REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania e-sportu w polskim prawie podatkowym w zakresie PIT, CIT i VAT. Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

Czym jest e-sport?

E-sport, czyli sport elektroniczny, to szybko rozwijająca się dziedzina rywalizacji osób (lub drużyn) w zakresie gier komputerowych. Rywalizacja ta toczy się przy użyciu komputerów lub konsol do gier na platformach streamingowych. Najpopularniejsze gry e-sportowe to: Counter-Strike, League of Legends, Call of Duty, Fortnite, Dota, Starcraft, FIFA, Overwatch .

REKLAMA

Autopromocja

Organizowane są turnieje w poszczególnych grach, zarówno amatorskie jak i zawodowe z coraz większymi nagrodami. Rośnie szybko liczba osób zawodowo uprawiająca e-sport i osiągająca z tego tytułu dochody - także w Polsce. Osoby wygrywający nagrody pieniężne w zawodach e-sportowych mają wątpliwości czy i jak są opodatkowane.

E-sport i podatki (PIT, CIT, VAT) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów (29 kwietnia 2022 r., w odpowiedzi na pytania dziennikarza Dziennika Gazety Prawnej) udzieliło wyjaśnień w zakresie opodatkowania e-sportu.

Podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT

Ministerstwo Finansów wskazało, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem jeżeli podatnik będący osobą fizyczną uzyska przychód z tytułu wygranej w konkursie w sposób indywidualny, niewynikający ze świadczenia usług na rzecz innego podmiotu (np. stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej), wygrana podlegać będzie opodatkowaniu 10% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego.
Płatnikiem podatku PIT w tym przypadku (na gruncie prawa polskiego) jest organizator konkursu, który powinien obliczyć, pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego kwotę zryczałtowanego podatku od nagrody.

Ministerstwo Finansów zaznaczyło jednocześnie, że pojęcie „e-sport” nie zostało jak dotąd zdefiniowane na gruncie polskich przepisów prawnych. W przepisach polskiego prawa podatkowego nie istnieje również definicja konkursu ani turnieju. Dlatego nie jest możliwe jednoznaczne określenie, czy turniej cybersportowy ma charakter konkursu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, czy też turnieju sportowego.

Podatek dochodowy od osób prawnych - CIT

Ministerstwo Finansów uważa, że zgodnie z ustawą o CIT z racji braku szczególnego sposobu opodatkowania przychodów z e-sportu, czy też z tytułu wygranych w e-turniejach, zastosowanie powinny znaleźć ogólne zasady opodatkowania wyrażone w ustawie o CIT.

Ustawa o CIT zawiera szczególne rozwiązania dotyczące działalności sportowej. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochody podatników, z wyłączeniem podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c tej ustawy, których celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie to jednak nie ma zastosowania w przypadku spółek.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 MK OECD (2014), wygrane uzyskane w turniejach organizowanych na terytorium Polski mogą być opodatkowane w Polsce niezależnie od rezydencji podatkowej wygrywających. Ponadto Polska posiada również prawo opodatkowania dochodów (przychodów) swoich rezydentów podatkowych uzyskiwanych w turniejach organizowanych poza terytorium Polski. Jednakże w takim przypadku Polska, jako kraj rezydencji podatkowej podatnika, jest zobowiązana wyeliminować ewentualne podwójne opodatkowanie tych dochodów (przychodów) poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania. Sposób realizacji ww. praw oraz zobowiązań określają przepisy polskich ustaw podatkowych.

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że nie wszystkie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, odzwierciedlają aktualną treść MK OECD. Wskazane jest zatem, aby w każdym przypadku podatnik dokonał analizy odpowiednich przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych wydaje się, że turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że przepisy ustawy o VAT zawierają regulacje dotyczące zwolnienia od tego podatku dla niektórych rodzajów aktywności fizycznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (implementującym art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT) zwolnione od podatku są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Interpretując powyższą regulację należy mieć na względzie wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-90/16 The English Bridge Union (dotyczący gry w brydża porównawczego), w którym TSUE stwierdził, że wymienione w dyrektywie VAT pojęcie „sport” ogranicza się jedynie do aktywności, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten, bądź inny sposób, wiązać się z tym pojęciem. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać czynności związane ze sportem, w których element fizyczny – zgodnie ze zwykłym znaczeniem słowa „sport” – ma istotny charakter.

Nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT czynności przybierające formę współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej, również w przypadku występowania elementu aktywności fizycznej, ale w niewielkim zakresie.

Mając powyższe na względzie  Ministerstwo Finansów stwierdziło, że e-sport – będący w istocie formą rywalizacji pomiędzy pojedynczymi zawodnikami lub drużynami w grach komputerowych, nie podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wymienione w art. 5 ustawy o VAT (m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) wykonywane przez podatnika działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze, a więc wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane w ramach działalności e-sportowej przez drużynę lub przez zawodnika na rzecz drużyny (niesprecyzowane w zapytaniu) będą zatem opodatkowane podatkiem VAT w przypadku spełnienia warunków do uznania ich za pozostające w zakresie opodatkowania tym podatkiem.

Ministerstwo Finansów zastrzegło jednak, że powyższe wyjaśnienia mają jedynie charakter ogólny. Każdy przypadek należy badać indywidualnie a podatnik zainteresowany interpretacją przepisów prawa podatkowego w jego sprawie powinien zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Krajowej Informacji Skarbowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów (mf.gov.pl)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA