REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odebrać polecony z urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
postępowanie podatkowe
postępowanie podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Masz nieważny dowód osobisty ? Poczta nie wyda Ci poleconego np. z urzędu skarbowego. Możesz wylegtymować się też paszportem, tymczasowym dowodem osobistym, prawem jazdy. Odbierzesz też poleconego przez wcześniej ustanowionego pełnomocnika.

31 marca 2008 r. straciły ważność stare (książeczkowe) dowody osobiste. Posiadacz takiego dowodu ma kłopot, zwłaszcza jeżeli nie dysponuje innym dokumentem potwierdzającym jego tożsamość.

REKLAMA

Autopromocja


Dokumenty

Dla podatników szczególnie kłopotliwa może się stać niemożność odebrania na poczcie listu poleconego z urzędu skarbowego. W liście takim może być wezwanie do urzędu, decyzja, czy inne ważne zawiadomienie. Bez dowodu osobistego, choćby tymczasowego (ew. paszportu, prawa jazdy, innego dokumentu ze zdjęciem i pieczęcią urzędową z orłem oraz podpisem posiadacza) poleconego na poczcie nie odbierzemy. Nawet możemy się nie dowiedzieć od kogo jest ten awizowany polecony.

Jeżeli listonosz zastanie podatnika (lub członka jego rodziny) pod jego adresem, z reguły wyda mu przesyłkę poleconą bez legitymowania. Jednak na poczcie będą z pewnością legitymować posiadacza awizo.


Pełnomocnicy


Warto też pamiętać, że można odebrać przesyłkę przez wcześniej ustanowionego pełnomocnika pocztowego. Poczta przewiduje taką sytuację w swoich regulaminach. Ale przy ustanowieniu pełnomocnika też trzeba mieć jednez z ww. dokumentów potwierdzających tożsamość. Ponadto pełnomocnik, też przy odbiorze poleconego będzie legitymowany, jak każdy adresat.


Mamy także możliwość ustanowić na podstawie Ordynacji podatkowej pełnomocnika podatkowego. Ustanowienie pełnomocnika podatkowego trzeba zgłosić naczelnikowi naszego urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym. Doręczenie przesyłki pełnomocnikowi ma takie same skutki jak doręczenie podatnikowi (mocodawcy). A przecież od dnia doręczenia biegną terminy, np. do złożenia odwołania od decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warto wiedzieć, że można też postarać się o to by urząd przesyłał do nas pisma mailem (nie można tylko dostać mailem zaświadczeń). Wystarczy złożyć do urzędu skarbowego pisemne podanie (wniosek) "o doręczanie pism drogą elektroniczną" i wskazać swój adres mailowy. Pozwala na to wprost art. 144 Ordynacji podatkowej.


Skutki nieodebrania awizowanego poleconego z urzędu skarbowego


Nieodebranie przez 14 dni dwukrotnie awizowanego pisma poleconego rodzi taki skutek, że pismo to uważa się za doręczone. Stanowi tak wprost Ordynacja podatkowa w art. 150.

Nie trzeba chyba specjalnie podkreślać jak bardzo niekorzystna jest dla podatnika ewentualność, że pismo, którego treści nie zna jest uznane przez prawo za doręczone i skutecznie biegną już związane z tym pismem terminy. Przykładowo biegnie termin np. na odwołanie się od decyzji - co może spowodować niezłożenie tego odwołania. Jeżeli w taki sposób minie nam np. termin na stawienie się w urzędzie (co może rodzić już skutki karnoskarbowe).

Jeżeli podatnik jest już stroną toczącego się postępowania podatkowego, to w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, powinien ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń i zgłosić ten fakt urzędowi. Jeżeli tego nie zrobi pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem podatnika.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA