REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i jak trzeba wykazać dochody ze sprzedaży mieszkania lub innej nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Wyjaśniają eksperci z Ministerstwa Finansów.

Sprzedaż nieruchomości a PIT

W ubiegłym roku sprzedałem mieszkanie i kupiłam inne mieszkanie. Czy w związku z tym powinienem powiadomić urząd skarbowy? Jeżeli tak, to do kiedy i na jakim formularzu?

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli zbyłeś nieruchomości przed upływem 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), należy złożyć zeznanie PIT-39 - do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Dochodem z odpłatnego zbycia jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

Jeżeli wydatkowałeś cały przychód ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym sprzedałeś mieszkanie na własne cele mieszkaniowe, cały dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego. 

Jeżeli wydatkowałeś tylko część przychodu na własne cele mieszkaniowe to wówczas zwolniony będzie dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog wydatków uprawniających do zwolnienia wskazany został w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, uważa się wydatki poniesione m.in. na: nabycie nieruchomości mieszkalnej, budowę, rozbudowę, nadbudowę bądź remont nieruchomości mieszkalnej.

Dochód wolny od podatku należy obliczyć wg poniższego wzoru:

deklarowane wydatki na cele mieszkaniowe/przychód z odpłatnego zbycia x dochód = dochód wolny od podatku

Podstawą obliczenia podatku będzie dochód pomniejszony o dochód wolny od podatku (obliczony zgodnie z przedstawionym wzorem). Podatek dochodowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19% dochodu.

Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości - również ten zwolniony - należy rozliczyć w zeznaniu PIT-39, w którym należy wskazać:

  • w części C poz. 20 przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, tj. wartość wyrażoną w akcie notarialnym, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia,
  • w poz. 21 koszty uzyskania tego przychodu (tj. udokumentowane koszty nabycia  powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w trakcie jej posiadania),
  • w poz. 23 dochód,
  • w sytuacji, kiedy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyłeś na własne cele mieszkaniowe (zakup mieszkania) w poz. 25 wykaż kwotę zwolnioną z opodatkowania.

Jeżeli umowę sprzedaży mieszkania zawarłeś po upływie 5 lat to przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu, jednocześnie nie ma znaczenia cel na jaki wydatkowałeś środki z odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Wówczas nie składasz również zaznania podatkowego PIT-39.

Dochód ze sprzedaży mieszkania, jak i kwotę dochodu zwolnionego powinieneś wykazać w zeznaniu PIT-39, składanym za 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r.

Czy do PIT-39 muszę dołączyć kopię aktu notarialnego o sprzedaży nieruchomości lub inny dokument związany ze sprzedażą nieruchomości? Czy wystarczy złożyć wypełnioną i podpisaną deklarację PIT-39?

Do zeznania PIT-39 nie dołącza się żadnego dokumentu na potwierdzenie sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

W 2016 r. dostałem w darowiźnie mieszkanie. Podatek nie występował. W 2017 r. sprzedałem otrzymane rok wcześniej mieszkanie. Jestem w związku małżeńskim i zaznaczam, że darowizna była zapisana na mnie i także sam sprzedawałem mieszkanie. I rozumiem, że oprócz PIT-37 muszę również rozliczyć PIT-39. Czy żona też musi rozliczyć PIT-39?

Jeżeli żona nie była właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości (nieruchomość ta stanowiła twój odrębny majątek) to nie musi składać PIT-39. Całą kwotę przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykażesz w swoim zeznaniu PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


W sierpniu 2013 r. kupiłam mieszkanie z byłym już mężem. Mieszkanie nabyliśmy jako ustawową wspólność majątkową. W 2015 r. po rozwodzie spłaciłam męża (środki z kredytu) i nabyłam mieszkanie notarialnie jako całość, przejmując kredyt mieszkaniowy. Chciałabym to mieszkanie sprzedać. Czy 5 lat, po których jestem zwolniona z podatku minie w styczniu 2019 r.?  Czy biorę pod uwagę datę sierpień 2013 r. czy też datę, kiedy spłaciłam męża w 2015 r.?

5-letni termin liczysz od końca 2013 r. Kluczowy jest moment kupna nieruchomości do majątku wspólnego.

Sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wys. 19%. W takim przypadku należy złożyć zeznanie PIT-39 do 30 kwietnia w roku następnym po sprzedaży.

Więcej w broszurze Opodatkowanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Podstawa prawna:

  • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 131, art. 21 ust. 25, art. 30e, art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, ze zm.)

Źródło: www.szybkipit.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA