REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nierozpatrzone w terminie odwołanie wstrzymuje wykonanie egzekucji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mieliśmy kontrolę podatkową za cały 2007 r. w zakresie VAT. W związku z ustaleniami kontrolujących urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe. Wydał decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w VAT.

Uważamy, że została wydana z naruszeniem prawa i jest dla naszej firmy bardzo krzywdząca. Zarówno kontrolujący, jak i pracownicy urzędu skarbowego, którzy prowadzili postępowanie podatkowe, nie wzięli pod uwagę wszystkich dowodów w sprawie, jakie przedstawiliśmy. Dlatego uważamy, że ustalenia zawarte w decyzji są niesłuszne. Jednocześnie obawiamy się, że jeśli nie wpłacimy do urzędu skarbowego określonych w decyzji kwot, to urząd skarbowy może skierować sprawę do działu egzekucji. Od decyzji wnieśliśmy odwołanie. Jednak nie zostało ono rozpatrzone mimo upływu terminu. Uważamy, że jest to kolejny dowód na opieszałość organu podatkowego. Czy w tej sytuacji urząd skarbowy może dokonać egzekucji? Może powinniśmy wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji?

REKLAMA

rada

Nie, urząd nie może dokonać egzekucji. Nierozpatrzone w terminie odwołanie od decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w VAT powoduje wstrzymanie wykonania egzekucji. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. Wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji nie jest konieczne, gdyż wstrzymanie wykonania decyzji następuje z mocy prawa.

uzasadnienie

REKLAMA

Nierozpatrzenie w ustawowym terminie odwołania przez organ II instancji w zakresie ustalonego przez organu I instancji zobowiązania podatkowego w VAT skutkuje wstrzymaniem wykonania egzekucji administracyjnej. Organ podatkowy nie może w tym okresie wystawić tytułu wykonawczego, a tym samym wszcząć postępowania egzekucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od decyzji organu podatkowego służy stronie tylko jedno odwołanie. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Wnosi się je w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

W jakim terminie organ wyższej instancji rozpatruje odwołanie

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Ustawodawca rozumie jednak termin „bez zbędnej zwłoki” jako nie później niż w ciągu:

• miesiąca, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• dwóch miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• trzech miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, gdy w sprawie tej przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy.

Konsekwencje nierozpatrzenia odwołania w ustawowym terminie

REKLAMA

Przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że art. 225 zawiera jakby sankcję dla organów podatkowych za opieszałość w załatwieniu spraw. Co prawda Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, o jaki termin chodzi, natomiast jednoznacznie informuje, że termin do rozpatrzenia odwołania wniesionego przez niego już minął.

Jeżeli zatem odwołanie Czytelnika nie będzie rozpatrzone w ciągu dwóch (trzech) miesięcy, a decyzja do tego czasu również nie zostanie wykonana, wówczas jej wykonanie zostaje wstrzymane z mocy prawa. Wstrzymanie to polega na tym, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

WAŻNE!

Wstrzymanie wykonania decyzji powoduje, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

Wypowiedział się w tej kwestii również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W wyroku tego sądu z 7 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1122/05, czytamy, że: „Przewidziane w art. 225 wstrzymanie wykonania decyzji z mocy prawa jest środkiem ochrony strony postępowania podatkowego (celnego), którego sens i istota sprowadza się do zakazu wykonania decyzji aż do czasu wydania i doręczenia stronie postępowania decyzji przez organ odwoławczy. Prowadzenie zatem egzekucji w momencie, gdy z mocy prawa wykonanie decyzji zostało wstrzymane, stanowi naruszenie tego zakazu. W tym czasie bowiem nie jest możliwe nie tylko wystawienie tytułu wykonawczego, lecz także podjęcie innych czynności w już wszczętym postępowaniu egzekucyjnym. Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 56 § 1 pkt u.p.e.a. postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w razie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłat należności pieniężnej. Sformułowanie >postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu< nie pozostawia wątpliwości, iż zawieszenie postępowania jest obowiązkiem organu egzekucyjnego, który stosownie do postanowień art. 56 § 3 u.p.e.a. wydaje w tej kwestii postanowienie. Co więcej, zgodnie z art. 56 § 4 u.p.e.a., na postanowienie organu egzekucyjnego o zawieszeniu postępowania lub o odmowie zawieszenia tego postępowania służy zażalenie”.

Nie powinni się zatem Państwo obawiać tego, że w wyniku niewpłacenia należności wynikających z decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe w VAT urząd skarbowy wystawi tytuł wykonawczy, w następstwie czego zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne. Organ podatkowy nie ma bowiem do tego prawa, ponieważ tak wskazują przepisy, których zobowiązany jest przestrzegać. Dlatego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji również w tej sytuacji nie jest konieczny.

• art. 139, art. 225 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA