REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata
Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada osoby fizyczne mają czas na zapłacenie ostatniej (IV) raty podatku od nieruchomości za 2013 rok. W niektórych przypadkach opłata za miejsce garażowe znacząco (nawet dziesięciokrotnie) przekracza stawkę za mieszkanie, w innych jest jej równa. Home Broker wyjaśnia, skąd ta różnica.

Podatek od nieruchomości nie jest wielkim problemem dla przeciętnego Polaka. Stanowi niewielki ułamek w domowym budżecie i największym problemem jest zwykle nie jego wysokość, a zapamiętanie, że trzeba go opłacić.

REKLAMA

REKLAMA

Maksymalna stawka na 2013 rok to 0,73 zł za metr kwadratowy mieszkania (0,74 zł w 2014 r.). W przypadku lokalu o powierzchni 50 mkw. roczna opłata nie przekroczy więc 36,50 zł, ale należy pamiętać jeszcze o podatku za część wspólną nieruchomości oraz za grunt, na którym budynek jest położony.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Wybrane maksymalne stawki podatku od nieruchomości

REKLAMA

Od gruntów:

2013 r.

2014 r.

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw.

0,88 zł

0,89 zł

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektr. wodnych, od 1 ha

4,51 zł

4,56 zł

pozostałych, od 1 mkw.

0,45 zł

0,46 zł

Od budynków lub ich części:

2013 r.

2014 r.

mieszkalnych, od 1 mkw. pow. użytkowej

0,73 zł

0,74 zł

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw. pow. użytkowej

22,82 zł

23,03 zł

Pozostałych, od 1 mkw. pow. użytkowej

7,66 zł

7,73 zł

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości 2014 - stawki maksymalne

Informację o wysokości podatków właściciele nieruchomości (będący osobami fizycznymi) otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której położona jest nieruchomość. Przytoczona stawka to wartość maksymalna, ostateczną decyzję o wysokości stawek podatku podejmuje rada każdej gminy. Decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego za dany rok właściciel nieruchomości powinien otrzymać na początku roku. Informacje o stawkach za mkw. można też znaleźć na stronach internetowych urzędów gmin oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Warto jednak wiedzieć, że podatek należny za powierzchnię mieszkania to nie jedyny, z którym musi się liczyć właściciel nieruchomości. Do tego należy dodać:

- podatek od gruntu, na którym stoi budynek oraz podatek jego części wspólnych (w zależności od udziału w nich);

- podatek od miejsca postojowego w garażu podziemnym, jego części wspólnych oraz gruntu, na którym stoi.

Rzecz w tym, że nabycie miejsca postojowego może nastąpić na dwa różne sposoby: albo jako udział w garażu podziemnym będącym samodzielnym lokalem niemieszkalnym, albo jako przynależność lokalu mieszkalnego. I to właśnie od charakteru prawnego garażu wielostanowiskowego zależy wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie bowiem z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2012 r. (II FPS 4/11) jeżeli garaż stanowi wyodrębniony lokal, to nie dzieli on losu budynku mieszkalnego, w którym się znajduje, tylko podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla tzw. pozostałych budynków lub ich części.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - IV kwartał

Do ustalenia wysokości podatku służy więc zupełnie inna stawka, której maksymalny poziom to 7,66 zł za mkw. (7,73 zł w roku 2014), co oznacza, że już dla 15-metrowego miejsca garażowego opłata może wynieść ponad 100 zł.

W przypadku, gdy miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność lokalu, jest ono opodatkowane identyczną stawką jak sam lokal, co oznacza, że dla przykładowego 15-metrowego garażu wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy 11 zł.

Zatem osoby posiadające miejsce garażowe muszą liczyć się z tym, że ich koszty z tytułu podatku od nieruchomości mogą być kilkukrotnie wyższe niż sam podatek za mieszkanie. Po zsumowaniu wszystkich należnych kwot (za mieszkanie, garaż oraz grunty pod nimi) może okazać się, że właściciel 50-metrowego mieszkania i miejsca garażowego łącznie do zapłaty będzie miał ponad 200 zł.


Z informacji Home Broker wynika, że prowadzone są prace mające na celu znowelizowanie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w celu ujednolicenia zasad opodatkowania miejsc garażowych i nie ma co liczyć na to, że podatki za miejsca garażowe będą liczone jednolicie po niższych stawkach.

W przypadku spółdzielni mieszkaniowych kwestią podatku martwić się nie trzeba. Płaci go spółdzielnia (po stawkach ustalonych przez radę gminy), a jej członkowie mają go wliczony w miesięczny czynsz.

Marcin Krasoń, Home Broker, nr tel. 609 980 403, marcin.krason@homebroker.pl
Współpraca: Jakub Chowaniec, prawnik Home Broker

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA