REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłać podatek w terminie i uniknij kary finansowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy z nas musi pamiętać o kilku, a czasem nawet kilkunastu terminach zapłaty podatku. Przedstawiamy zestawienie najczęściej płaconych podatków i terminy ich płatności, co powinno ułatwić poruszanie się w gąszczu ustawowych terminów.


VAT do 25 każdego miesiąca, karta podatkowa do siódmego, PCC w 14 dni. Terminy płatności podatków, gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa (podatki dochodowe, VAT, PCC) są określone w poszczególnych ustawach. Jeżeli podatek jest ustalany przez organ podatkowy w drodze decyzji (np. podatek od spadków i darowizn), na uregulowanie należności mamy 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli ostatni dzień na uregulowanie podatku przypada w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, to płatności można dokonać w pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Niewpłacenie podatku w terminie to nie tylko odsetki za opóźnienie, ale także możliwość poniesienia odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe (w 2012 r. najniższa grzywna za wykroczenie skarbowe wyniesie 150 zł, a najwyższa 30 tys. zł).


Nowe terminy dla przedsiębiorców na skali i liniowym

REKLAMA


Przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej i podatku liniowego oraz osoby osiągające dochody z najmu lub dzierżawy wpłacają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę wpłaca się do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W przypadku osób rozliczających się kwartalnie wpłaty należy dokonać do 20 dnia każdego miesiąca po kwartale, za który uiszczana jest zaliczka.

Od  2012 r. przedsiębiorcy nie muszą już wpłacać fiskusowi w grudniu podwójnej zaliczki na podatek (zaliczka za listopad pomnożona przez dwa) na poczet zaliczki za grudzień - podatek za  ostatni miesiąc roku (lub ostatni kwartał w przypadku opłacających podatek kwartalnie) wpłaca się do 20 stycznia, chyba że do tego czasu zostanie złożone zeznanie podatkowe i tym samym cały roczny podatek zostanie rozliczony już w PIT-36 lub 36-L.  Nie oznacza to jednak, że zmienił się termin składania PIT-ów przez przedsiębiorców - 20 stycznia to tylko nowa opcja, bowiem prowadzący działalność w dalszym ciągu mogą składać roczne zeznanie podatkowe do 30 kwietnia. I jest to już termin nieprzekraczalny, także dla zwykłych podatników, zatrudnionych na przykład na etacie.


Ryczałt i karta według tych samych zasad, co wcześniej


Ryczałtowcy również muszą wpłacać podatek do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwartał do 20 dnia miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony). Ryczałt za grudzień i ostatni kwartał należy wpłacić w terminie złożenia zeznania, czyli do 31 stycznia następnego roku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie kartą podatkową, terminem wpłaty podatku jest 7 dzień każdego miesiąca (wpłat w tym terminie dokonują za miesiąc ubiegły). Również w tej formie opodatkowania wyjątkiem jest grudzień, za który wpłaty należy dokonać do 28 grudnia danego roku.  


VAT do 25 miesięcznie lub kwartalnie

REKLAMA


Podatnicy VAT składają deklarację i wpłacają podatek do 25 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorcy inni niż tzw. mali podatnicy, którzy wybrali kwartalne rozliczenia muszą jednak wpłacać zaliczki za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. W tej sytuacji miesięczne zaliczki wpłaca się do 25  dnia następnego miesiąca w wysokości 1/3 kwoty podatku wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał. Za trzeci miesiąc zaliczki się nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji.

Przykład
Spółka AB rozlicza VAT kwartalnie. Za ostatni kwartał 2011 r. składa deklarację i rozlicza podatek do 25 stycznia 2012 roku. Wykazana w deklaracji kwota podatku (90 000 zł) posłuży do obliczenia zaliczki płaconej za styczeń 2012 r. (30 000 zł do 25 lutego) i luty (30 000 zł do 25 marca). Za marzec zaliczki nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji do 25 kwietnia.

 


VAT od „nowych środków transportu” po 14 dniach


Wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu również wiąże się z zapłatą VAT.

Za nowy środek transportu ustawa uznaje m. in. samochód, jeżeli przejechał nie więcej niż 6 000 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.


Uwaga!

W tym przypadku podatnikiem jest także osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.

Obliczenia i wpłacenia podatku należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a ten powstaje z chwilą otrzymania pojazdu przez nabywcę, jednak nie później niż z dniem wystawienia faktury przez dostawcę. Jest to również czas na złożenie deklaracji, w której wykażemy takie nabycie.

Przykład
Pan Adam nabył od niemieckiego dostawcy samochód, który otrzymał 5 stycznia 2012 roku. Faktura została jednak wystawiona 2 stycznia. W tym dniu powstał więc obowiązek podatkowy. Pan Adam musi zatem zapłacić podatek do 16 stycznia 2012 roku.


Podatek od nieruchomości w czterech ratach


Osoby fizyczne składają informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru. Muszą zrobić to w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. kupno lub sprzedaż nieruchomości). Oznacza to, że np. osoba fizyczna, kupując nieruchomość 3 stycznia, powinna przekazać informację  do 17 stycznia. 

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji urząd skarbowy (właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości). Podatek jest płatny w ratach, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, np. w przypadku nieruchomości zakupionej 3 stycznia 2012 roku, obowiązek podatkowy powstanie od 1 lutego 2012 roku.


Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe muszą złożyć deklaracje na dany rok do 31 stycznia. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, np. zakup nieruchomości został dokonany w marcu, deklarację taką składają w terminie 14 dni od okoliczności uzasadniającej powstanie tego obowiązku.  

 Jednostki te wpłacają obliczony w deklaracji podatek w ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Jeśli więc nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, trzeba taką proporcję obliczyć. Wpłat dokonuje się do 15 każdego miesiąca. Wyjątkiem jest styczeń, za który należy zapłacić do 31 stycznia.


Uwaga
!
Jest to nowy termin obowiązujący od 2012 roku. Wcześniej podatek za styczeń należało wpłacić do 15 stycznia danego roku.

 


Podatek od środków transportu w dwóch ratach


Podatek płacony jest w oparciu o złożoną deklarację roczną, do 15 lutego danego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, z fiskusem należy się rozliczyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany w Polsce, a w przypadku nabycia środka transportu zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym został nabyty.

 

 


Podatek od środków transportu jest płatny w dwóch ratach: do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września, podatek płatny jest w dwóch ratach:

a) w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,

b) do 15 września danego roku - II rata.

Natomiast gdy obowiązek podatkowy powstał od 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Również w tym przypadku trzeba wyliczyć proporcję (uwzględniając liczbę miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy), jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku.


PCC w 14 dni


Osoby, które dokonały nabycia w drodze czynności cywilnoprawnej, z którą związana jest konieczność zapłaty podatku (np. zakup rzeczy ruchomej o wartości powyżej 1 000 zł), powinny złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i zapłacić podatek. Mają na to 14 dni (ustawa szczegółowo określa, od kiedy liczy się ten czas, w zależności od tego, co jest przedmiotem takiej czynności). Przykładowo osoba, która kupiła samochód o wartości 25 000 zł (umowa sprzedaży podpisana w dniu 10 stycznia) musi złożyć deklarację PCC i wpłacić podatek do 24 stycznia.

Uwaga!
PCC nie płacimy np.  gdy czynność jest opodatkowana VAT. Więc kupując samochód u dealera lub mieszkanie u dewelopera nie musimy martwić się o PCC.

Wyjątek: Nie składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz pobierze podatek i wpłaci go urzędu skarbowego.


Podatek od spadków i darowizn w decyzji


Podatnicy podatku od spadków i darowizn składają zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych do urzędu skarbowego. Mają na to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje np.:

- przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku,

- przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. 

 


Uwaga
!
Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika.

Złożenie zeznania wszczyna postępowanie podatkowe, zakończone wydaniem decyzji, w której ustalona zostanie wysokość podatku. Wpłaty należy dokonać w ciągu 14 dni od jej doręczenia.


Uwaga: tekst
przedstawia obowiązujące najczęściej terminy płatności. Są jednak wyjątki, zazwyczaj przewidziane dla określonych szczegółowo czynności, jak np. przy imporcie towarów w VAT.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA