REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata
Podatek od nieruchomości - do 15 listopada IV rata

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada osoby fizyczne mają czas na zapłacenie ostatniej (IV) raty podatku od nieruchomości za 2013 rok. W niektórych przypadkach opłata za miejsce garażowe znacząco (nawet dziesięciokrotnie) przekracza stawkę za mieszkanie, w innych jest jej równa. Home Broker wyjaśnia, skąd ta różnica.

Podatek od nieruchomości nie jest wielkim problemem dla przeciętnego Polaka. Stanowi niewielki ułamek w domowym budżecie i największym problemem jest zwykle nie jego wysokość, a zapamiętanie, że trzeba go opłacić.

REKLAMA

REKLAMA

Maksymalna stawka na 2013 rok to 0,73 zł za metr kwadratowy mieszkania (0,74 zł w 2014 r.). W przypadku lokalu o powierzchni 50 mkw. roczna opłata nie przekroczy więc 36,50 zł, ale należy pamiętać jeszcze o podatku za część wspólną nieruchomości oraz za grunt, na którym budynek jest położony.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Wybrane maksymalne stawki podatku od nieruchomości

REKLAMA

Od gruntów:

2013 r.

2014 r.

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw.

0,88 zł

0,89 zł

pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektr. wodnych, od 1 ha

4,51 zł

4,56 zł

pozostałych, od 1 mkw.

0,45 zł

0,46 zł

Od budynków lub ich części:

2013 r.

2014 r.

mieszkalnych, od 1 mkw. pow. użytkowej

0,73 zł

0,74 zł

związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od 1 mkw. pow. użytkowej

22,82 zł

23,03 zł

Pozostałych, od 1 mkw. pow. użytkowej

7,66 zł

7,73 zł

Podatki i opłaty lokalne 2014 - stawki maksymalne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości 2014 - stawki maksymalne

Informację o wysokości podatków właściciele nieruchomości (będący osobami fizycznymi) otrzymują od wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której położona jest nieruchomość. Przytoczona stawka to wartość maksymalna, ostateczną decyzję o wysokości stawek podatku podejmuje rada każdej gminy. Decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego za dany rok właściciel nieruchomości powinien otrzymać na początku roku. Informacje o stawkach za mkw. można też znaleźć na stronach internetowych urzędów gmin oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

Warto jednak wiedzieć, że podatek należny za powierzchnię mieszkania to nie jedyny, z którym musi się liczyć właściciel nieruchomości. Do tego należy dodać:

- podatek od gruntu, na którym stoi budynek oraz podatek jego części wspólnych (w zależności od udziału w nich);

- podatek od miejsca postojowego w garażu podziemnym, jego części wspólnych oraz gruntu, na którym stoi.

Rzecz w tym, że nabycie miejsca postojowego może nastąpić na dwa różne sposoby: albo jako udział w garażu podziemnym będącym samodzielnym lokalem niemieszkalnym, albo jako przynależność lokalu mieszkalnego. I to właśnie od charakteru prawnego garażu wielostanowiskowego zależy wysokość zobowiązania podatkowego.

Zgodnie bowiem z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2012 r. (II FPS 4/11) jeżeli garaż stanowi wyodrębniony lokal, to nie dzieli on losu budynku mieszkalnego, w którym się znajduje, tylko podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla tzw. pozostałych budynków lub ich części.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - IV kwartał

Do ustalenia wysokości podatku służy więc zupełnie inna stawka, której maksymalny poziom to 7,66 zł za mkw. (7,73 zł w roku 2014), co oznacza, że już dla 15-metrowego miejsca garażowego opłata może wynieść ponad 100 zł.

W przypadku, gdy miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność lokalu, jest ono opodatkowane identyczną stawką jak sam lokal, co oznacza, że dla przykładowego 15-metrowego garażu wysokość zobowiązania podatkowego nie przekroczy 11 zł.

Zatem osoby posiadające miejsce garażowe muszą liczyć się z tym, że ich koszty z tytułu podatku od nieruchomości mogą być kilkukrotnie wyższe niż sam podatek za mieszkanie. Po zsumowaniu wszystkich należnych kwot (za mieszkanie, garaż oraz grunty pod nimi) może okazać się, że właściciel 50-metrowego mieszkania i miejsca garażowego łącznie do zapłaty będzie miał ponad 200 zł.


Z informacji Home Broker wynika, że prowadzone są prace mające na celu znowelizowanie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w celu ujednolicenia zasad opodatkowania miejsc garażowych i nie ma co liczyć na to, że podatki za miejsca garażowe będą liczone jednolicie po niższych stawkach.

W przypadku spółdzielni mieszkaniowych kwestią podatku martwić się nie trzeba. Płaci go spółdzielnia (po stawkach ustalonych przez radę gminy), a jej członkowie mają go wliczony w miesięczny czynsz.

Marcin Krasoń, Home Broker, nr tel. 609 980 403, marcin.krason@homebroker.pl
Współpraca: Jakub Chowaniec, prawnik Home Broker

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA