciążanie nabywców usług reklamowych kosztami przekazywanych konsumentom towarów nie powinno następować w drodze uwzględniania tych kosztów w cenie świadczonych usług reklamowych, lecz w inny sposób (np. w drodze wystawiania not obciążeniowych). Jeżeli mimo to przedmiotowymi kosztami nabywcy usług reklamowych zostaną obciążeni poprzez uwzględnienie ich w cenie świadczonej usługi reklamowej, w części tej nie przysługuje im prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. – sygn. I FSK 1112/13).

REKLAMA

Ze względu na powyższe w przedstawionej sytuacji agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

Jednocześnie w przedstawionej sytuacji agencja obowiązana jest rozpoznawać odpłatne dostawy towarów (nagród) na rzecz zwycięzców konkursu. Dostawy te powinny być przez agencję reklamową ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej (chyba że zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) i wykazywane w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT jako sprzedaż opodatkowana stawkami VAT właściwymi dla tych towarów (nagród).

Podstawa prawna:

art. 5, art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Tomasz Krywan

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA