REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złoto inwestycyjne – opodatkowanie PIT, PCC i VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Złoto inwestycyjne – opodatkowanie PIT, PCC i VAT
Złoto inwestycyjne – opodatkowanie PIT, PCC i VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej ludzi interesuje się zakupem złota – to dobry inwestycyjny krok. Warto jednak pamiętać o niejednolitej interpretacji przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) obciążającego dochody ze sprzedaży zakupionego złota. Co, kiedy i czy w ogóle należy płacić, podpowiadają eksperci Cafe Finance.

Złoto inwestycyjne

Nie prowadzisz działalności, chcesz nabyć trochę cennego kruszcu dla swoich potrzeb. Czy kupując złoto, a następnie sprzedając je z zyskiem musisz płacić podatek? I czy powinno się wykazać dochód w naszym rocznym zeznaniu? Takie pytania pojawiają się bardzo często, jednak odpowiedź na nie, jest niejednoznaczna.

REKLAMA

Zanim jednak przystąpimy do odpowiedzi, należy przypomnieć czym, według definicji ustawodawcy, jest złoto inwestycyjne. Jak wynika z ustawy o podatku VAT jest nim:

  • złoto w sztabkach (lub w postaci płytek) o próbie minimum 995 tysięcznych, co oznacza, że stop musi zawierać co najmniej 99,5% czystego złota;
  • złote monety o próbie co najmniej 900 tysięcznych (minimum 90% czystego złota w stopie), wybite po roku 1800, będące obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia oraz sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie;
  • złoto reprezentowane przez papiery wartościowe.

I już na samym początku musimy pamiętać – dostawa, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego są w Polsce zwolnione z podatku VAT  na mocy art. 122 ustawy o VAT. Warto jednak wiedzieć, że inne kruszce, takie jak srebro czy platyna już nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Złoto to rzeczy

REKLAMA

Według interpretacji dyrektorów kilku krajowych Izb Skarbowych, którzy zgodnie z artykułem 45 kodeksu cywilnego, uznali złoto inwestycyjne za „rzecz”, jeśli zdecydujemy się na zakup, a następnie sprzedamy złoto po upływie minimum 6 miesięcy, nie musimy zgłaszać tego faktu w naszej deklaracji PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako nabywcy nie unikniemy jednak opłaty wynikającej z podatku od czynności prawno-cywilnych. 2% podatkiem obarczone są umowy sprzedaży rzeczy lub praw, w których przenosimy własność rzeczy lub prawa na kupującego. Warto jednak pamiętać, pod PCC podpadają tylko umowy, których wartość przekracza 1000 zł.

Jeśli jednak zdecydujemy się na sprzedaż złota (lub innych metali szlachetnych) w okresie krótszym niż pół roku po jego zakupieniu, transakcja podlega opodatkowaniu PIT. Warto więc pamiętać, że po zakończeniu roku podatkowego, w którym zarobiliśmy na transakcjach związanych ze sprzedażą złota, musimy wykazać nasz dochód składając PIT-36. Zeznanie tradycyjnie składamy do końca kwietnia roku następującego po sprzedaży.

Co na to KIP i MF?

Krajowa Informacja Podatkowa i Ministerstwo Finansów inaczej interpretuje przepisy. Zdaniem urzędników, jeżeli kupujemy kruszce w celach inwestycyjnych, to jest to forma kapitału inwestycyjnego, o którą definiuje art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.  Szczególnie, jeśli nie posiadamy złota fizycznie, a kupujemy jedynie certyfikaty. Co z tego wynika?

Dochód ze sprzedaży złota, rozumiany w ten sposób, podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Stawka ta jest niezależna od momentu sprzedaży.

Monety kolekcjonerskie

Sprzedaż monet kolekcjonerskich nie różni się od sprzedaży złota w sztabkach lub  tzw. monet inwestycyjnych (np. liść klonu czy australijski kangur). Monety kolekcjonerskie traktuje się jak rzecz (w tym przypadku nie ma rozbieżności interpretacyjnych) i jeśli zdecydujemy się na ich sprzedaż przekraczając termin 6 miesięcy od ich nabycia, nie zostaniemy obarczeni kosztami podatku dochodowego. Jeśli zaś wartość transakcji będzie przekraczać 1000 zł. jako nabywcy będziemy zobligowani do wniesienia 2% podatku PCC.

Warto jednak zaznaczyć, że jeśli zdecydujemy się na zakup monet od firmy – np. trudniącej się sprzedażą artykułów kolekcjonerskich, to jako nabywcy będziemy zwolnieni z PCC.

Rozliczenia podatkowe inwestycji w złoto

Rozdźwięk w interpretacjach dotyczących przychodu pochodzącego ze sprzedaży złota, polega głównie na braku rozróżnienia między złotem rzeczywistym, a tym, które kupujemy tylko na papierze.

Jeśli więc:

1. Kupujemy złoto lub monety inwestycyjne za 2000 zł. Zakup nastąpił w styczniu 2016 roku. W kwietniu 2016 r. zdecydowaliśmy się na sprzedaż za 2200 zł.

Sprzedaż nastąpiła przed upływem 6 miesięcy.

Jako sprzedający: płacimy PODATEK DOCHODOWY – płacimy do od sumy zysku – czyli od 200 (2200-2000= 200). Dochód wykazujemy w PIT 38

Jako kupujący: płacimy podatek PCC (2%) od sumy transakcji, czyli od 2200 zł.

2. Kupujemy złoto lub monety inwestycyjne za 2000 zł. Zakup nastąpił w styczniu 2016 roku. W grudniu 2016 r. zdecydowaliśmy się na sprzedaż za 2200 zł.

Sprzedaż nastąpiła po upływie 6 miesięcy.

Jako sprzedający:  NIE płacimy PODATKU DOCHODOWEGO

Jako kupujący: płacimy podatek PCC (2%) od sumy transakcji, czyli od 2200 zł.

3. Kupujemy certyfikaty na złoto (złoto wirtualne, złoto „na papierze”) o wartości 2000 zł. Zakup nastąpił w styczniu 2016 roku. W kwietniu 2016 r. zdecydowaliśmy się na sprzedaż za 2200 zł.

Sprzedaż nastąpiła przed upływem 6 miesięcy.

Jako sprzedający: płacimy PODATEK DOCHODOWY – płacimy do od sumy zysku – czyli od 200 (2200-2000= 200). Dochód wykazujemy w PIT 38

4. Kupujemy certyfikat na złoto o wartości 2000 zł. Zakup nastąpił w styczniu 2016 roku. W grudniu 2016 r. zdecydowaliśmy się na sprzedaż za 2200 zł.

Sprzedaż nastąpiła po upływie 6 miesięcy.

Jako sprzedający: płacimy PODATEK DOCHODOWY – płacimy do od sumy zysku – czyli od 200 (2200-2000= 200). Dochód wykazujemy w PIT 38

Zakup złota traktowany jest jako inwestycja i jest oprocentowany 19% podatkiem, niezależnie od czasu sprzedaży i zakupu!


Warto wiedzieć, że jeśli kupujemy złoto za pośrednictwem biura maklerskiego, zostanie nam doręczony PIT 8C, na podstawie którego prowadzimy nasze dalsze rozliczenia podatkowe.

Przy zakupie monet i złota od prywatnych osób – płacimy podatek PCC, jeśli zaś zdecydujemy się na zakup przy udziale firmy – bura maklerskiego (certyfikaty) lub mennicy (złoto inwestycyjne) – PCC zostaje zniesione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA