REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nierozpatrzone w terminie odwołanie wstrzymuje wykonanie egzekucji

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mieliśmy kontrolę podatkową za cały 2007 r. w zakresie VAT. W związku z ustaleniami kontrolujących urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe. Wydał decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w VAT.

Uważamy, że została wydana z naruszeniem prawa i jest dla naszej firmy bardzo krzywdząca. Zarówno kontrolujący, jak i pracownicy urzędu skarbowego, którzy prowadzili postępowanie podatkowe, nie wzięli pod uwagę wszystkich dowodów w sprawie, jakie przedstawiliśmy. Dlatego uważamy, że ustalenia zawarte w decyzji są niesłuszne. Jednocześnie obawiamy się, że jeśli nie wpłacimy do urzędu skarbowego określonych w decyzji kwot, to urząd skarbowy może skierować sprawę do działu egzekucji. Od decyzji wnieśliśmy odwołanie. Jednak nie zostało ono rozpatrzone mimo upływu terminu. Uważamy, że jest to kolejny dowód na opieszałość organu podatkowego. Czy w tej sytuacji urząd skarbowy może dokonać egzekucji? Może powinniśmy wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji?

REKLAMA

Autopromocja

rada

Nie, urząd nie może dokonać egzekucji. Nierozpatrzone w terminie odwołanie od decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w VAT powoduje wstrzymanie wykonania egzekucji. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. Wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji nie jest konieczne, gdyż wstrzymanie wykonania decyzji następuje z mocy prawa.

uzasadnienie

Nierozpatrzenie w ustawowym terminie odwołania przez organ II instancji w zakresie ustalonego przez organu I instancji zobowiązania podatkowego w VAT skutkuje wstrzymaniem wykonania egzekucji administracyjnej. Organ podatkowy nie może w tym okresie wystawić tytułu wykonawczego, a tym samym wszcząć postępowania egzekucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od decyzji organu podatkowego służy stronie tylko jedno odwołanie. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Wnosi się je w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

W jakim terminie organ wyższej instancji rozpatruje odwołanie

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Ustawodawca rozumie jednak termin „bez zbędnej zwłoki” jako nie później niż w ciągu:

• miesiąca, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• dwóch miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• trzech miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, gdy w sprawie tej przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy.

Konsekwencje nierozpatrzenia odwołania w ustawowym terminie

REKLAMA

Przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że art. 225 zawiera jakby sankcję dla organów podatkowych za opieszałość w załatwieniu spraw. Co prawda Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, o jaki termin chodzi, natomiast jednoznacznie informuje, że termin do rozpatrzenia odwołania wniesionego przez niego już minął.

Jeżeli zatem odwołanie Czytelnika nie będzie rozpatrzone w ciągu dwóch (trzech) miesięcy, a decyzja do tego czasu również nie zostanie wykonana, wówczas jej wykonanie zostaje wstrzymane z mocy prawa. Wstrzymanie to polega na tym, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

WAŻNE!

Wstrzymanie wykonania decyzji powoduje, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

Wypowiedział się w tej kwestii również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W wyroku tego sądu z 7 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1122/05, czytamy, że: „Przewidziane w art. 225 wstrzymanie wykonania decyzji z mocy prawa jest środkiem ochrony strony postępowania podatkowego (celnego), którego sens i istota sprowadza się do zakazu wykonania decyzji aż do czasu wydania i doręczenia stronie postępowania decyzji przez organ odwoławczy. Prowadzenie zatem egzekucji w momencie, gdy z mocy prawa wykonanie decyzji zostało wstrzymane, stanowi naruszenie tego zakazu. W tym czasie bowiem nie jest możliwe nie tylko wystawienie tytułu wykonawczego, lecz także podjęcie innych czynności w już wszczętym postępowaniu egzekucyjnym. Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 56 § 1 pkt u.p.e.a. postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w razie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłat należności pieniężnej. Sformułowanie >postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu< nie pozostawia wątpliwości, iż zawieszenie postępowania jest obowiązkiem organu egzekucyjnego, który stosownie do postanowień art. 56 § 3 u.p.e.a. wydaje w tej kwestii postanowienie. Co więcej, zgodnie z art. 56 § 4 u.p.e.a., na postanowienie organu egzekucyjnego o zawieszeniu postępowania lub o odmowie zawieszenia tego postępowania służy zażalenie”.

Nie powinni się zatem Państwo obawiać tego, że w wyniku niewpłacenia należności wynikających z decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe w VAT urząd skarbowy wystawi tytuł wykonawczy, w następstwie czego zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne. Organ podatkowy nie ma bowiem do tego prawa, ponieważ tak wskazują przepisy, których zobowiązany jest przestrzegać. Dlatego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji również w tej sytuacji nie jest konieczny.

• art. 139, art. 225 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA