REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania e-sportu w polskim prawie podatkowym w zakresie PIT, CIT i VAT. Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

Czym jest e-sport?

E-sport, czyli sport elektroniczny, to szybko rozwijająca się dziedzina rywalizacji osób (lub drużyn) w zakresie gier komputerowych. Rywalizacja ta toczy się przy użyciu komputerów lub konsol do gier na platformach streamingowych. Najpopularniejsze gry e-sportowe to: Counter-Strike, League of Legends, Call of Duty, Fortnite, Dota, Starcraft, FIFA, Overwatch .

REKLAMA

REKLAMA

Organizowane są turnieje w poszczególnych grach, zarówno amatorskie jak i zawodowe z coraz większymi nagrodami. Rośnie szybko liczba osób zawodowo uprawiająca e-sport i osiągająca z tego tytułu dochody - także w Polsce. Osoby wygrywający nagrody pieniężne w zawodach e-sportowych mają wątpliwości czy i jak są opodatkowane.

E-sport i podatki (PIT, CIT, VAT) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów (29 kwietnia 2022 r., w odpowiedzi na pytania dziennikarza Dziennika Gazety Prawnej) udzieliło wyjaśnień w zakresie opodatkowania e-sportu.

REKLAMA

Podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT

Ministerstwo Finansów wskazało, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem jeżeli podatnik będący osobą fizyczną uzyska przychód z tytułu wygranej w konkursie w sposób indywidualny, niewynikający ze świadczenia usług na rzecz innego podmiotu (np. stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej), wygrana podlegać będzie opodatkowaniu 10% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego.
Płatnikiem podatku PIT w tym przypadku (na gruncie prawa polskiego) jest organizator konkursu, który powinien obliczyć, pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego kwotę zryczałtowanego podatku od nagrody.

Ministerstwo Finansów zaznaczyło jednocześnie, że pojęcie „e-sport” nie zostało jak dotąd zdefiniowane na gruncie polskich przepisów prawnych. W przepisach polskiego prawa podatkowego nie istnieje również definicja konkursu ani turnieju. Dlatego nie jest możliwe jednoznaczne określenie, czy turniej cybersportowy ma charakter konkursu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, czy też turnieju sportowego.

Podatek dochodowy od osób prawnych - CIT

Ministerstwo Finansów uważa, że zgodnie z ustawą o CIT z racji braku szczególnego sposobu opodatkowania przychodów z e-sportu, czy też z tytułu wygranych w e-turniejach, zastosowanie powinny znaleźć ogólne zasady opodatkowania wyrażone w ustawie o CIT.

Ustawa o CIT zawiera szczególne rozwiązania dotyczące działalności sportowej. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochody podatników, z wyłączeniem podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c tej ustawy, których celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie to jednak nie ma zastosowania w przypadku spółek.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 MK OECD (2014), wygrane uzyskane w turniejach organizowanych na terytorium Polski mogą być opodatkowane w Polsce niezależnie od rezydencji podatkowej wygrywających. Ponadto Polska posiada również prawo opodatkowania dochodów (przychodów) swoich rezydentów podatkowych uzyskiwanych w turniejach organizowanych poza terytorium Polski. Jednakże w takim przypadku Polska, jako kraj rezydencji podatkowej podatnika, jest zobowiązana wyeliminować ewentualne podwójne opodatkowanie tych dochodów (przychodów) poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania. Sposób realizacji ww. praw oraz zobowiązań określają przepisy polskich ustaw podatkowych.

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że nie wszystkie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, odzwierciedlają aktualną treść MK OECD. Wskazane jest zatem, aby w każdym przypadku podatnik dokonał analizy odpowiednich przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych wydaje się, że turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że przepisy ustawy o VAT zawierają regulacje dotyczące zwolnienia od tego podatku dla niektórych rodzajów aktywności fizycznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (implementującym art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT) zwolnione od podatku są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Interpretując powyższą regulację należy mieć na względzie wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-90/16 The English Bridge Union (dotyczący gry w brydża porównawczego), w którym TSUE stwierdził, że wymienione w dyrektywie VAT pojęcie „sport” ogranicza się jedynie do aktywności, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten, bądź inny sposób, wiązać się z tym pojęciem. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać czynności związane ze sportem, w których element fizyczny – zgodnie ze zwykłym znaczeniem słowa „sport” – ma istotny charakter.

Nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT czynności przybierające formę współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej, również w przypadku występowania elementu aktywności fizycznej, ale w niewielkim zakresie.

Mając powyższe na względzie  Ministerstwo Finansów stwierdziło, że e-sport – będący w istocie formą rywalizacji pomiędzy pojedynczymi zawodnikami lub drużynami w grach komputerowych, nie podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wymienione w art. 5 ustawy o VAT (m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) wykonywane przez podatnika działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze, a więc wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane w ramach działalności e-sportowej przez drużynę lub przez zawodnika na rzecz drużyny (niesprecyzowane w zapytaniu) będą zatem opodatkowane podatkiem VAT w przypadku spełnienia warunków do uznania ich za pozostające w zakresie opodatkowania tym podatkiem.

Ministerstwo Finansów zastrzegło jednak, że powyższe wyjaśnienia mają jedynie charakter ogólny. Każdy przypadek należy badać indywidualnie a podatnik zainteresowany interpretacją przepisów prawa podatkowego w jego sprawie powinien zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Krajowej Informacji Skarbowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów (mf.gov.pl)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA