REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata
Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada osoby fizyczne mają czas na zapłacenie ostatniej (IV) raty podatku od nieruchomości za 2013 rok. W niektórych przypadkach opłata za miejsce garażowe znacząco (nawet dziesięciokrotnie) przekracza stawkę za mieszkanie, w innych jest jej równa. Home Broker wyjaśnia, skąd ta różnica.

Podatek od nieruchomości nie jest wielkim problemem dla przeciętnego Polaka. Stanowi niewielki ułamek w domowym budżecie i największym problemem jest zwykle nie jego wysokość, a zapamiętanie, że trzeba go opłacić.

REKLAMA

REKLAMA

Maksymalna stawka na 2013 rok to 0,73 zł za metr kwadratowy mieszkania (0,74 zł w 2014 r.). W przypadku lokalu o powierzchni 50 mkw. roczna opłata nie przekroczy więc 36,50 zł, ale należy pamiętać jeszcze o podatku za część wspólną nieruchomości oraz za grunt, na którym budynek jest położony.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Wybrane maksymalne stawki podatku od nieruchomości

REKLAMA

Od gruntów:

2013 r.

2014 r.

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw.

0,88 zł

0,89 zł

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektr. wodnych, od 1 ha

4,51 zł

4,56 zł

pozostałych, od 1 mkw.

0,45 zł

0,46 zł

Od budynków lub ich części:

2013 r.

2014 r.

mieszkalnych, od 1 mkw. pow. użytkowej

0,73 zł

0,74 zł

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw. pow. użytkowej

22,82 zł

23,03 zł

Pozostałych, od 1 mkw. pow. użytkowej

7,66 zł

7,73 zł

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości 2014 - stawki maksymalne

Informację o wysokości podatków właściciele nieruchomości (będący osobami fizycznymi) otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której położona jest nieruchomość. Przytoczona stawka to wartość maksymalna, ostateczną decyzję o wysokości stawek podatku podejmuje rada każdej gminy. Decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego za dany rok właściciel nieruchomości powinien otrzymać na początku roku. Informacje o stawkach za mkw. można też znaleźć na stronach internetowych urzędów gmin oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Warto jednak wiedzieć, że podatek należny za powierzchnię mieszkania to nie jedyny, z którym musi się liczyć właściciel nieruchomości. Do tego należy dodać:

- podatek od gruntu, na którym stoi budynek oraz podatek jego części wspólnych (w zależności od udziału w nich);

- podatek od miejsca postojowego w garażu podziemnym, jego części wspólnych oraz gruntu, na którym stoi.

Rzecz w tym, że nabycie miejsca postojowego może nastąpić na dwa różne sposoby: albo jako udział w garażu podziemnym będącym samodzielnym lokalem niemieszkalnym, albo jako przynależność lokalu mieszkalnego. I to właśnie od charakteru prawnego garażu wielostanowiskowego zależy wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie bowiem z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2012 r. (II FPS 4/11) jeżeli garaż stanowi wyodrębniony lokal, to nie dzieli on losu budynku mieszkalnego, w którym się znajduje, tylko podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla tzw. pozostałych budynków lub ich części.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - IV kwartał

Do ustalenia wysokości podatku służy więc zupełnie inna stawka, której maksymalny poziom to 7,66 zł za mkw. (7,73 zł w roku 2014), co oznacza, że już dla 15-metrowego miejsca garażowego opłata może wynieść ponad 100 zł.

W przypadku, gdy miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność lokalu, jest ono opodatkowane identyczną stawką jak sam lokal, co oznacza, że dla przykładowego 15-metrowego garażu wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy 11 zł.

Zatem osoby posiadające miejsce garażowe muszą liczyć się z tym, że ich koszty z tytułu podatku od nieruchomości mogą być kilkukrotnie wyższe niż sam podatek za mieszkanie. Po zsumowaniu wszystkich należnych kwot (za mieszkanie, garaż oraz grunty pod nimi) może okazać się, że właściciel 50-metrowego mieszkania i miejsca garażowego łącznie do zapłaty będzie miał ponad 200 zł.


Z informacji Home Broker wynika, że prowadzone są prace mające na celu znowelizowanie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w celu ujednolicenia zasad opodatkowania miejsc garażowych i nie ma co liczyć na to, że podatki za miejsca garażowe będą liczone jednolicie po niższych stawkach.

W przypadku spółdzielni mieszkaniowych kwestią podatku martwić się nie trzeba. Płaci go spółdzielnia (po stawkach ustalonych przez radę gminy), a jej członkowie mają go wliczony w miesięczny czynsz.

Marcin Krasoń, Home Broker, nr tel. 609 980 403, marcin.krason@homebroker.pl
Współpraca: Jakub Chowaniec, prawnik Home Broker

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA