REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłać podatek w terminie i uniknij kary finansowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy z nas musi pamiętać o kilku, a czasem nawet kilkunastu terminach zapłaty podatku. Przedstawiamy zestawienie najczęściej płaconych podatków i terminy ich płatności, co powinno ułatwić poruszanie się w gąszczu ustawowych terminów.


VAT do 25 każdego miesiąca, karta podatkowa do siódmego, PCC w 14 dni. Terminy płatności podatków, gdy zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa (podatki dochodowe, VAT, PCC) są określone w poszczególnych ustawach. Jeżeli podatek jest ustalany przez organ podatkowy w drodze decyzji (np. podatek od spadków i darowizn), na uregulowanie należności mamy 14 dni od dnia doręczenia decyzji. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli ostatni dzień na uregulowanie podatku przypada w dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, to płatności można dokonać w pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Niewpłacenie podatku w terminie to nie tylko odsetki za opóźnienie, ale także możliwość poniesienia odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe (w 2012 r. najniższa grzywna za wykroczenie skarbowe wyniesie 150 zł, a najwyższa 30 tys. zł).


Nowe terminy dla przedsiębiorców na skali i liniowym


Przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej i podatku liniowego oraz osoby osiągające dochody z najmu lub dzierżawy wpłacają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę wpłaca się do 20 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W przypadku osób rozliczających się kwartalnie wpłaty należy dokonać do 20 dnia każdego miesiąca po kwartale, za który uiszczana jest zaliczka.

Od  2012 r. przedsiębiorcy nie muszą już wpłacać fiskusowi w grudniu podwójnej zaliczki na podatek (zaliczka za listopad pomnożona przez dwa) na poczet zaliczki za grudzień - podatek za  ostatni miesiąc roku (lub ostatni kwartał w przypadku opłacających podatek kwartalnie) wpłaca się do 20 stycznia, chyba że do tego czasu zostanie złożone zeznanie podatkowe i tym samym cały roczny podatek zostanie rozliczony już w PIT-36 lub 36-L.  Nie oznacza to jednak, że zmienił się termin składania PIT-ów przez przedsiębiorców - 20 stycznia to tylko nowa opcja, bowiem prowadzący działalność w dalszym ciągu mogą składać roczne zeznanie podatkowe do 30 kwietnia. I jest to już termin nieprzekraczalny, także dla zwykłych podatników, zatrudnionych na przykład na etacie.

REKLAMA


Ryczałt i karta według tych samych zasad, co wcześniej


Ryczałtowcy również muszą wpłacać podatek do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwartał do 20 dnia miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony). Ryczałt za grudzień i ostatni kwartał należy wpłacić w terminie złożenia zeznania, czyli do 31 stycznia następnego roku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie kartą podatkową, terminem wpłaty podatku jest 7 dzień każdego miesiąca (wpłat w tym terminie dokonują za miesiąc ubiegły). Również w tej formie opodatkowania wyjątkiem jest grudzień, za który wpłaty należy dokonać do 28 grudnia danego roku.  


VAT do 25 miesięcznie lub kwartalnie


Podatnicy VAT składają deklarację i wpłacają podatek do 25 dnia następnego miesiąca. Przedsiębiorcy inni niż tzw. mali podatnicy, którzy wybrali kwartalne rozliczenia muszą jednak wpłacać zaliczki za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. W tej sytuacji miesięczne zaliczki wpłaca się do 25  dnia następnego miesiąca w wysokości 1/3 kwoty podatku wykazanego w deklaracji za poprzedni kwartał. Za trzeci miesiąc zaliczki się nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji.

Przykład
Spółka AB rozlicza VAT kwartalnie. Za ostatni kwartał 2011 r. składa deklarację i rozlicza podatek do 25 stycznia 2012 roku. Wykazana w deklaracji kwota podatku (90 000 zł) posłuży do obliczenia zaliczki płaconej za styczeń 2012 r. (30 000 zł do 25 lutego) i luty (30 000 zł do 25 marca). Za marzec zaliczki nie wpłaca, lecz rozlicza w składanej deklaracji do 25 kwietnia.

 


VAT od „nowych środków transportu” po 14 dniach


Wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu również wiąże się z zapłatą VAT.

Za nowy środek transportu ustawa uznaje m. in. samochód, jeżeli przejechał nie więcej niż 6 000 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.


Uwaga!

W tym przypadku podatnikiem jest także osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.

Obliczenia i wpłacenia podatku należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a ten powstaje z chwilą otrzymania pojazdu przez nabywcę, jednak nie później niż z dniem wystawienia faktury przez dostawcę. Jest to również czas na złożenie deklaracji, w której wykażemy takie nabycie.

Przykład
Pan Adam nabył od niemieckiego dostawcy samochód, który otrzymał 5 stycznia 2012 roku. Faktura została jednak wystawiona 2 stycznia. W tym dniu powstał więc obowiązek podatkowy. Pan Adam musi zatem zapłacić podatek do 16 stycznia 2012 roku.


Podatek od nieruchomości w czterech ratach


Osoby fizyczne składają informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru. Muszą zrobić to w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. kupno lub sprzedaż nieruchomości). Oznacza to, że np. osoba fizyczna, kupując nieruchomość 3 stycznia, powinna przekazać informację  do 17 stycznia. 

Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji urząd skarbowy (właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości). Podatek jest płatny w ratach, w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, np. w przypadku nieruchomości zakupionej 3 stycznia 2012 roku, obowiązek podatkowy powstanie od 1 lutego 2012 roku.


Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe muszą złożyć deklaracje na dany rok do 31 stycznia. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, np. zakup nieruchomości został dokonany w marcu, deklarację taką składają w terminie 14 dni od okoliczności uzasadniającej powstanie tego obowiązku.  

 Jednostki te wpłacają obliczony w deklaracji podatek w ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Jeśli więc nabycie nieruchomości nastąpiło w trakcie roku, trzeba taką proporcję obliczyć. Wpłat dokonuje się do 15 każdego miesiąca. Wyjątkiem jest styczeń, za który należy zapłacić do 31 stycznia.


Uwaga
!
Jest to nowy termin obowiązujący od 2012 roku. Wcześniej podatek za styczeń należało wpłacić do 15 stycznia danego roku.

 


Podatek od środków transportu w dwóch ratach


Podatek płacony jest w oparciu o złożoną deklarację roczną, do 15 lutego danego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, z fiskusem należy się rozliczyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym środek transportu został zarejestrowany w Polsce, a w przypadku nabycia środka transportu zarejestrowanego - od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym został nabyty.

 

 


Podatek od środków transportu jest płatny w dwóch ratach: do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego, a przed 1 września, podatek płatny jest w dwóch ratach:

a) w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,

b) do 15 września danego roku - II rata.

Natomiast gdy obowiązek podatkowy powstał od 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Również w tym przypadku trzeba wyliczyć proporcję (uwzględniając liczbę miesięcy, w których istniał obowiązek podatkowy), jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku.


PCC w 14 dni


Osoby, które dokonały nabycia w drodze czynności cywilnoprawnej, z którą związana jest konieczność zapłaty podatku (np. zakup rzeczy ruchomej o wartości powyżej 1 000 zł), powinny złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i zapłacić podatek. Mają na to 14 dni (ustawa szczegółowo określa, od kiedy liczy się ten czas, w zależności od tego, co jest przedmiotem takiej czynności). Przykładowo osoba, która kupiła samochód o wartości 25 000 zł (umowa sprzedaży podpisana w dniu 10 stycznia) musi złożyć deklarację PCC i wpłacić podatek do 24 stycznia.

Uwaga!
PCC nie płacimy np.  gdy czynność jest opodatkowana VAT. Więc kupując samochód u dealera lub mieszkanie u dewelopera nie musimy martwić się o PCC.

Wyjątek: Nie składa się deklaracji i nie wpłaca podatku, gdy czynność jest dokonana w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji to notariusz pobierze podatek i wpłaci go urzędu skarbowego.


Podatek od spadków i darowizn w decyzji


Podatnicy podatku od spadków i darowizn składają zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych do urzędu skarbowego. Mają na to miesiąc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Obowiązek podatkowy powstaje np.:

- przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku,

- przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia. 

 


Uwaga
!
Obowiązek składania zeznań podatkowych nie dotyczy przypadków, w których podatek jest pobierany przez płatnika.

Złożenie zeznania wszczyna postępowanie podatkowe, zakończone wydaniem decyzji, w której ustalona zostanie wysokość podatku. Wpłaty należy dokonać w ciągu 14 dni od jej doręczenia.


Uwaga: tekst
przedstawia obowiązujące najczęściej terminy płatności. Są jednak wyjątki, zazwyczaj przewidziane dla określonych szczegółowo czynności, jak np. przy imporcie towarów w VAT.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA