REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odebrać polecony z urzędu skarbowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
postępowanie podatkowe
postępowanie podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Masz nieważny dowód osobisty ? Poczta nie wyda Ci poleconego np. z urzędu skarbowego. Możesz wylegtymować się też paszportem, tymczasowym dowodem osobistym, prawem jazdy. Odbierzesz też poleconego przez wcześniej ustanowionego pełnomocnika.

31 marca 2008 r. straciły ważność stare (książeczkowe) dowody osobiste. Posiadacz takiego dowodu ma kłopot, zwłaszcza jeżeli nie dysponuje innym dokumentem potwierdzającym jego tożsamość.

REKLAMA

Autopromocja


Dokumenty

Dla podatników szczególnie kłopotliwa może się stać niemożność odebrania na poczcie listu poleconego z urzędu skarbowego. W liście takim może być wezwanie do urzędu, decyzja, czy inne ważne zawiadomienie. Bez dowodu osobistego, choćby tymczasowego (ew. paszportu, prawa jazdy, innego dokumentu ze zdjęciem i pieczęcią urzędową z orłem oraz podpisem posiadacza) poleconego na poczcie nie odbierzemy. Nawet możemy się nie dowiedzieć od kogo jest ten awizowany polecony.

Jeżeli listonosz zastanie podatnika (lub członka jego rodziny) pod jego adresem, z reguły wyda mu przesyłkę poleconą bez legitymowania. Jednak na poczcie będą z pewnością legitymować posiadacza awizo.


Pełnomocnicy


Warto też pamiętać, że można odebrać przesyłkę przez wcześniej ustanowionego pełnomocnika pocztowego. Poczta przewiduje taką sytuację w swoich regulaminach. Ale przy ustanowieniu pełnomocnika też trzeba mieć jednez z ww. dokumentów potwierdzających tożsamość. Ponadto pełnomocnik, też przy odbiorze poleconego będzie legitymowany, jak każdy adresat.

REKLAMA


Mamy także możliwość ustanowić na podstawie Ordynacji podatkowej pełnomocnika podatkowego. Ustanowienie pełnomocnika podatkowego trzeba zgłosić naczelnikowi naszego urzędu skarbowego właściwemu w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym. Doręczenie przesyłki pełnomocnikowi ma takie same skutki jak doręczenie podatnikowi (mocodawcy). A przecież od dnia doręczenia biegną terminy, np. do złożenia odwołania od decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warto wiedzieć, że można też postarać się o to by urząd przesyłał do nas pisma mailem (nie można tylko dostać mailem zaświadczeń). Wystarczy złożyć do urzędu skarbowego pisemne podanie (wniosek) "o doręczanie pism drogą elektroniczną" i wskazać swój adres mailowy. Pozwala na to wprost art. 144 Ordynacji podatkowej.


Skutki nieodebrania awizowanego poleconego z urzędu skarbowego


Nieodebranie przez 14 dni dwukrotnie awizowanego pisma poleconego rodzi taki skutek, że pismo to uważa się za doręczone. Stanowi tak wprost Ordynacja podatkowa w art. 150.

Nie trzeba chyba specjalnie podkreślać jak bardzo niekorzystna jest dla podatnika ewentualność, że pismo, którego treści nie zna jest uznane przez prawo za doręczone i skutecznie biegną już związane z tym pismem terminy. Przykładowo biegnie termin np. na odwołanie się od decyzji - co może spowodować niezłożenie tego odwołania. Jeżeli w taki sposób minie nam np. termin na stawienie się w urzędzie (co może rodzić już skutki karnoskarbowe).

Jeżeli podatnik jest już stroną toczącego się postępowania podatkowego, to w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, powinien ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń i zgłosić ten fakt urzędowi. Jeżeli tego nie zrobi pismo uważa się za doręczone pod dotychczasowym adresem podatnika.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA