REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont mieszkania przed jego nabyciem a prawo do zwolnienia z podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na remont przeprowadzony przed nabyciem mieszkania dają prawo do zwolnienia z podatku /Fot. Shutterstock
Wydatki na remont przeprowadzony przed nabyciem mieszkania dają prawo do zwolnienia z podatku /Fot. Shutterstock
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z podatku od przedwczesnej sprzedaży nieruchomości, powinni zwracać uwagę na terminy. Chodzi o okres 2 lat, w których powinni dokonać wydatków uprawniających do zwolnienia. Znaczenie ma również to, kiedy stają się właścicielami nieruchomości, w których przeprowadzają remont.

Ci, którzy sprzedadzą nieruchomość w okresie dłuższym niż 5 lat od chwili nabycia, są zwolnieni z podatku dochodowego od zysków ze sprzedaży. Ale ci, którzy terminu nie dopilnują, muszą podatek zapłacić. W tę pułapkę bardzo często wpadają osoby, które dziedziczą nieruchomości po członkach rodziny. Wówczas bowiem bardzo często decydują się na szybką sprzedaż mieszkania lub działki.

REKLAMA

Autopromocja

Najpierw remontowała, potem dostała

Tak też postąpiła podatniczka, która w maju 2013 r. odziedziczyła po matce działkę, którą sprzedała już w lipcu tamtego roku. W zeznaniu za 2013 r. zadeklarowała, że wpływy ze sprzedaży przeznaczy na własne cele mieszkaniowe.

Rzeczywiście, pieniądze wydała na remont mieszkania. Tyle że mieszkanie stało się jej własnością dopiero w sierpniu 2015 r., kiedy otrzymała je w darowiźnie od małżonka, tymczasem część nakładów poniosła jeszcze przed tą datą.

Czy zakup działki rekreacyjnej z domkiem letniskowym uprawnia do ulgi w PIT przy sprzedaży mieszkania?

Wprawdzie mieszkała w tym lokalu w okresie, kiedy wykładała środki na remont, ale w trakcie komunikowania się z urzędem skarbowym uzyskała informacje, że mimo to części wydatków nie będzie mogła odliczyć. Chodziło o wydatki sprzed nabycia lokalu. W rezultacie w tym roku podatniczka złożyła zeznanie za rok 2015, w którym wykazała podatek nieuwzględniający wydatków na remont sprzed daty nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie złożyła wniosek do urzędu skarbowego o zmianę podejścia. Jak stwierdziła, nie dostała żadnej odpowiedzi, stąd decyzja o złożeniu wniosku o interpretację podatkową.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Trzeba nabyć mieszkania w ciągu 2 lat

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 15 września (sygnatura IBPB-2-2/4511-640/16-2/MZM) przyznała rację podatniczce. Urzędnicy wprawdzie potwierdzili, że w ustawie wyraźnie mówi się, iż chodzi o własne cele mieszkaniowe, czyli podatnik musi być właścicielem albo przynajmniej współwłaścicielem lokalu, na który wydatkuje środki ze zbycia innej nieruchomości.

Wydatki na remont można odliczyć od przychodu ze sprzedaży mieszkania

Tyle że – uznali urzędnicy – w posiadanie lokalu lub udziału podatnik musi wejść do końca dwuletniego okresu, wyznaczonego przez przepisy. Ten zaś w danym przypadku upływał z końcem 2015 r. „Oznacza to, że nawet jeżeli w chwili ponoszenia wydatków na cele wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy podatnik nie dysponuje tytułem własności/współwłasności, to najpóźniej tytuł taki podatnik powinien uzyskać ostatniego dnia okresu o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kiedy może wydatkować środki na realizację własnych celów mieszkaniowych” – czytamy w interpretacji.

Skoro wnioskująca spełniła ten warunek, to nabyła prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Czyli będzie mogła złożyć korektę zeznania podatkowego za rok ubiegły i odzyskać niesłusznie zapłacony podatek.

Marek Siudaj, Tax Care

Zobacz także: Remont

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA