REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-sąd, czyli jak uzyskać nakaz zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym

REKLAMA

Jak wynika z praktyki gospodarczej, uruchomienie e-sądu okazało się prawdziwą rewolucją i dużym sukcesem wymiaru sprawiedliwości. E-sąd w Polsce zaczął działać w połowie stycznia 2010 r. i został powołany w VI Wydziale Cywilnym Sądu Rejonowego Lublin-Zachód.

E-sąd w Lublinie zajmuje się rozpatrywaniem najprostszych pozwów z całej Polski o zapłatę w trybie upominawczym. Warto dodać, że postępowania te w większości dotyczą sporów między przedsiębiorcami a osobami zalegającymi w regulowaniu zobowiązań, np. z tytułu opłat za prąd, telefon, czynsz, gaz, wodę itp. Należy podkreślić, że całe postępowanie odbywa się na drodze elektronicznej, poczynając od złożenia pozwu, poprzez wydanie nakazu zapłaty i na nadaniu klauzuli natychmiastowej wykonalności kończąc.

REKLAMA

REKLAMA

Podsumowując pierwszy rok działalności e-sądu, warto podkreślić, że do rozstrzygnięcia w e-postępowaniu skierowano około 687 000 spraw, z czego 635 700 zostało już rozstrzygniętych. Wskazuje to na dużą efektywność przyjętej elektronicznej procedury. Dla przedsiębiorców, którzy zechcą skorzystać z e-postępowania przy dochodzeniu swoich roszczeń, przedstawiamy jego reguły.

Zalety postępowania przed e-sądem

Do najważniejszych zalet postępowania przed e-sądem należy zaliczyć:

• przyspieszone i uproszczone postępowanie,

REKLAMA

• niższe koszty sądowe (opłata sądowa 4-krotnie niższa niż tradycyjny wpis sądowy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• krótszy czas wydania nakazu zapłaty (nawet w ciągu 3 dni),

• wszystkie dokumenty jedynie w formie elektronicznej,

• prostota obsługi oraz dostęp do spraw z dowolnego miejsca,

• doręczenie elektroniczne.

Zakres spraw rozstrzyganych przed e-sądem

Postępowanie przed e-sądem, podobnie jak zwykłe postępowanie upominawcze, dotyczy spraw o zapłatę, w których roszczenia są na tyle uzasadnione, że sąd nie musi kierować sprawy na rozprawę i wydaje nakaz zapłaty. W e-postępowaniu nie zostały wprowadzone żadne ograniczenia wysokości roszczeń, których można dochodzić. Nie zostały również wprowadzone ograniczenia w zakresie podmiotów, które mogą brać udział w tym postępowaniu (mogą to być wszystkie podmioty bez względu na ich formę organizacyjną). E-sąd rozpatruje sprawy cywilne, gospodarcze i pracownicze, nie stosując jednak przepisów o innych postępowaniach odrębnych, np. przepisów postępowania w sprawach gospodarczych, postępowania nakazowego czy uproszczonego. Trzeba dodać, że największe korzyści z prowadzenia sprawy w e-sądzie czerpią przede wszystkim przedsiębiorcy, z tego względu że dochodzenie roszczeń w tym postępowaniu odbywa się z wyłączeniem stosowania procedury w zakresie postępowania w sprawach gospodarczych (w tym dotkliwych przepisów dotyczących zasad przedstawiania dowodów w sprawie).

KROK 1 - Rejestracja w e-sądzie i wszczęcie postępowania

Powód wnosi pozew o zapłatę poprzez wypełnienie elektronicznego formularza. Jedynym warunkiem skutecznego wniesienia pisma procesowego drogą elektroniczną w tym postępowaniu jest uprzednie założenie konta w systemie teleinformatycznym. W tym celu w portalu na stronie www.e-sad.gov.pl należy wypełnić tzw. formularz rejestracyjny.

Formularz ten składa się z kilku etapów:

• etap I - dane osobowe - należy podać imię i nazwisko, miejsce urodzenia, PESEL, serię i numer dowodu osobistego, adres poczty elektronicznej, adres do korespondencji,

• etap II - należy wybrać w przypadku przedsiębiorców profil powoda masowego (z dostępnych profili podstawowego, masowego i zawodowego),

• etap III - dane organizacji - należy podać dane przedsiębiorstwa, czyli nazwę, numer identyfikacji podatkowej, numer wpisu w rejestrze, dane adresowe siedziby przedsiębiorcy,

• etat IV - dane dostępowe do systemu - należy ustalić hasło zabezpieczające profil użytkownika (hasło powinno zawierać co najmniej 8 znaków).

Tak wypełniony formularz rejestracyjny wysyłamy, naciskając przycisk „Prześlij dalej” i czekamy na weryfikację danych. Po pozytywnej weryfikacji z sądu zostanie wysłany link aktywacyjny na podany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail. Kliknięcie na link aktywuje konto. Następnie powód powinien przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania należy wpisać nazwę użytkownika i hasło. Loginem powoda jest:

• numer PESEL, w przypadku osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, albo

• numer NIP, w przypadku przedsiębiorcy.

Dysponując aktywnym kontem użytkownika, można przystąpić do wypełniania formularza pozwu. Datą wniesienia pozwu (i każdego innego pisma procesowego) jest data wprowadzenia go do systemu teleinformatycznego. Do pozwu nie dołącza się żadnych dowodów, które potwierdzają roszczenie.

KROK 2 - Podpis elektroniczny

Podpisanie przygotowanego pozwu elektronicznego wymaga posiadania podpisu elektronicznego. Artykuł 126 § 5 k.p.c. stanowi bowiem, że pismo procesowe wniesione drogą elektroniczną powinno być opatrzone podpisem elektronicznym w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Do podpisywania pozwów i pism procesowych w elektronicznym postępowaniu upominawczym można posługiwać się:

• bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (jest on wydawany przez jednego z przedsiębiorców certyfikujących niezależnie od funkcjonowania e-sądu),

• zwykłym podpisem elektronicznym, który można uzyskać ze strony www.e-sad.gov.pl, bez opłat. Musi być to poprzedzone założeniem konta na tej stronie. Po aktywacji konta należy złożyć wniosek do Centrum Certyfikacji Elektronicznego Postępowania Upominawczego o wydanie certyfikatu i oczekiwać (czas oczekiwania wynosi około 2 godzin) na powiadomienie o jego wydaniu. Następnie należy pobrać certyfikat. Do jego prawidłowej instalacji w systemie operacyjnym potrzebne jest hasło, które jest przesyłane za pomocą poczty e-mail. Jeżeli po pobraniu certyfikatu zostanie on utracony, należy ponownie wygenerować wniosek o jego wydanie. Zwykłym podpisem elektronicznym można posługiwać się wyłącznie w e-postępowaniu. Okres ważności certyfikatu dotyczącego zwykłego podpisu elektronicznego wynosi 1 rok.

 

KROK 3 - Opłaty w e-sądzie

Dogodność korzystania z e-sądu wynika także z niższych kosztów tego postępowania. Przy wniesieniu pozwu należy bowiem uiścić jedną czwartą zwykłej opłaty. Opłata sądowa od pozwu w e-postępowaniu wynosi więc 1,25% (czyli 1/4 z 5%) wartości przedmiotu sporu, tj. dochodzonego w pozwie roszczenia pieniężnego, przy czym nie może być mniejsza niż 30 zł (art. 19 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 20 ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych). Jeżeli więc przykładowo żądamy 100 000 zł, opłata opiewa na kwotę 1250 zł (a nie 5000 zł). Opłatę sądową wnosi powód i może to uczynić jedynie za pośrednictwem strony www.e-sad.gov.pl. Realizacja wniesienia opłaty sądowej wygląda identycznie jak podczas dokonywania zakupów w sklepach internetowych przy płatności z rachunku internetowego. Oprócz opłaty sądowej powód dodatkowo ponosi opłatę manipulacyjną, wynoszącą odpowiednio (w zależności od wysokości opłaty sądowej):

0 - 100 zł = 2,60% kwoty opłaty sądowej,

100,01 - 250 zł = 2,50% kwoty opłaty sądowej,

250,01 - 500 zł = 2,35% kwoty opłaty sądowej,

500,01 - 750 zł = 2,20% kwoty opłaty sądowej,

750,01 - 1000 zł = 2,10% kwoty opłaty sądowej,

1000,01 - 1500 zł = 2,00% kwoty opłaty sądowej,

1500,01 - 3000 zł = 1,95% kwoty opłaty sądowej,

3000,01 - 5000 zł = 1,90% kwoty opłaty sądowej,

powyżej 5000 zł = 1,80% kwoty opłaty sądowej (źródło: www.e-sad.gov.pl).

W elektronicznym postępowaniu upominawczym nie istnieje możliwość korzystania przez powoda ze zwolnienia od kosztów sądowych.

Opłata sądowa nie będzie uzupełniana do pełnej wysokości, nawet w razie wniesienia sprzeciwu przez pozwanego i skierowania sprawy do normalnego postępowania cywilnego. Ponadto opłata sądowa zostanie zwrócona w razie zwrotu pozwu.

KROK 4 - Doręczenia w e-sądzie

Doręczenie w e-sądzie powodowi będzie zawsze elektroniczne. Powód, rozpoczynając postępowanie, otrzymuje bowiem dostęp do dedykowanej mu części serwisu umożliwiającej odbieranie korespondencji z sądu. Natomiast doręczenie elektroniczne pozwanemu stosowane jest tylko wówczas, gdy ten wyrazi zgodę na taki sposób doręczania.

Doręczenie elektroniczne następuje z chwilą zapoznania się z pismem przez adresata. W przypadku nieodczytania pisma uznaje się je za doręczone z upływem 14 dni od dnia dostarczenia w sposób umożliwiający adresatowi zapoznanie się z jego treścią. Doręczenia elektroniczne polegają na zapewnieniu adresatowi możliwości zapoznania się z treścią doręczanego dokumentu. Dokumenty w formie elektronicznej są składane we właściwych skrzynkach pocztowych stron informacji, odnośników umożliwiających zapoznanie się z treścią zamieszczoną w skrzynce.

KROK 5 - Nakaz zapłaty

Nakaz zapłaty wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym ma postać elektroniczną. Jest udostępniany na stronie www.e-sad.gov.pl po podaniu unikatowego kodu nakazu (20-znakowego) umieszczonego w lewym górnym rogu wydruku weryfikacyjnego.

W elektronicznym postępowaniu upominawczym pozwany może wnieść sprzeciw od wydanego nakazu zapłaty. Należy dodać, że sprzeciw od nakazu zapłaty nie wymaga uzasadnienia i przedstawienia dowodów, jednak w sprzeciwie pozwany powinien przedstawić zarzuty do nakazu zapłaty. Pozwany może sprzeciw ten złożyć zarówno w tradycyjnej formie pisma procesowego, jak i w formie elektronicznej za pośrednictwem strony internetowej. Pozwany przed e-sądem wykorzystuje na potrzeby identyfikacji właściwy kod sprawy zamieszczony na odpisie nakazu zapłaty. A zatem pozwany, otrzymując odpis nakazu, otrzyma również tzw. dostęp (wraz z pouczeniem) o możliwości i sposobie złożenia sprzeciwu w formie elektronicznej. Jeśli pozwany w terminie dwóch tygodni od doręczenia mu nakazu zapłaty złoży w sądzie sprzeciw od niego, to nakaz zapłaty straci moc. Wówczas e-sąd (wydający elektroniczne nakazy zapłaty) przekaże sprawę do sądu według właściwości ogólnej - czyli do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) pozwanego. W tym sądzie postępowanie będzie już toczyło się w tradycyjny sposób na zasadach postępowania upominawczego według Kodeksu postępowania cywilnego. Dlatego sąd wezwie powoda do usunięcia braków formalnych pozwu oraz jego uzupełnienia o te elementy, które nie były wymagane w postępowaniu elektronicznym, ale są potrzebne w postępowaniu zwykłym.

KROK 6 - Nadanie elektronicznej klauzuli wykonalności

Jeżeli pozwany nie wniesie sprzeciwu w określonym terminie, tzn. w ciągu 2 tygodni od dnia, w którym nakaz został mu doręczony, to nakaz zapłaty staje się prawomocny. Doręczenie następuje zazwyczaj pocztą w liście poleconym. Dniem doręczenia będzie dzień odbioru. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty klauzula wykonalności nadawana jest z urzędu.

Prawomocny nakaz zapłaty wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym i znajdujący się w systemie informatycznym jest tytułem egzekucyjnym. Wnioskodawca (powód) nie otrzymuje odpisu orzeczenia z zamieszczoną na nim klauzulą wykonalności (w postaci skróconego postanowienia sądu) - jest to podstawowa zmiana w stosunku do tradycyjnego postępowania przy nadawaniu klauzuli wykonalności prawomocnemu orzeczeniu sądu. Wydany w tym trybie tytuł wykonawczy może być podstawą egzekucji, a nawet podstawą wpisów w księgach wieczystych.

Przedstawiony sposób postępowania może być bardzo korzystny dla przedsiębiorców. Korzystając z elektronicznego postępowania uproszczonego, mogą oni w dość szybki i prosty sposób uzyskać nakaz zapłaty od swoich dłużników, i to bez względu na wartość dochodzonego roszczenia. Oszczędzają w ten sposób pieniądze na wpis sądowy, jak również czas na przeprowadzenie postępowania sądowego.

Podstawa prawna:

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu doręczeń elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1831

• ustawa z 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 34, poz. 173

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18 grudnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 221, poz. 1747

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1832

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1830

• ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

• ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1307

Marta Wysocka-Fronczek

konsultant podatkowy

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA