REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową

Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od konkursu. Jakie są zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową?

Podatek od konkursu

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Organizatorem konkursu, który jest organizowany na Instagramie jest firma X (ponieważ firma X jest właścicielem konta na Instagramie za pośrednictwem którego organizowany jest konkurs) posiadająca siedzibę w Holandii. Wszelkie koszty związane z nagrodami - zakup nagród, wysyłka nagród do zwycięzców pokrywa Agencja Reklamowa. Koszt jednostkowy nagrody przekracza 100 zł, zwykle mieści się w granicach 200 zł. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jakie obowiązki związane z podatkiem VAT posiada Agencja Reklamowa? Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi. Agencja reklamowa nie "refakturuje" zakupu nagród, ten koszt jest wkalkulowany w cenę usługi marketingowej i reklamowej. Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi.

RADA

Agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z orzecznictwa unijnego wynika, że w przypadku obciążania nabywcy usług reklamowych czy marketingowych kosztami towarów (np. nagród czy prezentów) przekazywanych konsumentom otrzymywane przez podatnika świadczącego usługi reklamowe wynagrodzenie jest tylko częściowo wynagrodzeniem za świadczenie tych usług. W części (często w większości) wynagrodzenie to z punktu widzenia VAT stanowi wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią (nabywcę usług reklamowych lub marketingowych) za dokonywanie odpłatnych czynności (odpłatnych dostaw towarów lub odpłatnie świadczonych usług) na rzecz uczestników programów lojalnościowych, konkursów itp. (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09. Analogiczne stanowisko reprezentują polskie sądy administracyjne, czego przykładem mogą być wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2014 r. (sygn. I FSK 1523/13), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14) oraz z dnia 19 maja 2017 r. (sygn. I FSK 1517/15). Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „wydawanie nagród klientom nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, albowiem w tej sytuacji po prostu zapłaty dokonał nie klient, lecz zlecający. Z powyższego płynie wniosek, iż wynagrodzenie wypłacone Spółce przez zleceniodawców za wykonywane przez nią czynności obejmuje dwa elementy, z których jeden stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT – jako dostawa towarów – podlega tylko część wynagrodzenia otrzymanego od zleceniodawcy za przekazane towary. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nie obejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT – jako wynagrodzenie za świadczenie usługi”.

Powoduje to, że obciążanie nabywców usług reklamowych kosztami przekazywanych konsumentom towarów nie powinno następować w drodze uwzględniania tych kosztów w cenie świadczonych usług reklamowych, lecz w inny sposób (np. w drodze wystawiania not obciążeniowych). Jeżeli mimo to przedmiotowymi kosztami nabywcy usług reklamowych zostaną obciążeni poprzez uwzględnienie ich w cenie świadczonej usługi reklamowej, w części tej nie przysługuje im prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. – sygn. I FSK 1112/13).

Ze względu na powyższe w przedstawionej sytuacji agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

Jednocześnie w przedstawionej sytuacji agencja obowiązana jest rozpoznawać odpłatne dostawy towarów (nagród) na rzecz zwycięzców konkursu. Dostawy te powinny być przez agencję reklamową ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej (chyba że zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) i wykazywane w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT jako sprzedaż opodatkowana stawkami VAT właściwymi dla tych towarów (nagród).

Podstawa prawna:

art. 5, art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Tomasz Krywan

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA