REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwota wolna od podatku - ile i dla kogo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kwota wolna od podatku. Ile i dla kogo? /fot. Fotolia
Kwota wolna od podatku. Ile i dla kogo? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość kwoty wolnej od podatku to od lat kula u nogi polskich podatników, a jednocześnie powód do wstydu dla rządzących, gdyż w tej kategorii biją nas na głowę nawet takie kraje, których umiejscowienie na mapie sprawiłoby duże problemy większości z nas, np. Zambia, Tanzania czy Botswana.

Powstaje zatem pytanie, czy doczekamy czasów, w których kwota wolna od podatku znacząco wzrośnie, czy też może inne jurysdykcje, takie jak Wielka Brytania, będą wciąż przyciągały polskich przedsiębiorców poprzez zagwarantowanie takich warunków, w których prowadzenie działalności gospodarczej w Anglii, Walii lub Szkocji, stanie się bez porównania bardziej opłacalne niż praca w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, iż obecna kwota wolna od podatku w Polsce wynosi zaledwie 3,091 złotych, co oznacza, że z podatku dochodowego zwolnione są jedynie osoby osiągające dochód niemal dwukrotnie niższy od minimum egzystencji! Owszem, w trakcie zeszłorocznej kampanii wyborczej, politycy PiS obiecywali podnieść rzeczoną kwotę, ale póki co na obietnicach się skończyło: zamiast zmian w ciągu pierwszych stu dni rządów, mamy plany na rok 2017, zamiast proponowanej stawki 8,000 złotych, mamy zaledwie planowane 6,600, a zamiast kwoty dla wszystkich, mamy jedynie dla wybranych. Co więcej, dla rocznego dochodu brutto powyżej 127,000 zł (ok.10,500 zł brutto/miesięcznie) nie będzie kwoty wolnej! Nic więc dziwnego, że oczy zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników kierują się na jurysdykcje oferujące lepsze i przede wszystkim stabilniejsze warunki. W tym oczywiście na Wielką Brytanię.

W przeliczeniu na naszą walutę, kwota wolna od podatku wynosi obecnie około 60,000 złotych, a od kwietnia przyszłego roku ma jeszcze wzrosnąć (11,500 GBP). I to dla wszystkich, a nie tylko dla wybranych (idealna z perspektywy przedsiębiorców i podatników sytuacja: jeżeli zmiana, to na lepsze). Jest to wyraźna oznaka sprawiedliwego traktowania podatników przez władze, nie różnicujące ich na lepszych obdarzonych przywilejami i gorszych, ponoszących koszta tychże przywilejów. Biorąc pod uwagę prostotę zakładania firm w Wielkiej Brytanii, oczywistym wydaje się, że tamtejszy rynek nie będzie narzekał na brak inwestorów, w tym tych z Polski. Atrakcyjne prawo, przyjazne nastawienie urzędników wobec biznesmenów, a przede wszystkim omawiana bardzo wysoka kwota wolna od podatku działają i działać będą na nich jak magnes. Szczególnie owa kwota, jako że przekłada się ona na bezpośrednie korzyści finansowe dla tych podatników, którzy nie przekroczą jej granicy. Brak podatku to więcej pieniędzy w kieszeni, to nowe inwestycje, nowe możliwości reklamowe i promocyjne, a także, co może najważniejsze, życie na wyższym poziomie.

REKLAMA

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I dlatego właśnie wydaje się niemal pewnym, że pomimo powolnych i póki co niezbyt efektywnych prób reform polskiego systemu podatkowego, to właśnie założenie działalności gospodarczej w Anglii, Walii lub Szkocji dla wielu naszych rodaków stanie się sposobem na życie. A coraz więcej spółek LTD w UK będzie miało polskich właścicieli.

Autor: B.Fuchs

www.admiral.tax

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA