REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłać podatek w terminie i uniknij kary finansowej

REKLAMA

Każdy z nas musi pamiętać o kilku, a czasem nawet kilkunastu terminach zapłaty podatku. Przedstawiamy zestawienie najczęściej płaconych podatków i terminy ich płatności, co powinno ułatwić poruszanie się w gąszczu ustawowych terminów.


VAT do 25 każdego miesiąca, karta podatkowa do siódmego, PCC w 14 dni. Terminy płatności podatków, gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa (podatki dochodowe, VAT, PCC) są określone w poszczególnych ustawach. Jeżeli podatek jest ustalany przez organ podatkowy w drodze decyzji (np. podatek od spadków i darowizn), na uregulowanie należności mamy 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli ostatni dzień na uregulowanie podatku przypada w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, to płatności można dokonać w pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Niewpłacenie podatku w terminie to nie tylko odsetki za opóźnienie, ale także możliwość poniesienia odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe (w 2012 r. najniższa grzywna za wykroczenie skarbowe wyniesie 150 zł, a najwyższa 30 tys. zł).


Nowe terminy dla przedsiębiorców na skali i liniowym


Przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej i podatku liniowego oraz osoby osiągające dochody z najmu lub dzierżawy wpłacają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę wpłaca się do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W przypadku osób rozliczających się kwartalnie wpłaty należy dokonać do 20 dnia każdego miesiąca po kwartale, za który uiszczana jest zaliczka.

Od  2012 r. przedsiębiorcy nie muszą już wpłacać fiskusowi w grudniu podwójnej zaliczki na podatek (zaliczka za listopad pomnożona przez dwa) na poczet zaliczki za grudzień - podatek za  ostatni miesiąc roku (lub ostatni kwartał w przypadku opłacających podatek kwartalnie) wpłaca się do 20 stycznia, chyba że do tego czasu zostanie złożone zeznanie podatkowe i tym samym cały roczny podatek zostanie rozliczony już w PIT-36 lub 36-L.  Nie oznacza to jednak, że zmienił się termin składania PIT-ów przez przedsiębiorców - 20 stycznia to tylko nowa opcja, bowiem prowadzący działalność w dalszym ciągu mogą składać roczne zeznanie podatkowe do 30 kwietnia. I jest to już termin nieprzekraczalny, także dla zwykłych podatników, zatrudnionych na przykład na etacie.

REKLAMA


Ryczałt i karta według tych samych zasad, co wcześniej


Ryczałtowcy również muszą wpłacać podatek do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwartał do 20 dnia miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony). Ryczałt za grudzień i ostatni kwartał należy wpłacić w terminie złożenia zeznania, czyli do 31 stycznia następnego roku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie kartą podatkową, terminem wpłaty podatku jest 7 dzień każdego miesiąca (wpłat w tym terminie dokonują za miesiąc ubiegły). Również w tej formie opodatkowania wyjątkiem jest grudzień, za który wpłaty należy dokonać do 28 grudnia danego roku.  


VAT do 25 miesięcznie lub kwartalnie


Podatnicy VAT składają deklarację i wpłacają podatek do 25 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorcy inni niż tzw. mali podatnicy, którzy wybrali kwartalne rozliczenia muszą jednak wpłacać zaliczki za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. W tej sytuacji miesięczne zaliczki wpłaca się do 25  dnia następnego miesiąca w wysokości 1/3 kwoty podatku wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał. Za trzeci miesiąc zaliczki się nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji.

Przykład
Spółka AB rozlicza VAT kwartalnie. Za ostatni kwartał 2011 r. składa deklarację i rozlicza podatek do 25 stycznia 2012 roku. Wykazana w deklaracji kwota podatku (90 000 zł) posłuży do obliczenia zaliczki płaconej za styczeń 2012 r. (30 000 zł do 25 lutego) i luty (30 000 zł do 25 marca). Za marzec zaliczki nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji do 25 kwietnia.

 


VAT od „nowych środków transportu” po 14 dniach


Wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu również wiąże się z zapłatą VAT.

Za nowy środek transportu ustawa uznaje m. in. samochód, jeżeli przejechał nie więcej niż 6 000 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.


Uwaga!

W tym przypadku podatnikiem jest także osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.

Obliczenia i wpłacenia podatku należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a ten powstaje z chwilą otrzymania pojazdu przez nabywcę, jednak nie później niż z dniem wystawienia faktury przez dostawcę. Jest to również czas na złożenie deklaracji, w której wykażemy takie nabycie.

Przykład
Pan Adam nabył od niemieckiego dostawcy samochód, który otrzymał 5 stycznia 2012 roku. Faktura została jednak wystawiona 2 stycznia. W tym dniu powstał więc obowiązek podatkowy. Pan Adam musi zatem zapłacić podatek do 16 stycznia 2012 roku.


Podatek od nieruchomości w czterech ratach


Osoby fizyczne składają informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru. Muszą zrobić to w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. kupno lub sprzedaż nieruchomości). Oznacza to, że np. osoba fizyczna, kupując nieruchomość 3 stycznia, powinna przekazać informację  do 17 stycznia. 

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji urząd skarbowy (właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości). Podatek jest płatny w ratach, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, np. w przypadku nieruchomości zakupionej 3 stycznia 2012 roku, obowiązek podatkowy powstanie od 1 lutego 2012 roku.


Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe muszą złożyć deklaracje na dany rok do 31 stycznia. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, np. zakup nieruchomości został dokonany w marcu, deklarację taką składają w terminie 14 dni od okoliczności uzasadniającej powstanie tego obowiązku.  

 Jednostki te wpłacają obliczony w deklaracji podatek w ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Jeśli więc nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, trzeba taką proporcję obliczyć. Wpłat dokonuje się do 15 każdego miesiąca. Wyjątkiem jest styczeń, za który należy zapłacić do 31 stycznia.


Uwaga
!
Jest to nowy termin obowiązujący od 2012 roku. Wcześniej podatek za styczeń należało wpłacić do 15 stycznia danego roku.

 


Podatek od środków transportu w dwóch ratach


Podatek płacony jest w oparciu o złożoną deklarację roczną, do 15 lutego danego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, z fiskusem należy się rozliczyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany w Polsce, a w przypadku nabycia środka transportu zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym został nabyty.

 

 


Podatek od środków transportu jest płatny w dwóch ratach: do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września, podatek płatny jest w dwóch ratach:

a) w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,

b) do 15 września danego roku - II rata.

Natomiast gdy obowiązek podatkowy powstał od 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Również w tym przypadku trzeba wyliczyć proporcję (uwzględniając liczbę miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy), jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku.


PCC w 14 dni


Osoby, które dokonały nabycia w drodze czynności cywilnoprawnej, z którą związana jest konieczność zapłaty podatku (np. zakup rzeczy ruchomej o wartości powyżej 1 000 zł), powinny złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i zapłacić podatek. Mają na to 14 dni (ustawa szczegółowo określa, od kiedy liczy się ten czas, w zależności od tego, co jest przedmiotem takiej czynności). Przykładowo osoba, która kupiła samochód o wartości 25 000 zł (umowa sprzedaży podpisana w dniu 10 stycznia) musi złożyć deklarację PCC i wpłacić podatek do 24 stycznia.

Uwaga!
PCC nie płacimy np.  gdy czynność jest opodatkowana VAT. Więc kupując samochód u dealera lub mieszkanie u dewelopera nie musimy martwić się o PCC.

Wyjątek: Nie składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz pobierze podatek i wpłaci go urzędu skarbowego.


Podatek od spadków i darowizn w decyzji


Podatnicy podatku od spadków i darowizn składają zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych do urzędu skarbowego. Mają na to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje np.:

- przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku,

- przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. 

 


Uwaga
!
Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika.

Złożenie zeznania wszczyna postępowanie podatkowe, zakończone wydaniem decyzji, w której ustalona zostanie wysokość podatku. Wpłaty należy dokonać w ciągu 14 dni od jej doręczenia.


Uwaga: tekst
przedstawia obowiązujące najczęściej terminy płatności. Są jednak wyjątki, zazwyczaj przewidziane dla określonych szczegółowo czynności, jak np. przy imporcie towarów w VAT.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA