REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont mieszkania przed jego nabyciem a prawo do zwolnienia z podatku

Wydatki na remont przeprowadzony przed nabyciem mieszkania dają prawo do zwolnienia z podatku /Fot. Shutterstock
Wydatki na remont przeprowadzony przed nabyciem mieszkania dają prawo do zwolnienia z podatku /Fot. Shutterstock
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z podatku od przedwczesnej sprzedaży nieruchomości, powinni zwracać uwagę na terminy. Chodzi o okres 2 lat, w których powinni dokonać wydatków uprawniających do zwolnienia. Znaczenie ma również to, kiedy stają się właścicielami nieruchomości, w których przeprowadzają remont.

Ci, którzy sprzedadzą nieruchomość w okresie dłuższym niż 5 lat od chwili nabycia, są zwolnieni z podatku dochodowego od zysków ze sprzedaży. Ale ci, którzy terminu nie dopilnują, muszą podatek zapłacić. W tę pułapkę bardzo często wpadają osoby, które dziedziczą nieruchomości po członkach rodziny. Wówczas bowiem bardzo często decydują się na szybką sprzedaż mieszkania lub działki.

REKLAMA

Autopromocja

Najpierw remontowała, potem dostała

Tak też postąpiła podatniczka, która w maju 2013 r. odziedziczyła po matce działkę, którą sprzedała już w lipcu tamtego roku. W zeznaniu za 2013 r. zadeklarowała, że wpływy ze sprzedaży przeznaczy na własne cele mieszkaniowe.

Rzeczywiście, pieniądze wydała na remont mieszkania. Tyle że mieszkanie stało się jej własnością dopiero w sierpniu 2015 r., kiedy otrzymała je w darowiźnie od małżonka, tymczasem część nakładów poniosła jeszcze przed tą datą.

Czy zakup działki rekreacyjnej z domkiem letniskowym uprawnia do ulgi w PIT przy sprzedaży mieszkania?

Wprawdzie mieszkała w tym lokalu w okresie, kiedy wykładała środki na remont, ale w trakcie komunikowania się z urzędem skarbowym uzyskała informacje, że mimo to części wydatków nie będzie mogła odliczyć. Chodziło o wydatki sprzed nabycia lokalu. W rezultacie w tym roku podatniczka złożyła zeznanie za rok 2015, w którym wykazała podatek nieuwzględniający wydatków na remont sprzed daty nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie złożyła wniosek do urzędu skarbowego o zmianę podejścia. Jak stwierdziła, nie dostała żadnej odpowiedzi, stąd decyzja o złożeniu wniosku o interpretację podatkową.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Trzeba nabyć mieszkania w ciągu 2 lat

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 15 września (sygnatura IBPB-2-2/4511-640/16-2/MZM) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy wprawdzie potwierdzili, że w ustawie wyraźnie mówi się, iż chodzi o własne cele mieszkaniowe, czyli podatnik musi być właścicielem albo przynajmniej współwłaścicielem lokalu, na który wydatkuje środki ze zbycia innej nieruchomości.

Wydatki na remont można odliczyć od przychodu ze sprzedaży mieszkania

Tyle że – uznali urzędnicy – w posiadanie lokalu lub udziału podatnik musi wejść do końca dwuletniego okresu, wyznaczonego przez przepisy. Ten zaś w danym przypadku upływał z końcem 2015 r. „Oznacza to, że nawet jeżeli w chwili ponoszenia wydatków na cele wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy podatnik nie dysponuje tytułem własności/współwłasności, to najpóźniej tytuł taki podatnik powinien uzyskać ostatniego dnia okresu o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kiedy może wydatkować środki na realizację własnych celów mieszkaniowych” – czytamy w interpretacji.

Skoro wnioskująca spełniła ten warunek, to nabyła prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Czyli będzie mogła złożyć korektę zeznania podatkowego za rok ubiegły i odzyskać niesłusznie zapłacony podatek.

Marek Siudaj, Tax Care

Zobacz także: Remont

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA