REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nierozpatrzone w terminie odwołanie wstrzymuje wykonanie egzekucji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mieliśmy kontrolę podatkową za cały 2007 r. w zakresie VAT. W związku z ustaleniami kontrolujących urząd skarbowy wszczął postępowanie podatkowe. Wydał decyzję ustalającą zobowiązanie podatkowe w VAT.

Uważamy, że została wydana z naruszeniem prawa i jest dla naszej firmy bardzo krzywdząca. Zarówno kontrolujący, jak i pracownicy urzędu skarbowego, którzy prowadzili postępowanie podatkowe, nie wzięli pod uwagę wszystkich dowodów w sprawie, jakie przedstawiliśmy. Dlatego uważamy, że ustalenia zawarte w decyzji są niesłuszne. Jednocześnie obawiamy się, że jeśli nie wpłacimy do urzędu skarbowego określonych w decyzji kwot, to urząd skarbowy może skierować sprawę do działu egzekucji. Od decyzji wnieśliśmy odwołanie. Jednak nie zostało ono rozpatrzone mimo upływu terminu. Uważamy, że jest to kolejny dowód na opieszałość organu podatkowego. Czy w tej sytuacji urząd skarbowy może dokonać egzekucji? Może powinniśmy wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji?

REKLAMA

REKLAMA

rada

Nie, urząd nie może dokonać egzekucji. Nierozpatrzone w terminie odwołanie od decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w VAT powoduje wstrzymanie wykonania egzekucji. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego. Wystąpienie z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji nie jest konieczne, gdyż wstrzymanie wykonania decyzji następuje z mocy prawa.

uzasadnienie

REKLAMA

Nierozpatrzenie w ustawowym terminie odwołania przez organ II instancji w zakresie ustalonego przez organu I instancji zobowiązania podatkowego w VAT skutkuje wstrzymaniem wykonania egzekucji administracyjnej. Organ podatkowy nie może w tym okresie wystawić tytułu wykonawczego, a tym samym wszcząć postępowania egzekucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od decyzji organu podatkowego służy stronie tylko jedno odwołanie. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Wnosi się je w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

W jakim terminie organ wyższej instancji rozpatruje odwołanie

Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Ustawodawca rozumie jednak termin „bez zbędnej zwłoki” jako nie później niż w ciągu:

• miesiąca, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• dwóch miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, licząc od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy,

• trzech miesięcy - tyle maksymalnie może trwać załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, gdy w sprawie tej przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy.

Konsekwencje nierozpatrzenia odwołania w ustawowym terminie

Przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa stanowią, że art. 225 zawiera jakby sankcję dla organów podatkowych za opieszałość w załatwieniu spraw. Co prawda Czytelnik nie wskazuje w swoim pytaniu, o jaki termin chodzi, natomiast jednoznacznie informuje, że termin do rozpatrzenia odwołania wniesionego przez niego już minął.

Jeżeli zatem odwołanie Czytelnika nie będzie rozpatrzone w ciągu dwóch (trzech) miesięcy, a decyzja do tego czasu również nie zostanie wykonana, wówczas jej wykonanie zostaje wstrzymane z mocy prawa. Wstrzymanie to polega na tym, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

WAŻNE!

Wstrzymanie wykonania decyzji powoduje, że organ podatkowy nie może egzekwować wynikających z decyzji należności. Wstrzymanie to obowiązuje do dnia, w którym stronie zostanie doręczona decyzja organu odwoławczego.

Wypowiedział się w tej kwestii również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W wyroku tego sądu z 7 lipca 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1122/05, czytamy, że: „Przewidziane w art. 225 wstrzymanie wykonania decyzji z mocy prawa jest środkiem ochrony strony postępowania podatkowego (celnego), którego sens i istota sprowadza się do zakazu wykonania decyzji aż do czasu wydania i doręczenia stronie postępowania decyzji przez organ odwoławczy. Prowadzenie zatem egzekucji w momencie, gdy z mocy prawa wykonanie decyzji zostało wstrzymane, stanowi naruszenie tego zakazu. W tym czasie bowiem nie jest możliwe nie tylko wystawienie tytułu wykonawczego, lecz także podjęcie innych czynności w już wszczętym postępowaniu egzekucyjnym. Przypomnieć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 56 § 1 pkt u.p.e.a. postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w razie wstrzymania wykonania, odroczenia terminu wykonania obowiązku albo rozłożenia na raty spłat należności pieniężnej. Sformułowanie >postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu< nie pozostawia wątpliwości, iż zawieszenie postępowania jest obowiązkiem organu egzekucyjnego, który stosownie do postanowień art. 56 § 3 u.p.e.a. wydaje w tej kwestii postanowienie. Co więcej, zgodnie z art. 56 § 4 u.p.e.a., na postanowienie organu egzekucyjnego o zawieszeniu postępowania lub o odmowie zawieszenia tego postępowania służy zażalenie”.

Nie powinni się zatem Państwo obawiać tego, że w wyniku niewpłacenia należności wynikających z decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe w VAT urząd skarbowy wystawi tytuł wykonawczy, w następstwie czego zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne. Organ podatkowy nie ma bowiem do tego prawa, ponieważ tak wskazują przepisy, których zobowiązany jest przestrzegać. Dlatego wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji również w tej sytuacji nie jest konieczny.

• art. 139, art. 225 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA