REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do zwolnienia z PIT sprzedaży nieruchomości z reguły wystarczy notariusz

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Do zwolnienia z PIT sprzedaży nieruchomość z reguły wystarczy notariusz /shutterstock.com
Do zwolnienia z PIT sprzedaży nieruchomość z reguły wystarczy notariusz /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazujący, że sprzedaż nieruchomości bez podatku PIT zależy od wpisu do księgi wieczystej, mógł wzbudzić niepokój u podatników. Eksperci uspokajają: to wyjątkowy przypadek.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2018 r. (sygn. akt II FSK 576/16), który opisaliśmy w artykule „Dla zwolnienia z PIT liczy się nie tylko podpis u notariusza” (DGP nr 48/2018). NSA wskazał w nim, że 5-letni termin, po upływie którego można sprzedać nieruchomość bez podatku, powinien być liczony nie od daty podpisania aktu notarialnego, lecz od wpisu do księgi wieczystej.

Wyrok mógł zaniepokoić podatników, zwłaszcza tych, którzy podpisali akty notarialne pod koniec roku, a wpis do księgi wieczystej (KW) był dopiero w roku następnym. Jak w takiej sytuacji liczyć terminy podatkowe pozwalające sprzedać nieruchomość bez PIT? Czy od końca roku, w którym nabycie potwierdził notariusz, czy od końca roku, w którym zostało ono wpisane do KW?

Warunki zwolnienia

Zasada jest taka, że każdy, kto chce sprzedać nieruchomość bez PIT, powinien odczekać 5 lat od jej nabycia (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT). Można też sprzedać ją wcześniej, ale wówczas, żeby nie zapłacić podatku, trzeba przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży na własny cel mieszkaniowy, a więc np. kupić inny dom lub mieszkanie (art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT). Podatnik ma na to dwa lata.

W obu przypadkach liczą się więc terminy nabycia, a więc to, czy podatnik:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kupił stare mieszkanie odpowiednio wcześnie, żeby sprzedać je bez podatku (czy minęło 5 lat od nabycia)?

- kupił nową nieruchomość odpowiednio wcześnie, żeby skorzystać z ulgi mieszkaniowej?

Rozstrzygające może się więc okazać, czy należy brać pod uwagę datę aktu notarialnego, czy wpisu do KW.

Są różne „nabycia”

– Nie jest tak, że zawsze o nabyciu nieruchomości decyduje kumulatywne spełnienie dwóch przesłanek: podpisanie aktu notarialnego i wpis do KW – tłumaczy Dominik Szczygieł, doradca podatkowy, radca prawny MSDS LEGAL Szczotka Szczygieł.

– Przy standardowym zakupie nieruchomości okres 5 lat należy liczyć od końca roku, w którym nastąpiło podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność, bez względu na moment wpisania jej do księgi wieczystej – wyjaśnia Piotr Liss, doradca podatkowy, partner w RSM Poland.

Ekspert zwraca uwagę, że wyrok NSA dotyczył niestandardowego przypadku. Chodziło bowiem o ustanowienie odrębnej własności lokalu (często nabywanego od dewelopera lub przy zniesieniu współwłasności).

Jaka różnica?

– O ile do przeniesienia własności „zwykłej” nieruchomości (z założoną już KW) wystarczy zawarcie umowy w formie aktu notarialnego (art. 155 par. 1 kodeksu cywilnego), o tyle ustanowienie odrębnej własności lokalu w budynku wielomieszkaniowym wymaga też założenia księgi wieczystej i wpisu do niej. Dopiero on potwierdza przeniesienie własności – mówi Grzegorz Maślanko, radca prawny, partner w Grant Thornton. Wskazuje, że stanowi o tym wyraźnie art. 7 ust. 2 ustawy o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1892 ze zm.). – Dlatego orzeczenie sądu nie jest zaskakujące – mówi Maślanko.

Innymi słowy, w przypadku standardowego zakupu mieszkania 5-letni termin liczymy od końca roku, w którym nastąpiło podpisanie aktu notarialnego. Jeśli ustanawiamy odrębną własność lokalu, termin liczymy od wpisu do księgi wieczystej.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dominik Szczygieł dodaje, że z pierwszym przypadkiem mamy do czynienia przy nabyciu na rynku wtórnym. Natomiast przy zakupie lokali na rynku pierwotnym, gdy dochodzi do ustanowienia odrębnej własności, oraz przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego decyduje łączne spełnienie dwóch przesłanek: podpisanie aktu notarialnego i wpis do księgi wieczystej.

Inne przypadki

A co w sytuacji, gdy dochodzi do sprzedaży mieszkania własnościowego, do którego wcześniej przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego?

REKLAMA

– Interpretacje indywidualne nie pozostawiają wątpliwości, że w takiej sytuacji nabycie ma miejsce już w momencie zakupu/uzyskania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Przekształcenie go w pełną własność nie ma znaczenia dla celów liczenia 5-letniego okresu – wyjaśnia Piotr Liss.

Tak samo jest przy przekształceniu prawa wieczystego użytkowania gruntu w pełną własność. – W tym przypadku również organy jednoznacznie wskazują, że 5 lat należy liczyć od momentu nabycia prawa wieczystego użytkowania – tłumaczy ekspert RSM Poland.


Z czego ona wynika

Zarówno NSA, jak i eksperci zwracają uwagę, że są dwa rodzaje wpisów w księdze wieczystej: deklaratoryjne i konstytutywne. Pierwsze odzwierciedlają jedynie rzeczywisty stan prawny nieruchomości. Wpisy konstytutywne mają natomiast charakter prawotwórczy.

Jak mówi Dominik Szczygieł, ustanowienie odrębnej własności lokalu (takiej sytuacji dotyczył wyrok NSA) ma charakter konstytutywny, prawotwórczy.

Zdaniem Grzegorza Maślanki podatnicy nie powinni być tym zaskoczeni. – Notariusze sporządzający akty notarialne dotyczące ustanowienia odrębnej własności lokali informują podatników o tym, że warunkiem powstania takiej odrębnej własności jest wpis do księgi wieczystej – mówi ekspert.

Odrębną kwestią jest to, w którym momencie to tego dochodzi. – Równolegle funkcjonowały tu dwie linie orzecznicze – przypomina ekspert Grant Thornton. Wskazuje, że zgodnie z pierwszą linią skutek ów następuje dopiero z momentem fizycznego dokonania wpisu w księdze. Zgodnie z drugim podejściem liczy się data złożenia wniosku o wpis.

– Ostatecznie w najnowszym orzecznictwie sądów utrwalił się ten drugi pogląd – podsumowuje Grzegorz Maślanko. ⒸⓅ

infoRgrafika

Łukasz Zalewski,

Patrycja Dudek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA