REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nierozpatrzone w terminie odwołanie wstrzymuje wykonanie egzekucji

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mieliśmy kontrolę podatkową za cały 2007 r. w zakresie VAT. W związku z ustaleniami kontrolujących urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe. Wydał decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w VAT.

Uważamy, że została wydana z naruszeniem prawa i jest dla naszej firmy bardzo krzywdząca. Zarówno kontrolujący, jak i pracownicy urzędu skarbowego, którzy prowadzili postępowanie podatkowe, nie wzięli pod uwagę wszystkich dowodów w sprawie, jakie przedstawiliśmy. Dlatego uważamy, że ustalenia zawarte w decyzji są niesłuszne. Jednocześnie obawiamy się, że jeśli nie wpłacimy do urzędu skarbowego określonych w decyzji kwot, to urząd skarbowy może skierować sprawę do działu egzekucji. Od decyzji wnieśliśmy odwołanie. Jednak nie zostało ono rozpatrzone mimo upływu terminu. Uważamy, że jest to kolejny dowód na opieszałość organu podatkowego. Czy w tej sytuacji urząd skarbowy może dokonać egzekucji? Może powinniśmy wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji?

REKLAMA

REKLAMA

rada

Nie, urząd nie może dokonać egzekucji. Nierozpatrzone w terminie odwołanie od decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w VAT powoduje wstrzymanie wykonania egzekucji. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. Wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji nie jest konieczne, gdyż wstrzymanie wykonania decyzji następuje z mocy prawa.

uzasadnienie

REKLAMA

Nierozpatrzenie w ustawowym terminie odwołania przez organ II instancji w zakresie ustalonego przez organu I instancji zobowiązania podatkowego w VAT skutkuje wstrzymaniem wykonania egzekucji administracyjnej. Organ podatkowy nie może w tym okresie wystawić tytułu wykonawczego, a tym samym wszcząć postępowania egzekucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od decyzji organu podatkowego służy stronie tylko jedno odwołanie. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Wnosi się je w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

W jakim terminie organ wyższej instancji rozpatruje odwołanie

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Ustawodawca rozumie jednak termin „bez zbędnej zwłoki” jako nie później niż w ciągu:

• miesiąca, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• dwóch miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• trzech miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, gdy w sprawie tej przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy.

Konsekwencje nierozpatrzenia odwołania w ustawowym terminie

Przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że art. 225 zawiera jakby sankcję dla organów podatkowych za opieszałość w załatwieniu spraw. Co prawda Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, o jaki termin chodzi, natomiast jednoznacznie informuje, że termin do rozpatrzenia odwołania wniesionego przez niego już minął.

Jeżeli zatem odwołanie Czytelnika nie będzie rozpatrzone w ciągu dwóch (trzech) miesięcy, a decyzja do tego czasu również nie zostanie wykonana, wówczas jej wykonanie zostaje wstrzymane z mocy prawa. Wstrzymanie to polega na tym, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

WAŻNE!

Wstrzymanie wykonania decyzji powoduje, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

Wypowiedział się w tej kwestii również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W wyroku tego sądu z 7 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1122/05, czytamy, że: „Przewidziane w art. 225 wstrzymanie wykonania decyzji z mocy prawa jest środkiem ochrony strony postępowania podatkowego (celnego), którego sens i istota sprowadza się do zakazu wykonania decyzji aż do czasu wydania i doręczenia stronie postępowania decyzji przez organ odwoławczy. Prowadzenie zatem egzekucji w momencie, gdy z mocy prawa wykonanie decyzji zostało wstrzymane, stanowi naruszenie tego zakazu. W tym czasie bowiem nie jest możliwe nie tylko wystawienie tytułu wykonawczego, lecz także podjęcie innych czynności w już wszczętym postępowaniu egzekucyjnym. Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 56 § 1 pkt u.p.e.a. postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w razie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłat należności pieniężnej. Sformułowanie >postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu< nie pozostawia wątpliwości, iż zawieszenie postępowania jest obowiązkiem organu egzekucyjnego, który stosownie do postanowień art. 56 § 3 u.p.e.a. wydaje w tej kwestii postanowienie. Co więcej, zgodnie z art. 56 § 4 u.p.e.a., na postanowienie organu egzekucyjnego o zawieszeniu postępowania lub o odmowie zawieszenia tego postępowania służy zażalenie”.

Nie powinni się zatem Państwo obawiać tego, że w wyniku niewpłacenia należności wynikających z decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe w VAT urząd skarbowy wystawi tytuł wykonawczy, w następstwie czego zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne. Organ podatkowy nie ma bowiem do tego prawa, ponieważ tak wskazują przepisy, których zobowiązany jest przestrzegać. Dlatego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji również w tej sytuacji nie jest konieczny.

• art. 139, art. 225 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA