REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę dużą pieczarkarnię. Realizuję kontrakty z dużymi sieciami handlowymi. Moje obroty w zeszłym roku, a także w kilku ubiegłych latach, przekraczały 7 mln zł rocznie. Od początku podatek dochodowy z działu specjalnego produkcji rolnej płacę od dochodu ustalonego według norm szacunkowych. W br. urząd skarbowy przeprowadził u mnie kontrolę za 2007 r. Urząd uznał, że z powodu przekroczenia limitu obrotów w 2007 r. powinienem prowadzić księgi rachunkowe, a podatek dochodowy płacić od dochodu ustalonego na podstawie ksiąg. W wyniku kontroli urząd wydał decyzję, w której podatek dochodowy za 2007 r. zwiększył mi o 200 tys. zł. Czy mam szansę na wygranie tej sprawy z urzędem przed sądem?

Czytelnik ma dużą szansę na wygranie przedstawionej sprawy przed sądem administracyjnym. Zdaniem sądów obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy działach specjalnych produkcji rolnej na potrzeby rachunkowe nie oznacza obowiązku ustalania dochodu na podstawie tych ksiąg dla celów podatkowych. W takim przypadku podatnik może płacić podatek dochodowy od dochodu ustalonego według norm szacunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy mają do wyboru dwa sposoby ustalania dochodu przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej:

1) na podstawie prowadzonych ksiąg (pkpir albo księgi rachunkowe),

2) według norm szacunkowych zawartych w załączniku nr 2 do updof.

REKLAMA

Wyboru sposobu ustalania dochodu na dany rok należy dokonać w deklaracji PIT-6/PIT-6L, którą do urzędu skarbowego należy złożyć w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego dany rok. Dochód ustalony według norm szacunkowych jest często niższy niż dochód ustalony na podstawie ksiąg, stąd ta forma ustalania dochodu jest często dla podatników korzystniejsza. W przypadku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej na dużą skalę istnieją wątpliwości prawne co do możliwości wyboru ustalania dochodu na podstawie norm szacunkowych. Skąd się one biorą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawa o rachunkowości - w 2007 r. limit wynosił 800 000 euro). Przekroczenie tego limitu powoduje, że podmiot jest zobowiązany prowadzić księgi rachunkowe. Przy prowadzeniu zaś ksiąg dochód podatkowy z działów specjalnych produkcji rolnej nie może być ustalony według norm szacunkowych.

Takie stanowisko zajmują organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2009 r., nr ILPB1/415-259/09-4/IM: „(...) wyboru sposobu ustalania dochodu ze źródła, którym są prowadzone działy specjalne produkcji rolnej, tj. na podstawie ksiąg bądź norm szacunkowych, dokonuje sam podatnik. Jednak możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest ograniczona wielkością uzyskiwanego przychodu z tego źródła. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy bowiem od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania. Jeżeli więc przychody netto osoby fizycznej prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej przekroczą kwotę określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości - tj. równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro (...) - osoby te są zobowiązane do stosowania przepisów o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ww. limit”.

 

Odmiennego zdania są w tym zakresie sądy administracyjne. Podkreślają one, że należy odróżnić obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości od obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na potrzeby podatkowe. Istnienie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych przez osoby prowadzące działy specjalne produkcji rolnej na potrzeby rachunkowe nie oznacza obowiązku ustalania dochodu na podstawie tych ksiąg dla celów podatkowych. Jeżeli rolnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej nie zadeklaruje w deklaracji PIT-6/PIT-6L, że chce ustalać dochód na podstawie prowadzonych ksiąg, to może płacić podatek dochodowy od dochodu ustalonego według norm szacunkowych nawet przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Stanowisko takie potwierdzają liczne wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych wydane w latach 2009 i 2010, m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 20 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Po 118/10) czy wyrok WSA w Łodzi z 18 czerwca 2009 r. (sygn. akt I SA/Łd 276/09).

Reasumując, zdaniem sądów administracyjnych wybór sposobu opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie zależy od obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych nakładanego przez ustawę o rachunkowości. Prawo wyboru sposobu opodatkowania przedstawia tabela.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Maurycy Organa

radca prawny

Podstawa prawa:

art. 2 ust. 3, art. 15, art. 24 ust. 4, art. 24a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA