REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości – mieszkanie dla dziecka

Subskrybuj nas na Youtube
Zwolnienie z PIT dochodu ze sprzedaży mieszkania – mieszkanie dla dziecka
Zwolnienie z PIT dochodu ze sprzedaży mieszkania – mieszkanie dla dziecka

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli przychód z tej sprzedaży podatnik przeznaczy na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych. Jednak, mieszkanie zakupione przez rodziców dla dziecka nie służy, zdaniem organów podatkowych, zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych tych rodziców.

Rodzice sprzedają mieszkanie i kupują kolejne dla swojego dziecka

W interpretacji podatkowej z 27 lutego 2017 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zanegował stanowisko podatnika, który twierdził, że może skorzystać ze zwolnienia od zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

Autopromocja

Ubiegający się o interpretację nabył na własność lokal mieszkaniowy, który po niespełna 9 miesiącach sprzedał. Jednocześnie ze środków uzyskanych z tej sprzedaży sfinansował kupno następnego mieszkania. To drugie, zapewniał wnioskodawca, służyć będzie w przyszłości jednemu z jego dzieci. Jednak, ze względu na niepełnoletność potomka, podatnik postanowił lokal mieszkalnych tymczasowo przeznaczyć pod wynajem.

Zwolnienie z PIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości

Prawo podatkowe przewiduje, że w pewnych okolicznościach, możliwe jest uzyskanie zwolnienia od podatku od dochodu uzyskanego w skutek sprzedaży nieruchomości.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT), możliwe jest zwolnienie z podatku   dochodu ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Przy czym, wydatek ten musi nastąpić nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Okres naliczania terminu rozpoczyna się od dnia zbycia.

Jak zapewniał wnioskodawca fakt, że mieszkanie w przyszłości będzie stanowiło miejsce zamieszkania jego dziecka, oznacza, że przychód uzyskany ze zbycia nieruchomości został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. W związku z czym, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wnioskodawca może ubiegać się o zwolnienie podatkowe. Jednocześnie z wniosku wynika, że między sprzedażą pierwszego a kupnem drugiego lokalu nie upłynął ustawowy termin dwóch lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zbycie nieruchomości jako źródło dochodu

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, innych rzeczy.

Nie dotyczy to sytuacji, gdy zbycie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane: w przypadku nieruchomości – przed upływem pięciu lat od zakupu lub wybudowania. Termin liczymy od końca roku, w którym nieruchomość została nabyta lub wybudowana. W przypadku innych rzeczy, przed upływem pół roku od końca miesiąca, w którym rzecz nabyto. Jeżeli chodzi o zamianę, to okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zwolnienie z podatku dochodów z tego tytułu

Dodatkowo, dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w przepisach, zgodnie z przytoczonym art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, są wolne od podatku po spełnieniu określonych warunków. Po pierwsze, przychód uzyskany ze zbycia musi następnie zostać przeznaczony na własne cele mieszkaniowe. Po drugie, między transakcjami nie może upłynąć ponad dwa lata, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła pierwsza z nich. Po trzecie, w przepisie określono także wysokość zwolnienia. Zgodnie z nim, zwolnienie następuje w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Wydatki na własne cele mieszkaniowe

Ustawa o PIT określa dodatkowo, co rozumie przez pojęcie wydatków na „własne cele mieszkaniowe”

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT są to wydatki związane z nabyciem budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku. Ponadto poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem.

Po drugie, wydatki związane z nabyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Po trzecie, wydatki na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w określonym okresie, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.

Ponadto, wydatki, które poniesiono na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. I wreszcie, na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego.

Należy uwzględnić, że wszystkie wyżej wymienione nieruchomości muszą być położone w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Interpretacja wyżej wymienionych pojęć oraz przepisów pozwala zobaczyć, że nie wszystkie wydatki poniesione na zakup lokalu mieszkalnego będą, w rozumieniu ustawy podatkowej, stanowić wydatki na własne cele mieszkalne.


„Własne cele mieszkaniowe” – jak to rozumieć

Dorobek orzeczniczy w zakresie rozumienia pojęcia „własne cele mieszkaniowe” jest dość okazały. Sądy administracyjne przyjmują, że koszty te ponosi się przede wszystkie przy dążeniu do zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Termin ten jest rozumiany obiektywnie, czyli biorąc pod uwagę perspektywę przeciętnej osoby, której centrum życiowe koncentruje się w konkretnym lokalu mieszkalnym i ten właśnie lokal służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Przy czym, zamysł zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych powinien trwać w czasie, a nie przyświecać kupującemu jedynie w momencie transakcji. Nabycie celem zaspokojenia potrzeb, które nie istnieją w momencie zakupu, także nie wpisuje się w określone w ustawie przeznaczenie.

Oznacza to, że zwolnienie ma charakter mieszany, przedmiotowo- podmiotowy. Z jednej strony, ważny jest cel, a z drugiej- zamiar podatnika.

Dlatego, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, osoba, która już posiada lokal mieszkalny nie realizuje własnych potrzeb mieszkaniowych w chwili, kiedy nabywa kolejne W szczególności, jeżeli ta druga nieruchomość pozostaje przedmiotem lokaty kapitału. Cele mieszkaniowe nie występują ponadto, zdaniem Dyrektora, gdy drugi lokal jest kupowany celem odsprzedaży go z zyskiem w okresie późniejszym. Nabycie mieszkania dla innych osób, na przykład dla dzieci, także nie ma przymiotu realizacji własnych potrzeb w tym zakresie. Cele mieszkaniowe mają być „własne”.

Dodatkowo, lokal niezamieszkany przez podatnika nie może służyć zaspokojeniu jego własnych potrzeb mieszkaniowych. Bo w nowo nabytej nieruchomości podatnik, aby skorzystać z ulgi, powinien przede wszystkim mieszkać. Nie wystarczy posiadać do niej tytułu właściciela czy współwłaściciela.

Wyjątków nie należy rozumieć szeroko

Istnienie zwolnienia od podatków w przypadku nabycia nieruchomości oraz innych wymienionych praw, uzasadnia się ideą zachęcenia podatników do realizacji indywidualnych celów mieszkaniowych. W nowym miejscu, w zamian za środki otrzymane z wyzbytej się własności. A w opisanym przypadku, podatnik zakupił lokal, który początkowo przeznaczony zostanie na wynajem, a następnie- dla realizacji potrzeb mieszkaniowych jego dzieci. Przy czym istotne jest, że podatnik posiada już własne mieszkanie, w którym jego potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane.

Przyjęcie, że zakup mieszkania dla dziecka uzasadnia możliwość skorzystania dla dzieci, rozszerzałoby pojęcie „własne potrzeby mieszkaniowe” z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT na inne niż podatnik, osoby. A pamiętać należy, że ulgi i zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechnego podlegania opodatkowaniu. Stąd zasady korzystania z nich nie mogą być, zgodnie z zasadami interpretacji przepisów, rozumiane szeroko.

Patrycja Szeląg

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA