REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
E-sport a podatki - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie opodatkowania e-sportu w polskim prawie podatkowym w zakresie PIT, CIT i VAT. Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

Czym jest e-sport?

E-sport, czyli sport elektroniczny, to szybko rozwijająca się dziedzina rywalizacji osób (lub drużyn) w zakresie gier komputerowych. Rywalizacja ta toczy się przy użyciu komputerów lub konsol do gier na platformach streamingowych. Najpopularniejsze gry e-sportowe to: Counter-Strike, League of Legends, Call of Duty, Fortnite, Dota, Starcraft, FIFA, Overwatch .

REKLAMA

Autopromocja

Organizowane są turnieje w poszczególnych grach, zarówno amatorskie jak i zawodowe z coraz większymi nagrodami. Rośnie szybko liczba osób zawodowo uprawiająca e-sport i osiągająca z tego tytułu dochody - także w Polsce. Osoby wygrywający nagrody pieniężne w zawodach e-sportowych mają wątpliwości czy i jak są opodatkowane.

E-sport i podatki (PIT, CIT, VAT) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów (29 kwietnia 2022 r., w odpowiedzi na pytania dziennikarza Dziennika Gazety Prawnej) udzieliło wyjaśnień w zakresie opodatkowania e-sportu.

Podatek dochodowy od osób fizycznych - PIT

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wskazało, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem jeżeli podatnik będący osobą fizyczną uzyska przychód z tytułu wygranej w konkursie w sposób indywidualny, niewynikający ze świadczenia usług na rzecz innego podmiotu (np. stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej), wygrana podlegać będzie opodatkowaniu 10% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego.
Płatnikiem podatku PIT w tym przypadku (na gruncie prawa polskiego) jest organizator konkursu, który powinien obliczyć, pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego kwotę zryczałtowanego podatku od nagrody.

Ministerstwo Finansów zaznaczyło jednocześnie, że pojęcie „e-sport” nie zostało jak dotąd zdefiniowane na gruncie polskich przepisów prawnych. W przepisach polskiego prawa podatkowego nie istnieje również definicja konkursu ani turnieju. Dlatego nie jest możliwe jednoznaczne określenie, czy turniej cybersportowy ma charakter konkursu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, czy też turnieju sportowego.

Podatek dochodowy od osób prawnych - CIT

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że zgodnie z ustawą o CIT z racji braku szczególnego sposobu opodatkowania przychodów z e-sportu, czy też z tytułu wygranych w e-turniejach, zastosowanie powinny znaleźć ogólne zasady opodatkowania wyrażone w ustawie o CIT.

Ustawa o CIT zawiera szczególne rozwiązania dotyczące działalności sportowej. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochody podatników, z wyłączeniem podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c tej ustawy, których celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie to jednak nie ma zastosowania w przypadku spółek.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 MK OECD (2014), wygrane uzyskane w turniejach organizowanych na terytorium Polski mogą być opodatkowane w Polsce niezależnie od rezydencji podatkowej wygrywających. Ponadto Polska posiada również prawo opodatkowania dochodów (przychodów) swoich rezydentów podatkowych uzyskiwanych w turniejach organizowanych poza terytorium Polski. Jednakże w takim przypadku Polska, jako kraj rezydencji podatkowej podatnika, jest zobowiązana wyeliminować ewentualne podwójne opodatkowanie tych dochodów (przychodów) poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania. Sposób realizacji ww. praw oraz zobowiązań określają przepisy polskich ustaw podatkowych.

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że nie wszystkie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, odzwierciedlają aktualną treść MK OECD. Wskazane jest zatem, aby w każdym przypadku podatnik dokonał analizy odpowiednich przepisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem resortu finansów, z uwagi na różnorodność i specyfikę gier komputerowych wydaje się, że turniej e-sportowy, w zależności od jego indywidualnych cech i czynników organizacyjnych, może mieć charakter albo konkursu albo zawodów sportowych, jednak rozstrzygnięcie tego zagadnienia pozostaje poza właściwością Ministerstwa Finansów.

VAT

Ministerstwo Finansów wskazuje, że przepisy ustawy o VAT zawierają regulacje dotyczące zwolnienia od tego podatku dla niektórych rodzajów aktywności fizycznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT (implementującym art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT) zwolnione od podatku są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Interpretując powyższą regulację należy mieć na względzie wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-90/16 The English Bridge Union (dotyczący gry w brydża porównawczego), w którym TSUE stwierdził, że wymienione w dyrektywie VAT pojęcie „sport” ogranicza się jedynie do aktywności, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten, bądź inny sposób, wiązać się z tym pojęciem. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać czynności związane ze sportem, w których element fizyczny – zgodnie ze zwykłym znaczeniem słowa „sport” – ma istotny charakter.

Nie będą objęte zwolnieniem od podatku VAT czynności przybierające formę współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej, również w przypadku występowania elementu aktywności fizycznej, ale w niewielkim zakresie.

Mając powyższe na względzie  Ministerstwo Finansów stwierdziło, że e-sport – będący w istocie formą rywalizacji pomiędzy pojedynczymi zawodnikami lub drużynami w grach komputerowych, nie podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają czynności wymienione w art. 5 ustawy o VAT (m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) wykonywane przez podatnika działającego dla tych czynności w takim właśnie charakterze, a więc wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane w ramach działalności e-sportowej przez drużynę lub przez zawodnika na rzecz drużyny (niesprecyzowane w zapytaniu) będą zatem opodatkowane podatkiem VAT w przypadku spełnienia warunków do uznania ich za pozostające w zakresie opodatkowania tym podatkiem.

Ministerstwo Finansów zastrzegło jednak, że powyższe wyjaśnienia mają jedynie charakter ogólny. Każdy przypadek należy badać indywidualnie a podatnik zainteresowany interpretacją przepisów prawa podatkowego w jego sprawie powinien zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do Krajowej Informacji Skarbowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów (mf.gov.pl)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA