REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę dużą pieczarkarnię. Realizuję kontrakty z dużymi sieciami handlowymi. Moje obroty w zeszłym roku, a także w kilku ubiegłych latach, przekraczały 7 mln zł rocznie. Od początku podatek dochodowy z działu specjalnego produkcji rolnej płacę od dochodu ustalonego według norm szacunkowych. W br. urząd skarbowy przeprowadził u mnie kontrolę za 2007 r. Urząd uznał, że z powodu przekroczenia limitu obrotów w 2007 r. powinienem prowadzić księgi rachunkowe, a podatek dochodowy płacić od dochodu ustalonego na podstawie ksiąg. W wyniku kontroli urząd wydał decyzję, w której podatek dochodowy za 2007 r. zwiększył mi o 200 tys. zł. Czy mam szansę na wygranie tej sprawy z urzędem przed sądem?

Czytelnik ma dużą szansę na wygranie przedstawionej sprawy przed sądem administracyjnym. Zdaniem sądów obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy działach specjalnych produkcji rolnej na potrzeby rachunkowe nie oznacza obowiązku ustalania dochodu na podstawie tych ksiąg dla celów podatkowych. W takim przypadku podatnik może płacić podatek dochodowy od dochodu ustalonego według norm szacunkowych.

REKLAMA

Podatnicy mają do wyboru dwa sposoby ustalania dochodu przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej:

1) na podstawie prowadzonych ksiąg (pkpir albo księgi rachunkowe),

2) według norm szacunkowych zawartych w załączniku nr 2 do updof.

REKLAMA

Wyboru sposobu ustalania dochodu na dany rok należy dokonać w deklaracji PIT-6/PIT-6L, którą do urzędu skarbowego należy złożyć w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego dany rok. Dochód ustalony według norm szacunkowych jest często niższy niż dochód ustalony na podstawie ksiąg, stąd ta forma ustalania dochodu jest często dla podatników korzystniejsza. W przypadku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej na dużą skalę istnieją wątpliwości prawne co do możliwości wyboru ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych. Skąd się one biorą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawa o rachunkowości - w 2007 r. limit wynosił 800 000 euro). Przekroczenie tego limitu powoduje, że podmiot jest zobowiązany prowadzić księgi rachunkowe. Przy prowadzeniu zaś ksiąg dochód podatkowy z działów specjalnych produkcji rolnej nie może być ustalony według norm szacunkowych.

Takie stanowisko zajmują organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2009 r., nr ILPB1/415-259/09-4/IM: „(...) wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych, dokonuje sam podatnik. Jednak możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osoby fizycznej prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości - tj. równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro (...) - osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ww. limit”.

 

Odmiennego zdania są w tym zakresie sądy administracyjne. Podkreślają one, że należy odróżnić obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości od obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na potrzeby podatkowe. Istnienie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej na potrzeby rachunkowe nie oznacza obowiązku ustalania dochodu na podstawie tych ksiąg dla celów podatkowych. Jeżeli rolnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej nie zadeklaruje w deklaracji PIT-6/PIT-6L, że chce ustalać dochód na podstawie prowadzonych ksiąg, to może płacić podatek dochodowy od dochodu ustalonego według norm szacunkowych nawet przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Stanowisko takie potwierdzają liczne wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych wydane w latach 2009 i 2010, m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 20 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Po 118/10) czy wyrok WSA w Łodzi z 18 czerwca 2009 r. (sygn. akt I SA/Łd 276/09).

Reasumując, zdaniem sądów administracyjnych wybór sposobu opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie zależy od obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych nakładanego przez ustawę o rachunkowości. Prawo wyboru sposobu opodatkowania przedstawia tabela.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Maurycy Organa

radca prawny

Podstawa prawa:

art. 2 ust. 3, art. 15, art. 24 ust. 4, art. 24a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA