REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2021 - zmiany w PIT, CIT i ryczałcie

Podatki 2021 - zmiany w PIT, CIT i ryczałcie
Podatki 2021 - zmiany w PIT, CIT i ryczałcie

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o PIT, ustawy o CIT, ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym, ustawy o rachunkowości i kilku innych ustaw. Zaprojektowane przepisy mają na celu w szczególności uszczelnienie systemu podatkowego. Do najważniejszych zmian należą z pewnością jest objęcie spółki komandytowej opodatkowaniem CIT , obowiązek publikowania strategii podatkowej przez wielkie koncerny oraz ograniczenie ulgi abolicyjnej. Dla wielu firm pakiet oznaczać będzie zmniejszenie wysokości opodatkowania oraz otwarcie możliwości korzystania z uproszczonego, ryczałtowego rozliczenia podatku. Więcej firm skorzysta z obniżonej stawki 9% CIT oraz z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na uszczelnieniu systemu podatkowego skorzysta większość przedsiębiorców, tych uczciwych i mniejszych, których Ministerstwo Finansów chce wspierać. Stracą natomiast nieuczciwi – spółki prowadzące agresywną politykę podatkową, w szczególności w wymiarze międzynarodowym. Projekt jest też istotny w kontekście pobudzenia rozwoju naszej gospodarki – informuje minister finansów Tadeusz Kościński.

Autopromocja

– W czasie wychodzenia gospodarki ze spowolnienia kluczowe jest, aby przedsiębiorcom, szczególnie tym mniejszym, zapewnić równe warunki konkurencji z większymi podmiotami. To właśnie duzi rynkowi gracze mają największe możliwości oszczędzania na podatkach, co czasami dzieje się również przy użyciu nieuczciwych metod. Skutkiem jest ich jeszcze większa przewaga wobec mniejszego biznesu. Tę prawidłowość widzi wiele państw Europy. Właśnie teraz walka o uczciwe opodatkowanie większych firm staje w centrum zainteresowania nie tylko OECD czy krajów Międzymorza, ale i tych państw, które są eksporterami kapitału, dla których temat sprawiedliwego opodatkowania i solidarności podatkowej nie był dotychczas priorytetem, np. Francji czy Niemiec – zaznacza wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Objęcie podatkiem CIT spółek komandytowych i jawnych mających siedzibę w Polsce

Objęcie CIT-em spółek osobowych jest szeroko stosowane w krajach UE. Jest też rekomendowane przez OECD jako narzędzie zwalczania optymalizacji podatkowych. Jak wynika z analiz Krajowej Administracji Skarbowej, spółki komandytowe są często używane do wyprowadzania z Polski nieopodatkowanego dochodu do rajów podatkowych. Dzieje się to z wykorzystaniem firm zakładanych np. na Cyprze i w Luksemburgu. Polska traci na tym ok. 2 mld zł rocznie. Nowa regulacja to uniemożliwi.

– Krajowa Administracja Skarbowa systematycznie analizuje posiadane informacje, szczególnie raportowane w MDR i aktywnie im przeciwdziała stosując dostępne narzędzia. W szczególnych przypadkach niezbędne są zmiany systemowe, które KAS aktywnie wspiera – podkreśla wiceminister finansów, z-ca szefa KAS Anna Chałupa.

Nadanie spółce komandytowej statusu podatnika CIT nie będzie oznaczać zmniejszenia atrakcyjności tej formy prowadzenia biznesu przez firmy sektora MŚP. Sytuacja komplementariusza, czyli wspólnika odpowiadającego majątkiem za efekt przedsięwzięcia nie ulegnie zmianie - odliczy od swojego PIT-u podatek dochodowy zapłacony przez spółkę. Podatkiem będzie objęty realnie i ekonomicznie tylko dochód osiągnięty przez pasywnego inwestora, czyli komandytariusza, ale tylko powyżej kwoty wolnej równej 120 tys. zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie ulgi abolicyjnej

W wyniku działania ulgi abolicyjnej często mamy do czynienia z podwójnym brakiem opodatkowania. Osoby zarabiające za granicą w ogóle nie płacą podatku – ani w miejscu zamieszkania ani tam, gdzie zarabiają pieniądze. Ulga służy często nieuczciwym firmom, żeby zmniejszać do minimum podatek płacony w Polsce przez ich właścicieli. Jest to zjawisko, któremu ostro sprzeciwia się OECD. W 2017 r. podpisując konwencję MLI, Polska zobowiązała się do wprowadzenia odpowiednich przepisów, które ukrócą takie sytuacje.

Polska wprowadzi specjalną kwotę wolną dla osób działających za granicą. Tak długo, jak dochody osiągnięte poza granicami Polski nie przekroczą kwoty 8 tys. zł, będą one rozliczane na dotychczasowych zasadach. Z danych MF wynika, że ok. 67 tys. osób korzysta z ulgi abolicyjnej. Z tej grupy niemal 2/3 (41 tysięcy) osiąga dochody poniżej ustalonego przez MF progu. Ich podatkowa sytuacja nie ulegnie zmianie.

Obowiązek informowania o polityce podatkowej firmy

Obowiązek ten dotyczy tylko największych podmiotów, które miały przychody powyżej 50 mln euro i tylko określonych danych dotyczących zarządzania podatkami. Z obowiązku publikacji zostaną wyłączone informacje dotyczące tajemnicy handlowej, przemysłowej, zawodowej lub procesu produkcyjnego.

Zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

– Chcemy by mniejsi przedsiębiorcy jak najmniej czasu poświęcali na rozliczenie podatków, a jak najwięcej na dostosowanie prowadzonego przez nich biznesu do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Jak największa liczba firm powinna mieć możliwość rozliczania podatku w uproszczony sposób. Dlatego szeroko poszerzamy liczbę podatników, którzy będą mogli skorzystać z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i karty podatkowej – mówi Jan Sarnowski.

Propozycja Ministerstwa Finansów przewiduje:

  • podniesienie limitu: 250 tys. euro do 2 mln euro;
  • podniesienie limitu (kwartalne rozliczenia) z 25 tys. euro do 200 tys. euro;
  • likwidację wielu wyłączeń;
  • obniżenie stawek ryczałtu;
  • ujednolicenie wysokości ryczałtu dla najmu;
  • likwidację wyłączenia z opodatkowania kartą podatkową w przypadku prowadzenia takiej samej działalności przez małżonka;
  • dopuszczenie czasowego zwiększenia stanu zatrudnienia przez przedsiębiorców opłacających kartę podatkową.

Mały podatnik CIT

Prawie dwukrotnemu podwyższeniu (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) ulegnie limit przychodów pozwalający na skorzystanie z obniżonej stawki 9 proc. CIT. W kieszeniach przedsiębiorców zostanie ok. 400 mln zł rocznie.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Kościński: Pakiet uszczelniający podatki nie ma celu fiskalnego

Pakiet uszczelniający podatki nie ma celu fiskalnego, uzyskane dzięki zmianom środki zostaną rozdysponowane do przedsiębiorstw w Polsce - zapewnił w czwartek podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Tadeusz Kościński. O przygotowanych przez Ministerstwo Finansów rozwiązaniach uszczelniających system podatkowy resort finansów informował podczas czwartkowego (17 września) spotkania z dziennikarzami.

Jak tłumaczył Kościński, podstawowym celem ustawy jest walka z uciekaniem od płacenia w Polsce podatków do rajów podatkowych, co - jego zdaniem - jest szczególnie istotne w sytuacji pandemii. "Pakiet uszczelniający nie ma celu fiskalnego. Dodatkowe środki, które pozyskamy z tego uszczelniania będą rozdysponowane do przedsiębiorstw w Polsce" - zapewnił minister.

"Jest bardzo ważne, żebyśmy wyrównali szanse dla wszystkich. Wiemy, że ci, co nie płacą podatków, psują rynek dla wszystkich innych" - powiedział. Zaznaczył, że na wniosek Polski i krajów z Grupy Wyszehradzkiej problem wyrównania szans małych, uczciwych firm wobec wielkich, międzynarodowych korporacji jest centralnym tematem niemieckiej prezydencji w UE.

"Polska jest europejskim liderem walki z rajami podatkowymi" - powiedział. Wskazał na porozumienia o współpracy w tym zakresie podpisane z państwami Grupy Wyszehradzkiej i Ukrainą. Dodał, że w planach jest podpisanie umów z krajami bałtyckimi.

Według wiceszefa MF Jana Sarnowskiego, choć luka CIT w Polsce zmniejszyła się dwukrotnie - z ok. 2 proc. PKB do 1 proc. PKB - to cały czas wielkość luki szacuje się na ok. 22 mld zł. "Oznacza to, że do budżetu wciąż nie trafia co trzecia złotówka, którą powinny zapłacić - niestety - najczęściej duże firmy" - wskazał.

Resort przedstawił sześć zmian, które mają uderzyć w raje podatkowe i unikanie opodatkowania. Będzie to objęcie CIT-em spółek komandytowych, objęcie CIT-em spółek jawnych, w których właściciele nie są znani, ograniczenie tzw. ulgi abolicyjnej, jawność strategii podatkowych wielkich koncernów, uniemożliwienie handlowania stratą, uszczelnienie obrotu nieruchomościami.

Jako jeden z kluczowych elementów pakietu Sarnowski wymienił objęcie CIT-em spółek komandytowych. Według MF spółki komandytowe są często używane do wyprowadzania z Polski nieopodatkowanego dochodu do rajów podatkowych. Dzieje się to z wykorzystaniem firm zakładanych np. na Cyprze i w Luksemburgu. Polska traci na tym ok. 2 mld zł rocznie - podano. Zdaniem fiskusa nowa regulacja to uniemożliwi.

Wiceminister opisywał także m.in. zmiany w uldze abolicyjnej. Chodzi o przepisy, które ulgowo traktują dochody osób mieszkających w Polsce, ale przez część roku działających za granicą. "W efekcie dochody uzyskiwane w wielu krajach są całkowicie zwolnione z opodatkowania w Polsce. Oryginalnie ulga miała być ułatwieniem dla osób pracujących przez część roku za granicą, natomiast teraz bardzo często służy nieuczciwym firmom, by w ogóle nie płacić podatku w Polsce" - ocenił Sarnowski.

Podczas spotkania zaprezentowano także zmiany m.in. w opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak wyjaśnił Sarnowski będą one dotyczyły przede wszystkim podniesienia limitu przychodowego, do którego można stosować ryczałt - z 250 tys. euro do 2 mln euro. Zdecydowanie zmniejszona zostanie także lista branż, które nie mogą korzystać z ryczałtu.

"Zostaną tylko te ograniczenia, które są niezbędne z przyczyn bezpieczeństwa, jak prowadzenie aptek czy kantorów" - mówił Sarnowski. MF zamierza także obniżyć stawki ryczałtu z 20 proc. do 17 proc. oraz z 17 proc. do 15 proc. "To jest dopiero pierwsza fala zmian w ryczałcie. W przyszłym roku chcemy wspólnie z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorstw pracować nad dalszym obniżaniem stawek" - zapowiedział wiceszef MF. Według Sarnowskiego dzięki zmianom z tej formy podatku będzie mogło skorzystać 180 tys. podatników, którzy zaoszczędzą 892 mln zł.

MF planuje też m.in. podnieść z 1,2 mln euro do 2 mln euro limit przychodów pozwalający na skorzystanie z obniżonej stawki 9 proc. CIT. Resort obliczył, że w kieszeniach przedsiębiorców zostanie dzięki temu ok. 400 mln zł rocznie. (PAP)

Autor: Małgorzata Werner-Woś, Marcin Musiał

mww/ mmu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA