REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata
Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada osoby fizyczne mają czas na zapłacenie ostatniej (IV) raty podatku od nieruchomości za 2013 rok. W niektórych przypadkach opłata za miejsce garażowe znacząco (nawet dziesięciokrotnie) przekracza stawkę za mieszkanie, w innych jest jej równa. Home Broker wyjaśnia, skąd ta różnica.

Podatek od nieruchomości nie jest wielkim problemem dla przeciętnego Polaka. Stanowi niewielki ułamek w domowym budżecie i największym problemem jest zwykle nie jego wysokość, a zapamiętanie, że trzeba go opłacić.

REKLAMA

REKLAMA

Maksymalna stawka na 2013 rok to 0,73 zł za metr kwadratowy mieszkania (0,74 zł w 2014 r.). W przypadku lokalu o powierzchni 50 mkw. roczna opłata nie przekroczy więc 36,50 zł, ale należy pamiętać jeszcze o podatku za część wspólną nieruchomości oraz za grunt, na którym budynek jest położony.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Wybrane maksymalne stawki podatku od nieruchomości

REKLAMA

Od gruntów:

2013 r.

2014 r.

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw.

0,88 zł

0,89 zł

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektr. wodnych, od 1 ha

4,51 zł

4,56 zł

pozostałych, od 1 mkw.

0,45 zł

0,46 zł

Od budynków lub ich części:

2013 r.

2014 r.

mieszkalnych, od 1 mkw. pow. użytkowej

0,73 zł

0,74 zł

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw. pow. użytkowej

22,82 zł

23,03 zł

Pozostałych, od 1 mkw. pow. użytkowej

7,66 zł

7,73 zł

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości 2014 - stawki maksymalne

Informację o wysokości podatków właściciele nieruchomości (będący osobami fizycznymi) otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której położona jest nieruchomość. Przytoczona stawka to wartość maksymalna, ostateczną decyzję o wysokości stawek podatku podejmuje rada każdej gminy. Decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego za dany rok właściciel nieruchomości powinien otrzymać na początku roku. Informacje o stawkach za mkw. można też znaleźć na stronach internetowych urzędów gmin oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Warto jednak wiedzieć, że podatek należny za powierzchnię mieszkania to nie jedyny, z którym musi się liczyć właściciel nieruchomości. Do tego należy dodać:

- podatek od gruntu, na którym stoi budynek oraz podatek jego części wspólnych (w zależności od udziału w nich);

- podatek od miejsca postojowego w garażu podziemnym, jego części wspólnych oraz gruntu, na którym stoi.

Rzecz w tym, że nabycie miejsca postojowego może nastąpić na dwa różne sposoby: albo jako udział w garażu podziemnym będącym samodzielnym lokalem niemieszkalnym, albo jako przynależność lokalu mieszkalnego. I to właśnie od charakteru prawnego garażu wielostanowiskowego zależy wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie bowiem z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2012 r. (II FPS 4/11) jeżeli garaż stanowi wyodrębniony lokal, to nie dzieli on losu budynku mieszkalnego, w którym się znajduje, tylko podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla tzw. pozostałych budynków lub ich części.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - IV kwartał

Do ustalenia wysokości podatku służy więc zupełnie inna stawka, której maksymalny poziom to 7,66 zł za mkw. (7,73 zł w roku 2014), co oznacza, że już dla 15-metrowego miejsca garażowego opłata może wynieść ponad 100 zł.

W przypadku, gdy miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność lokalu, jest ono opodatkowane identyczną stawką jak sam lokal, co oznacza, że dla przykładowego 15-metrowego garażu wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy 11 zł.

Zatem osoby posiadające miejsce garażowe muszą liczyć się z tym, że ich koszty z tytułu podatku od nieruchomości mogą być kilkukrotnie wyższe niż sam podatek za mieszkanie. Po zsumowaniu wszystkich należnych kwot (za mieszkanie, garaż oraz grunty pod nimi) może okazać się, że właściciel 50-metrowego mieszkania i miejsca garażowego łącznie do zapłaty będzie miał ponad 200 zł.


Z informacji Home Broker wynika, że prowadzone są prace mające na celu znowelizowanie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w celu ujednolicenia zasad opodatkowania miejsc garażowych i nie ma co liczyć na to, że podatki za miejsca garażowe będą liczone jednolicie po niższych stawkach.

W przypadku spółdzielni mieszkaniowych kwestią podatku martwić się nie trzeba. Płaci go spółdzielnia (po stawkach ustalonych przez radę gminy), a jej członkowie mają go wliczony w miesięczny czynsz.

Marcin Krasoń, Home Broker, nr tel. 609 980 403, marcin.krason@homebroker.pl
Współpraca: Jakub Chowaniec, prawnik Home Broker

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA