REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawić fakturę po dwóch latach od wykonania usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Paweł Łapacz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2004 r. została zawarta umowa najmu lokalu. Lokal został zaadaptowany z części korytarza w budynku mieszkalnym ze środków najemcy. Zgodnie z umową rozliczenie nastąpiło w 2005 r. po protokolarnym odbiorze lokalu na zasadzie kompensaty do wysokości środków poniesionych przez najemcę. Wysokość czynszu ustalono na 15 zł/m2. W wyniku sporu z najemcą do dzisiaj nie została wystawiona żadna faktura. Czy można wystawić fakturę, która dotyczy okresu sprzed dwóch lat do dzisiaj?

RADA

Nie tylko można, ale nawet trzeba wystawić faktury, jeżeli nie zostały one wystawione zgodnie z terminami wskazanymi w przepisach. Należy to uczynić niezwłocznie. Z opisu przedstawionego w pytaniu wynika, że fakturę VAT należało wystawić najpóźniej w dniu odbioru nakładów poczynionych przez najemcę. Z treści umowy najmu lokalu wynika bowiem, że na ten dzień przypada termin płatności za świadczoną usługę najmu. Kolejne faktury z tytułu świadczonej usługi najmu za okresy następne po dokonaniu odbioru nakładów należało wystawić w terminie płatności określonym umową dla tych okresów.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że Czytelnik świadczy usługi najmu lokalu na potrzeby prowadzonej przez najemcę działalności gospodarczej.

Obowiązek podatkowy w zakresie usług najmu został określony w sposób szczególny w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT. Powstaje on z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności określonym w umowie lub na fakturze. Sądząc z tego, że istniał spór między wynajmującym a najemcą, zakładamy, że nie były dokonywane żadne płatności. Niezależnie od tego obowiązek podatkowy powstał w terminach płatności przewidzianych w umowie z najemcą. Najpóźniej w tych terminach należało również wystawić faktury.

Umowa najmu została zawarta w ten sposób, że określono w niej pierwszy termin płatności za świadczoną usługę najmu na dzień odbioru nakładów poczynionych przez najemcę w jego imieniu. W tym bowiem dniu w myśl umowy miało nastąpić „rozliczenie” z najemcą polegające na kompensacie należnego wynajmującemu czynszu z wartością nakładów poniesionych przez najemcę.

Przenosząc powyższy stan faktyczny na grunt podatku od towarów i usług, należy uznać, że wynajmujący wyświadczył usługę najmu (dokonał czynności opodatkowanej) dopiero w momencie odbioru poniesionych przez najemcę nakładów. W tym bowiem dniu powstał obowiązek podatkowy w zakresie VAT z tytułu świadczonej od 2004 r. usługi najmu. Również w tym dniu powstał obowiązek wystawienia pierwszej faktury przez wynajmującego z powyższego tytułu. Obowiązek wystawienia kolejnych faktur z tytułu świadczonej usługi najmu na podstawie powyższej umowy jest lub był uzależniony od zapisów umownych dotyczących określenia terminu płatności po dniu odbioru nakładów i dokonaniu „rozliczenia”. Ponieważ do tej pory nie została wystawiona żadna faktura z tytułu świadczonej usługi najmu, wynajmujący jest zobowiązany do niezwłocznego ich wystawienia i skorygowania rejestrów sprzedaży VAT, jak też deklaracji VAT-7 za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy w VAT.

Należy również zaznaczyć, że uchylanie się od opodatkowania, polegające na nieujawnianiu właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania, jest wykroczeniem karnym skarbowym zagrożonym karą grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie (art. 54 Kodeksu karnego skarbowego).

Jednak nie podlega karze podatnik, który złoży prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i niezwłocznie w całości uiści podatek wraz z odsetkami za zwłokę (art. 16a Kodeksu karnego skarbowego).

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik wystawił faktury z dużym opóźnieniem. Należy zaznaczyć, że również niewystawienie faktury VAT, mimo istnienia takiego obowiązku, jest wykroczeniem karnym skarbowym zagrożonym karą grzywny do 180 stawek dziennych. W celu uniknięcia nałożenia grzywny należy wraz z wystawieniem zaległych faktur złożyć we właściwym urzędzie skarbowym tzw. „czynny żal” (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego).

- art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

- art. 16, 16a, 54, 62 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

Paweł Łapacz

konsultant podatkowy

Radosław Kowalski

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA