REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową

Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od konkursu. Jakie są zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową?

Podatek od konkursu

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Organizatorem konkursu, który jest organizowany na Instagramie jest firma X (ponieważ firma X jest właścicielem konta na Instagramie za pośrednictwem którego organizowany jest konkurs) posiadająca siedzibę w Holandii. Wszelkie koszty związane z nagrodami - zakup nagród, wysyłka nagród do zwycięzców pokrywa Agencja Reklamowa. Koszt jednostkowy nagrody przekracza 100 zł, zwykle mieści się w granicach 200 zł. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jakie obowiązki związane z podatkiem VAT posiada Agencja Reklamowa? Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi. Agencja reklamowa nie "refakturuje" zakupu nagród, ten koszt jest wkalkulowany w cenę usługi marketingowej i reklamowej. Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi.

RADA

Agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z orzecznictwa unijnego wynika, że w przypadku obciążania nabywcy usług reklamowych czy marketingowych kosztami towarów (np. nagród czy prezentów) przekazywanych konsumentom otrzymywane przez podatnika świadczącego usługi reklamowe wynagrodzenie jest tylko częściowo wynagrodzeniem za świadczenie tych usług. W części (często w większości) wynagrodzenie to z punktu widzenia VAT stanowi wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią (nabywcę usług reklamowych lub marketingowych) za dokonywanie odpłatnych czynności (odpłatnych dostaw towarów lub odpłatnie świadczonych usług) na rzecz uczestników programów lojalnościowych, konkursów itp. (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09. Analogiczne stanowisko reprezentują polskie sądy administracyjne, czego przykładem mogą być wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2014 r. (sygn. I FSK 1523/13), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14) oraz z dnia 19 maja 2017 r. (sygn. I FSK 1517/15). Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „wydawanie nagród klientom nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, albowiem w tej sytuacji po prostu zapłaty dokonał nie klient, lecz zlecający. Z powyższego płynie wniosek, iż wynagrodzenie wypłacone Spółce przez zleceniodawców za wykonywane przez nią czynności obejmuje dwa elementy, z których jeden stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT – jako dostawa towarów – podlega tylko część wynagrodzenia otrzymanego od zleceniodawcy za przekazane towary. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nie obejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT – jako wynagrodzenie za świadczenie usługi”.

Powoduje to, że obciążanie nabywców usług reklamowych kosztami przekazywanych konsumentom towarów nie powinno następować w drodze uwzględniania tych kosztów w cenie świadczonych usług reklamowych, lecz w inny sposób (np. w drodze wystawiania not obciążeniowych). Jeżeli mimo to przedmiotowymi kosztami nabywcy usług reklamowych zostaną obciążeni poprzez uwzględnienie ich w cenie świadczonej usługi reklamowej, w części tej nie przysługuje im prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. – sygn. I FSK 1112/13).

Ze względu na powyższe w przedstawionej sytuacji agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

Jednocześnie w przedstawionej sytuacji agencja obowiązana jest rozpoznawać odpłatne dostawy towarów (nagród) na rzecz zwycięzców konkursu. Dostawy te powinny być przez agencję reklamową ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej (chyba że zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) i wykazywane w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT jako sprzedaż opodatkowana stawkami VAT właściwymi dla tych towarów (nagród).

Podstawa prawna:

art. 5, art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Tomasz Krywan

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA