Jakiego typu zwolnienia w podatku od nieruchomości może wprowadzać gmina?
REKLAMA
REKLAMA
Przepis art. 168 Konstytucji RP daje prawo jednostkom samorządu terytorialnego do uchwalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie ustalonym ustawą.
REKLAMA
Artykuł 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera katalog zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
Rada gminy może wprowadzać zwolnienia, ale tylko przedmiotowe w podatku od nieruchomości. Są to zwolnienia, z których może skorzystać każdy, o ile spełni warunki.
Polecamy: Czy podział majątku dorobkowego małżonków podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?
Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.
Przykładem jest zwolnienie dla podmiotów prowadzących określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tego zwolnienia w podatku od nieruchomości może skorzystać każdy, kto podejmie taką działalność.
Natomiast zwolnienia podmiotowe są adresowane tylko do określonej kategorii podmiotów. Dlatego zwolnienie to nie ma charakteru powszechnego i nie może być wprowadzane przez radę gminy.
Jak kwalifikować zwolnienia o charakterze mieszanym: przedmiotowo-podmiotowym?
W dniu 21 lipca 2009 r. zapadł wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. (sygn. akt SA/Go 264/09), w którym. sąd oceniał legalność wprowadzenia w gminie zwolnienia podatkowego adresowanego tylko do osób, których jedynym dochodem są świadczenia z tytułu pracy w gospodarstwie rolnym, wypłacane wyłącznie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Sąd uznał to zwolnienie za przywilej podatkowy o charakterze mieszanym podmiotowo-przedmiotowym, w którym decydujące znaczenie należy przypisać wyróżnikowi podmiotowemu. O możliwości skorzystania ze zwolnienia decyduje kryterium pochodzenia dochodu w sytuacji, gdy nie każdy ma prawo ubezpieczyć się w KRUS.
Polecamy: Kupujesz używaną rzecz za ponad 1000 zł - zapłać PCC
Zwolnienie jest więc niedostępne dla wszystkich podatników. Grupa podatników uprzywilejowana została ze względu na kryteria indywidualizujące, a więc podmiotowe, co jest naruszeniem ww. przepisów.
Zdaniem WSA „(…) Jak słusznie wskazał skarżący, Rada Miejska nie miała kompetencji do wprowadzenia zwolnień podmiotowych w podatku od nieruchomości, ponieważ art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dopuszcza możliwość wprowadzania zwolnień z podatku od nieruchomości jedynie o charakterze przedmiotowym. Należy zgodzić się ze skarżącym, że wprowadzone w § 2 pkt 4 uchwały zwolnienie spełnia cechy zwolnienia podmiotowego. (…)Przyznaną organom samorządu kompetencję należy odczytywać ściśle wyłączając zabiegi interpretacyjne poszerzające ją o zwolnienia o charakterze mieszanym.”
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat