REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana numeru PKD działalności, a ryczałt ewidencjonowany

Katarzyna Broniszewska
ryczałt, działalność gospodarcza, PIT
ryczałt, działalność gospodarcza, PIT

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca po zmianie klasyfikacji swojej działalności gospodarczej na prawidłową, może w dalszym ciągu opodatkowywać przychody z tej działalności za pomocą ryczałtu? Pytanie dotyczy sytuacji, gdy działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dotychczas była nieprawidłowo sklasyfikowana na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z tą niewłaściwą klasyfikacją i obowiązującymi przepisami, mogła być opodatkowana na zasadzie ryczałtu.

W wyniku zmiany przepisów podatkowych, prowadzona działalność pod dotychczasowym symbolem PKD, nie będzie mogła być dalej opodatkowana w ten sposób. Natomiast zmiana kwalifikacji na prawidłową, dawałaby możliwość kontynuacji opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 
Składka wypadkowa PKD 2012

Opodatkowanie na zasadzie ryczałtu

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zwanej dalej ustawą, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Kogo uważa się za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą i jakim ubezpieczeniom podlega?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby jednak działalność gospodarcza mogła być opodatkowana na zasadzie ryczałtu, muszą być spełnione następujące warunki.

1. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej muszą być wymienione w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PIT.

Tak stanowi art. 6 ust. 1 tej ustawy. Poza tym taka możliwość dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność w formie spółki cywilnej lub spółki jawnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 23 marca 2009 r. (sygnatura VIII SA/Wa 448/08) podkreślił, że: Artykuł 6 ust. 1 ustawy z 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi ogólne upoważnienie do stosowania ryczałtu dla osób prowadzących działalność gospodarczą, a dopiero kolejne przepisy ustawy regulują przedmiot tej działalności i stawki podatku tak, by można zastosować opodatkowanie ryczałtem.

2. podatnicy nie mogą osiągać przychodów (w całości łub w części) z wykonywania usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b)- art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy.

3. podatnik musi w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskać przychód z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 ustawy; jeśli nie osiągnie przychodów to traci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych- art. 8 ust. 3 ustawy.

4. w roku poprzedzającym rok podatkowy trzeba

a) uzyskać przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro lub

b) uzyskać przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

5. należy złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego (właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika), nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Jeśli podatnik przestanie spełniać powyższe wymagania - tzn. wykonywana przez niego działalność będzie wymieniona w art. 14 ustawy o PIT lub w załączniku nr 2 ustawy bądź też nie osiągnie przychodu z tej działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy- to ma obowiązek zaprowadzić właściwe księgi (chyba że jest zwolniony z tego obowiązku) i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach zaczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków (art. 22 ust. 1 ustawy).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w (do 2003.12.31) w Łodzi w wyroku z 17 września 2003 r. (sygnatura I SA/Łd 715/02) zaznaczył, że Faktyczne założenie ksiąg ani nawet comiesięczne składanie deklaracji podatkowych nie jest warunkiem wyłączenia podatnika z ryczałtowej formy opodatkowania, ani też samo przez się nie oznacza rezygnacji podatnika z takiej formy opodatkowania, skoro prowadzenie takich ksiąg przez podatnika opłacającego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest jedynie zbędne, a nie niedopuszczalne.

Zmiana oznaczenia działalności w PKD

Zmiany oznaczenia działalności gospodarczej dokonuje Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. W opisywanej sytuacji, gdy prowadzona pod błędnym symbolem działalność została następnie prawidłowo oznaczona pod innym, należy zbadać, czy nadal zostają spełnione powyższe warunki do zastosowania ryczałtu.

Na możliwość korzystania z ryczałtu nie powinno mieć wpływu to, że do momentu otrzymania opinii przez wskazany ośrodek, podatnik źle klasyfikował wykonywane usługi, które z powodu zmiany przepisów podatkowych zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

To rodzaj prowadzonej działalności decyduje o tym, czy można skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu.

Jeśli w ramach prowadzonej działalności wykonywane są usługi, których świadczenie nie wyklucza opodatkowania ryczałtem, to podatnik może korzystać z tej formy opodatkowania.

Jak zarejestrować własną działalność gospodarczą

Jeżeli Ośrodek dokonał klasyfikacji świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako tych, które nie zostały wymienione w Załączniku nr 2 do ustawy, to podatnik nadal powinien posiadać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia tych usług ryczałtem.

W rezultacie nie trzeba zakładać podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 7 lutego 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB1/415-280/11-2/AG).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA