REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawić fakturę po dwóch latach od wykonania usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Paweł Łapacz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2004 r. została zawarta umowa najmu lokalu. Lokal został zaadaptowany z części korytarza w budynku mieszkalnym ze środków najemcy. Zgodnie z umową rozliczenie nastąpiło w 2005 r. po protokolarnym odbiorze lokalu na zasadzie kompensaty do wysokości środków poniesionych przez najemcę. Wysokość czynszu ustalono na 15 zł/m2. W wyniku sporu z najemcą do dzisiaj nie została wystawiona żadna faktura. Czy można wystawić fakturę, która dotyczy okresu sprzed dwóch lat do dzisiaj?

RADA

Nie tylko można, ale nawet trzeba wystawić faktury, jeżeli nie zostały one wystawione zgodnie z terminami wskazanymi w przepisach. Należy to uczynić niezwłocznie. Z opisu przedstawionego w pytaniu wynika, że fakturę VAT należało wystawić najpóźniej w dniu odbioru nakładów poczynionych przez najemcę. Z treści umowy najmu lokalu wynika bowiem, że na ten dzień przypada termin płatności za świadczoną usługę najmu. Kolejne faktury z tytułu świadczonej usługi najmu za okresy następne po dokonaniu odbioru nakładów należało wystawić w terminie płatności określonym umową dla tych okresów.

UZASADNIENIE

Z treści pytania wynika, że Czytelnik świadczy usługi najmu lokalu na potrzeby prowadzonej przez najemcę działalności gospodarczej.

Obowiązek podatkowy w zakresie usług najmu został określony w sposób szczególny w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT. Powstaje on z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności określonym w umowie lub na fakturze. Sądząc z tego, że istniał spór między wynajmującym a najemcą, zakładamy, że nie były dokonywane żadne płatności. Niezależnie od tego obowiązek podatkowy powstał w terminach płatności przewidzianych w umowie z najemcą. Najpóźniej w tych terminach należało również wystawić faktury.

Umowa najmu została zawarta w ten sposób, że określono w niej pierwszy termin płatności za świadczoną usługę najmu na dzień odbioru nakładów poczynionych przez najemcę w jego imieniu. W tym bowiem dniu w myśl umowy miało nastąpić „rozliczenie” z najemcą polegające na kompensacie należnego wynajmującemu czynszu z wartością nakładów poniesionych przez najemcę.

Przenosząc powyższy stan faktyczny na grunt podatku od towarów i usług, należy uznać, że wynajmujący wyświadczył usługę najmu (dokonał czynności opodatkowanej) dopiero w momencie odbioru poniesionych przez najemcę nakładów. W tym bowiem dniu powstał obowiązek podatkowy w zakresie VAT z tytułu świadczonej od 2004 r. usługi najmu. Również w tym dniu powstał obowiązek wystawienia pierwszej faktury przez wynajmującego z powyższego tytułu. Obowiązek wystawienia kolejnych faktur z tytułu świadczonej usługi najmu na podstawie powyższej umowy jest lub był uzależniony od zapisów umownych dotyczących określenia terminu płatności po dniu odbioru nakładów i dokonaniu „rozliczenia”. Ponieważ do tej pory nie została wystawiona żadna faktura z tytułu świadczonej usługi najmu, wynajmujący jest zobowiązany do niezwłocznego ich wystawienia i skorygowania rejestrów sprzedaży VAT, jak też deklaracji VAT-7 za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy w VAT.

Należy również zaznaczyć, że uchylanie się od opodatkowania, polegające na nieujawnianiu właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania, jest wykroczeniem karnym skarbowym zagrożonym karą grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie (art. 54 Kodeksu karnego skarbowego).

Jednak nie podlega karze podatnik, który złoży prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i niezwłocznie w całości uiści podatek wraz z odsetkami za zwłokę (art. 16a Kodeksu karnego skarbowego).

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik wystawił faktury z dużym opóźnieniem. Należy zaznaczyć, że również niewystawienie faktury VAT, mimo istnienia takiego obowiązku, jest wykroczeniem karnym skarbowym zagrożonym karą grzywny do 180 stawek dziennych. W celu uniknięcia nałożenia grzywny należy wraz z wystawieniem zaległych faktur złożyć we właściwym urzędzie skarbowym tzw. „czynny żal” (art. 16 Kodeksu karnego skarbowego).

- art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

- art. 16, 16a, 54, 62 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

Paweł Łapacz

konsultant podatkowy

Radosław Kowalski

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA