REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem w działalności gospodarczej będzie można opodatkować ryczałtem od 2021 roku

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Najem w działalności gospodarczej będzie można opodatkować ryczałtem od 2021 roku
Najem w działalności gospodarczej będzie można opodatkować ryczałtem od 2021 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 2021 r. zryczałtowany podatek w wysokości 8,5 proc. przychodów (i 12,5 proc. od nadwyżki ponad 100 tys. zł) zapłacą nie tylko wynajmujący swoje nieruchomości prywatnie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.

To duża korzyść dla podatników, którzy nie ponoszą istotnych ciężarów przy wynajmowaniu licznych mieszkań, domów czy lokali użytkowych. Co prawda nie odliczą kosztów, a więc zapłacą podatek od przychodu, ale w efekcie może im się to bardziej opłacać niż regulować PIT na ogólnych zasadach (czyli według skali: 17 proc. i 32 proc.) lub według liniowej stawki 19 proc.

Gdyby obecne zasady bardziej im się opłacały, nie wchodziliby dziś w liczne spory z fiskusem o to, czy najem, którym się zajmują, jest jeszcze prywatny, czy już w ramach działalności gospodarczej. Jest więc szansa, że od 2021 r. takich kontrowersji nie będzie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dwie nowości

Zmiana jest zawarta w projekcie nowelizacji ustaw: o PIT, o CIT, o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz innych ustaw. 28 września 2020 r. projekt przyjął rząd i skierował do Sejmu.

Dziś ryczałt ewidencjonowany płacą tylko ci, którzy wynajmują nieruchomości w ramach zarządu majątkiem prywatnym

Projekt nowelizacji zakłada znaczne poszerzenie grona podatników, którzy będą mogli stosować ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Po pierwsze dlatego, że limit przychodów umożliwiających stosowanie tej uproszczonej formy zwiększy się ośmiokrotnie, tj. z 250 tys. euro do 2 mln euro.
Po drugie, będą mogli go stosować przedsiębiorcy prowadzący te rodzaje działalności, które obecnie są wyłączone z ryczałtu (zlikwidowany zostanie załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku). Wśród nich są m.in. usługi związane z najmem.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedź MF

Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP (patrz ramka niżej). Wynika z niej, że ryczałtem według dwóch stawek (8,5 proc. oraz 12,5 proc. od nadwyżki przychodów ponad 100 tys. zł) będzie opodatkowana większość przychodów związanych z wynajmem oraz zakwaterowaniem.

Resort finansów potwierdził, że na podstawie projektowanego art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku stawki 8,5 proc. oraz 12,5 proc. będzie można stosować do:

  • przychodów z tzw. najmu prywatnego,
  • przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, czyli przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, które to przychody są również zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej,
  • świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),
  • świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1).

Tylko prywatny

Dziś ryczałt od przychodów ewidencjonowanych płacą tylko ci, którzy wynajmują swoje nieruchomości prywatnie (w ramach zarządu majątkiem prywatnym).

Problem polega na tym, że nigdzie w przepisach nie zostało zdefiniowane, kiedy najem jest prywatny, a kiedy w ramach działalności gospodarczej. Szczególnie dotkliwie odczuwają go ci, którzy wynajmują więcej niż jedną czy dwie nieruchomości.

Fiskus zwraca bowiem uwagę na rozmiar takiego przedsięwzięcia, powtarzalność i zarobkowy charakter, a także sposób jego organizacji. Na tej podstawie wielokrotnie stwierdzał, że podatnik działa jak przedsiębiorca i powinien rozliczać się jak osoba prowadząca działalność gospodarczą. Żądał więc wyższego podatku.

– Co więcej, również dotychczasowe rozbudowane orzecznictwo nie daje jasnej odpowiedzi na pytanie, gdzie kończy się najem prywatny, a rozpoczyna się działalność gospodarcza – podkreśla Rafał Sidorowicz, doradca podatkowy, menedżer w spółce doradztwa podatkowego MDDP.

Uważa zatem, że zaproponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany rozwiążą ten problem.

– Niezależnie od tego, czy przychody z najmu zostaną przyporządkowane do źródła „najem prywatny”, czy do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” (jako najem składników majątku związanych z tą działalnością), do obu rodzajów przychodów będzie miała zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 8,5 proc. przychodów oraz 12,5 proc. od nadwyżki ponad 100 tys. zł – twierdzi Rafał Sidorowicz.

Skąd wątpliwości

Pytanie do Ministerstwa Finansów zadaliśmy wskutek niejasnych zapisów w projekcie nowelizacji. W samej bowiem ustawie o zryczałtowanym podatku pozostałby bez zmian art. 1 pkt 2. Nadal więc byłoby zastrzeżenie, że ustawa reguluje opodatkowanie ryczałtem przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze „jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej”.

Czy można/będzie można zastosować ryczałt przychodów ewidencjonowanych

tak jest

tak będzie

Najem prywatny

TAK

TAK

Najem w ramach działalności gospodarczej

NIE

TAK

Podstawa prawna w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 43 ze zm.)

Art. 1 ust. 2 – ustawa reguluje opodatkowanie ryczałtem przychodów z najmu (…) „jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej”.

Art. 1 ust. 2 pozostanie bez zmian

Art. 2 ust. 1a: „Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu (…). jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”.

Art. 2 ust. 1a „Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”.

Art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT wskazuje jako źródło przychodów najem „z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą”.

Załącznik nr 2 do ustawy wymieniający usługi wyłączone z ryczałtu, w tym pod poz. 28 – wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKWiU 68.20.1). Wyłączeniu nie podlega najem prywatny.

Uchylony zostanie załącznik nr 2 wymieniający usługi wyłączone z ryczałtu.

Art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) będzie mówił: o stawce 8,5-proc. (i 12,5-proc. od nadwyżki ponad 100 tys. zł) od przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT.

W art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT mowa jest o uznaniu za działalność gospodarczą przychodów z najmu (…) składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Co więcej, podobny wniosek płynie z obecnego i planowanego brzmienia art. 2 ust. 1a ustawy. Po zmianie przepis ten miałby odwoływać się do art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, w którym jest mowa o najmie (podnajmie, dzierżawie, poddzierżawie oraz innych umowach o podobnym charakterze), „z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą”.

Powstała więc wątpliwość, jak rozumieć oba te przepisy, skoro jednocześnie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy mówiłby o 8,5-proc. ryczałcie (i 12,5-proc. od nadwyżki przychodów ponad 100 tys. zł) od przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT. W tym przepisie z kolei jest mowa o uznaniu za działalność gospodarczą przychodów z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (tak samo podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze).

Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że wskazane przepisy wzajemnie się wykluczają. Odpowiedź MF rozwiewa te wątpliwości. ©℗

Odpowiedź MF na pytanie DGP (fragment)

„Zgodnie z projektowanym brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 4, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ma wynosić 8,5 proc. przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5 proc. przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, między innymi, z tytułu:

- przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, czyli przychodów z tytułu tzw. najmu prywatnego,
- przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, które to przychody, obok przychodów z podstawowej działalności gospodarczej określonych w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55),
- świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1),
- wynajmu i dzierżawy: samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0), pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1), środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0), środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0), pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0), kontenerów (PKWiU 77.39.12.0), motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0), własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40),
- świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87), innych niż świadczonych w ramach wolnych zawodów.

Pozostałe usługi najmu, dzierżawy, zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), a które nie zostały wymienione w powołanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 projektu ustawy, zgodnie z tym projektem opodatkowane będą według stawki 8,5 proc.”. ©℗

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji ustawy o PIT, CIT, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw – przyjęty przez rząd

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA