REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i jak trzeba wykazać dochody ze sprzedaży mieszkania lub innej nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Wyjaśniają eksperci z Ministerstwa Finansów.

Sprzedaż nieruchomości a PIT

W ubiegłym roku sprzedałem mieszkanie i kupiłam inne mieszkanie. Czy w związku z tym powinienem powiadomić urząd skarbowy? Jeżeli tak, to do kiedy i na jakim formularzu?

REKLAMA

Jeżeli zbyłeś nieruchomości przed upływem 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), należy złożyć zeznanie PIT-39 - do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Dochodem z odpłatnego zbycia jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

REKLAMA

Jeżeli wydatkowałeś cały przychód ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym sprzedałeś mieszkanie na własne cele mieszkaniowe, cały dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego. 

Jeżeli wydatkowałeś tylko część przychodu na własne cele mieszkaniowe to wówczas zwolniony będzie dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog wydatków uprawniających do zwolnienia wskazany został w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, uważa się wydatki poniesione m.in. na: nabycie nieruchomości mieszkalnej, budowę, rozbudowę, nadbudowę bądź remont nieruchomości mieszkalnej.

Dochód wolny od podatku należy obliczyć wg poniższego wzoru:

deklarowane wydatki na cele mieszkaniowe/przychód z odpłatnego zbycia x dochód = dochód wolny od podatku

Podstawą obliczenia podatku będzie dochód pomniejszony o dochód wolny od podatku (obliczony zgodnie z przedstawionym wzorem). Podatek dochodowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19% dochodu.

Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości - również ten zwolniony - należy rozliczyć w zeznaniu PIT-39, w którym należy wskazać:

  • w części C poz. 20 przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, tj. wartość wyrażoną w akcie notarialnym, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia,
  • w poz. 21 koszty uzyskania tego przychodu (tj. udokumentowane koszty nabycia  powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w trakcie jej posiadania),
  • w poz. 23 dochód,
  • w sytuacji, kiedy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyłeś na własne cele mieszkaniowe (zakup mieszkania) w poz. 25 wykaż kwotę zwolnioną z opodatkowania.

Jeżeli umowę sprzedaży mieszkania zawarłeś po upływie 5 lat to przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu, jednocześnie nie ma znaczenia cel na jaki wydatkowałeś środki z odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Wówczas nie składasz również zaznania podatkowego PIT-39.

Dochód ze sprzedaży mieszkania, jak i kwotę dochodu zwolnionego powinieneś wykazać w zeznaniu PIT-39, składanym za 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r.

Czy do PIT-39 muszę dołączyć kopię aktu notarialnego o sprzedaży nieruchomości lub inny dokument związany ze sprzedażą nieruchomości? Czy wystarczy złożyć wypełnioną i podpisaną deklarację PIT-39?

Do zeznania PIT-39 nie dołącza się żadnego dokumentu na potwierdzenie sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

W 2016 r. dostałem w darowiźnie mieszkanie. Podatek nie występował. W 2017 r. sprzedałem otrzymane rok wcześniej mieszkanie. Jestem w związku małżeńskim i zaznaczam, że darowizna była zapisana na mnie i także sam sprzedawałem mieszkanie. I rozumiem, że oprócz PIT-37 muszę również rozliczyć PIT-39. Czy żona też musi rozliczyć PIT-39?

Jeżeli żona nie była właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości (nieruchomość ta stanowiła twój odrębny majątek) to nie musi składać PIT-39. Całą kwotę przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykażesz w swoim zeznaniu PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


W sierpniu 2013 r. kupiłam mieszkanie z byłym już mężem. Mieszkanie nabyliśmy jako ustawową wspólność majątkową. W 2015 r. po rozwodzie spłaciłam męża (środki z kredytu) i nabyłam mieszkanie notarialnie jako całość, przejmując kredyt mieszkaniowy. Chciałabym to mieszkanie sprzedać. Czy 5 lat, po których jestem zwolniona z podatku minie w styczniu 2019 r.?  Czy biorę pod uwagę datę sierpień 2013 r. czy też datę, kiedy spłaciłam męża w 2015 r.?

5-letni termin liczysz od końca 2013 r. Kluczowy jest moment kupna nieruchomości do majątku wspólnego.

Sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wys. 19%. W takim przypadku należy złożyć zeznanie PIT-39 do 30 kwietnia w roku następnym po sprzedaży.

Więcej w broszurze Opodatkowanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Podstawa prawna:

  • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 131, art. 21 ust. 25, art. 30e, art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, ze zm.)

Źródło: www.szybkipit.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA