REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki podatek od nieruchomości nie wykorzystywanej w całości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
podatek od niewykorzystywanej nieruchomości
podatek od niewykorzystywanej nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „ustawa”), podatnikami podatku od nieruchomości, są:
- osoby fizyczne,
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej,
które są m.in. właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

A więc również spółka z o.o jest podatnikiem tego podatku.

Z kolei właściwym organem podatkowym w sprawach podatków i opłat jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Podatkiem od nieruchomości będą obciążone grunty, budynki i budowle zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

W art. 2 ust. 1 ww. ustawy czytamy, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ażeby określić przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości należy również zwrócić uwagę na treść definicji zawartych w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

REKLAMA

I tak, za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Przepis art. 1a ust. 1 pkt 4 ustawy stwierdza, iż za działalność gospodarczą uważa się działalność, o której mowa w przepisach prawa działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2.

Podatkowi od nieruchomości podlegają również budowle na nieruchomości. Przedtem jednak należy ustalić, czy konkretny obiekt jest budowlą na podstawie ww. ustawy.

Zgodnie z art. 1a ustawy za budynek uważa się obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

REKLAMA

Budowlą natomiast jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który nie wypełnia definicji budynku lub obiektu małej architektury, a także urządzenia budowlanego w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, i które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Najczęściej za budowle uważa się m.in. linie przesyłowe, słupy, reklamy przy drogach itd.

Niestety przedsiębiorca, który kupił zabudowaną nieruchomość i nie będzie jej wykorzystywał do działalności gospodarczej w całości, to i tak będzie musiał odprowadzać podatek od całej powierzchni przedmiotowej nieruchomości.

Nieistotne jest to, że nie wykorzystuje jej w całości. W przepisach bowiem nie przewidziano takiej możliwości. Przyjmuje się zatem pewnego rodzaju fikcję, że dane nieruchomości, budynki, budowle, itp. (jeżeli spełniają określone przepisami warunki) powinny być i są wykorzystywane w całości.

Z tego punktu widzenia przed zakupem, i w tym konkretnym przypadku, należało przeprowadzić planowanie podatkowe, tj. najprościej mówiąc, znalezienie najskuteczniejszego sposobu i rozwiązania minimalizowania kosztów podatkowych (optymalizacja podatkowa).

W konsekwencji, bez uprzedniego przeprowadzonego planowania podatkowego, spółka będzie musiała płacić wyższy podatek od nieruchomości w stosunku do korzyści jakie uzyska z nieruchomości.

Niestety, takie stanowisko mało korzystne dla podatnika, utrzymują organy podatkowe i sądy administracyjne, np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1888/07, stwierdził, że cyt.: „sam fakt posiadania przez przedsiębiorcę skutkuje tym, że budynek, budowla, grunt są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tak więc różnego rodzaju obiekty niewykorzystywane w danym momencie lub gdzie prowadzona jest innego rodzaju działalność niż gospodarcza, należy uznać za związane z działalnością gospodarczą”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA