REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową

Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Jak rozliczyć podatek od wygranej w konkursie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od konkursu. Jakie są zasady opodatkowania konkursu prowadzonego przez agencję reklamową?

Podatek od konkursu

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Organizatorem konkursu, który jest organizowany na Instagramie jest firma X (ponieważ firma X jest właścicielem konta na Instagramie za pośrednictwem którego organizowany jest konkurs) posiadająca siedzibę w Holandii. Wszelkie koszty związane z nagrodami - zakup nagród, wysyłka nagród do zwycięzców pokrywa Agencja Reklamowa. Koszt jednostkowy nagrody przekracza 100 zł, zwykle mieści się w granicach 200 zł. Odbiorcami nagród są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jakie obowiązki związane z podatkiem VAT posiada Agencja Reklamowa? Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi. Agencja reklamowa nie "refakturuje" zakupu nagród, ten koszt jest wkalkulowany w cenę usługi marketingowej i reklamowej. Koszt zakupionych przez agencję reklamową nagród jest wkalkulowany w cenę świadczonej usługi.

RADA

Agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z orzecznictwa unijnego wynika, że w przypadku obciążania nabywcy usług reklamowych czy marketingowych kosztami towarów (np. nagród czy prezentów) przekazywanych konsumentom otrzymywane przez podatnika świadczącego usługi reklamowe wynagrodzenie jest tylko częściowo wynagrodzeniem za świadczenie tych usług. W części (często w większości) wynagrodzenie to z punktu widzenia VAT stanowi wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią (nabywcę usług reklamowych lub marketingowych) za dokonywanie odpłatnych czynności (odpłatnych dostaw towarów lub odpłatnie świadczonych usług) na rzecz uczestników programów lojalnościowych, konkursów itp. (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09. Analogiczne stanowisko reprezentują polskie sądy administracyjne, czego przykładem mogą być wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2014 r. (sygn. I FSK 1523/13), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14), z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. I FSK 1954/14) oraz z dnia 19 maja 2017 r. (sygn. I FSK 1517/15). Jak czytamy w pierwszym z tych wyroków, „wydawanie nagród klientom nieodpłatnie nie oznacza jeszcze, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną, albowiem w tej sytuacji po prostu zapłaty dokonał nie klient, lecz zlecający. Z powyższego płynie wniosek, iż wynagrodzenie wypłacone Spółce przez zleceniodawców za wykonywane przez nią czynności obejmuje dwa elementy, z których jeden stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów. Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT – jako dostawa towarów – podlega tylko część wynagrodzenia otrzymanego od zleceniodawcy za przekazane towary. W zakresie pozostałej części wynagrodzenia, nie obejmującej dostawy towarów, właściwe będzie jej odrębne traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem VAT – jako wynagrodzenie za świadczenie usługi”.

Powoduje to, że obciążanie nabywców usług reklamowych kosztami przekazywanych konsumentom towarów nie powinno następować w drodze uwzględniania tych kosztów w cenie świadczonych usług reklamowych, lecz w inny sposób (np. w drodze wystawiania not obciążeniowych). Jeżeli mimo to przedmiotowymi kosztami nabywcy usług reklamowych zostaną obciążeni poprzez uwzględnienie ich w cenie świadczonej usługi reklamowej, w części tej nie przysługuje im prawo do odliczenia VAT z otrzymanej faktury (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. – sygn. I FSK 1112/13).

Ze względu na powyższe w przedstawionej sytuacji agencja reklamowa powinna przede wszystkim zaprzestać wystawiania faktur dokumentujących świadczone usługi marketingowe oraz reklamowe obejmujących wartość nagród (jak również skorygować dotychczas wystawione faktury obejmujące wartość tych nagród) i wystawiać zleceniodawcy faktury jedynie na wartość świadczonych usług (bez wartości towarów przekazywanych jako nagrody). Kosztami przedmiotowych nagród agencja powinna obciążać zleceniodawcę na podstawie dokumentów innych niż faktury.

Jednocześnie w przedstawionej sytuacji agencja obowiązana jest rozpoznawać odpłatne dostawy towarów (nagród) na rzecz zwycięzców konkursu. Dostawy te powinny być przez agencję reklamową ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej (chyba że zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obejmujące dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania) i wykazywane w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT jako sprzedaż opodatkowana stawkami VAT właściwymi dla tych towarów (nagród).

Podstawa prawna:

art. 5, art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku dochodowym od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Tomasz Krywan

Fragment artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA