REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT
Sprzedaż nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy i jak trzeba wykazać dochody ze sprzedaży mieszkania lub innej nieruchomości w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Wyjaśniają eksperci z Ministerstwa Finansów.

Sprzedaż nieruchomości a PIT

W ubiegłym roku sprzedałem mieszkanie i kupiłam inne mieszkanie. Czy w związku z tym powinienem powiadomić urząd skarbowy? Jeżeli tak, to do kiedy i na jakim formularzu?

REKLAMA

Jeżeli zbyłeś nieruchomości przed upływem 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie), należy złożyć zeznanie PIT-39 - do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Dochodem z odpłatnego zbycia jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia, a kosztami uzyskania przychodów, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanej nieruchomości.

REKLAMA

Jeżeli wydatkowałeś cały przychód ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym sprzedałeś mieszkanie na własne cele mieszkaniowe, cały dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego. 

Jeżeli wydatkowałeś tylko część przychodu na własne cele mieszkaniowe to wówczas zwolniony będzie dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katalog wydatków uprawniających do zwolnienia wskazany został w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, uważa się wydatki poniesione m.in. na: nabycie nieruchomości mieszkalnej, budowę, rozbudowę, nadbudowę bądź remont nieruchomości mieszkalnej.

Dochód wolny od podatku należy obliczyć wg poniższego wzoru:

deklarowane wydatki na cele mieszkaniowe/przychód z odpłatnego zbycia x dochód = dochód wolny od podatku

Podstawą obliczenia podatku będzie dochód pomniejszony o dochód wolny od podatku (obliczony zgodnie z przedstawionym wzorem). Podatek dochodowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości wynosi 19% dochodu.

Dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości - również ten zwolniony - należy rozliczyć w zeznaniu PIT-39, w którym należy wskazać:

  • w części C poz. 20 przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, tj. wartość wyrażoną w akcie notarialnym, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia,
  • w poz. 21 koszty uzyskania tego przychodu (tj. udokumentowane koszty nabycia  powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w trakcie jej posiadania),
  • w poz. 23 dochód,
  • w sytuacji, kiedy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości przeznaczyłeś na własne cele mieszkaniowe (zakup mieszkania) w poz. 25 wykaż kwotę zwolnioną z opodatkowania.

Jeżeli umowę sprzedaży mieszkania zawarłeś po upływie 5 lat to przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu, jednocześnie nie ma znaczenia cel na jaki wydatkowałeś środki z odpłatnego zbycia tej nieruchomości. Wówczas nie składasz również zaznania podatkowego PIT-39.

Dochód ze sprzedaży mieszkania, jak i kwotę dochodu zwolnionego powinieneś wykazać w zeznaniu PIT-39, składanym za 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r.

Czy do PIT-39 muszę dołączyć kopię aktu notarialnego o sprzedaży nieruchomości lub inny dokument związany ze sprzedażą nieruchomości? Czy wystarczy złożyć wypełnioną i podpisaną deklarację PIT-39?

Do zeznania PIT-39 nie dołącza się żadnego dokumentu na potwierdzenie sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

W 2016 r. dostałem w darowiźnie mieszkanie. Podatek nie występował. W 2017 r. sprzedałem otrzymane rok wcześniej mieszkanie. Jestem w związku małżeńskim i zaznaczam, że darowizna była zapisana na mnie i także sam sprzedawałem mieszkanie. I rozumiem, że oprócz PIT-37 muszę również rozliczyć PIT-39. Czy żona też musi rozliczyć PIT-39?

Jeżeli żona nie była właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości (nieruchomość ta stanowiła twój odrębny majątek) to nie musi składać PIT-39. Całą kwotę przychodu ze sprzedaży nieruchomości wykażesz w swoim zeznaniu PIT-39.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!


W sierpniu 2013 r. kupiłam mieszkanie z byłym już mężem. Mieszkanie nabyliśmy jako ustawową wspólność majątkową. W 2015 r. po rozwodzie spłaciłam męża (środki z kredytu) i nabyłam mieszkanie notarialnie jako całość, przejmując kredyt mieszkaniowy. Chciałabym to mieszkanie sprzedać. Czy 5 lat, po których jestem zwolniona z podatku minie w styczniu 2019 r.?  Czy biorę pod uwagę datę sierpień 2013 r. czy też datę, kiedy spłaciłam męża w 2015 r.?

5-letni termin liczysz od końca 2013 r. Kluczowy jest moment kupna nieruchomości do majątku wspólnego.

Sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wys. 19%. W takim przypadku należy złożyć zeznanie PIT-39 do 30 kwietnia w roku następnym po sprzedaży.

Więcej w broszurze Opodatkowanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (link otwiera nowe okno w innym serwisie).

Podstawa prawna:

  • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 131, art. 21 ust. 25, art. 30e, art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, ze zm.)

Źródło: www.szybkipit.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA