REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie obrotu walutami wirtualnymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Krzysztof Wiśniewski
Krzysztof Wiśniewski
Doradca podatkowy. Menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Agnieszka Kalicińska
Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa
Opodatkowanie obrotu walutami wirtualnymi
Opodatkowanie obrotu walutami wirtualnymi

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż lub zamiana walut wirtualnych (kryptowalut) takich jak: bitcoin, litecoin, ether i innych staje się coraz bardziej powszechna. Jednak w naszym systemie podatkowym nie ma jeszcze precyzyjnych regulacji w tym zakresie. Brakuje także jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych i utrwalonej praktyki organów podatkowych odnośnie opodatkowania takich transakcji.

Skutki podatkowe

Ministerstwo Finansów w kwietniu na swojej stronie internetowej opublikowało informację dotyczącą skutków podatkowych obrotu kryptowalutami jakie występują na gruncie PIT, VAT i PCC. Chociaż informacja ta nie ma takiej mocy wiążącej jak interpretacja ogólna, wywołała szereg dyskusji. Przede wszystkim ze względu na założenie, że przychód uzyskany w wyniku obrotu kryptowalutami powinien być rozpoznawany odrębnie, w odniesieniu do każdej transakcji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W konsekwencji, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w interpretacjach indywidualnych, podtrzymując stanowisko MF wskazuje, że przychód powstaje nie tylko w sytuacji, gdy dochodzi do zamiany kryptowaluty na walutę tradycyjną. Zdaniem DKIS, podatnik powinien rozpoznawać przychód podatkowy również w przypadku zamiany jednej kryptowaluty na drugą. Już w momencie dokonania wymiany tych kryptowalut i w wysokości otrzymanych wówczas wartości pieniężnych (przykładowo: interpretacja DKIS z dnia 24 maja 2018 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.237.2018.2.PSZ).

Profiskalne interpretacje – wątpliwości.

Te wyraźnie profiskalne interpretacje wzbudzają jednak wiele wątpliwości. Przede wszystkim ze względu na brak technicznych możliwości wyodrębnienia poszczególnych transakcji i wykazywania odrębnie wartości każdej z nich. Zamiana kryptowalut na wirtualnych giełdach często odbywa się w sposób zautomatyzowany, z prędkością nawet do kilkudziesięciu transakcji na minutę. Ze względu na dużą dynamikę zmiany wartości poszczególnych kryptowalut, brakuje punktu odniesienia, który pozwoliłby na rzeczywiste określenie wartości takiej transakcji. Jest to zatem możliwe dopiero w momencie zamiany kryptowaluty na walutę tradycyjną albo na towar lub usługę.

Taki punkt widzenia podzielił WSA w Olsztynie. W wyroku z dnia 9 maja 2018 r. (sygn. I SA/Ol 201/18). Odwołując się do wyroku NSA z dnia 6 marca 2018 r. (sygn. II FSK 488/16) wskazał, że za bezsporny uznać należy fakt, iż kryptowaluta w praktyce stosunków cywilnoprawnych stanowi rodzaj mienia. W konsekwencji czego przychód ze sprzedaży kryptowaluty powinien być uznawany za przychód z praw majątkowych. Natomiast prowadzenie handlu różnymi rodzajami waluty elektronicznej w sposób ciągły, zorganizowany i we własnym imieniu, powinno zostać zakwalifikowane do źródła z działalności gospodarczej.

REKLAMA

WSA podkreślił jednak, że zgodnie z definicją Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego kryptowaluta jako jedynie „cyfrowa reprezentacja wartości”, pozbawiona jest samoistnej wartości majątkowej. W konsekwencji, w przypadku wymiany jednej kryptowaluty na inną, podatnik może ustalić jedynie jej przybliżoną wartość na moment zamiany. Ustalenie wartości rzeczywistej możliwe będzie dopiero po przewalutowaniu na walutę tradycyjną albo po dokonaniu zapłaty za towar lub usługę. Ponadto kluczową w analizowanej sprawie dla WSA okazała się kwestia, że wobec wskazanych powyżej trudności technicznych, związanych z dynamiką obrotu kryptowalutami, DKIS w zaskarżonej interpretacji nie wskazał, w jaki konkretnie sposób albo przy zastosowaniu jakiej metody podatnik mógłby określić wartość kryptowaluty i kwotę przychodu na moment jej zamiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując
W związku z niedostosowaniem przepisów do specyfiki obrotu wirtualnymi walutami, Ministerstwo Finansów już w kwietniu zapowiadało zaproponowanie „innych, bardziej dogodnych form opodatkowania kryptowalut”. Jednak w obecnym stanie prawnym, wyrok WSA w Olsztynie, choć jeszcze nieprawomocny, wskazuje na pewną tendencję, która może utrzymać się w przypadku orzeczeń zapadających w analogicznych skargach na niekorzystne dla podatników handlujących kryptowalutami interpretacje indywidualne.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA