REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT od nagród konkursowych. Nagrody pieniężne i rzeczowe, prezenty małej wartości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT od nagród przekazanych zwycięzcom konkursów promocyjnych? Czy tak samo są rozliczane nagrody rzeczowe i nagrody pieniężne? Co z tzw. prezentami o małej wartości? Wyjaśnia ekspert z TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Konkursy promocyjne. Jak rozliczyć VAT od nagród?

Dzisiejszy rynek, ze względu na silną konkurencje wymaga od przedsiębiorców dużej kreatywności
i wzmożonego zaangażowania, aby pozyskać nowego oraz zadbać o dotychczasowego klienta. Chcąc osiągnąć długoterminowy sukces przedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do reklamy, dzięki której mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, prezentując swoją markę i poszerzając tym samym krąg potencjalnych nabywców. Jedną z dostępnych i nierzadko wykorzystywanych form promocji są ogłaszane np. w mediach społecznościowych konkursy, w ramach których uczestnicy mogą wygrać różnego rodzaju nagrody. Wybierając taką formę reklamy powstaje pytanie czy nieodpłatne przekazanie nagród będzie rodziło obowiązek podatkowy w podatku VAT oraz czy organizujący konkurs przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego

REKLAMA

Autopromocja

Przekazanie nagrody jako dostawa towarów

Przekazywane zwycięzcom nagrody rzeczowe będą w określonych przypadkach podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu dostawę towarów stanowi nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, co do których przysługiwało mu w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. 

Ustalając zatem czy podatnik powinien potraktować przekazanie nagród jako dostawę towaru i odpowiednio je opodatkować podatkiem VAT konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowych nagród, do czego niezbędne jest ustalenie czy zakupy te pozostawały w związku z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną. 

Związek konkursu z działalnością opodatkowaną VAT

Związek pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością opodatkowaną musi być bezsporny, ale może mieć charakter zarówno bezpośredni jak i pośredni. Prawo do odliczenia będzie zatem przysługiwało nie tylko wtedy, gdy dokonane zakupy będą wpływały w sposób bezpośredni na osiągany przez podatnika obrót (związek bezpośredni), ale również wtedy, gdy będą przyczyniały się do generowania sprzedaży (związek pośredni).

Zorganizowanie i ogłoszenie w mediach społecznościowych przedsiębiorcy konkursu mającego na celu promocje, bez wątpienia pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców zwiększając ich świadomość na temat marki, co w konsekwencji może przełożyć się na zwiększenie przychodów. Umieszczenie informacji o konkursie na portalu społecznościowym przyczyni się do promowania działalności przedsiębiorcy będzie miało przełożenie na zwiększenie kręgu osób zainteresowanych jego marką. 

W przypadku organizacji konkursu będziemy mieli do czynienia z pośrednim związkiem pomiędzy dokonanymi zakupami nagród a opodatkowaną działalnością organizatora, co z kolei daje mu prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT.

Należy przy tym wskazać, że w kontekście stwierdzenia związku pomiędzy zakupami a działalnością opodatkowaną pozwalającego na odliczenie podatku VAT nie jest konieczne, aby zakupione w celu ich przekazania jako nagrody przedmioty zostały opatrzone logo przedsiębiorcy.  

Nagrody rzeczowe w konkursie. Rozliczenie VAT

W związku z przekazaniem nagród rzeczowych na rzecz zwycięzców stanowiącego dostawę w rumieniu przepisów ustawy o VAT, podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT - jako cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów. Innymi słowy, będzie nią cena netto towaru.

Obowiązek podatkowy powstanie natomiast na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w chwili dokonania dostawy, tj. z dniem przekazania nagrody wygranemu.

W przypadku zwycięzców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zwanych dalej również konsumentami), co do zasady nie znajdzie zastosowania art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych powinna podlegać ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej.

Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: rozporządzenie), zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podlegają bowiem czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 43 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Obowiązek wystawienia paragonu może się jednak pojawić w przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, o którym mowa w §4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przykładowo, paragon powinien zostać wystawiony w przypadku nieodpłatnego przekazania konsumentom perfum czy też napojów alkoholowych.

Prezenty małej wartości

Nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie jednak traktowane jako dostawa na gruncie ustawy o VAT, jeżeli przedmiotem przekazania będą tzw. prezenty o małej wartości (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT), przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W przypadku braku ewidencji, nieodpłatne przekazanie nagród będących prezentami o wartości powyżej 20 zł powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych. Nieodpłatnie przekazanie prezentów o wartości jednostkowej do 20 zł netto nie podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przekazujący prowadzi ewidencję.

Nagrody pieniężne

Jeżeli w ramach wygranej, przedsiębiorca przewidział dla zwycięzców nagrody pieniężne, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki pieniężne nie stanowią bowiem towaru w rozumieniu przepisu ustawy o VAT. 
Przekazanie nagrody pieniężnej na rzecz zwycięzcy podlegałoby opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdyby następowało w ramach stosunku zobowiązaniowego, a otrzymujący ją podmiot wyświadczyłby na rzecz Spółki określone świadczenie – wówczas można byłoby potraktować nagrodę jako wynagrodzenie.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA