REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i jak trzeba wykazać dochody ze sprzedaży mieszkania lub innej nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Wyjaśniają eksperci z Ministerstwa Finansów.

Sprzedaż nieruchomości a PIT

W ubiegłym roku sprzedałem mieszkanie i kupiłam inne mieszkanie. Czy w związku z tym powinienem powiadomić urząd skarbowy? Jeżeli tak, to do kiedy i na jakim formularzu?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli zbyłeś nieruchomości przed upływem 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), należy złożyć zeznanie PIT-39 - do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Dochodem z odpłatnego zbycia jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

Jeżeli wydatkowałeś cały przychód ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym sprzedałeś mieszkanie na własne cele mieszkaniowe, cały dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego. 

REKLAMA

Jeżeli wydatkowałeś tylko część przychodu na własne cele mieszkaniowe to wówczas zwolniony będzie dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog wydatków uprawniających do zwolnienia wskazany został w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, uważa się wydatki poniesione m.in. na: nabycie nieruchomości mieszkalnej, budowę, rozbudowę, nadbudowę bądź remont nieruchomości mieszkalnej.

Dochód wolny od podatku należy obliczyć wg poniższego wzoru:

deklarowane wydatki na cele mieszkaniowe/przychód z odpłatnego zbycia x dochód = dochód wolny od podatku

Podstawą obliczenia podatku będzie dochód pomniejszony o dochód wolny od podatku (obliczony zgodnie z przedstawionym wzorem). Podatek dochodowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19% dochodu.

Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości - również ten zwolniony - należy rozliczyć w zeznaniu PIT-39, w którym należy wskazać:

  • w części C poz. 20 przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, tj. wartość wyrażoną w akcie notarialnym, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia,
  • w poz. 21 koszty uzyskania tego przychodu (tj. udokumentowane koszty nabycia  powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w trakcie jej posiadania),
  • w poz. 23 dochód,
  • w sytuacji, kiedy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyłeś na własne cele mieszkaniowe (zakup mieszkania) w poz. 25 wykaż kwotę zwolnioną z opodatkowania.

Jeżeli umowę sprzedaży mieszkania zawarłeś po upływie 5 lat to przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu, jednocześnie nie ma znaczenia cel na jaki wydatkowałeś środki z odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Wówczas nie składasz również zaznania podatkowego PIT-39.

Dochód ze sprzedaży mieszkania, jak i kwotę dochodu zwolnionego powinieneś wykazać w zeznaniu PIT-39, składanym za 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r.

Czy do PIT-39 muszę dołączyć kopię aktu notarialnego o sprzedaży nieruchomości lub inny dokument związany ze sprzedażą nieruchomości? Czy wystarczy złożyć wypełnioną i podpisaną deklarację PIT-39?

Do zeznania PIT-39 nie dołącza się żadnego dokumentu na potwierdzenie sprzedaży nieruchomości.

W 2016 r. dostałem w darowiźnie mieszkanie. Podatek nie występował. W 2017 r. sprzedałem otrzymane rok wcześniej mieszkanie. Jestem w związku małżeńskim i zaznaczam, że darowizna była zapisana na mnie i także sam sprzedawałem mieszkanie. I rozumiem, że oprócz PIT-37 muszę również rozliczyć PIT-39. Czy żona też musi rozliczyć PIT-39?

Jeżeli żona nie była właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości (nieruchomość ta stanowiła twój odrębny majątek) to nie musi składać PIT-39. Całą kwotę przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykażesz w swoim zeznaniu PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


W sierpniu 2013 r. kupiłam mieszkanie z byłym już mężem. Mieszkanie nabyliśmy jako ustawową wspólność majątkową. W 2015 r. po rozwodzie spłaciłam męża (środki z kredytu) i nabyłam mieszkanie notarialnie jako całość, przejmując kredyt mieszkaniowy. Chciałabym to mieszkanie sprzedać. Czy 5 lat, po których jestem zwolniona z podatku minie w styczniu 2019 r.?  Czy biorę pod uwagę datę sierpień 2013 r. czy też datę, kiedy spłaciłam męża w 2015 r.?

5-letni termin liczysz od końca 2013 r. Kluczowy jest moment kupna nieruchomości do majątku wspólnego.

Sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wys. 19%. W takim przypadku należy złożyć zeznanie PIT-39 do 30 kwietnia w roku następnym po sprzedaży.

Więcej w broszurze Opodatkowanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Podstawa prawna:

  • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 131, art. 21 ust. 25, art. 30e, art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, ze zm.)

Źródło: www.szybkipit.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA