REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-sąd, czyli jak uzyskać nakaz zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym

REKLAMA

Jak wynika z praktyki gospodarczej, uruchomienie e-sądu okazało się prawdziwą rewolucją i dużym sukcesem wymiaru sprawiedliwości. E-sąd w Polsce zaczął działać w połowie stycznia 2010 r. i został powołany w VI Wydziale Cywilnym Sądu Rejonowego Lublin-Zachód.

E-sąd w Lublinie zajmuje się rozpatrywaniem najprostszych pozwów z całej Polski o zapłatę w trybie upominawczym. Warto dodać, że postępowania te w większości dotyczą sporów między przedsiębiorcami a osobami zalegającymi w regulowaniu zobowiązań, np. z tytułu opłat za prąd, telefon, czynsz, gaz, wodę itp. Należy podkreślić, że całe postępowanie odbywa się na drodze elektronicznej, poczynając od złożenia pozwu, poprzez wydanie nakazu zapłaty i na nadaniu klauzuli natychmiastowej wykonalności kończąc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podsumowując pierwszy rok działalności e-sądu, warto podkreślić, że do rozstrzygnięcia w e-postępowaniu skierowano około 687 000 spraw, z czego 635 700 zostało już rozstrzygniętych. Wskazuje to na dużą efektywność przyjętej elektronicznej procedury. Dla przedsiębiorców, którzy zechcą skorzystać z e-postępowania przy dochodzeniu swoich roszczeń, przedstawiamy jego reguły.

Zalety postępowania przed e-sądem

Do najważniejszych zalet postępowania przed e-sądem należy zaliczyć:

• przyspieszone i uproszczone postępowanie,

REKLAMA

• niższe koszty sądowe (opłata sądowa 4-krotnie niższa niż tradycyjny wpis sądowy),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• krótszy czas wydania nakazu zapłaty (nawet w ciągu 3 dni),

• wszystkie dokumenty jedynie w formie elektronicznej,

• prostota obsługi oraz dostęp do spraw z dowolnego miejsca,

• doręczenie elektroniczne.

Zakres spraw rozstrzyganych przed e-sądem

Postępowanie przed e-sądem, podobnie jak zwykłe postępowanie upominawcze, dotyczy spraw o zapłatę, w których roszczenia są na tyle uzasadnione, że sąd nie musi kierować sprawy na rozprawę i wydaje nakaz zapłaty. W e-postępowaniu nie zostały wprowadzone żadne ograniczenia wysokości roszczeń, których można dochodzić. Nie zostały również wprowadzone ograniczenia w zakresie podmiotów, które mogą brać udział w tym postępowaniu (mogą to być wszystkie podmioty bez względu na ich formę organizacyjną). E-sąd rozpatruje sprawy cywilne, gospodarcze i pracownicze, nie stosując jednak przepisów o innych postępowaniach odrębnych, np. przepisów postępowania w sprawach gospodarczych, postępowania nakazowego czy uproszczonego. Trzeba dodać, że największe korzyści z prowadzenia sprawy w e-sądzie czerpią przede wszystkim przedsiębiorcy, z tego względu że dochodzenie roszczeń w tym postępowaniu odbywa się z wyłączeniem stosowania procedury w zakresie postępowania w sprawach gospodarczych (w tym dotkliwych przepisów dotyczących zasad przedstawiania dowodów w sprawie).

KROK 1 - Rejestracja w e-sądzie i wszczęcie postępowania

Powód wnosi pozew o zapłatę poprzez wypełnienie elektronicznego formularza. Jedynym warunkiem skutecznego wniesienia pisma procesowego drogą elektroniczną w tym postępowaniu jest uprzednie założenie konta w systemie teleinformatycznym. W tym celu w portalu na stronie www.e-sad.gov.pl należy wypełnić tzw. formularz rejestracyjny.

Formularz ten składa się z kilku etapów:

• etap I - dane osobowe - należy podać imię i nazwisko, miejsce urodzenia, PESEL, serię i numer dowodu osobistego, adres poczty elektronicznej, adres do korespondencji,

• etap II - należy wybrać w przypadku przedsiębiorców profil powoda masowego (z dostępnych profili podstawowego, masowego i zawodowego),

• etap III - dane organizacji - należy podać dane przedsiębiorstwa, czyli nazwę, numer identyfikacji podatkowej, numer wpisu w rejestrze, dane adresowe siedziby przedsiębiorcy,

• etat IV - dane dostępowe do systemu - należy ustalić hasło zabezpieczające profil użytkownika (hasło powinno zawierać co najmniej 8 znaków).

Tak wypełniony formularz rejestracyjny wysyłamy, naciskając przycisk „Prześlij dalej” i czekamy na weryfikację danych. Po pozytywnej weryfikacji z sądu zostanie wysłany link aktywacyjny na podany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail. Kliknięcie na link aktywuje konto. Następnie powód powinien przejść na stronę główną i kliknąć przycisk „Logowanie”. W panelu logowania należy wpisać nazwę użytkownika i hasło. Loginem powoda jest:

• numer PESEL, w przypadku osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, albo

• numer NIP, w przypadku przedsiębiorcy.

Dysponując aktywnym kontem użytkownika, można przystąpić do wypełniania formularza pozwu. Datą wniesienia pozwu (i każdego innego pisma procesowego) jest data wprowadzenia go do systemu teleinformatycznego. Do pozwu nie dołącza się żadnych dowodów, które potwierdzają roszczenie.

KROK 2 - Podpis elektroniczny

Podpisanie przygotowanego pozwu elektronicznego wymaga posiadania podpisu elektronicznego. Artykuł 126 § 5 k.p.c. stanowi bowiem, że pismo procesowe wniesione drogą elektroniczną powinno być opatrzone podpisem elektronicznym w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Do podpisywania pozwów i pism procesowych w elektronicznym postępowaniu upominawczym można posługiwać się:

• bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (jest on wydawany przez jednego z przedsiębiorców certyfikujących niezależnie od funkcjonowania e-sądu),

• zwykłym podpisem elektronicznym, który można uzyskać ze strony www.e-sad.gov.pl, bez opłat. Musi być to poprzedzone założeniem konta na tej stronie. Po aktywacji konta należy złożyć wniosek do Centrum Certyfikacji Elektronicznego Postępowania Upominawczego o wydanie certyfikatu i oczekiwać (czas oczekiwania wynosi około 2 godzin) na powiadomienie o jego wydaniu. Następnie należy pobrać certyfikat. Do jego prawidłowej instalacji w systemie operacyjnym potrzebne jest hasło, które jest przesyłane za pomocą poczty e-mail. Jeżeli po pobraniu certyfikatu zostanie on utracony, należy ponownie wygenerować wniosek o jego wydanie. Zwykłym podpisem elektronicznym można posługiwać się wyłącznie w e-postępowaniu. Okres ważności certyfikatu dotyczącego zwykłego podpisu elektronicznego wynosi 1 rok.

 

KROK 3 - Opłaty w e-sądzie

Dogodność korzystania z e-sądu wynika także z niższych kosztów tego postępowania. Przy wniesieniu pozwu należy bowiem uiścić jedną czwartą zwykłej opłaty. Opłata sądowa od pozwu w e-postępowaniu wynosi więc 1,25% (czyli 1/4 z 5%) wartości przedmiotu sporu, tj. dochodzonego w pozwie roszczenia pieniężnego, przy czym nie może być mniejsza niż 30 zł (art. 19 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 20 ustawy z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych). Jeżeli więc przykładowo żądamy 100 000 zł, opłata opiewa na kwotę 1250 zł (a nie 5000 zł). Opłatę sądową wnosi powód i może to uczynić jedynie za pośrednictwem strony www.e-sad.gov.pl. Realizacja wniesienia opłaty sądowej wygląda identycznie jak podczas dokonywania zakupów w sklepach internetowych przy płatności z rachunku internetowego. Oprócz opłaty sądowej powód dodatkowo ponosi opłatę manipulacyjną, wynoszącą odpowiednio (w zależności od wysokości opłaty sądowej):

0 - 100 zł = 2,60% kwoty opłaty sądowej,

100,01 - 250 zł = 2,50% kwoty opłaty sądowej,

250,01 - 500 zł = 2,35% kwoty opłaty sądowej,

500,01 - 750 zł = 2,20% kwoty opłaty sądowej,

750,01 - 1000 zł = 2,10% kwoty opłaty sądowej,

1000,01 - 1500 zł = 2,00% kwoty opłaty sądowej,

1500,01 - 3000 zł = 1,95% kwoty opłaty sądowej,

3000,01 - 5000 zł = 1,90% kwoty opłaty sądowej,

powyżej 5000 zł = 1,80% kwoty opłaty sądowej (źródło: www.e-sad.gov.pl).

W elektronicznym postępowaniu upominawczym nie istnieje możliwość korzystania przez powoda ze zwolnienia od kosztów sądowych.

Opłata sądowa nie będzie uzupełniana do pełnej wysokości, nawet w razie wniesienia sprzeciwu przez pozwanego i skierowania sprawy do normalnego postępowania cywilnego. Ponadto opłata sądowa zostanie zwrócona w razie zwrotu pozwu.

KROK 4 - Doręczenia w e-sądzie

Doręczenie w e-sądzie powodowi będzie zawsze elektroniczne. Powód, rozpoczynając postępowanie, otrzymuje bowiem dostęp do dedykowanej mu części serwisu umożliwiającej odbieranie korespondencji z sądu. Natomiast doręczenie elektroniczne pozwanemu stosowane jest tylko wówczas, gdy ten wyrazi zgodę na taki sposób doręczania.

Doręczenie elektroniczne następuje z chwilą zapoznania się z pismem przez adresata. W przypadku nieodczytania pisma uznaje się je za doręczone z upływem 14 dni od dnia dostarczenia w sposób umożliwiający adresatowi zapoznanie się z jego treścią. Doręczenia elektroniczne polegają na zapewnieniu adresatowi możliwości zapoznania się z treścią doręczanego dokumentu. Dokumenty w formie elektronicznej są składane we właściwych skrzynkach pocztowych stron informacji, odnośników umożliwiających zapoznanie się z treścią zamieszczoną w skrzynce.

KROK 5 - Nakaz zapłaty

Nakaz zapłaty wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym ma postać elektroniczną. Jest udostępniany na stronie www.e-sad.gov.pl po podaniu unikatowego kodu nakazu (20-znakowego) umieszczonego w lewym górnym rogu wydruku weryfikacyjnego.

W elektronicznym postępowaniu upominawczym pozwany może wnieść sprzeciw od wydanego nakazu zapłaty. Należy dodać, że sprzeciw od nakazu zapłaty nie wymaga uzasadnienia i przedstawienia dowodów, jednak w sprzeciwie pozwany powinien przedstawić zarzuty do nakazu zapłaty. Pozwany może sprzeciw ten złożyć zarówno w tradycyjnej formie pisma procesowego, jak i w formie elektronicznej za pośrednictwem strony internetowej. Pozwany przed e-sądem wykorzystuje na potrzeby identyfikacji właściwy kod sprawy zamieszczony na odpisie nakazu zapłaty. A zatem pozwany, otrzymując odpis nakazu, otrzyma również tzw. dostęp (wraz z pouczeniem) o możliwości i sposobie złożenia sprzeciwu w formie elektronicznej. Jeśli pozwany w terminie dwóch tygodni od doręczenia mu nakazu zapłaty złoży w sądzie sprzeciw od niego, to nakaz zapłaty straci moc. Wówczas e-sąd (wydający elektroniczne nakazy zapłaty) przekaże sprawę do sądu według właściwości ogólnej - czyli do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) pozwanego. W tym sądzie postępowanie będzie już toczyło się w tradycyjny sposób na zasadach postępowania upominawczego według Kodeksu postępowania cywilnego. Dlatego sąd wezwie powoda do usunięcia braków formalnych pozwu oraz jego uzupełnienia o te elementy, które nie były wymagane w postępowaniu elektronicznym, ale są potrzebne w postępowaniu zwykłym.

KROK 6 - Nadanie elektronicznej klauzuli wykonalności

Jeżeli pozwany nie wniesie sprzeciwu w określonym terminie, tzn. w ciągu 2 tygodni od dnia, w którym nakaz został mu doręczony, to nakaz zapłaty staje się prawomocny. Doręczenie następuje zazwyczaj pocztą w liście poleconym. Dniem doręczenia będzie dzień odbioru. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty klauzula wykonalności nadawana jest z urzędu.

Prawomocny nakaz zapłaty wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym i znajdujący się w systemie informatycznym jest tytułem egzekucyjnym. Wnioskodawca (powód) nie otrzymuje odpisu orzeczenia z zamieszczoną na nim klauzulą wykonalności (w postaci skróconego postanowienia sądu) - jest to podstawowa zmiana w stosunku do tradycyjnego postępowania przy nadawaniu klauzuli wykonalności prawomocnemu orzeczeniu sądu. Wydany w tym trybie tytuł wykonawczy może być podstawą egzekucji, a nawet podstawą wpisów w księgach wieczystych.

Przedstawiony sposób postępowania może być bardzo korzystny dla przedsiębiorców. Korzystając z elektronicznego postępowania uproszczonego, mogą oni w dość szybki i prosty sposób uzyskać nakaz zapłaty od swoich dłużników, i to bez względu na wartość dochodzonego roszczenia. Oszczędzają w ten sposób pieniądze na wpis sądowy, jak również czas na przeprowadzenie postępowania sądowego.

Podstawa prawna:

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu doręczeń elektronicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1831

• ustawa z 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego - Dz.U. Nr 43, poz. 296; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 34, poz. 173

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18 grudnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych - Dz.U. Nr 221, poz. 1747

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1832

• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym - Dz.U. Nr 226, poz. 1830

• ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - Dz.U. Nr 130, poz. 1450; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228

• ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1307

Marta Wysocka-Fronczek

konsultant podatkowy

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA