REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana numeru PKD działalności, a ryczałt ewidencjonowany

Katarzyna Broniszewska
ryczałt, działalność gospodarcza, PIT
ryczałt, działalność gospodarcza, PIT

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca po zmianie klasyfikacji swojej działalności gospodarczej na prawidłową, może w dalszym ciągu opodatkowywać przychody z tej działalności za pomocą ryczałtu? Pytanie dotyczy sytuacji, gdy działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dotychczas była nieprawidłowo sklasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z tą niewłaściwą klasyfikacją i obowiązującymi przepisami, mogła być opodatkowana na zasadzie ryczałtu.

W wyniku zmiany przepisów podatkowych, prowadzona działalność pod dotychczasowym symbolem PKD, nie będzie mogła być dalej opodatkowana w ten sposób. Natomiast zmiana kwalifikacji na prawidłową, dawałaby możliwość kontynuacji opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

REKLAMA

REKLAMA

 
Składka wypadkowa PKD 2012

Opodatkowanie na zasadzie ryczałtu

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Kogo uważa się za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą i jakim ubezpieczeniom podlega?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby jednak działalność gospodarcza mogła być opodatkowana na zasadzie ryczałtu, muszą być spełnione następujące warunki.

1. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej muszą być wymienione w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PIT.

Tak stanowi art. 6 ust. 1 tej ustawy. Poza tym taka możliwość dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność w formie spółki cywilnej lub spółki jawnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 23 marca 2009 r. (sygnatura VIII SA/Wa 448/08) podkreślił, że: Artykuł 6 ust. 1 ustawy z 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi ogólne upoważnienie do stosowania ryczałtu dla osób prowadzących działalność gospodarczą, a dopiero kolejne przepisy ustawy regulują przedmiot tej działalności i stawki podatku tak, by można zastosować opodatkowanie ryczałtem.

2. podatnicy nie mogą osiągać przychodów (w całości łub w części) z wykonywania usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b)- art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy.

3. podatnik musi w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskać przychód z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 ustawy; jeśli nie osiągnie przychodów to traci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych- art. 8 ust. 3 ustawy.

4. w roku poprzedzającym rok podatkowy trzeba

a) uzyskać przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro lub

b) uzyskać przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

5. należy złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego (właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika), nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Jeśli podatnik przestanie spełniać powyższe wymagania - tzn. wykonywana przez niego działalność będzie wymieniona w art. 14 ustawy o PIT lub w załączniku nr 2 ustawy bądź też nie osiągnie przychodu z tej działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy- to ma obowiązek zaprowadzić właściwe księgi (chyba że jest zwolniony z tego obowiązku) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach zaczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków (art. 22 ust. 1 ustawy).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w (do 2003.12.31) w Łodzi w wyroku z 17 września 2003 r. (sygnatura I SA/Łd 715/02) zaznaczył, że Faktyczne założenie ksiąg ani nawet comiesięczne składanie deklaracji podatkowych nie jest warunkiem wyłączenia podatnika z ryczałtowej formy opodatkowania, ani też samo przez się nie oznacza rezygnacji podatnika z takiej formy opodatkowania, skoro prowadzenie takich ksiąg przez podatnika opłacającego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest jedynie zbędne, a nie niedopuszczalne.

Zmiana oznaczenia działalności w PKD

Zmiany oznaczenia działalności gospodarczej dokonuje Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. W opisywanej sytuacji, gdy prowadzona pod błędnym symbolem działalność została następnie prawidłowo oznaczona pod innym, należy zbadać, czy nadal zostają spełnione powyższe warunki do zastosowania ryczałtu.

Na możliwość korzystania z ryczałtu nie powinno mieć wpływu to, że do momentu otrzymania opinii przez wskazany ośrodek, podatnik źle klasyfikował wykonywane usługi, które z powodu zmiany przepisów podatkowych zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

To rodzaj prowadzonej działalności decyduje o tym, czy można skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu.

Jeśli w ramach prowadzonej działalności wykonywane są usługi, których świadczenie nie wyklucza opodatkowania ryczałtem, to podatnik może korzystać z tej formy opodatkowania.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Jeżeli Ośrodek dokonał klasyfikacji świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako tych, które nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy, to podatnik nadal powinien posiadać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia tych usług ryczałtem.

W rezultacie nie trzeba zakładać podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 7 lutego 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB1/415-280/11-2/AG).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA