Kategorie

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Leszek Syguła
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym
W ramach tego postępowania następuje określenie wysokości Twojego podatku. Trzeba znać swoje prawa i obowiązki w postępowaniu podatkowym. Opłaca się też wiedzieć czego możemy wymagać od urzędu skarbowego.

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA


I. Kiedy może się zdarzyć postępowanie podatkowe


Większość podatków wpłacasz na konto organu podatkowego bez wezwania, składając jednocześnie odpowiedni formularz (np. VAT, PCC), w którym wskazałeś m.in. czynność podlegającą opodatkowaniu, podstawę opodatkowania, stawkę podatku.


Jeżeli tego nie zrobisz organ podatkowy wszczyna z urzędu w stosunku do Ciebie postępowanie w celu określenia zobowiązania pieniężnego – wysokości podatku.


Istnieją również podatki (np. podatek od spadków i darowizn, podatek od nieruchomości), których nie wpłacasz na konto organu podatkowego po samodzielnym ich wyliczeniu. Musisz przejść przez postępowanie podatkowe i oczekiwać na decyzję, którą to organ podatkowy ustali Ci wysokość zobowiązania pieniężnego.


Organ podatkowy prowadzi również postępowanie w sytuacji, gdy starasz się np. o umorzenie zaległości podatkowej lub rozłożenie jej na raty.


Wobec powyższego, w zależności od zaistniałego zdarzenia, organ podatkowy wszczyna i prowadzi w stosunku do Ciebie postępowanie:

- z urzędu, doręczając Ci postanowienie,
-na Twój wniosek (zeznanie), wówczas co do zasady nie otrzymujesz postanowienia.


Podstawowy akt prawny, w którym uregulowane jest postępowanie podatkowe to Ordynacja podatkowa (Op).


II. Jaki organ może prowadzić postępowanie


Postępowanie podatkowe jest prowadzone przez organ podatkowy, którym co do zasady jest:

  • naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa – organy I instancji,
  • dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej, samorządowe kolegium odwoławcze – organy II instancji.
Reklama


Organy podatkowe działają przy pomocy urzędów, w których zatrudnieni są pracownicy i to oni w rzeczywistości wykonują wszystkie czynności związane z postępowaniem podatkowym. Masz prawo znać imię i nazwisko pracownika, który zajmuje się Twoją sprawą


Istnieją również sytuacje, że organ podatkowy upoważnia pracowników do załatwiania spraw w jego imieniu. Wówczas pisma, które otrzymasz z urzędu mogą być opatrzone pieczątką np. z up. Burmistrza – Sekretarz Gminy lub z up. Naczelnika Urzędu Skarbowego – Kierownik Działu Podatków Pośrednich. Nie oznacza to, że zmieniona została właściwość organu.


III. Organ podatkowy musi przestrzegać zasad


Masz prawo żądać od organu podatkowego, by przestrzegał zasad nałożonych na niego przez przepisy Ordynacji podatkowej. Najważniejsze z nich to:


1) Zasada praworządności – działanie na podstawie przepisów prawa. Zwróć uwagę, czy podstawą wydania postanowienia, decyzji, wezwania i każdego innego działania urzędnika jest konkretny przepis ustawy lub rozporządzenia. Naruszenie tej zasady najczęściej skutkuje stwierdzeniem nieważności decyzji !


2) Zasada zaufania i zasada udzielania informacji – postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Masz więc prawo żądać, aby pracownicy organów podatkowych udzielali Ci niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.

Masz prawo pytać urzędnika o Twoją sprawę (zwłaszcza o przepisy z nią związane) i uzyskać odpowiedź, ale również organ podatkowy powinien z własnej inicjatywy o tym Cię informować.

Reklama


3) Zasada prawdy obiektywnej – organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym. Ciężar dowodzenia obciąża organ podatkowy, co nie oznacza, że nie możesz sam podejmować inicjatywy i zgłaszać dowodów.


4) Zasada czynnego udziału stron w każdym stadium postępowania – jako strona postępowania, masz prawo brać czynny udział w każdym jego stadium, a przed wydaniem decyzji wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wypowiedzieć się możesz podczas wizyty w urzędzie ustnie, do protokołu lub przesyłając do urzędu pismo. Naruszenie wskazanej zasady będzie skutkować wadliwością postępowania i doprowadzi do uchylenia rozstrzygnięcia w danej sprawie.

Organ podatkowy może odstąpić od powyższej zasady, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek Twój ma zostać wydana decyzja w całości go uwzględniająca. Działanie takie ma na celu przyśpieszenie zakończenia postępowania podatkowego i wydanie decyzji.

5) Zasada przekonywania stron – organy podatkowe mają obowiązek wyjaśnić Ci zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwianiu sprawy oraz powinny Cię przekonywać do dobrowolnego wykonania wydanej decyzji. Realizacja zasady ma miejsce podczas prowadzonego postępowania wyjaśniającego, jak też w uzasadnieniu decyzji podatkowej.


6) Zasada działania wnikliwego i prostego – organy podatkowe działają w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Jeżeli czynność nie wymaga sformalizowanych procedur (np. doręczenie postanowienia lub decyzji) może być ona dokonana przy pomocy telefonu, czy poczty elektronicznej.

Jeżeli sprawa nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinna być załatwiana niezwłocznie.


7) Zasada pisemności – sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej. Powinieneś pamiętać, że prawo daje Ci możliwość składania ustnie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków), lecz zgodnie z zasadą pisemności zostaną one utrwalone w protokole sporządzonym przez pracownika urzędu.


8) Zasada dwuinstancyjności – postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Masz prawo do rozstrzygnięcia sprawy w dwóch organach, gdzie organ odwoławczy kontroluje decyzję organu pierwszej instancji. Co do zasady odwołujemy się od decyzji:

  • naczelnika urzędu skarbowego do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) do samorządowego kolegium odwoławczego.


9) Zasada trwałości decyzji ostatecznych – decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Ich podważenie (czyli tzw. „wzruszenie”) możliwe jest tylko w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w przepisach. Zasada ta służy pewności obrotu prawnego, zapewnia podatnikom ochronę praw nabytych.


10) Zasada jawności – postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron. Zasada ta chroni Cię przed wglądem osób postronnych w Twoje indywidualne sprawy. Dane zawarte w deklaracjach oraz innych dokumentach składanych przez Ciebie do urzędu objęte są tajemnicą skarbową, której naruszenie przez pracownika może skutkować nałożeniem na niego nawet kary pozbawienia wolności do 5 lat.


IV. Wyłącz stronniczego urzędnika z prowadzenia Twojej sprawy.


Masz możliwość zwrócenia się do organu podatkowego z żądaniem wyłączenia urzędnika od udziału w postępowaniu. Możesz to zrobić jeżeli uprawdopodobnisz istnienie okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika rozpatrującego Twoją sprawę.


Wzór wniosku o wyłączenie pracownika organu podatkowego


V. Obawiasz się, że sam sobie nie poradzisz z fiskusem – ustanów pełnomocnika.

Możesz ustanowić pełnomocnika, z wyłączeniem sytuacji, gdy charakter czynności będzie wymagał Twojego osobistego działania (np. złożenie wyjaśnień).

Ordynacja podatkowa nie nakazuje, by pełnomocnikiem strony był wyłącznie adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy. Możesz nim ustanowić członka rodziny, kolegę, itd. Pełnomocnictwo dołącza się do akt postępowania w oryginale, bądź urzędowo poświadczone.



POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE I DOWODOWE


VI. Żądaj szybkiego zakończenia postępowania.


Postępowanie podatkowe powinno być zakończone bez zbędnej zwłoki. Granicznym terminem spraw zwykłych jest jeden miesiąc, a szczególnie skomplikowanych 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.


Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy (w wyjątkowych przypadkach 3 miesiące).

Niezwłocznie powinna być załatwiona sprawa, która może być rozpatrzona na podstawie dowodów przedstawionych przez Ciebie łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania.

Jeżeli sprawa nie zostanie załatwiona w terminie organ podatkowy ma obowiązek zawiadomić Cię o powyższym fakcie, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.


VII. Ponaglaj organ przedłużający postępowanie.


Przed przewlekłością postępowania powinieneś się bronić składając ponaglenie do organu wyższego stopnia, bez pośrednictwa organu, którego bezczynność kwestionujesz.


I tak, jeżeli sprawa nie załatwia w terminie przez:

  • naczelnika urzędu skarbowego - ponaglenie składasz do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego - ponaglenie składasz do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) - ponaglenie składasz do samorządowego kolegium odwoławczego.


Wzór ponaglenia


VIII. Sprawdź, czy organ podatkowy mógł Cię wezwać do stawienia się w urzędzie.


Organ podatkowy ma prawo wezwać Cię do stawienia w urzędzie, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • wymaga tego charakter czynności (np. osobiste złożenie wyjaśnień),
  • jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy.

Organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie lub zeznanie albo dokonać czynności w miejscu Twojego pobytu, gdy nie możesz stawić się w urzędzie z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny.


Co do zasady, termin wyznaczony w wezwaniu nie podlega zmianie. Jednak, jeżeli w z ważnych przyczyn (np. sprawy rodzinne, zawodowe) nie możesz stawić się w urzędzie w określonym dniu, masz prawo poprosić o wyznaczenie innego dogodnego dla Ciebie terminu.


IX. Reaguj na wezwania – unikniesz kary


Jeżeli w otrzymanym wezwaniu do dokonania określonej czynności (np. złożenie wyjaśnień, stawienie się w urzędzie) są określone skutki prawne niezastosowania się do niego, organ podatkowy może nałożyć na Ciebie karę porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Organ podatkowy nakłada karę porządkową w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.

Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


X. Przywrócenie terminu, czyli nie wszystko stracone.


Jeżeli nie zdążyłeś dokonać czynności w terminie, organ podatkowy obowiązany jest Ci go przywrócić pod warunkiem, że:

  • złożysz wniosek w terminie 7 dni od ustania przyczyny uchybienia,
  • uprawdopodobnisz, że uchybienie nastąpiło bez Twojej winy (np. ciężka choroba, ważne sprawy rodzinne),
  • dopełnisz czynności, dla której był określony termin.

Można żądać przywrócenia terminów procesowych (np. terminu do wniesienia zażalenia, odwołania). Przywracanie terminów wynikających z prawa materialnego (np. termin złożenia zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu / poniesionej straty w roku podatkowym – art. 45 ust. 1 updof) jest niedopuszczalne.


XI. Dokumentowanie postępowania.


Z każdej czynności postępowania mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy organ podatkowy sporządza zwięzły protokół. Wyjątkiem są sytuacje, w których czynność została utrwalona w inny sposób na piśmie.


Jeżeli protokół został sporządzony w jednym egzemplarzu możemy żądać od pracownika urzędu jego uwierzytelnionego odpisu. Przepisy nie nakładają obowiązku doręczania protokołu osobom uczestniczącym w czynnościach (np. świadkowi), ani nawet stronie postępowania.


XII. Ochrona Twoich danych.


Masz prawo do ochrony swoich danych. Dostęp do akt podatkowych dotyczących Twojej sprawy masz wyłącznie Ty, jako strona (lub ustanowiony przez Ciebie pełnomocnik) oraz upoważniony przez organ podatkowy urzędnik zajmujący się Twoją sprawą. Bezprawne ujawnienie informacji o postępowaniu osobom postronnym podlega odpowiedzialności karnej.


Obowiązkiem organu podatkowego jest umożliwienie Ci przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje Ci również po zakończeniu postępowania, lecz czynności te możesz dokonać tylko w urzędzie.


XIII. Zgłaszanie dowodów.

Organ podatkowy ma obowiązek przyjąć jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Możesz wnioskować do organu podatkowego o dopuszczenie dowodu. (np. dokumentów, zeznań świadków, oględzin przedmiotu, itd.).


Wzór wniosku o dopuszczenie dowodu


XIV. Przesłuchanie strony – czy to się opłaca ?


Jako strona możesz być przesłuchany, ale wyłącznie po wyrażeniu na to zgody. Z przesłuchania zostanie sporządzony protokół.

Dowód z przesłuchania strony należy odróżnić od wyjaśnień składanych przez stronę w toku postępowania, co przedstawia poniższa tabela.

Przesłuchanie strony

Wyjaśnienia strony

Walor dowodowy

Brak waloru dowodowego, określają jedynie kierunek postępowania dowodowego

Dokonane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań

Brak rygoru odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy

Nie można zmusić strony do złożenia zeznań

Strona nie może bezzasadnie odmówić złożenia wyjaśnień


Organy podatkowe bardzo rzadko korzystają z dowodu w postaci przesłuchania strony, lecz jeżeli zostaniesz wezwany do urzędu w wezwaniu musi być zawarta informacja o prawie odmowy wyrażenia zgody na przesłuchanie i o związanej z tym możliwości niestawienia się na wezwanie. Czasem warto zwrócić się z żądaniem do urzędu o przeprowadzenie takiego dowodu.



ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO


XV. Siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów.


Co do zasady w trakcie postępowania otrzymasz z urzędu co najmniej trzy pisma

  • postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego (art. 165 Op),
  • postanowienie o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego (art. 200 Op),
  • decyzję (art. 207 Op).


Na żadne z powyższych pism nie musisz reagować (prócz oczywiście obowiązku uiszczenia podatku wynikającego z decyzji). Organ podatkowy może Cię zobowiązać do podjęcia określonej czynności wyłącznie w drodze wezwania (art. 155 Op).


W momencie wydania postanowienia o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego organ podatkowy zakończył już zbieranie dowodów. Po zapoznaniu się z nimi oraz ewentualnym Twoim stanowiskiem wyda decyzję, która zakończy postępowanie w danej instancji.

Masz prawo, a nie obowiązek wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów, a możesz to zrobić pisemnie lub ustnie. Za brak reakcji na postanowienie nie poniesiesz konsekwencji.


XVI. Decyzja - zakończenie postępowania.


Decyzja organu podatkowego powinna zawierać następujące elementy

1) oznaczenie organu podatkowego,

2) datę jej wydania,

3) oznaczenie strony,

4) powołanie podstawy prawnej,

5) rozstrzygnięcie,

6) uzasadnienie faktyczne i prawne,

7) pouczenie o trybie odwoławczym - jeżeli od decyzji służy odwołanie,

8) podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. decyzja nakładająca na Ciebie podatek zawiera również pouczenie o odpowiedzialności karnej za usunięcie, ukrycie, zbycie, darowanie, zniszczenie, obciążenie albo uszkodzenie Twoich składników majątku, mające na celu udaremnienie egzekucji podatku wynikającego z tej decyzji. Kara za powyższe może wynosić od 3 miesięcy do lat 5 lat pozbawienia wolności (art. 300 Kodeksu karnego).


XVII. Organ rozstrzygnął w decyzji częściowo Twój wniosek– żądaj jej uzupełnienia.


Jeżeli decyzja nie rozstrzyga o Twoim żądaniu w całości (np. złożyłeś wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za III i IV kwartał, a w decyzji ujęty jest wyłącznie jeden z nich) przysługuje Ci złożenie żądania o uzupełnienie jej.

Wzór wniosku o uzupełnienie decyzji



POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE


XVIII.Odwołaj się od decyzji, gdy uważasz ją za błędną.


Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją masz prawo złożyć od niej odwołanie, które powinno zawierać

1) Twoje imię, nazwisko, adres i NIP (ewentualnie oznaczenie Twojego pełnomocnika, jeżeli występuje),

2) oznaczenie organu odwoławczego,

3) datę,

4) wskazanie decyzji, od której się odwołujesz,

5) podpis.

Dodatkowo w odwołaniu musisz:

1) wskazać zarzuty przeciw decyzji,

2) określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania,

3) wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Odwołanie jest Twoim zagwarantowanym prawem, masz prawo odwołać się od każdej decyzji.


Wzór odwołania


XIX. Pilnuj czasu złożenia odwołania


Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję w terminie 14 dni od jej otrzymania.

Termin 14 dniowy jest terminem procesowym i możesz wnosić o jego przywrócenie, pod warunkiem, że uchybienie terminu nie nastąpiło z Twojej winy (np. wskutek długotrwałej choroby, konieczności wyjazdu).


XX. Rozprawa przed organem podatkowym


Rozprawa przed organem podatkowym jest nowym rozwiązaniem. Prowadzi ją wyłącznie organ odwoławczy, jeżeli

  • zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub
  • sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania.


Rozprawa może być przeprowadzona również na Twój wniosek.


XXI. Wykonanie decyzji podatkowej.

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na podatnika podatek, nie podlega wykonaniu. Decyzja jest nieostateczna, gdy masz jeszcze czas na złożenie odwołania lub odwołałeś się od II instancji i decyzja nie została podtrzymana przez tę instancję. 

W kilku przypadkach decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy:
1)    z informacji urzędu wynika, że toczy się wobec Ciebie postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych,
2)    nie posiadasz majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia,
3)    dokonujesz czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości,
4)    okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące.

Na postanowienie w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności służy zażalenie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania decyzji.

Jeżeli decyzja jest ostateczna musisz ją wykonać (chyba że wstrzymano jej wykonanie).

Wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej może nastąpić w przypadku ustanowienia na Twój wniosek zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z tej decyzji wraz z odsetkami za zwłokę, w formie np:
1)    gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
2)    poręczenia banku,
3)    weksla z poręczeniem wekslowym banku (art. 33d).

Organ podatkowy pierwszej instancji wstrzyma z urzędu wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego po prawomocnym wpisie hipoteki przymusowej lub wpisie zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia.


XXII. Rodzaje orzeczeń organu odwoławczego.


Jeżeli organ odwoławczy przyjmie Twoje odwołanie do rozpatrzenia, co do zasady, może orzec w następujący sposób:

1) utrzymać w mocy decyzję organu pierwszej instancji,

2) uchylić decyzję organu pierwszej instancji:

a) w całości lub w części - i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy lub uchylając tę decyzję - umorzyć postępowanie w sprawie,

b) w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,

3) umorzyć postępowanie odwoławcze.

Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na Twoją niekorzyść. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny.


ODSZKODOWANIE, KARY, KOSZTY


XXIII. Nie rezygnuj z odszkodowania.


Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu podatkowego. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy prawa cywilnego.

Przysługuje Ci odszkodowanie nie tylko za poniesioną rzeczywistą stratę, lecz także za utracone korzyści.


XXIV. Kary porządkowe.


Jeżeli organ podatkowy prawidłowo Cię wezwał, a Ty:

  • nie stawiłeś się osobiście bez uzasadnionej przyczyny,
  • bezzasadnie odmówiłeś złożenia wyjaśnień, okazania przedmiotu oględzin lub udziału w innej czynności,
  • bez zezwolenia opuściłeś miejsce przeprowadzenia czynności przed jej zakończeniem,

możesz zostać ukarany karą porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Kara porządkowa nakładana jest w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.


Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


XXV. Koszty postępowania.


Co do zasady, koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina.


Organ podatkowy obowiązany jest zwrócić koszty postępowania, obejmujące koszty podróży i inne należności związane z Twoim osobistym stawiennictwem, jeżeli zostałeś błędnie wezwany do stawienia się w organie podatkowym bądź gdy postępowanie zostało wszczęte z urzędu.


Zwrot kosztów podróży i innych należności przysługuje również świadkom, biegłym i tłumaczom.

Zwrot koszów następuje po zgłoszeniu żądania organowi podatkowemu, który prowadzi postępowanie, przed wydaniem decyzji w sprawie, pod rygorem utraty tego roszczenia.


Wzór wnioskuo zwrot kosztów postępowania


Jeżeli organ podatkowy poniósł koszty postępowania w Twoim interesie lub na Twoje żądanie, a nie wynikają one z ustawowego obowiązku organu prowadzącego postępowanie, to możesz zostać obciążony tymi kosztami.


Leszek Syguła

ekspert podatkowy, prawnik,

doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Upadłości i restrukturyzacje firm w 2021 roku

    Upadłości i restrukturyzacje firm. W pierwszej połowie 2021 r. sądy ogłosiły upadłość wobec 201 firm. 36 proc. z nich było notowanych w Krajowym Rejestrze Długów już rok przed ogłoszeniem upadłości przez sąd, a w dniu bankructwa 58 proc. Znacznie większa liczba przedsiębiorstw została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym - aż 1064.

    Opłata koncesyjna dla magazynów energii i zmiana opłaty dla offshore

    Wysokość opłat koncesyjnych dla magazynowania energii elektrycznej oraz zmiana wysokości opłaty koncesyjnej na wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych zostanie uregulowana w III kwartale br.; nastąpi to w rozporządzeniu Rady Ministrów - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

    VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

    VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.