REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT od nagród konkursowych. Nagrody pieniężne i rzeczowe, prezenty małej wartości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax
VAT, podatek od towarów i usług, value added tax
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT od nagród przekazanych zwycięzcom konkursów promocyjnych? Czy tak samo są rozliczane nagrody rzeczowe i nagrody pieniężne? Co z tzw. prezentami o małej wartości? Wyjaśnia ekspert z TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Konkursy promocyjne. Jak rozliczyć VAT od nagród?

Dzisiejszy rynek, ze względu na silną konkurencje wymaga od przedsiębiorców dużej kreatywności
i wzmożonego zaangażowania, aby pozyskać nowego oraz zadbać o dotychczasowego klienta. Chcąc osiągnąć długoterminowy sukces przedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do reklamy, dzięki której mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, prezentując swoją markę i poszerzając tym samym krąg potencjalnych nabywców. Jedną z dostępnych i nierzadko wykorzystywanych form promocji są ogłaszane np. w mediach społecznościowych konkursy, w ramach których uczestnicy mogą wygrać różnego rodzaju nagrody. Wybierając taką formę reklamy powstaje pytanie czy nieodpłatne przekazanie nagród będzie rodziło obowiązek podatkowy w podatku VAT oraz czy organizujący konkurs przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego

REKLAMA

Przekazanie nagrody jako dostawa towarów

Przekazywane zwycięzcom nagrody rzeczowe będą w określonych przypadkach podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Na podstawie tego przepisu dostawę towarów stanowi nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, co do których przysługiwało mu w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. 

Ustalając zatem czy podatnik powinien potraktować przekazanie nagród jako dostawę towaru i odpowiednio je opodatkować podatkiem VAT konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowych nagród, do czego niezbędne jest ustalenie czy zakupy te pozostawały w związku z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną. 

Związek konkursu z działalnością opodatkowaną VAT

Związek pomiędzy dokonanymi zakupami a działalnością opodatkowaną musi być bezsporny, ale może mieć charakter zarówno bezpośredni jak i pośredni. Prawo do odliczenia będzie zatem przysługiwało nie tylko wtedy, gdy dokonane zakupy będą wpływały w sposób bezpośredni na osiągany przez podatnika obrót (związek bezpośredni), ale również wtedy, gdy będą przyczyniały się do generowania sprzedaży (związek pośredni).

Zorganizowanie i ogłoszenie w mediach społecznościowych przedsiębiorcy konkursu mającego na celu promocje, bez wątpienia pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców zwiększając ich świadomość na temat marki, co w konsekwencji może przełożyć się na zwiększenie przychodów. Umieszczenie informacji o konkursie na portalu społecznościowym przyczyni się do promowania działalności przedsiębiorcy będzie miało przełożenie na zwiększenie kręgu osób zainteresowanych jego marką. 

W przypadku organizacji konkursu będziemy mieli do czynienia z pośrednim związkiem pomiędzy dokonanymi zakupami nagród a opodatkowaną działalnością organizatora, co z kolei daje mu prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT.

Należy przy tym wskazać, że w kontekście stwierdzenia związku pomiędzy zakupami a działalnością opodatkowaną pozwalającego na odliczenie podatku VAT nie jest konieczne, aby zakupione w celu ich przekazania jako nagrody przedmioty zostały opatrzone logo przedsiębiorcy.  

Nagrody rzeczowe w konkursie. Rozliczenie VAT

W związku z przekazaniem nagród rzeczowych na rzecz zwycięzców stanowiącego dostawę w rumieniu przepisów ustawy o VAT, podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT - jako cenę nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów. Innymi słowy, będzie nią cena netto towaru.

Obowiązek podatkowy powstanie natomiast na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w chwili dokonania dostawy, tj. z dniem przekazania nagrody wygranemu.

W przypadku zwycięzców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (zwanych dalej również konsumentami), co do zasady nie znajdzie zastosowania art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych powinna podlegać ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej.

Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: rozporządzenie), zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podlegają bowiem czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, w którym w poz. 43 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Obowiązek wystawienia paragonu może się jednak pojawić w przypadku nieodpłatnej dostawy towarów, o którym mowa w §4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przykładowo, paragon powinien zostać wystawiony w przypadku nieodpłatnego przekazania konsumentom perfum czy też napojów alkoholowych.

Prezenty małej wartości

Nieodpłatne przekazanie towarów nie będzie jednak traktowane jako dostawa na gruncie ustawy o VAT, jeżeli przedmiotem przekazania będą tzw. prezenty o małej wartości (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT), przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W przypadku braku ewidencji, nieodpłatne przekazanie nagród będących prezentami o wartości powyżej 20 zł powinno zostać opodatkowane na zasadach ogólnych. Nieodpłatnie przekazanie prezentów o wartości jednostkowej do 20 zł netto nie podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przekazujący prowadzi ewidencję.

Nagrody pieniężne

Jeżeli w ramach wygranej, przedsiębiorca przewidział dla zwycięzców nagrody pieniężne, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki pieniężne nie stanowią bowiem towaru w rozumieniu przepisu ustawy o VAT. 
Przekazanie nagrody pieniężnej na rzecz zwycięzcy podlegałoby opodatkowaniu VAT tylko wtedy, gdyby następowało w ramach stosunku zobowiązaniowego, a otrzymujący ją podmiot wyświadczyłby na rzecz Spółki określone świadczenie – wówczas można byłoby potraktować nagrodę jako wynagrodzenie.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA