REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Leszek Syguła
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

W ramach tego postępowania następuje określenie wysokości Twojego podatku. Trzeba znać swoje prawa i obowiązki w postępowaniu podatkowym. Opłaca się też wiedzieć czego możemy wymagać od urzędu skarbowego.

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA

REKLAMA

Autopromocja


I. Kiedy może się zdarzyć postępowanie podatkowe


Większość podatków wpłacasz na konto organu podatkowego bez wezwania, składając jednocześnie odpowiedni formularz (np. VAT, PCC), w którym wskazałeś m.in. czynność podlegającą opodatkowaniu, podstawę opodatkowania, stawkę podatku.


Jeżeli tego nie zrobisz organ podatkowy wszczyna z urzędu w stosunku do Ciebie postępowanie w celu określenia zobowiązania pieniężnego – wysokości podatku.


Istnieją również podatki (np. podatek od spadków i darowizn, podatek od nieruchomości), których nie wpłacasz na konto organu podatkowego po samodzielnym ich wyliczeniu. Musisz przejść przez postępowanie podatkowe i oczekiwać na decyzję, którą to organ podatkowy ustali Ci wysokość zobowiązania pieniężnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Organ podatkowy prowadzi również postępowanie w sytuacji, gdy starasz się np. o umorzenie zaległości podatkowej lub rozłożenie jej na raty.


Wobec powyższego, w zależności od zaistniałego zdarzenia, organ podatkowy wszczyna i prowadzi w stosunku do Ciebie postępowanie:

- z urzędu, doręczając Ci postanowienie,
-na Twój wniosek (zeznanie), wówczas co do zasady nie otrzymujesz postanowienia.


Podstawowy akt prawny, w którym uregulowane jest postępowanie podatkowe to Ordynacja podatkowa (Op).


II. Jaki organ może prowadzić postępowanie


Postępowanie podatkowe jest prowadzone przez organ podatkowy, którym co do zasady jest:

  • naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa – organy I instancji,
  • dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej, samorządowe kolegium odwoławcze – organy II instancji.


Organy podatkowe działają przy pomocy urzędów, w których zatrudnieni są pracownicy i to oni w rzeczywistości wykonują wszystkie czynności związane z postępowaniem podatkowym. Masz prawo znać imię i nazwisko pracownika, który zajmuje się Twoją sprawą


Istnieją również sytuacje, że organ podatkowy upoważnia pracowników do załatwiania spraw w jego imieniu. Wówczas pisma, które otrzymasz z urzędu mogą być opatrzone pieczątką np. z up. Burmistrza – Sekretarz Gminy lub z up. Naczelnika Urzędu Skarbowego – Kierownik Działu Podatków Pośrednich. Nie oznacza to, że zmieniona została właściwość organu.


III. Organ podatkowy musi przestrzegać zasad


Masz prawo żądać od organu podatkowego, by przestrzegał zasad nałożonych na niego przez przepisy Ordynacji podatkowej. Najważniejsze z nich to:


1) Zasada praworządności – działanie na podstawie przepisów prawa. Zwróć uwagę, czy podstawą wydania postanowienia, decyzji, wezwania i każdego innego działania urzędnika jest konkretny przepis ustawy lub rozporządzenia. Naruszenie tej zasady najczęściej skutkuje stwierdzeniem nieważności decyzji !


2) Zasada zaufania i zasada udzielania informacji – postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Masz więc prawo żądać, aby pracownicy organów podatkowych udzielali Ci niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.

Masz prawo pytać urzędnika o Twoją sprawę (zwłaszcza o przepisy z nią związane) i uzyskać odpowiedź, ale również organ podatkowy powinien z własnej inicjatywy o tym Cię informować.

REKLAMA


3) Zasada prawdy obiektywnej – organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym. Ciężar dowodzenia obciąża organ podatkowy, co nie oznacza, że nie możesz sam podejmować inicjatywy i zgłaszać dowodów.


4) Zasada czynnego udziału stron w każdym stadium postępowania – jako strona postępowania, masz prawo brać czynny udział w każdym jego stadium, a przed wydaniem decyzji wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wypowiedzieć się możesz podczas wizyty w urzędzie ustnie, do protokołu lub przesyłając do urzędu pismo. Naruszenie wskazanej zasady będzie skutkować wadliwością postępowania i doprowadzi do uchylenia rozstrzygnięcia w danej sprawie.

Organ podatkowy może odstąpić od powyższej zasady, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek Twój ma zostać wydana decyzja w całości go uwzględniająca. Działanie takie ma na celu przyśpieszenie zakończenia postępowania podatkowego i wydanie decyzji.

5) Zasada przekonywania stron – organy podatkowe mają obowiązek wyjaśnić Ci zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwianiu sprawy oraz powinny Cię przekonywać do dobrowolnego wykonania wydanej decyzji. Realizacja zasady ma miejsce podczas prowadzonego postępowania wyjaśniającego, jak też w uzasadnieniu decyzji podatkowej.


6) Zasada działania wnikliwego i prostego – organy podatkowe działają w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Jeżeli czynność nie wymaga sformalizowanych procedur (np. doręczenie postanowienia lub decyzji) może być ona dokonana przy pomocy telefonu, czy poczty elektronicznej.

Jeżeli sprawa nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinna być załatwiana niezwłocznie.


7) Zasada pisemności – sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej. Powinieneś pamiętać, że prawo daje Ci możliwość składania ustnie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków), lecz zgodnie z zasadą pisemności zostaną one utrwalone w protokole sporządzonym przez pracownika urzędu.


8) Zasada dwuinstancyjności – postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Masz prawo do rozstrzygnięcia sprawy w dwóch organach, gdzie organ odwoławczy kontroluje decyzję organu pierwszej instancji. Co do zasady odwołujemy się od decyzji:

  • naczelnika urzędu skarbowego do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) do samorządowego kolegium odwoławczego.


9) Zasada trwałości decyzji ostatecznych – decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Ich podważenie (czyli tzw. „wzruszenie”) możliwe jest tylko w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w przepisach. Zasada ta służy pewności obrotu prawnego, zapewnia podatnikom ochronę praw nabytych.


10) Zasada jawności – postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron. Zasada ta chroni Cię przed wglądem osób postronnych w Twoje indywidualne sprawy. Dane zawarte w deklaracjach oraz innych dokumentach składanych przez Ciebie do urzędu objęte są tajemnicą skarbową, której naruszenie przez pracownika może skutkować nałożeniem na niego nawet kary pozbawienia wolności do 5 lat.


IV. Wyłącz stronniczego urzędnika z prowadzenia Twojej sprawy.


Masz możliwość zwrócenia się do organu podatkowego z żądaniem wyłączenia urzędnika od udziału w postępowaniu. Możesz to zrobić jeżeli uprawdopodobnisz istnienie okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika rozpatrującego Twoją sprawę.


Wzór wniosku o wyłączenie pracownika organu podatkowego


V. Obawiasz się, że sam sobie nie poradzisz z fiskusem – ustanów pełnomocnika.

Możesz ustanowić pełnomocnika, z wyłączeniem sytuacji, gdy charakter czynności będzie wymagał Twojego osobistego działania (np. złożenie wyjaśnień).

Ordynacja podatkowa nie nakazuje, by pełnomocnikiem strony był wyłącznie adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy. Możesz nim ustanowić członka rodziny, kolegę, itd. Pełnomocnictwo dołącza się do akt postępowania w oryginale, bądź urzędowo poświadczone.



POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE I DOWODOWE


VI. Żądaj szybkiego zakończenia postępowania.


Postępowanie podatkowe powinno być zakończone bez zbędnej zwłoki. Granicznym terminem spraw zwykłych jest jeden miesiąc, a szczególnie skomplikowanych 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.


Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy (w wyjątkowych przypadkach 3 miesiące).

Niezwłocznie powinna być załatwiona sprawa, która może być rozpatrzona na podstawie dowodów przedstawionych przez Ciebie łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania.

Jeżeli sprawa nie zostanie załatwiona w terminie organ podatkowy ma obowiązek zawiadomić Cię o powyższym fakcie, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.


VII. Ponaglaj organ przedłużający postępowanie.


Przed przewlekłością postępowania powinieneś się bronić składając ponaglenie do organu wyższego stopnia, bez pośrednictwa organu, którego bezczynność kwestionujesz.


I tak, jeżeli sprawa nie załatwia w terminie przez:

  • naczelnika urzędu skarbowego - ponaglenie składasz do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego - ponaglenie składasz do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) - ponaglenie składasz do samorządowego kolegium odwoławczego.


Wzór ponaglenia


VIII. Sprawdź, czy organ podatkowy mógł Cię wezwać do stawienia się w urzędzie.


Organ podatkowy ma prawo wezwać Cię do stawienia w urzędzie, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • wymaga tego charakter czynności (np. osobiste złożenie wyjaśnień),
  • jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy.

Organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie lub zeznanie albo dokonać czynności w miejscu Twojego pobytu, gdy nie możesz stawić się w urzędzie z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny.


Co do zasady, termin wyznaczony w wezwaniu nie podlega zmianie. Jednak, jeżeli w z ważnych przyczyn (np. sprawy rodzinne, zawodowe) nie możesz stawić się w urzędzie w określonym dniu, masz prawo poprosić o wyznaczenie innego dogodnego dla Ciebie terminu.


IX. Reaguj na wezwania – unikniesz kary


Jeżeli w otrzymanym wezwaniu do dokonania określonej czynności (np. złożenie wyjaśnień, stawienie się w urzędzie) są określone skutki prawne niezastosowania się do niego, organ podatkowy może nałożyć na Ciebie karę porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Organ podatkowy nakłada karę porządkową w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.

Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


X. Przywrócenie terminu, czyli nie wszystko stracone.


Jeżeli nie zdążyłeś dokonać czynności w terminie, organ podatkowy obowiązany jest Ci go przywrócić pod warunkiem, że:

  • złożysz wniosek w terminie 7 dni od ustania przyczyny uchybienia,
  • uprawdopodobnisz, że uchybienie nastąpiło bez Twojej winy (np. ciężka choroba, ważne sprawy rodzinne),
  • dopełnisz czynności, dla której był określony termin.

Można żądać przywrócenia terminów procesowych (np. terminu do wniesienia zażalenia, odwołania). Przywracanie terminów wynikających z prawa materialnego (np. termin złożenia zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu / poniesionej straty w roku podatkowym – art. 45 ust. 1 updof) jest niedopuszczalne.


XI. Dokumentowanie postępowania.


Z każdej czynności postępowania mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy organ podatkowy sporządza zwięzły protokół. Wyjątkiem są sytuacje, w których czynność została utrwalona w inny sposób na piśmie.


Jeżeli protokół został sporządzony w jednym egzemplarzu możemy żądać od pracownika urzędu jego uwierzytelnionego odpisu. Przepisy nie nakładają obowiązku doręczania protokołu osobom uczestniczącym w czynnościach (np. świadkowi), ani nawet stronie postępowania.


XII. Ochrona Twoich danych.


Masz prawo do ochrony swoich danych. Dostęp do akt podatkowych dotyczących Twojej sprawy masz wyłącznie Ty, jako strona (lub ustanowiony przez Ciebie pełnomocnik) oraz upoważniony przez organ podatkowy urzędnik zajmujący się Twoją sprawą. Bezprawne ujawnienie informacji o postępowaniu osobom postronnym podlega odpowiedzialności karnej.


Obowiązkiem organu podatkowego jest umożliwienie Ci przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje Ci również po zakończeniu postępowania, lecz czynności te możesz dokonać tylko w urzędzie.


XIII. Zgłaszanie dowodów.

Organ podatkowy ma obowiązek przyjąć jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Możesz wnioskować do organu podatkowego o dopuszczenie dowodu. (np. dokumentów, zeznań świadków, oględzin przedmiotu, itd.).


Wzór wniosku o dopuszczenie dowodu


XIV. Przesłuchanie strony – czy to się opłaca ?


Jako strona możesz być przesłuchany, ale wyłącznie po wyrażeniu na to zgody. Z przesłuchania zostanie sporządzony protokół.

Dowód z przesłuchania strony należy odróżnić od wyjaśnień składanych przez stronę w toku postępowania, co przedstawia poniższa tabela.

Przesłuchanie strony

Wyjaśnienia strony

Walor dowodowy

Brak waloru dowodowego, określają jedynie kierunek postępowania dowodowego

Dokonane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań

Brak rygoru odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy

Nie można zmusić strony do złożenia zeznań

Strona nie może bezzasadnie odmówić złożenia wyjaśnień


Organy podatkowe bardzo rzadko korzystają z dowodu w postaci przesłuchania strony, lecz jeżeli zostaniesz wezwany do urzędu w wezwaniu musi być zawarta informacja o prawie odmowy wyrażenia zgody na przesłuchanie i o związanej z tym możliwości niestawienia się na wezwanie. Czasem warto zwrócić się z żądaniem do urzędu o przeprowadzenie takiego dowodu.



ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO


XV. Siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów.


Co do zasady w trakcie postępowania otrzymasz z urzędu co najmniej trzy pisma

  • postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego (art. 165 Op),
  • postanowienie o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego (art. 200 Op),
  • decyzję (art. 207 Op).


Na żadne z powyższych pism nie musisz reagować (prócz oczywiście obowiązku uiszczenia podatku wynikającego z decyzji). Organ podatkowy może Cię zobowiązać do podjęcia określonej czynności wyłącznie w drodze wezwania (art. 155 Op).


W momencie wydania postanowienia o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego organ podatkowy zakończył już zbieranie dowodów. Po zapoznaniu się z nimi oraz ewentualnym Twoim stanowiskiem wyda decyzję, która zakończy postępowanie w danej instancji.

Masz prawo, a nie obowiązek wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów, a możesz to zrobić pisemnie lub ustnie. Za brak reakcji na postanowienie nie poniesiesz konsekwencji.


XVI. Decyzja - zakończenie postępowania.


Decyzja organu podatkowego powinna zawierać następujące elementy

1) oznaczenie organu podatkowego,

2) datę jej wydania,

3) oznaczenie strony,

4) powołanie podstawy prawnej,

5) rozstrzygnięcie,

6) uzasadnienie faktyczne i prawne,

7) pouczenie o trybie odwoławczym - jeżeli od decyzji służy odwołanie,

8) podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. decyzja nakładająca na Ciebie podatek zawiera również pouczenie o odpowiedzialności karnej za usunięcie, ukrycie, zbycie, darowanie, zniszczenie, obciążenie albo uszkodzenie Twoich składników majątku, mające na celu udaremnienie egzekucji podatku wynikającego z tej decyzji. Kara za powyższe może wynosić od 3 miesięcy do lat 5 lat pozbawienia wolności (art. 300 Kodeksu karnego).


XVII. Organ rozstrzygnął w decyzji częściowo Twój wniosek– żądaj jej uzupełnienia.


Jeżeli decyzja nie rozstrzyga o Twoim żądaniu w całości (np. złożyłeś wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za III i IV kwartał, a w decyzji ujęty jest wyłącznie jeden z nich) przysługuje Ci złożenie żądania o uzupełnienie jej.

Wzór wniosku o uzupełnienie decyzji



POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE


XVIII.Odwołaj się od decyzji, gdy uważasz ją za błędną.


Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją masz prawo złożyć od niej odwołanie, które powinno zawierać

1) Twoje imię, nazwisko, adres i NIP (ewentualnie oznaczenie Twojego pełnomocnika, jeżeli występuje),

2) oznaczenie organu odwoławczego,

3) datę,

4) wskazanie decyzji, od której się odwołujesz,

5) podpis.

Dodatkowo w odwołaniu musisz:

1) wskazać zarzuty przeciw decyzji,

2) określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania,

3) wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Odwołanie jest Twoim zagwarantowanym prawem, masz prawo odwołać się od każdej decyzji.


Wzór odwołania


XIX. Pilnuj czasu złożenia odwołania


Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję w terminie 14 dni od jej otrzymania.

Termin 14 dniowy jest terminem procesowym i możesz wnosić o jego przywrócenie, pod warunkiem, że uchybienie terminu nie nastąpiło z Twojej winy (np. wskutek długotrwałej choroby, konieczności wyjazdu).


XX. Rozprawa przed organem podatkowym


Rozprawa przed organem podatkowym jest nowym rozwiązaniem. Prowadzi ją wyłącznie organ odwoławczy, jeżeli

  • zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub
  • sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania.


Rozprawa może być przeprowadzona również na Twój wniosek.


XXI. Wykonanie decyzji podatkowej.

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na podatnika podatek, nie podlega wykonaniu. Decyzja jest nieostateczna, gdy masz jeszcze czas na złożenie odwołania lub odwołałeś się od II instancji i decyzja nie została podtrzymana przez tę instancję. 

W kilku przypadkach decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy:
1)    z informacji urzędu wynika, że toczy się wobec Ciebie postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych,
2)    nie posiadasz majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia,
3)    dokonujesz czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości,
4)    okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące.

Na postanowienie w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności służy zażalenie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania decyzji.

Jeżeli decyzja jest ostateczna musisz ją wykonać (chyba że wstrzymano jej wykonanie).

Wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej może nastąpić w przypadku ustanowienia na Twój wniosek zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z tej decyzji wraz z odsetkami za zwłokę, w formie np:
1)    gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
2)    poręczenia banku,
3)    weksla z poręczeniem wekslowym banku (art. 33d).

Organ podatkowy pierwszej instancji wstrzyma z urzędu wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego po prawomocnym wpisie hipoteki przymusowej lub wpisie zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia.


XXII. Rodzaje orzeczeń organu odwoławczego.


Jeżeli organ odwoławczy przyjmie Twoje odwołanie do rozpatrzenia, co do zasady, może orzec w następujący sposób:

1) utrzymać w mocy decyzję organu pierwszej instancji,

2) uchylić decyzję organu pierwszej instancji:

a) w całości lub w części - i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy lub uchylając tę decyzję - umorzyć postępowanie w sprawie,

b) w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,

3) umorzyć postępowanie odwoławcze.

Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na Twoją niekorzyść. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny.


ODSZKODOWANIE, KARY, KOSZTY


XXIII. Nie rezygnuj z odszkodowania.


Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu podatkowego. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy prawa cywilnego.

Przysługuje Ci odszkodowanie nie tylko za poniesioną rzeczywistą stratę, lecz także za utracone korzyści.


XXIV. Kary porządkowe.


Jeżeli organ podatkowy prawidłowo Cię wezwał, a Ty:

  • nie stawiłeś się osobiście bez uzasadnionej przyczyny,
  • bezzasadnie odmówiłeś złożenia wyjaśnień, okazania przedmiotu oględzin lub udziału w innej czynności,
  • bez zezwolenia opuściłeś miejsce przeprowadzenia czynności przed jej zakończeniem,

możesz zostać ukarany karą porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Kara porządkowa nakładana jest w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.


Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


XXV. Koszty postępowania.


Co do zasady, koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina.


Organ podatkowy obowiązany jest zwrócić koszty postępowania, obejmujące koszty podróży i inne należności związane z Twoim osobistym stawiennictwem, jeżeli zostałeś błędnie wezwany do stawienia się w organie podatkowym bądź gdy postępowanie zostało wszczęte z urzędu.


Zwrot kosztów podróży i innych należności przysługuje również świadkom, biegłym i tłumaczom.

Zwrot koszów następuje po zgłoszeniu żądania organowi podatkowemu, który prowadzi postępowanie, przed wydaniem decyzji w sprawie, pod rygorem utraty tego roszczenia.


Wzór wnioskuo zwrot kosztów postępowania


Jeżeli organ podatkowy poniósł koszty postępowania w Twoim interesie lub na Twoje żądanie, a nie wynikają one z ustawowego obowiązku organu prowadzącego postępowanie, to możesz zostać obciążony tymi kosztami.


Leszek Syguła

ekspert podatkowy, prawnik,

doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

Skarbówka zajęła emerytowi kwotę wolną od potrąceń. W efekcie pozbawiono go środków na podstawowe bieżące potrzeby życiowe

Organy egzekucyjne dwukrotnie potrąciły należności ze świadczenia emerytalnego seniora, co pozbawiło go środków niezbędnych do życia. Najpierw zajęcia dokonał ZUS, a następnie urząd skarbowy, ściągając dodatkowe środki z jego konta bankowego. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, a Ministerstwo Finansów zapowiedziało analizę przepisów w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 r. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

REKLAMA

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

REKLAMA

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

REKLAMA